75-milatestet med elbil 1.2 – så gick det för Teslaklubben!

Några medlemmar i Tesla Club Sweden var inte helt nöjda med en femteplats i vårt stora elbilsrace.

Annons
Annons

Vi i elbilsföreningen Tesla Club Sweden såg med glädje auto motor & sports test av sju elbilar i vinterväder. En resa på ungefär 75 mil som visade att det går alldeles utmärkt att köra långt med elbil även i kyla. Det som behövs är effektiva bilar och ett snabbt laddnätverk på strategiska platser. Vinnaren Audi e-tron 55 Sportback genomförde resan på 10 timmar och 7 minuter.

Det som dock drog till sig intresset bland våra medlemmar var att Tesla Model 3 kom först på femte plats, med en körtid på hela 11 timmar och 15 minuter. Hur lyckades de köra den så långsamt?! Efter att vi avhandlat de sedvanliga konspirationsteorierna på klubbens onlineforum bestämde vi oss för att genomföra testet igen.

Den 20 februari stod därför sex elbilar på startlinjen: En Tesla Model 3 SR+, en Audi e-tron 50, en Tesla Model 3 Performance och tre Model 3 LR. Vi hade olika konfigurationer med däck och fälgar för att se om det var någon skillnad.

När auto motor & sport genomförde sitt originaltest var det både kallare och mer vintrigt än vad som blev fallet den 20 februari. De var tvungna att köra under hastighetsgränsen långa sträckor, men enligt dem själva fördröjde detta bara ankomsten till Solna med tolv minuter. Så något exakt mot-test kunde inte genomföras, utan mer ett test med liknande förutsättningar. Den 20 februari när vi körde regnade det dock rätt mycket, så energiförbrukningen var högre än normalt för alla medverkande.

Vår medlem Mats Guldbrand beskriver sin åktur med sin Tesla Model 3 LR så här:

08.20 Solna–Ödeshög (269 km, 214 Wh/km)

Började i Solna med fullt batteri och hade siktet inställt på Ödeshög, och ett första laddstopp där. Hade också tänkt följa ams regler helt och hållet och ha ett stopp på 40 minuter. 3 °C ute och 22 inne. Enligt ruttplaneraren A better route planner skulle 40 minuter räcka för att jag skulle nå Arboga med 6 procent kvar. Kopplade i kabeln i Ödeshög och fick 53,05 kWh på 40 minuter och lämnade med 93 procent. Kostnad 191 kronor.

11.36 Ödeshög–Jönköping (66 km, 224 Wh/km)

Avfärd från Ödeshög mot första målet, Hotellplan 3 i Jönköping. Framme 12.15 med 73 procent efter rejäl motvind och 120 km/h-sträcka som märktes på förbrukningen. Välkomnades med hurrarop från en blivande Model S-ägare. Det var kallt och blåsigt och jag stannade inte längre än nödvändigt och drog snabbt vidare.

12.18 Jönköping–Skövde (87 km, 178 Wh/km)

Mot Skövde visade navigatorn först vägar jag inte skulle hittat själv, men trevligt att åka en liten ”genväg” mot väg 26. Kom fram med 51 procent och insåg att jag kanske inte skulle klara mig hela vägen till Arboga. Bitvis regnade det något infernaliskt, men genomsnittet blev ändå bara 178 Wh/km, främst tack vare att det var 80 km/h mest hela vägen. En av Tesla Club Swedens lokala medlemmar välkomnade med energidryck och beröm över mitt vägval. Jag fick rapport om att två andra förare före mig hade ”lite problem” att köra rätt. Sådana där röda skyltar med gult streck borde synas bättre i närheten av hotellet, det håller jag med om. Men det gick bra för mig.

13.27 Skövde–Örebro (150 km, 183 Wh/km)

När jag närmade mig Örebro var min blåsa redo att gå till full attack. Eftersom det varit lite oklart om vi skulle stanna på Circle K med Ionity eller Circle K Svampen tog jag först en paus på Ionity och kopplade in.

Kom fram med 12 procent vilket enligt bilen var precis vad som behövdes för att ta mig till Arboga. Men nöden har ju som bekant ingen lag, efter inkoppling fick energidrycken från Skövde gå vidare i systemet. Nio minuter (strulade förstås med att börja ladda på Ionity – höll nog på i fem minuter innan det kom igång) och som mest 177 kW gjorde att jag fick 13,19 kWh i batteriet mot en kostnad på 127 kronor. Sedan stannade jag snabbt till på Circle K vid Svampen och tog ett foto där också.

75-milatestet med elbil 1.2 – så gick det för Teslaklubben!
Tesla på Ionityladdplats, ska man komma maximalt snabbt fram så…
15.24 Örebro–Arboga (42 km, 208 Wh/km)

Mot Arboga. En förare var före mig men han körde förbi Svampen. Jag sade att instruktionerna var lite tvetydiga, jag tog bara det säkra före det osäkra och stannade på båda platserna. Det krävdes 12 procent från Svampen till Arboga, så om jag varit lika modig som några av testets andra förare hade det säkert gått. Men jag behövde ändå avbryta färden för teknisk paus tidigare, och om man måste stanna kan man lika gärna ladda lite.

15.49 Arboga–Solna (158 km, 208 Wh/km)

Tvåa att koppla in i Arboga. En bil hade varit där i tio minuter. Vi pratade lite och så kom nästa bil in. Det är ju så trevligt att prata elbilsrace så jag stod alldeles för länge – hade jag varit uppmärksam hade jag kanske kapat sluttiden med fem minuter, minst. Men testet ska efterlikna en familjeresa, och har man barn vet man att det lätt går fem minuter extra på stoppen. Tack vare att förare nummer ett inte upptäckte att han bara fick 50 kW på sin stolpe kunde jag smita iväg först från Arboga. Lämnade med 62 procent så att jag skulle komma fram med ungefär 20 procent. Ja ja. Jag lämnade i alla fall först och om inget oförutsett skulle ske i trafiken skulle jag komma först till Solna.

17.39 Solna

Tog snabbt bilden vid ankomst och väntade på tvåan som jag visste bara låg några minuter efter mig. Eftersom vi lämnade samtidigt var det äran som stod på spel. Men jag hade som sagt också haft en paus på 40 minuter i Ödeshög, så jag var ytterst förvånad att jag kom fram först. Det hade jag inte räknat med när vi började i morse. Tvåan kom in med -0,3 procent i batteriet – det hade jag aldrig vågat göra. Trean med tre procent var kanske mer i närheten av vad jag hade kunnat sträcka mig till. Men tre bilar kom i mål inom loppet av några minuter. Jag hade stannat i 40 minuter, de andra bara laddat så mycket att de kom till nästa laddstopp. Jag kunde hoppa över Mariestad men behövde några minuter i Örebro.

Jag hade kört totalt 77,5 mil på 9 timmar och 14 minuter med en genomsnittsförbrukning på 202 Wh/km. De andra Teslorna låg alla över 200 Wh/km, förmodligen på grund av regnet. Det var minst 30 Wh/km mer än vad ams Tesla drog. Den Audi e-tron 50 som var med i vår tävling (277 Wh/km) kom i mål efter 10 timmar och 15 minuter – bara 8 minuter efter auto motor & sports segrande Audi e-tron 55 Sportback. Till och med den Tesla Model 3 SR+ som kom in sist körde rutten fyra minuter snabbare än ams Tesla. Föraren var tvungen att ladda på flera 50 kW-laddare eftersom han inte fick Ionity att fungera. Även ett par av de andra tävlande fick laddproblem på Ionitystationer.

Många av deltagarna i tävlingen berömde ruttplaneraren A better route planner. ”Jäklar vad bra ABRP är!”, sade han som körde Audin. ”10.20 var uppskattad restid, faktiskt resultat 10.15. Jag använde mig av deras förslag på hur mycket jag skulle ladda vid varje stopp och batteriprocenten vid nästa stopp stämde kusligt bra med deras uppskattning. Behöver faktiskt inte räkna själv längre.”

Själva syftet med resan var att se om vi kunde göra en snabbare resa än ams testchef Mikael Johnsson och försöka komma underfund med hur han lyckades få en så dålig tid. Men det viktiga var egentligen inte att ifrågasätta resultatet. Det här var en kul grej för att se om glada amatörer kan genomföra en liknande resa och vad resultatet blir. Det är uppenbart att det går alldeles utmärkt att resa med elbil även i vinterklimat. Effektiva bilar och snabba laddnätverk gör det möjligt. Förhoppningsvis kommer det hända mycket på båda fronterna de närmaste åren.

Efter vår tävling gick Mikael Johnsson ut och pudlade om sin långsamma resa. Han skyllde på bristande endurance-talanger och ”mänskliga behov som pinkpauser”. Ja, där ser man. Moderna elbilar klarar långfärd så bra, laddar så snabbt att det blir förarnas blåsor som avgör vem som kommer på pallplats. Kontentan av auto motor & sports och våra elbilstester får väl bli det.


Model 3 LR – 9 timmar 14 minuter

Förbrukning: 200 Wh/km.
Laddat: 102 kWh.
Förbrukat totalt: Cirka 157 kWh.

08.20 Start Evenemangsgatan, Solna med 99 procent batteri.
12.15 Checkpoint 1 Jönköping.
13.25 Checkpoint 2 Skövde.
15.07 Checkpoint3 Örebro.
17.39 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 18 procent batteri.

Kostnad: 153 kr, cirka 4,60 kr/mil.

• 18-tumsfälgar med odubbade däck.
• Var stillastående i 40 min enligt amstestets krav.
• Laddade mer i Arboga än optimalt.
• 9 000 mil på mätaren och en batteridegradering på någonstans mellan 5 och 8 procent.


Model 3 P – 9 timmar 13 minuter

Förbrukning: 236 Wh/km.
Laddat: 125 kWh.
Förbrukat totalt: Cirka 179 kWh.

08.22 Start Evenemangsgatan, Solna med 100 procent batteri.
12.05 Checkpoint 1 Jönköping.
13.13 Checkpoint 2 Skövde.
15.21 Checkpoint 3 Örebro.
17.45 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med -0,45 procent batteri (enligt bilens BMS)

Kostnad: 483 kr (331 kr Ionity), cirka 6,35 kr/mil.

• Den mest ineffektiva Teslan med 20-tumsfälgar och modifieringar som ger sämre aerodynamik.
• Det mest slitna batteripacket i tävlingen med ca 10 procent degradering pga. 12 000 mil och i princip enbart DC-laddning.
• Laddstrul på Ionity i Mariestad.


Model 3 LR – 9 timmar 17 minuter

Förbrukning: 203 Wh/km.
Laddat: Cirka 158 kWh.
Förbrukat totalt: Cirka 158 kWh.

08.17 Start Evenemangsgatan, Solna med 100 procent batteri.
12.03 Checkpoint 1 Jönköping.
13.20 Checkpoint 2 Skövde.
15.16 Checkpoint 3 Örebro.
17.47 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 3 procent batteri.

• 18 tum dubbat.
• Ändrade färdplan från mest ekonomisk till snabbast möjliga mitt i resan, vilket gav ett extra stopp samt inte optimal användning av laddkurvan.
• Fick låg effekt från en av laddarna och märkte det inte förrän ”det var för sent” att satsa på målgång först av alla.
• Körde lite fel en gång.


Audi e-tron 50 – 10 timmar 7 min

Förbrukning: 277 Wh/km.
Laddat: Cirka 158 kWh.
Förbrukat totalt: Cirka 217 kWh.

08.14 Start Evenemangsgatan, Solna med 97 procent batteri.
12.28 Checkpoint 1 Jönköping.
13.45 Checkpoint 2 Skövde.
16.02 Checkpoint 3 Örebro.
18.29 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 5 procent batteri.

Kostnad: 583 kr (Ionity med Audirabatten), cirka 7,44 kr/mil.

• 20-tumsfälgar.
• Lite långt från motorvägen till Ionity Norrköping.
• Körde lite fel en gång.
• Laddstrul.
• Laddkö på Ionity Mariestad.


Model 3 LR – 9 timmar 57 min

Förbrukning: 210 Wh/km.
Laddat: Cirka 100 kWh.
Förbrukat totalt: Cirka 164 kWh.

08.23 Start Evenemangsgatan, Solna med 96 procent batteri.
12.26 Checkpoint 1 Jönköping.
13.44 Checkpoint 2 Skövde.
16.29 Checkpoint 3 Örebro.
18.45 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 5 procent batteri.

Kostnad: 364 kr (198 kr Ionity), cirka 4,70 kr/mil.

• 19-tumsfälgar.
• Ägarens absolut första långresa i en elbil!
• Hade strul med färdplanen som försvann.
• Var stillastående i 40 min enligt amstestets krav.
• Körde lite fel.
• Blev kvar några minuter extra vid varje checkpoint.
• Laddkö och laddstrul på Ionity Mariestad.


Model 3 SR+ – 11 timmar 13 minuter

Förbrukning: 230 Wh/km.
Laddat: Cirka 135 kWh.
Förbrukat totalt: Cirka 180 kWh.

08.10 Start Evenemangsgatan, Solna med 99 procent batteri.
13.00 Checkpoint 1 Jönköping.
14.35 Checkpoint 2 Skövde.
16.49 Checkpoint 3 Örebro.
19.23 Målgång Pyramidvägen 7, Solna med 3 procent batteri.

Kostnad: 430 kr (en hel del Bee för 5 kr/kWh), cirka 5,60 kr/mil.

• 19-tumsfälgar.
• Tvingades ladda en del på 50 kW-laddare, lyckades ej få igång Ionity.

Annons
Annons
Rulla till toppen