Tidigare var bilens pris den enskilt absolut viktigaste posten för en ny bil. Men med låga räntor, en helt ny skattemodell, låga driftkostnader för elbilar och en ny begagnatmarknad har allt förändrats.
Dagens bilskatter slår hårt mot bilekonomin, från två håll. Bilar med enbart förbränningsmotor får ofta en rätt saftig årlig skatt under de tre första åren, medan en elbil oftast får sitt inköpspris reducerat med 70 000 kronor och i princip noll i årlig skatt.
Men trots avdraget på 70.000 kronor är en eldriven Volvo XC40 cirka 200.000 kronor dyrare att köpa än versionen med enbart förbränningsmotor.
Tittar vi på Ynnors kalkyl och raden TCO (Total Cost of Ownership) ser vi att elbilen fortfarande är dyrare att äga – högre inköpspris märks, men det neutraliseras rätt bra av det förväntade högre andrahandsvärdet.
Det billigare drivmedlet och den lägre skatten gör att kalkylen tippar över till förmån för elbilen och resultatet blir detsamma när vi tittar på förarkalkylen för en tjänstebilist. Dock, detta förutsätter att man kan ladda billigt, tvingas man ofta till dyra snabbladdningar blir elbilen avgjort dyrast att köra.
Skoda Enyaq 60 | Skoda Enyaq 80 | Superb Kombi 2,0 TDI | |
Pris | 463 900:- | 553 700:- | 369 900:- |
Privatleasing | 4 790:- | 4 940:- | 4 195:- |
Leasing/pris | 372:- | 321:- | 408:- |
Uträkningen av relationen bilpris och leasingpris avslöjar vad tillverkaren förutspår för andrahandsvärde. Vi har tagit privatleasingpriset x 36 månader och dividerat det med bilens pris. På så vis får man fram vad varje tusenlapp i nybilspris kostar att leasa. Enyaq med stora batteriet ger mest valuta för privatleasingpengen. |
Köper man bil privat kommer resultatet i princip att bli detsamma som för en företagsbil. För att illustrera det hela lite mer har vi plockat fram nybilspriser och privatleasingkostnader för tre Skodamodeller.
Den billigaste förbränningsmotorbilen – Superb Kombi lockar verkligen med ett lågt pris, men privatleasingpriset är väldigt högt med tanke på det.
Tankar du runt 50 liter i månaden hamnar månadskostnaden på samma nivå som för den dyrare Enyaq – innan man har laddat den. Men lägger man till skatten blir elbilen återigen billigast per månad trots att den nästan kostar 200 000 kronor mer att köpa.
Den som privatleasar Enyaq med det mindre batteripaketet gör dock ingen smart affär.
Summa summarum: Nybilspriset är numera långt ifrån den viktigaste parametern vid en bilaffär. Räkna ordentligt innan du slår till.
Bil | Volvo XC40 | Volvo XC40 | Volvo XC40 |
Drivmedel/teknik | Laddhybrid | Bensin | El |
Listpris | 459 000 kr | 408 000 kr | 674 900 kr |
Klimatbonus | 17 016 kr | – kr | 70 000 kr |
Kalkylpris | 441 984 kr | 408 000 kr | 604 900 kr |
Förmånsvärde | 54 743 kr | 62 298 kr | 46 900 kr |
Företagskalkyl/månad | |||
TCO (exkl bränsle) | 8 957 kr | 8 931 kr | 10 351 kr |
Drivmedel | 336 kr | 1 184 kr | 360 kr |
Fordonsskatt | 30 kr | 794 kr | 30 kr |
Sociala avgifter | 1 429 kr | 1 626 kr | 1 224 kr |
Totalt kr/månad | 10 752 kr | 12 535 kr | 11 965 kr |
Förarkalkyl kr/månad | |||
Förmånsvärde brutto | 4 562 kr | 5 192 kr | 3 908 kr |
Förmånsvärde netto (50 % skatt) | 2 281 kr | 2 596 kr | 1 954 kr |
Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh) | 0,21 | 0,74 | 2,40 |
Drivmedelspris, kr/l (kWh) | 16,00 kr | 16,00 kr | 1,50 kr |
Drivmedelskostnad privat körning | 420 kr | 1 480 kr | 450 kr |
Totalt kr/månad | 2 701 kr | 4 076 kr | 2 404 kr |