Volvo C40 Recharge: "Ett kliv i sidled!"

En ny elbil från Volvo och hela Sverige håller andan. Nu ska barriärer brytas och broar byggas. Efter presentationen är dock känslan att man redan längtar till nästa.

Volvo C40 Recharge: "Ett kliv i sidled!"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Volvos organisation ska ha en stor skopa beröm för att man lyckats hålla nya Volvo C40 hemlig ända fram tills skynket föll. Uppfriskande i en tid där biltillverkare läcker mer än en slips i ett hockeymål. Inte ens namnet hade sluppit ut, det bara ryktades lite löst om att det skulle bli C40. 

Med allt detta i åtanke var det faktiskt väldigt spännande vid avtäckningen. Ovissheten hängde i luften. På grund av tekniska problem kunde vi heller inte se presentationen med vd Håkan Samuelsson & Co. Så vi som var på plats visste inte alls vad som skulle vänta under maskeringen.

Täcket drogs av och det var den, Volvos nya elbil. Design är svårt att kommentera eftersom skönhet ju som bekant ligger i betraktarens öga. Personligen tycker jag att den är snygg ur vissa vinklar. Fronten är lyckad och "kylargrillen" ser inte lika eftermonterad ut som på XC40 Recharge. Utan att ta ordentlig ställning tror jag att bakänden nog kan röra upp en del känslor.

Suvcoupé är det nya svarta! Kunderna efterfrågar i allt högre grad design före funktion.

Smolket i min bägare är att inga egentliga framsteg har gjorts på teknikfronten. 42 mils räckvidd är okej men inte mer. Snabbladdningen är också bara godkänd, varken mer eller mindre. Detta är alltså två områden som Volvos teknikchef Henrik Green menar att man siktar på att bli ledande i.

Vi kan konstatera att vägen fram till ledningen är lång. Hyundai Ioniq 5 som presenterades härom veckan är mer energieffektiv, laddar nästan dubbelt så fort och kan dessutom ladda andra elbilar! På den fronten ligger Volvo en generation efter konkurrenterna.

Nej, en funktion eller ett tekniskt framsteg med "wow"-faktor saknas i C40. Den är mer som en riktigt avancerad facelift än en ny bil. Inget fel i det – men visst hade vi önskat oss mer? Nu blev det bara ett steg i sidled.