Vid en första anblick är det svårt att tro att det totalt sett kan löna sig att välja en bil som är dyrare i inköp, ibland till och med mycket dyrare. Men vår stora jämförelse visar att det nästan (observera nästan) alltid är billigare i längden att köpa en laddhybrid istället för motsvarande förbränningsbil – oavsett om man har förmånsbil, köper den ny privat eller handlar på begagnatmarknaden.
Köp Bilköpsguiden 2021 här!
Den här artikeln kommer ur Bilköpsguiden 2021.
Du kan köpa tidningen som digital utgåva för 79 kronor eller också blir du prenumerant och får därmed tillgång till alla digitala utgåvor.
Det finns dock några noterbara undantag, i två fall för nybilsköparen (privat) och i det tredje för begagnatkunden. Bilarna är Mitsubishi Outlander, VW Passat respektive Volvo V60. Men mer om detta längre fram.
Vi har gjort kalkyler för alla tre ovan nämnda scenarier och på så sätt kommit fram till svaret. Vi har valt att titta på de åtta mest populära laddhybriderna i Sverige januari 2019–april 2020, enligt BilSwedens registreringsstatisitik. Därefter har vi jämfört dem med motsvarande förbränningsversioner.
För att undvika osäkerhet eller diskussion kring vad som faktiskt är laddhybridernas konventionella motsvarigheter, har vi valt att använda samma bilmodeller som Skatteverket använder som jämförelse när de justerar det förmånsgrundande priset på miljöbilarna (med enstaka undantag om de inte längre säljs eller är väldigt svåra att hitta som begagnade).
Att laddhybriderna är billigare som förmånsbilar i samtliga fall visste vi redan. Det beror på att deras förmånsgrundande pris justeras ner till närmast jämförbara konventionella version.
Det sedan april i år ännu strängare Bonus-malussystemet påverkar också i hög grad. Fordonsskatten har ökat kraftigt för bilar som släpper ut mer än 90 gram CO2/km och skatten ingår nu som en del av förmånsvärdet. Helt plötsligt kan därför förmånsvärdet sticka iväg flera tusenlappar per år bara genom att man väljer en normalstor konventionell förbränningsbil som har förhållandevis dyr skatt. Det ger laddhybriderna ett övertag i förmånsvärdeskalkylen.
Företagen ser däremot inte samma tydligt positiva effekt. Kostnaden för dem är nämligen ungefär densamma oavsett om förmånstagarna kör laddhybrider eller konventionella bilar. Det är generellt sett förarna som åtnjuter det mesta av de ekonomiska fördelarna.
Överraskningen vi ser i våra kalkyler gäller för privat- och begagnatköpare. Bortsett från några få undantag är det alltså fördel för laddhybriderna även här, trots högre inköpspriser. Lägre driftkostnader och bättre andrahandsvärden är det som påverkar.
Fortsätt läsa reportaget för vidare analys och synpunkter på sidorna här framöver.
BMW 5-SERIE
NYKÖP PRIVAT
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Tillverkarens WLTP-siffror, blandad körning. 2) Skatt, försäkring (märkesförsäkring, man, 50 år, boende i bostadsrätt i Stockholmsförort), bensin 95 16 kr/l, el 1,60 kr/kWh, däck, service + värdeminskning utslaget på 2 000 mil/år. Kapitalkostnad beräknad på 25 % egen kontantinsats med inkluderad utebliven avkastning (0,10 %). Resterande belopp lånat till ränta av 4,82 %. |
BEGAGNATKÖP
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Bensin/dieselpris 16/16,50 kr/l, elpris 1,60 kr/kWh |
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
KIA NIRO
NYKÖP PRIVAT
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEGAGNATKÖP
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KIA OPTIMA
NYKÖP PRIVAT
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEGAGNATKÖP
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MITSUBISHI OUTLANDER
NYKÖP PRIVAT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEGAGNATKÖP
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mitsubishi Outlander: Förbränningsversionen har utgått (men vore billigare för privatköparen)
Förbränningsversionen av Outlander har alldeles nyss slutat säljas i Sverige. Men vi har fortfarande kvar kalkylen för att visa resultatet. Laddhybriden har nyligen blivit prishöjd och efter åtstramningen av Bonus-malussystemet i april har den även tappat en del bonus jämfört med tidigare, vilket påverkar kalkylen negativt. Utfallet blir därför att den konventionella förbränningsversionen hade varit billigare för privatköparen om modellen funnits kvar på marknaden.
VW PASSAT
NYKÖP PRIVAT
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEGAGNATKÖP
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28,91 |
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VW Passat: Billigare för privatköparen med förbränningsversionen
Skillnaden i fordonsskatt mellan de två versionerna ligger i den lägre änden av skalan och laddhybriden har ett klart kortare serviceintervall (1 500 mot 3 000 mil) som resulterar i mycket högre underhållskostnad. Även om GTE håller värdet mycket bättre procentuellt sett, gör den stora prisskillnaden att värdetappet i rena kronor ändå tynger kalkylen för mycket för att kunna väga upp en lägre bränslekostnad. Marginalen till laddhybridens nackdel är dock väldigt liten.
VOLVO V90
NYKÖP PRIVAT
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEGAGNATKÖP
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VOLVO V60
NYKÖP PRIVAT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEGAGNATKÖP
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volvo V60 PHEV: inte lönsammast som begagnad, men miljöbästa alternativ –
för den som vågar
Förra generationen V60 laddhybrid (diesel) borde vara en av de absolut bästa bilar man kan köpa ur miljösynpunkt, till och med bättre än en ny elbil.
Låt oss förklara. Eftersom den är begagnad ger den inte upphov till några nya utsläpp från tillverkning och frakt, och den kräver inte heller att man bryter sällsynta jordartsmetaller till nya batterier. Om man laddar bilen kan man köra utsläppsfritt på korta pendlingsresor och där det är betydelsefullt, exempelvis i stan.
Dessutom kan den som vågar tanka HVO köra med väldigt låga nettoutsläpp på långresa, eftersom de förnybara råvarorna i bränslet gör att man kan sänka koldioxidutsläppen med uppemot 90 procent. Vi säger ”vågar” då Volvo inte har godkänt gamla V60 laddhybrid för att köras på HVO (bara bilar byggda på SPA- och CMA-plattformarna med deras egen fyrcylindriga motor). Det beror enligt Volvo själva på skillnader i bränslepumpens konstruktion jämfört med i de nya modellerna. Man förlorar garantierna om man tankar ett bränsle som inte är godkänt av tillverkaren, men det kanske spelar mindre roll om nybilsgarantin ändå har gått ut.
Ekonomiskt sett blir det ingen vinst i vår kalkyl, även om det är med extremt liten marginal. Skatten är nära nog samma som för en vanlig diesel och det är heller inte tillräckligt stor differens i bränsleförbrukningen för att kompensera den stora merkostnaden i inköp.
Den begagnade laddhybriden håller visserligen värdet klart bättre procentuellt sett än dieselbilen, men kapitalkostnaden blir ändå för stor i kronor på grund av inköpspriset.
VOLVO XC60
NYKÖP PRIVAT
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEGAGNATKÖP
Innehav 4 år, 2 000 mil/år |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRMÅNSVÄRDE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Analys: Varför lönar det sig med en dyrare laddhybrid för privat- och begagnatköpare?
Vi ser ett par genomgående mönster när vi tittar i kalkylerna. För den som köper ny bil privat är det tre faktorer som påverkar utfallet: fordonsskatten, bränslekostnaden och andrahandsvärdet. I och med Bonus-malus blir skatten numera en så pass stor utgift för en vanlig konventionell bil att den i sig kan kosta ganska många hundralappar varje månad. I de exempel vi har räknat på handlar det om drygt 14 000–30 000 kronor extra bara i skatt under de tre första åren.
Enligt Bilprisers prognoser kommer laddhybrider som regel att behålla värdet bättre procentuellt sett än vanliga förbränningsbilar. Det betyder att värdeminskningen i kronor kan bli ungefär densamma som för en konventionell modell, eller i alla fall att skillnaden blir för liten för att ha betydelse, trots högre inköpspris. Lägg till detta att laddhybrider har en klart lägre bränslekostnad och vi får ett vinnande resultat i totalkalkylen.
Samma sak gäller även om man handlar begagnat, bortsett från att skatten inte längre påverkar resultatet lika mycket. Bränsleförbrukningen och andrahandsvärdet gör fortfarande att det lönar sig att välja en laddhybrid.
Vad händer om de ekonomiska problemen i spåren av Covid-19 blir långvariga med bland annat lägre drivmedelspriser som följd?
Vi testade att justera ner priserna på bensin och diesel med tre kronor till 13 respektive 13,50 kr/liter i privat- och begagnatkalkylerna. Resultatet består över lag. Laddhybriderna är som regel fortfarande billigare, men i fallen med Passat och V60 (nyköp privat respektive begagnat) ökar marginalerna till fördel för de konventionella modellsyskonen.
Vi ser även två andra, nya undantag där det svänger. För privatköpare blir det olönsamt att välja Mitsubishi Outlander PHEV vid lägre bensinpris. Samma sak händer med V90 som begagnad, det blir då istället lönsamt att köpa förbränningsversionen.
SÅ HAR VI RÄKNAT
Alla uppgifter om bränsleförbrukning och utsläpp (som ligger till grund för fordonsskatt och eventuell bonus), samt servicekostnader och nybilspriser kommer från tillverkarna/importörerna och priserna är exklusive eventuella kampanjrabatter.
I våra privat- och begagnatkalkyler har vi räknat på en körsträcka på 2 000 mil/år och att 40 procent (800 mil) körs på el med laddhybriderna, precis som i våra nybilstester. När det gäller förbrukning i begagnatkalkylen har vi tagit tillverkarnas NEDC-siffror och ökat dem med 25 procent för att få en mer verklighetstrogen bränslekostnad.
Uppskattningar om andrahandsvärde och värdeminskning kommer från Bilpriser.se. Förmånskalkylerna kommer från företaget Ynnor och gäller tre års innehav.