Elbil: Köp räckvidd för pengarna!

Premium Vill du köra långt med din elbil utan att bli gråhårig av väntan vid en laddstolpe krävs det riktigt modern teknik. Tyvärr är det inte så enkelt som att dyra premiumbilar har bättre elbilsprestanda. Vi reder ut!

Elbil: Köp räckvidd för pengarna!

Det finns två avgörande fakta som avslöjar om en elbil lämpar sig för långfärd – räckvidd och snabbladdningsprestanda. Ett stort batteri är inte alls dumt eftersom det framför allt betyder att man kommer en bra bit före första laddstoppet.

Men sedan kommer det riktigt spännande: Hur snabbt laddas nya mil? Det beror främst på tre faktorer: Storleken på batteriet, bilens förbrukning och hur snabbt batteriet kan laddas. Ett stort batteri är bra eftersom antalet kWh som kan laddas snabbt per automatik blir fler, de flesta elbilar har nämligen rätt bra fart upp till 80 procent av batterikapaciteten, för att sedan gå långsammare och långsammare upp till full laddning.

Skillnaderna mellan olika tillverkare är väldigt stora och vi kan med våra uträkningar avslöja en hel del om hur långt fram i teknikutvecklingen olika biltillverkare har kommit.

De nya bilarna från Kia och Hyundai laddar nya mil ungefär dubbelt så snabbt som de flesta andra elbilar. Så har de liksom Porsche och Audi e-tron GT också 800-voltssystem.

Från 10 till 80 procents laddning tar under 20 minuter, vilket ska jämföras med drygt 40 minuter för exempelvis VAG-koncernens nya familjebilar men även för Ford Mustang, Polestar och Volvo – utan att de är dyrare i inköp.

Att billigare stadsbilar inte har väldigt effektiv snabbladdning kan nog de flesta leva med, eftersom de är gjorda för just kortare pendlingskörning. Men köper man en dyr premiumprodukt vill man nog ha bäst möjlig snabbladdning. 

Den snabbaste elbilen just nu, i teorin, är Teslas uppdaterade version av Model S. Den ger 33 nya mil på 20 minuter och det betyder att vi närmar oss en gräns där tiden för snabbladdning spelar väldigt liten roll. Ett toalettbesök och ett inköp av något att dricka och man kan köra över 30 mil till.

Men det betyder inte att teknikutvecklingen stannar där, inom några år lär den siffran framstå som medelbra. När de så kallade solid state-batterierna kommer hävdar många att laddningen inte ska ta mycket längre tid än vad det tar att tanka en bil med bensin.

Volvo har en ambition att man ska vara ledande inom både räckvidd och snabbladdning men deras första modell XC40 visar att man har en bra bit kvar till den ambitionen. Volvo har också sagt att teknikutvecklingen går så snabbt att hårdvaran i bilarna kommer att uppdateras under bilens livscykel, inte bara vid en facelift eller till nästa modell och det vill nog till för att kunderna inte ska känna att de betalar för mycket för teknik som redan är passé. 

Elbilsfakta kommer från EV Database

Vi har hämtat alla fakta från sajten ev-database.org som har många mycket intressanta uppgifter om alla nuvarande och en del kommande elbilar.

Räckvidden som de anger är inte enligt tillverkarnas WLTP-siffor utan något som de kallar real range, vilket är en uppskattad räckvidd som bilarna ska kunna klara av.

Om vi tar Volvo XC40 P8 som ett exempel har den fått en real range på 335 km medan WLTP-siffran är 418 km. De uppger en hel del olika räckvidder utifrån körsätt och temperatur, allt mellan 235 och 490. Stadskörning i varmt klimat ska ge 490 km, medan motorvägskörning i kallt klimat ger 235 km.

Vi använder även deras uppgifter för snabbladdning 10 till 80 procent samt deras beräknade förbrukning och antal hk. Bilarnas priser har vi tagit från vår nybilsprislista.

 SNABBAST LADDNING AV NYA MIL

Modell

Laddning km/h

1 Tesla Model S LR

1 010

2. Kia EV6 LR RWD

980

3. Tesla Model S Plaid

970

4. Kia EV6 LR 4WD

950

5. Tesla Model S Plaid +

930

5. Tesla Model Y LR AWD

930

7.  Kia EV6 GT

920

7. Tesla Model 3 Performance

920

9. Porsche Taycan 4S Plus

910

10. Tesla Model Y Performance

900

11. Hyundai Ioniq 5 LR 4WD

870

12. Hyundai Ioniq 5 LR 2WD

860

12. Tesla Model X LR

860

14. Porsche Taycan 4 Cross Turismo

850

15. Porsche Taycan Turbo

840

-------

 

26. Audi q4 50-e-tron

590

30. Polestar 2 LR FWD

550

32. Polestar 2 LR AWD

510

32. Skoda Enyaq iV 80

510

35. VW ID.3 Tour

500

35. VW ID.4 Life

500

37. BMW iX3

480

43. Volvo XC40 P8

440

45. Ford Mustang Mach-E LR

430

45. Mercedes EQA 250

430

50. Nissan Leaf +

390

Tesla och de nya sydkoreanerna är helt överlägsna när det gäller att ladda nya mil snabbt, Porsche Taycan är också med i toppen. Kia EV6, som inte är dyrare än en Volvo XC40, får tack vare snabb laddning och låg förbrukning dubbelt så många nya mil per minut. I tabellen har vi plockat in några populära bilar som hamnar i mitten av listan. Notera att laddningen av nya mil tar dubbelt så lång tid för mellanskiktet som för de bästa bilarna, och nästan tio gånger så lång tid för de med sämst laddning! Vill du stå tio minuter eller närmare en och en halv timme för att få 16 nya mil?!

 

LÅNGSAMMASTE LADDNING AV NYA MIL

Modell

Laddning km/h

1. Dacia Spring

120

2. Lexus UX 300e

150

3. Seat Mii

170

4. Mazda MX 30

180

5. Honda e

190

6. Hyundai Ioniq

220

6. Kia e-Soul MR

220

7. Nissan Leaf

230

7. Renault Zoe R110

230

7. Renault Zoe R135

230

Stadsbilar är rent usla på långfärd.

SNABBAST LADDNING AV FLERA MIL FÖR PENGARNA, KR/LADDADE KM/H

Modell

Hur snabbt laddar man extra km

1. Kia EV6 LR RWD

581:–

2. Hyundai Ioniq 5 LR 2WD

628:–

3. Hyundai Ioniq 5 LR 4WD

661:–

4. Hyundai Ioniq 5 SR 2WD

708:–

5. Kia EV6 LR 4WD

710:–

6. Tesla Model 3 Performance

750:–

7. Tesla Model Y LR AWD

774:–

8. Tesla Model 3 SR

809:–

9. Kia EV6 GT

815:–

10. Tesla Model Y Performance

855:–

11. Fiat 500e

883:–

12. Hyundai Kona

957:–

13. Tesla Model S LR

965:–

14. DFSK Seres 3

974:–

15. Polestar 2 LR FWD

980:–

Här jämför vi bilarnas pris med hur snabbt de kan ladda extra mil. Det vill säga, vilken bil ska du köpa om du vill komma undan så billigt som möjligt samtidigt som du vill stå stilla så kort tid som möjligt vid laddstolpen? Bästa köpet för långfärdsbilisten.

MINST LADDNING FÖR PENGARNA

Modell

Hur snabbt laddar man extra km

1. Lexus UX 300e

3 866:–

2. Mercedes EQV

3 091:–

3. Jaguar i-Pace 320

2 823:–

4. Porsche Taycan Turbo S

2 568:–

5. Mercedes EQS 580 4Matic

2 225:–

6. Audi e-tron S

2 156:–

7. Porsche Taycan Turbo

2 023:–

8. Honda e

1 948:–

9. Audi e-tron RS GT

1 942:–

10. Mazda MX30

1 933:–

Bottenlistan består av de bilar som är dyrast i relation till hur snabbt (långsamt) de kan fyllas på med fler mil. Högt pris i kombination med långsam laddning och hög förbrukning ger det absolut sämsta resultatet.

Lexus UX 300e är dyr och har den riktigt dåliga kombinationen av litet batteri och långsam laddning. Ett exempel på att premiumkunder absolut inte alltid får bra elbilsegenskaper för pengarna. Suvarna från Mercedes och Jaguar imponerar inte heller i denna gren, liksom de små elbilarna från Honda och Mazda – som i praktiken är dyra stadsbilar. Porsche och Audis prestandamodeller må ha snabb laddning, men prislapparna är rejält tilltagna.

MEST RÄCKVIDD FÖR PENGARNA, KR/KM

Modell

Kr

1. Hyundai Kona

896:–

2. Renault Zoe R110

1 174:–

3. Dacia Spring

1 176:–

4. Kia e-Soul LR

1 202:–

5. VW ID.4 Life

1 244:–

6. Renault Zoe R135

1 248:–

7. VW ID.3 Life

1 257:–

8. Polestar 2 LR RWF

1 268:–

9. Seat Mii

1 292:–

10. Kia e-Niro

1 320:–

Vi har dividerat bilarnas pris med antal km som de kommer och det är inget snack om annat än att billiga elbilar ger mest kilometer per krona i inköpspris. De minsta elbilarna som är tänkta som stadsbilar ger mest räckvidd för pengarna.

MINST RÄCKVIDD FÖR PENGARNA KR/KM

Modell

kr

1. Porsche Taycan Turbo S

5 333:–

2. Porsche Taycan Turbo

4 250:–

3. Audi e-tron RS GT

3 883:–

4. Audi e-tron S

3 437:–

5. Porsche Taycan 4S

3 120:–

6. Mercedes EQS 580 4Matic

2 918:–

7. Porsche Taycan 4 Cross Turismo

2 913:–

8. Tesla Model X Plaid

2 813:–

9. Porsche Taycan 4 S Plus

2 779:–

10. Audi e-tron GT

2 757:–

De dyra elsportbilarna från Porsche och Audi ger absolut inte mycket räckvidd för pengarna, men däremot andra kvaliteter. Varje kilometer räckvidd i Taycan Turbo S kostar 5 333 kronor, vilket kan jämföras med 896 kronor för Hyundai Kona.

TOTALTABELLEN!

Här rankar vi bilarna ur två viktiga elbilsperspektiv: räckvidd för pengarna och hur snabbt man kan ladda nya mil i relation till vad bilen kostar.