Bilköpsguiden: Laddhybrid mot förbränningsbil

Premium Vi gör en stor ekonomisk genomgång för att se när det lönar sig att välja en dyrare laddhybrid istället för en billigare konventionell version. Resultatet överraskar, åtminstone för privat- och begagnatköpare. Dessutom noterar vi några anmärkningsvärda undantag. Det här vill du läsa om du ska köpa bil!

Bilköpsguiden: Laddhybrid mot förbränningsbil

Vid en första anblick är det svårt att tro att det totalt sett kan löna sig att välja en bil som är dyrare i inköp, ibland till och med mycket dyrare. Men vår stora jämförelse visar att det nästan (observera nästan) alltid är billigare i längden att köpa en laddhybrid istället för motsvarande förbränningsbil – oavsett om man har förmånsbil, köper den ny privat eller handlar på begagnatmarknaden.

Köp Bilköpsguiden 2021 här!

Den här artikeln kommer ur Bilköpsguiden 2021.

Du kan köpa tidningen som digital utgåva för 79 kronor eller också blir du prenumerant och får därmed tillgång till alla digitala utgåvor.

Det finns dock några noterbara undantag, i två fall för nybilsköparen (privat) och i det tredje för begagnatkunden. Bilarna är Mitsubishi Outlander, VW Passat respektive Volvo V60. Men mer om detta längre fram.

Vi har gjort kalkyler för alla tre ovan nämnda scenarier och på så sätt kommit fram till svaret. Vi har valt att titta på de åtta mest populära laddhybriderna i Sverige januari 2019–april 2020, enligt BilSwedens registreringsstatisitik. Därefter har vi jämfört dem med motsvarande förbränningsversioner.

För att undvika osäkerhet eller diskussion kring vad som faktiskt är laddhybridernas konventionella motsvarigheter, har vi valt att använda samma bilmodeller som Skatteverket använder som jämförelse när de justerar det förmånsgrundande priset på miljöbilarna (med enstaka undantag om de inte längre säljs eller är väldigt svåra att hitta som begagnade).

Att laddhybriderna är billigare som förmånsbilar i samtliga fall visste vi redan. Det beror på att deras förmånsgrundande pris justeras ner till närmast jämförbara konventionella version.

Det sedan april i år ännu strängare Bonus-malussystemet påverkar också i hög grad. Fordonsskatten har ökat kraftigt för bilar som släpper ut mer än 90 gram CO2/km och skatten ingår nu som en del av förmånsvärdet. Helt plötsligt kan därför förmånsvärdet sticka iväg flera tusenlappar per år bara genom att man väljer en normalstor konventionell förbränningsbil som har förhållandevis dyr skatt. Det ger laddhybriderna ett övertag i förmånsvärdeskalkylen.

Företagen ser däremot inte samma tydligt positiva effekt. Kostnaden för dem är nämligen ungefär densamma oavsett om förmånstagarna kör laddhybrider eller konventionella bilar. Det är generellt sett förarna som åtnjuter det mesta av de ekonomiska fördelarna.

Överraskningen vi ser i våra kalkyler gäller för privat- och begagnatköpare. Bortsett från några få undantag är det alltså fördel för laddhybriderna även här, trots högre inköpspriser. Lägre driftkostnader och bättre andrahandsvärden är det som påverkar.

Fortsätt läsa reportaget för vidare analys och synpunkter på sidorna här framöver.

BMW 5-SERIE

NYKÖP PRIVAT

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

BMW 530e

BMW 520i

Grundpris

548 200:–

451 540:–

Grundpris efter eventuell bonus

520 690:–

451 540:–

Bränsleförbrukning, l/100 km 1)

1,4

6,7

Elförbrukning, kWh/100 km 1)

15,6

Bränslekostnad/år

6 470:–

21 440:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4

360:–

7 280/1 218:–

Försäkring

7 549:–

6 804:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

4 895:–

4 895:–

Värdeminskning, kr/år

60 923:–

58 335:–

Värdeminskning, %/år

11,7

12,9

Milkostnad, sek 2)

46,73

56,28

Månadskostnad, sek 2)

7 788:–

9 380:–

1) Tillverkarens WLTP-siffror, blandad körning.

2) Skatt, försäkring (märkesförsäkring, man, 50 år, boende i bostadsrätt i Stockholmsförort), bensin 95 16 kr/l, el 1,60 kr/kWh, däck, service + värdeminskning utslaget på 2 000 mil/år. Kapitalkostnad beräknad på 25 % egen kontantinsats med inkluderad utebliven avkastning (0,10 %). Resterande belopp lånat till ränta av 4,82 %.

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

BMW 530e

BMW 520d

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

2,4

5,1

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

16,4

Bränslekostnad 1)

9 779

16 830

Skatt

360

1 103

Försäkring 2)

13 495

14 578

Sommardäck, 4 st 3)

5 876

5 876

Värdeminskning 4)

25 450

23 525

Total milkostnad (exkl. service) 5)

31,80

34,58

1) Bensin/dieselpris 16/16,50 kr/l, elpris 1,60 kr/kWh
2) Märkesförsäkring, helförsäkring, man, 50 år, bostadsrätt i Stockholmsförort.
3) Sommardäck av märke Bridgestone
4) Prognos enligt Bilpriser.se, per år för 4 år/8 000 mil, räknat från april 2021.
5) Regelbunden service tillkommer i varje enskilt fall.

FÖRMÅNSVÄRDE

 

BMW 530e

BMW 520i

Paket

Sportline

 

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

567 100

472 400

Klimatbonus (kr)

24 595

 –

Kalkylpris

542 505,00 kr

472 400,00 kr

Förmånsvärde

64 218,00 kr

71 138,00 kr

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

10 010

10 402

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

1 676

1 857

Totalt kr/månad (kr)

12 499

13 072

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

5 352

5 928

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

2 676

2 964

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,15

0,66

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

281

1 238

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−532

425

Totalt, kr/månad

2 425

4 626

TCO 36 månader, 1 500 mil i tjänst, 1 500 mil privat, 4% ränta (Källa: Ynnor AB)

CO2 WLTP

35

150

Fordonskatt (kr)

360

7 280

KIA NIRO

NYKÖP PRIVAT

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

KIA NIRO PHE

KIA CEED 1,5 T-GDI

Grundpris

351 900:–

265 400:–

Grundpris efter eventuell bonus

324 973:–

265 400:–

Bränsleförbrukning, l/100 km 1)

1,4

5,9

Elförbrukning, kWh/100 km 1)

12,2

Bränslekostnad/år

6 035:–

18 880:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4

360:–

5 036/844:–

Försäkring

3 107:–

2 904:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

12 715:–

14 261:–

Värdeminskning, kr/år

39 243:–

42 200:–

Värdeminskning, %/år

12,1

15,9

Milkostnad, sek 2)

32,25

41,92

Månadskostnad, sek 2)

5 376:–

6 987:–

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

KIA NIRO PHEV

KIA CEED 1,4 T-GDI

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

1,6

7,5

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

12,3

Bränslekostnad 1)

6 681

24 000

Skatt

360

954

Försäkring 2)

7 636

6 437

Sommardäck, 4 st 3)

5 156

4 556

Värdeminskning 4)

15 600

14 150

Total milkostnad (exkl. service)5)

20,39

27,44

Skatteverket anser att den konventionella motsvarigheten till Niro PHEV är en Ceed 1,5 T-GDI.

FÖRMÅNSVÄRDE

 

Kia Niro PHEV

Kia Ceed 1,5 T-GDI

Paket

Advance 

Advance 

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

336 900

245 000

Klimatbonus (kr)

26 927

Kalkylpris (kr)

309 973

245 000

Förmånsvärde (kr)

35 351

43 656

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

6 998

7 068

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

923

1 139

Totalt kr/månad

8 734

9 020

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

2 946

3 638

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

1 473

1 819

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,14

0,59

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

263

1 106

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−551

293

Totalt, kr/månad

1 185

3 219

KIA OPTIMA

 

NYKÖP PRIVAT

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

OPTIMA SW PHEV

PROCEED 1,6 T-GDI

Grundpris

415 700:–

331 900:–

Grundpris efter eventuell bonus

390 522:–

331 900:–

Bränsleförbrukning, l/100 km1)

1,5

7,2

Elförbrukning, kWh/100 km1)

14,9

Bränslekostnad/år

6 707:–

23 040:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4

360:–

7 676/1 284:–

Försäkring

3 316:–

3 189:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

14 014:–

14 315:–

Värdeminskning, kr/år

50 881:–

45 150:–

Värdeminskning, %/år

13,0

13,6

Milkostnad, sek2)

39,59

47,73

Månadskostnad, sek2)

6 599:–

7 955:–

I kalkylen för nyköp privat jämför vi Optima med modellen ProCeed. Skatteverket använder bensinversionen av Optima, men den har slutat säljas i Sverige sedan myndighetens bedömning.

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

Optima SW PHEV

Optima SW 2,0 T-GDI

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

1,8

10,3

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

15,4

Bränslekostnad 1)

7 731

32 960

Skatt

360

2 120

Försäkring 2)

8 090

14 168

Sommardäck, 4 st 3)

5 196

6 676

Värdeminskning 4)

27 300

19 300

Total milkostnad (exkl. service)5)

27,57

41,63

FÖRMÅNSVÄRDE

 

Kia Optima SW PHEV

Kia ProCeed 1,6 T-GDI

Paket

Advance plus

GT

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

415 700

291 900

Klimatbonus (kr)

25 178

Kalkylpris (kr)

390 522

291 900

Förmånsvärde (kr)

37 264

51 888

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

8 277

7 908

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

973

1 354

Totalt kr/månad

10 063

10 075

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

3 105

4 324

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

1 553

2 162

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,15

0,68

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

281

1 275

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−532

462

Totalt, kr/månad

1 302,00 kr

3 899,00 kr

CO2 WLTP

34

153

Fordonskatt

360

7 676

MITSUBISHI OUTLANDER

 

NYKÖP PRIVAT

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

MITSU Outlander PHEV

MITSU Outlander 2,0

Grundpris

464 900:–

249 900:–

Grundpris efter eventuell bonus

446 718:–

249 900:–

Bränsleförbrukning, l/100 km 1)

2,0

7,6

Elförbrukning, kWh/100 km 1)

16,9

Bränslekostnad/år

8 557:–

24 320:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4 (kr)

360

10 316/1 724

Försäkring

4 044:–

3 960:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

11 278:–

12 216:–

Värdeminskning, kr/år

61 080:–

36 675:–

Värdeminskning, %/år

13,7

14,7

Milkostnad, sek 2)

46,37

44,23

Månadskostnad, sek 2)

7 728:–

7 371:–

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

MITSU Outlander PHEV

MITSU Outl 2,0

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

2,1

7,9

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

16,8

Bränslekostnad 1)

8 870

25 280

Skatt

360

1 130

Försäkring2)

8 160

8 028

Sommardäck, 4 st 3)

5 356

5 356

Värdeminskning 4)

26 100

20 925

Total milkostnad (exkl. service) 5)

27,61

33,21

FÖRMÅNSVÄRDE

 

MITSU Outl. PHEV

MITSU Outl 2,0

Paket

Fleet

City

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

464 900

249 900

Klimatbonus (kr)

18 182

Kalkylpris (kr)

446 718

249 900

Förmånsvärde (kr)

38 295

47 557

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

9 068

7 251

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

999

1 241

Totalt kr/månad (kr)

10 880

9 305

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

3 191

3 963

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

1 596

1 982

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,20

0,76

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

375

1 425

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−438

612

Totalt, kr/månad

1 533

4 019

CO2 WLTP

46

173

Fordonskatt

360

10316

Mitsubishi Outlander: Förbränningsversionen har utgått (men vore billigare för privatköparen)

Förbränningsversionen av Outlander har alldeles nyss slutat säljas i Sverige. Men vi har fortfarande kvar kalkylen för att visa resultatet. Laddhybriden har nyligen blivit prishöjd och efter åtstramningen av Bonus-malussystemet i april har den även tappat en del bonus jämfört med tidigare, vilket påverkar kalkylen negativt. Utfallet blir därför att den konventionella förbränningsversionen hade varit billigare för privatköparen om modellen funnits kvar på marknaden. 

VW PASSAT

 

NYKÖP PRIVAT

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

PASSAT SC GTE

PASSAT SC 1,5 TSI DSG

Grundpris

476 900:–

294 900:–

Grundpris efter eventuell bonus

449 390:–

294 900:–

Bränsleförbrukning, l/100 km 1)

1,4

6,5

Elförbrukning, kWh/100 km 1)

16,4

Bränslekostnad/år

6 573:–

20 800:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4

360:–

6 884/1 152:–

Försäkring

6 100:–

5 013:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

13 900:–

7 499:–

Värdeminskning, kr/år

55 598:–

40 700:–

Värdeminskning, %/år

12,4

13,8

Milkostnad, sek 2)

43,98

43,26

Månadskostnad, sek 2)

7 330:–

7 209:–

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

PASSAT SC GTE

PASSAT SC 1,4 TSI DSG

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

2,0

6,4

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

15,5

Bränslekostnad 1)

8 378

20 480

Skatt

360

536

Försäkring 2)

10 969

9 769

Sommardäck, 4 st 3)

5 196

5 196

Värdeminskning 4)

20 275

16 325

Total milkostnad (exkl. service) 5)

25,76

28,91

FÖRMÅNSVÄRDE

 

PASSAT SC GTE

PASSAT SC 1,5 TSI DSG

Paket

 

 

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

476 900

354 800

Klimatbonus (kr)

29 259

 –

Kalkylpris (kr)

447 641

354 800

Förmånsvärde (kr)

40 796

53 481

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

8 970

10 590

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

1 065

1 396

Totalt kr/månad

10 848

12 799

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

3 400

4 457

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

1 700

2 228

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,12

0,69

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

225

1 294

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−588

481

Totalt, kr/månad

1 337

4 003

CO2 WLTP

27

147

Fordonsskatt

360

6 752

VW Passat: Billigare för privatköparen med förbränningsversionen

Skillnaden i fordonsskatt mellan de två versionerna ligger i den lägre änden av skalan och laddhybriden har ett klart kortare serviceintervall (1 500 mot 3 000 mil) som resulterar i mycket högre underhållskostnad. Även om GTE håller värdet mycket bättre procentuellt sett, gör den stora prisskillnaden att värdetappet i rena kronor ändå tynger kalkylen för mycket för att kunna väga upp en lägre bränslekostnad. Marginalen till laddhybridens nackdel är dock väldigt liten.

 

VOLVO V90

 

NYKÖP PRIVAT

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

T8 INSCRIP. Recharge

B5 INSCRIPTION

Grundpris

655 000:–

474 000:–

Grundpris efter eventuell bonus

637 401:–

474 000:–

Bränsleförbrukning, l/100 km 1)

2,0

7,1

Elförbrukning, kWh/100 km 1)

14,6

Bränslekostnad/år

8 262:–

22 720:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4

360:–

8 600/1 438:–

Försäkring

7 319:–

4 673:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

11 745:–

11 621:–

Värdeminskning, kr/år

73 500:–

63 000:–

Värdeminskning, %/år

11,5

13,3

Milkostnad, sek 2)

56,41

58,79

Månadskostnad, sek 2)

9 402:–

9 798:–

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

VOLVO V90 T8

VOLVO V90 T5

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

2,5

8,5

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

21,3

Bränslekostnad 1)

10 714

27 200

Skatt

360

1 306

Försäkring 2)

16 205

11 522

Sommardäck, 4 st 3)

6 476

6 476

Värdeminskning 4)

30 800

22 175

Total milkostnad (exkl. service) 5)

37,56

38,63

FÖRMÅNSVÄRDE

 

VOLVO V90 T8

VOLVO V90 B5

Paket

Inscription Recharge

Inscription

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

655 000

533 000

Klimatbonus (kr)

17 599

Kalkylpris (kr)

637 401

533 000

Förmånsvärde (kr)

80 436

83 786

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

11 386

11 648

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

2 099

2 187

Totalt kr/månad

14 298

14 648

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

6 703

6 982

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

3 352

3 491

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,20

0,71

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

375

1 331

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−438

518

Totalt, kr/månad

3 289

5 341

CO2 WLTP

47

160

Fordonskatt

360

8 600

VOLVO V60

Eftersom nya V60 Twin Engine lanserades så sent som 2019, räknar vi på förra generationen – alltså dieselladdhybriden – i begagnatkalkylen.

NYKÖP PRIVAT

 

VOLVO V60 T8 Inscrip. Recharge

VOLVO V60 B5 Inscript.

Grundpris

561 000:–

461 000:–

Grundpris efter eventuell bonus

540 486:–

461 000:–

Bränsleförbrukning, l/100 km 1)

1,8

7,0

Elförbrukning, kWh/100 km 1)

14,8

Bränslekostnad/år

7 654:–

22 400:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4

360:–

8 204/1 372:–

Försäkring

6 283:–

4 526:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

11 611:–

11 733:–

Värdeminskning, kr/år

65 172:–

64 600:–

Värdeminskning, %/år

12,1

14,0

Milkostnad, sek 2)

50,12

59,02

Månadskostnad, sek 2)

8 353:–

9 837:–

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

VOLVO V60 D5 TE

VOLVO V60 D4

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

2,3

5,4

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

18,9

Bränslekostnad 1)

10 003

17 820

Skatt

1 103

1 155

Försäkring 2)

9 840

9 311

Sommardäck, 4 st 3)

4 556

4 356

Värdeminskning 4)

25 125

19 475

Total milkostnad (exkl. service) 5)

28,99

28,85

FÖRMÅNSVÄRDE

 

VOLVO V60 T8

VOLVO V60 B5

Paket

Inscription Recharge

Inscription

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

499 000

461 000

Klimatbonus (kr)

20 514

Kalkylpris (kr)

478 486

461 000

Förmånsvärde (kr)

63 117

71 165

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

9 391

10 688

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

1 647

1 857

Totalt kr/månad

11 851

13 358

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

5 260

5 930

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

2 630

2 965

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,19

0,69

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

356

1 294

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−457

481

Totalt, kr/månad

2 529

4 740

CO2 WLTP

42

157

Fordonskatt

360

8 204

Volvo V60 PHEV: inte lönsammast som begagnad, men miljöbästa alternativ –
för den som vågar

Förra generationen V60 laddhybrid (diesel) borde vara en av de absolut bästa bilar man kan köpa ur miljösynpunkt, till och med bättre än en ny elbil.

Låt oss förklara. Eftersom den är begagnad ger den inte upphov till några nya utsläpp från tillverkning och frakt, och den kräver inte heller att man bryter sällsynta jordartsmetaller till nya batterier. Om man laddar bilen kan man köra utsläppsfritt på korta pendlingsresor och där det är betydelsefullt, exempelvis i stan.

Dessutom kan den som vågar tanka HVO köra med väldigt låga nettoutsläpp på långresa, eftersom de förnybara råvarorna i bränslet gör att man kan sänka koldioxidutsläppen med uppemot 90 procent. Vi säger "vågar" då Volvo inte har godkänt gamla V60 laddhybrid för att köras på HVO (bara bilar byggda på SPA- och CMA-plattformarna med deras egen fyrcylindriga motor). Det beror enligt Volvo själva på skillnader i bränslepumpens konstruktion jämfört med i de nya modellerna. Man förlorar garantierna om man tankar ett bränsle som inte är godkänt av tillverkaren, men det kanske spelar mindre roll om nybilsgarantin ändå har gått ut.

Ekonomiskt sett blir det ingen vinst i vår kalkyl, även om det är med extremt liten marginal. Skatten är nära nog samma som för en vanlig diesel och det är heller inte tillräckligt stor differens i bränsleförbrukningen för att kompensera den stora merkostnaden i inköp.

Den begagnade laddhybriden håller visserligen värdet klart bättre procentuellt sett än dieselbilen, men kapitalkostnaden blir ändå för stor i kronor på grund av inköpspriset.

VOLVO XC60

 

NYKÖP PRIVAT

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

XC60 T8 Inscrip.Recharge

XC60 B5 Inscript.

Grundpris

657 000:–

524 000:–

Grundpris efter eventuell bonus

644 648:–

524 000:–

Bränsleförbrukning, l/100 km 1)

2,4

7,7

Elförbrukning, kWh/100 km 1)

15,3

Bränslekostnad/år

9 638:–

24 640:–

Fordonsskatt år 1–3/år 4

360:–

8 600/1 438

Försäkring

6 880:–

6 859:–

Servicekostnad t.o.m. 6 000 mil

11 394:–

11 990:–

Värdeminskning, kr/år

84 287:–

77 625:–

Värdeminskning, %/år

13,1

14,8

Milkostnad, sek 2)

62,40

68,94

Månadskostnad, sek 2)

10 401:–

11 489:–

BEGAGNATKÖP

Innehav 4 år, 2 000 mil/år

XC60 T8

XC60 T5

Bränsleförbrukning, NEDC + 25 %, l/100 km

2,6

9,3

Elförbrukning, NEDC + 25 %, kWh/100 km

22,3

Bränslekostnad 1)

11 168

29 760

Skatt

360

1 614

Försäkring 2)

15 064

10 832

Sommardäck, 4 st 3)

5 596

5 596

Värdeminskning4)

37 225

30 075

Total milkostnad (exkl. service) 5)

40,22

43,29

FÖRMÅNSVÄRDE

 

XC60 T8

XC60 B5

Paket

Inscription Recharge

Inscription

Drivmedel/teknik

Laddhybrid

Bensin

Listpris (kr)

657 000

544 000

Klimatbonus (kr)

12 352

 –

Kalkylpris (kr)

644 648

544 000

Förmånsvärde (kr)

81 455

81 320

Företagskalkyl kr/månad

TCO (ex bränsle) (kr)

11 951

12 220

Drivmedelsersättning (kr)

813

813

Sociala avgifter (kr)

2 126

2 122

Totalt kr/månad

14 890

15 155

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

6 788

6 777

Förmånsvärde netto (50% skatt) (kr)

3 394

3 388

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

0,25

0,71

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

15,00

15,00

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

469

1 331

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−344

518

Totalt, kr/månad

3 518

5 238

CO2 WLTP

56

160

Fordonskatt

360

8 600

John Eriksson, testredaktör

Analys: Varför lönar det sig med en dyrare laddhybrid för privat- och begagnatköpare?

Vi ser ett par genomgående mönster när vi tittar i kalkylerna. För den som köper ny bil privat är det tre faktorer som påverkar utfallet: fordonsskatten, bränslekostnaden och andrahandsvärdet. I och med Bonus-malus blir skatten numera en så pass stor utgift för en vanlig konventionell bil att den i sig kan kosta ganska många hundralappar varje månad. I de exempel vi har räknat på handlar det om drygt 14 000–30 000 kronor extra bara i skatt under de tre första åren.

Enligt Bilprisers prognoser kommer laddhybrider som regel att behålla värdet bättre procentuellt sett än vanliga förbränningsbilar. Det betyder att värdeminskningen i kronor kan bli ungefär densamma som för en konventionell modell, eller i alla fall att skillnaden blir för liten för att ha betydelse, trots högre inköpspris. Lägg till detta att laddhybrider har en klart lägre bränslekostnad och vi  får ett vinnande resultat i totalkalkylen.

Samma sak gäller även om man handlar begagnat, bortsett från att skatten inte längre påverkar resultatet lika mycket. Bränsleförbrukningen och andrahandsvärdet gör fortfarande att det lönar sig att välja en laddhybrid.

Vad händer om de ekonomiska problemen i spåren av Covid-19 blir långvariga med bland annat lägre drivmedelspriser som följd?

Vi testade att justera ner priserna på bensin och diesel med tre kronor till 13 respektive 13,50 kr/liter i privat- och begagnatkalkylerna. Resultatet består över lag. Laddhybriderna är som regel fortfarande billigare, men i fallen med Passat och V60 (nyköp privat respektive begagnat) ökar marginalerna till fördel för de konventionella modellsyskonen.

Vi ser även två andra, nya undantag där det svänger. För privatköpare blir det olönsamt att välja Mitsubishi Outlander PHEV vid lägre bensinpris. Samma sak händer med V90 som begagnad, det blir då istället lönsamt att köpa förbränningsversionen.

SÅ HAR VI RÄKNAT

Alla uppgifter om bränsleförbrukning och utsläpp (som ligger till grund för fordonsskatt och eventuell bonus), samt servicekostnader och nybilspriser kommer från tillverkarna/importörerna och priserna är exklusive eventuella kampanjrabatter.

I våra privat- och begagnatkalkyler har vi räknat på en körsträcka på 2 000 mil/år och att 40 procent (800 mil) körs på el med laddhybriderna, precis som i våra nybilstester. När det gäller förbrukning i begagnatkalkylen har vi tagit tillverkarnas NEDC-siffror och ökat dem med 25 procent för att få en mer verklighetstrogen bränslekostnad.

Uppskattningar om andrahandsvärde och värdeminskning kommer från Bilpriser.se. Förmånskalkylerna kommer från företaget Ynnor och gäller tre års innehav.