Test: Infotainmentsystem – uppkopplat eller bortkopplat?

Premium Onlinetjänster, röststyrning och pekskärmar i XXL-format. Men hur bra är dagens infotainmentsystem egentligen? Får du som förare hjälp när du behöver den och hur fungerar användandet? Vi har testat nio olika system!

Test: Infotainmentsystem – uppkopplat eller bortkopplat?
Hjälpa eller stjälpa? Vi har testat infotainmentsystemen i nio olika bilmodeller.

Ta en titt på tv-reklamen och du skulle kunna tro att dagens bilar platsar i Mensa utan problem. Du kan prata med din bil som bland annat känner din musiksmak och vet var du kan hitta närmaste lediga parkeringsplats. Du som förare styr och bilen sköter tanke- och planeringsverksamheten.

Men fungerar det egentligen? Besvikna ägare och även erfarenheterfrån vår egen redaktion vad gäller motsträviga system och kinkig mjukvara visar en delvis annan bild än den som reklamen vill få dig att tro. Det är anledning nog att samla ihop nio bilar ur olika klasser för att titta närmare på deras infotainmentsystem.

SÅ HAR VI TESTAT

Dagens infotainmentsystem erbjuder en uppsjö av funktioner som dock inte alltid är nödvändiga. Att kunna styra smart home-apparater från bilen känns mest som en meningslös gimmick.

Vårt test delar endast ut poäng till viktiga funktioner och tjänster som trafikuppdateringar i realtid och assistans för att hitta en parkeringsplats. Ett omfattande medieutbud med högkvalitativt ljudsystem samt klar och tydlig samtalskvalitet ger viktiga poäng precis som en användbar språkstyrningsassistent. Eftersom testbilarna representerar olika bilklasser spelar priser och kostnader ingen roll här.

AUDI E-TRON SPORTBACK

INTE SÄRSKILT KONSEKVENT

Audi e-tron stöttar sin förare med en mängd intelligenta livetjänster och en lyckad mobilintegrering. Pekskärmsmenyerna kan dock uppfattas som oöverskådliga eftersom man har valt att rensa interiören från de flesta fysiska knappar.

Infotainmentsystemet är uppdelat på flera skärmar. Ljudsystemet från B&O är underbart och levererar ordentligt tryck.

Testade system

• MMI Navigation Plus inklusive trafikuppdateringar i realtid, språkstyrningsassistans, visning av lediga P-platser, DAB- och internetradio.
• B&O-ljudsystem.
• Phonebox med antenn.
• Mobilgränssnitt.

1) Den övre pekskärmen reagerar långsamt, det digitala tangentbordet är för lågt placerat.
2) Navigationssystemet hittar även lediga P-platser i parkeringshus.
3) För mycket extrainformation stör den annars så överskådliga kartan.

Audis eldrivna suv imponerar med en uppsjö av medie- och onlinetjänster. Tappar exempelvis DAB-mottagaren signalen växlar bilen automatiskt till internet-radio.

Jämfört med vissa konkurrenter är den stora centralskärmen dock inte särskilt stor längre. I en ny Mercedes S-klass har du nämligen nästan dubbelt så mycket pekyta till ditt förfogande, men e-tron lyckas trots allt presentera rutten och trafiksituationen tydligt och snyggt.

Vissa funktioner har man dessvärre gömt undan alldeles för bra. För att få bilen att leta upp lediga parkeringsplatser måste man först trycka länge på skärmen innan undermenyalternativet visar sig. Inget konstigt i sig men sökområdet begränsar sig till endast ett par gator vilket tvingar föraren att upprepa proceduren åtskilliga gånger innan man faktiskt hittar en parkeringsplats.

En annan akilleshäl är e-trons röststyrning som endast erbjuder lite hjälp i kampen mot den komplexa menystrukturen. Riktigt bra lyckas man däremot med mobilen, som kopplas trådlöst till bilens antenn och samtidigt laddas induktivt. Tyvärr dröjer det cirka en minut innan man kan prata i telefon efter man har startat bilen.

BMW 3-SERIE

KLASSISK OCH MODERN

Mekaniska knappar och en utmärkt språkstyrningsassistent underlättar användandet av bilens omfattande onlinefunktioner. Pekskärmen reagerar dock långsamt ibland.

Till skillnad från i konkurrenterna domineras 3-seriens interiör inte av jättelika skärmar.

Testade system

• Live Cockpit Plus med navigation och onlinetjänster, röststyrning, parkeringsplatsassistent, concierge- och remote-service, musikstreaming.
• QI-laddare för mobiltelefon.
• Surroundsoundsystem från Harman-Kardon.

1) Välj resmål, lås och lås upp bilen och visa bilens position med hjälp av en app.
2) Blåa linjer visar potentiellt lediga P-platser.
3) iDrivevredet kan skötas med förbundna ögon.

Med endast en liten pekskärm och många fysiska knappar och vred är infotainmentsystemet från BMW betydligt mer traditionellt än de i många konkurrenter.

Handhavandet under färden är därmed lekande lätt och tillåter föraren att hålla ett mer vaksamt öga på trafiken. Höjdpunkten är röststyrningen som är den enda i testet som lyckas knipa det högsta betyget. Visst saknar man en internetradiofunktion ibland men 3-serien erbjuder å andra sidan en inbyggd streamingtjänst från Spotify.

Även hos BMW kopplas mobilen till bilens ytterantenn vilket ger en svårslagen samtalskvalitet. Mobiler med ett tjockare skydd laddas dock inte alltid tillförlitligt. Även pekskärmen kan visa sig vara en aning långsam ibland, dock är navigationssystemet bland de bästa och tydligaste på marknaden som inte heller gör dig besviken i komplexa korsningar.

Riktigt lika vasst som Googlesystemet i Polestar är BMW-derivatet dock inte, framför allt när det gäller ruttplaneringen.

KIA SORENTO

TJURIG RÖST-STYRNING

Språkstyrningsassistenten i Kia Sorento har en klar föreställning om vilka kommandon den faktiskt vill utföra. Den som istället använder sig av pekskärmen får räkna med rätt många klick innan man når den önskade menyraden.

En mängd knappar och vred, dock inte särskilt många funktioner.

Testade system

• 10,25-tums infotainment Uvo Connect med onlinetjänster, Kia Connected Services, Live Traffic, Live P-plats, röststyrning.
• Induktiv laddning
• Bose Surround Sound-system med externt slutsteg.

1) Man får tala långsamt och väldigt tydligt för att röststyrningen ska förstå vad man vill.
2) Navigationssystemet är hyfsat, ruttplaneringen tidvis dock alltför "kreativ".
3) Induktionsladdaren som även fungerar med mobilskyddet på är bäst i test.

Koreanerna tar ett steg i rätt riktning med sin nya infotainmentgeneration Uvo. Det visar sig framför allt i deras nya app som leder föraren till målet via last-mile-navigering i mobilen om parkeringsplatsen är mer än 200 meter bort.

Över lag fungerar navigationsdelen ordentligt och inkorporerar realtidsuppdateringar tillförlitligt, åtminstone om du befinner dig på huvudrutten. Vårt test visade att Kias alternativa rutter oftast är alltför komplicerade. Användandet av navigationssystemet försvåras dock av dynamiska pekytor som inte har en fast plats på skärmen.

Systemets grafik och skärpa ger ingen anledning till klagomål. Tack vare skärmens fina kontrast räcker det oftast med en snabb blick för att greppa all nödvändig information. Röststyrningen å andra sidan är allt annat än smidig och förstår sällan ens välartikulerade och tydliga kommandon.

LAND ROVER DEFENDER

ELEGANT OCH AVSKALAT

Land Rovers nya infotainmentgeneration Pivi Pro övertygar med smarta snabbvalsknappar, reducerad design och logiska menyer. Endast röststyrningen är en besvikelse.

Som tur är reagerar pekskärmen snabbt och tillförlitligt. Språkassistenten är nästan helt meningslös.

Testade system

• Pivi Pro inklusive onlinepaket med trafikuppdateringar i realtid, Apple CarPlay, Android Auto, DAB+.
• Mjukvara med over the air-uppdateringar.
• Land Rover soundsystem med sex högtalare.
• Wifi-hotspot.

1) Over the air-uppdateringar sköter Pivi Pro-systemet automatiskt.
2) Skärmens reducerade design förbättrar överskådligheten.
3) Smarta algoritmer optimerar ruttplaneringen enligt förarens preferenser.

Även här är röststyrningen systemets akilleshäl, mest på grund av att man inte använder sig av en internetuppkoppling.

Infotainmentsystemet Pivi Pro styrs istället med en starkt definierad kommandostruktur som föraren måste lära sig utantill. Turligt nog är informationsarkitekturen i systemet logiskt och överskådligt.

Grafik- och menystrukturen är systemets starkaste sidor och man lovar att föraren kan nå 90 procent av alla vardagsfunktioner med högst två klick. En intelligent algoritm lär sig dessutom förarpreferenserna och lägger genvägar i systemet för lättare användning.

Dessa algoritmer påverkar även ruttplaneringen och identifierar områden man befinner sig i ofta. I dessa områden utgår systemet ifrån att man känner igen sig och förblir tyst.

MERCEDES S-KLASS

MORGONDAGENS HIGHTECH

Som vanligt tänder den senaste S-klassen ett teknikfyrverkeri av allra högsta rang och visar andra tillverkare var skåpet ska stå. Det massiva funktionsomfånget kan dock initialt avskräcka även inbitna teknikfans.

Konventionella knappar och vred saknas förutom på ratten – som har överösts av den varan.

Testade system

• Andra generationen MBUX med LTE-modul för Mercedes me-tjänster och röststyrning.
• Burmester 3D-Surround-Soundsystem.
• Sladdlös laddning av mobilen.

1) Augmented reality-element projiceras direkt på kamerabilden.
2) Blåa linjer visar lediga P-platser längs vägen.
3) Med MBUX kan man koppla flera mobiler samtidigt.

Daimlerkoncernens flaggskepp är trogen sitt rykte som innovations- och teknikbärare. Funktioner som augmented reality i huvudskärmen och i head up-displayen hittar du ingen annanstans.

Andra generationen MBUX-röststyrning förtjänar nästan en alldeles egen utmärkelse, den är så pass bra att man lätt hade kunnat förväxla systemet med en veritabel samtalspartner. Oavsett vilket kommandogränssnitt man väljer omsätter bilens monstruösa hårdvara informationen ögonblickligen.

Det räcker dock inte till en förstaplats eftersom man har rensat interiören från nästan samtliga analoga element vilket kräver en del tillvänjning. Samtalskvaliteten är som förväntat ypperlig, dock har S-klass problem att ladda mobiler med skydd induktivt.

POLESTAR 2

GOOGLEBILEN

Androidsystemet ger Polestar 2 testets bästa navigationssystem och en finfin språkstyrningsassistent. En del funktioner dröjer dock dessvärre.

Förarmiljön är angenämt avskalad. Mobilen får klara sig utan en egen antenn.

Testade system

• Infotainment Android med Google Assistant, Google Maps och Google Play Store, digitalradio, induktiv laddning, Harman-Kardon-ljudsystem, fyra USB-C-anslutningar.

1) Ruttplaneringen baseras på användarnas erfarenheter.
2) Pekskärmen visar apparna som på en mobiltelefon.
3) Huvudmenyn är indelad i navigation, röststyrning, telefon och appar.

Som en av de allra första biltillverkarna satsar Polestar på ett Androidsystem från Google. Ursprungligen utvecklad för mobiler styr mjukvaran inte enbart navigationen och telefonen utan även andra fordonsfunktioner som klimatiseringen.

Fördelen är en uppsjö av tillgängliga Androidappar och -tjänster via Google App Store och Google Assistant. Google Maps-navigeringen tar dock priset och är oslagbar i ruttplaneringen. Visserligen kan man använda sig av Googles mjukvara även i andra bilar med hjälp av mobilen, men Polestar är först med att integrera systemet fullt ut.

Googles språkassistent förstår nästan allt, men kan än så länge inte styra samtliga funktioner. Exempelvis kommer fjärrstyrningsappen, som låser upp bilen via mobilen, först om några månader. När det gäller medieutbud och samtalskvalitet når Polestars lösning inte hela vägen fram till toppen.

PORSCHE TAYCAN

FUNKTIONS-PRESTANDA

Porsche Taycan handlar om ren och skär prestanda, både körtekniskt och när det gäller infotainmentsystemet. Vissa funktioner sköter Porschen dock ganska klumpigt.

Med så många skärmar handlar Taycan inte enbart om sportighet, även uppkoppling spelar en central roll.

Testade system

• PCM med onlineröststyrning och Apple CarPlay.
• Burmester High-end 3D-Surround-soundsystem.
• Porsche Connect med trafikuppdateringar i realtid och laddstationsvisning.

1) Navigationssystemet lär sig rutter man kör ofta.
2) Apple CarPlay fungerar klanderfritt, Android Auto finns dock inte alls.
3) Språkstyrningsassistenten har inget tålamod.

Porschen är inte bara blixtrande snabb utan även smart. Infotainmentsystemet imponerar med ett otroligt funktionsomfång men också med ett klart och tydligt gränssnitt.

Streamingtjänster och podcastspelare från Apple är helintegrerade. Partytricket: om du hör en låt på radion som du gillar kan du lägga till den i streaminglistan med endast ett klick. Över lag är Taycan förstavalet för musikälskare, åtminstone om man har kryssat för Burmester 3D Sound System i tillvalslistan vars musik- och samtalskvalitet är något utöver det vanliga.

Det gäller dock att vara snabbtänkt när man använder röststyrningen. Får man tunghäfta avbryts man av systemet som helt taktlöst pratar emellan. Röststyrningen förstår däremot nästan samtliga språkkommandon, lär sig förarpreferenserna och erbjuder passande rekommendationer för mediaspelaren och ruttplaneringen.

TESLA MODEL 3

REVOLUTIONÄR MED FUNKTIONSLUCKOR

Den jättelika centralskärmen visar menyer och navigationsrutter klart och tydligt. Många etablerade och meningsfulla tjänster letar man dessvärre förgäves efter. Funktionsomfånget är mycket mindre än vi trodde.

Fysiska knappar hittar man endast på ratten, resterande funktioner sköts via pekskärmen.

Testade system

• 15-tumsskärm, navigation med trafikuppdateringar i realtid, internetstreaming för musik och medier, videostreaming, karaokefunktion, Premium audio med 14 högtalare, Blåtand för musik och medier, 4 USB-anslutningar, sladdlös mobilladdning, mobil som nyckel.

1) Originellt: står bilen stilla kan man titta på video och sjunga karaoke.
2) Model 3 är testets enda deltagare som tappar anslutningen i tunnlar.
3) Takhögtalare till ett av testets bästa ljudsystem.

Även i Model 3 satsar Tesla fullt ut på gigantiska pekskärmar och förutom två knappar på ratten är hela interiören rensad från allt som är analogt.

Användarvänligheten och navigeringen gynnas av den massiva skärmen som visar rutten tydligt och överskådligt samt reagerar finkänsligt och blixtrande kvickt på pekkommandon. Man kan lekande lätt zooma in och ut eller välja speciella resmål längs den valda rutten.

Trots att systemet liknar Googles dito använder sig amerikanerna av en egen algoritm var resultat dock inte lyckas nå upp till Googles klass. Dessutom förlorar Teslan anslutningen i tunnlar. Dessvärre stöds varken Apple CarPlay eller Android Auto. Samtalskvaliteten är under genomsnittet, däremot är ljudsystemet bland de bästa i testet.

VOLKSWAGEN GOLF

NYTT, MEN INTE FÄRDIGT

Byter man upp sig från den förra till dagens generation får man snällt vänja sig vid ett helt nytt infotainmentsystem. Golf imponerar med mängder av onlinefunktioner, men tappar gång på gång uppkopplingen till servern.

Det nya systemet ser överskådligt ut men många funktioner gömmer sig i komplexa undermenyer.

Testade system

• Discover Pro med streaming- och internettjänster, DAB-radio, Apple CarPlay och Android Auto, dubbla USB-C-anslutningar.
• Harman-Kardon ljudsystem med nio högtalare.
• Telefoni Comfort med induktiv laddning.

1) Språkassistenten har märkbara svagheter.
2) I Appstore kan man köpa tilläggstjänster.
3) Problem vid vägarbeten, VW Golf skickar oss åt helt fel håll.

Med aktuella Golf har Volkswagen presenterat en helt ny infotainmentgeneration som satsar på onlinetjänster. Du vill ladda ned nya appar som Alexa röststyrning? Inga som helst problem, precis som användandet av Tidal eller Apple.

Systemet kräver dock en längre tillvänjningsfas innan man vet när och var man behöver swajpa över skärmen för att nå undermenyerna. Dessutom reagerar systemet med fördröjningar ibland. Ännu mer störande är uppkopplingsproblemen till VW-servern utan vilken inte ens trafikuppdateringar tar sig fram till navigationssystemet.

Och när systemet väl är uppkopplat förstår språkstyrningsassistenten inte alla kommandon. Synd, eftersom bilen över lag bjuder på finfin radio- och telefonmottagning samt övertygar med ett tjusigt ljudsystem som spelar klart och med tryck.

MOBILEN ELLER BILEN – VAD NAVIGERAR BÄST?

Handlar det enbart om ruttplanering är Google Maps-tjänsten i mobilen bäst av alla. Kommer det till vägarbeten är det enbart de kaliforniska ingenjörerna som kan leda om rutten, precis som Polestar 2 som använder sig av Androidsystemet. Alla andra system skickade oss åt helt fel håll.

Miljoner användare ger Google en överlägsen dataskatt som blixtrande kvickt hittar och identifierar störningar i trafiken. Konkurrenternas egna system imponerar däremot med fina onlinetjänster och kristallklara skärmar. Dessutom integrerar många tillverkare tjänster som hittar exempelvis lediga parkeringsplatser, vilket Google inte erbjuder (än).