PROV: Audi Q4 40 e-tron: Inroparen

Premium Efter e-tron, e-tron Sportback och prestandamodellen GT kommer nu Audis fjärde eldrivna modell Q4 e-tron. Insteget till Audis elektriska värld har aldrig varit billigare.

PROV: Audi Q4 40 e-tron: Inroparen

Vorsprung durch Technik (försprång genom teknik) – den mer än 40 år gamla reklamsloganen kan ibland vara en belastning. Audi har nämligen tagit god tid på sig för att ta fram en elbil, precis som många andra "traditionella tillverkare". 2018 tog Audi åtminstone täten inom Volkswagenkoncernens elbilsutveckling med stora e-tron.

Nu går det däremot undan: efter dyra (och snabba) GT följer prisvärda Q4 e-tron som är den första Audimodellen som bygger på koncernens MEB-plattform, koncernsyskonen VW ID.4 och Skoda Enyaq iV finns sedan tidigare.

Strax innan försäljningsstarten står den knappt 4,6 meter långa bilen på vår uppfart. Även kommande Q4 e-tron Sportback (premiär i september) med slankare taklinje har fått följa med.

Sportback kommer kosta cirka 20 000 kronor mer än standardbilen genom att den har en mer omfattande grundutrustning och inte särskilt mycket mindre huvudutrymme.

Finjusterade knappar för klimatanläggningen och stora stuvfack. Rekuperationen sker antingen manuellt eller via effektivitetsassistansen. Sportbackversionen erbjuder nästan lika generösa utrymmen trots lägre taklinje.

"Vanliga" Q4 35 e-tron börjar på 475 000 kronor och är därmed avsevärt mycket billigare än sin 30 cm längre storebror e-tron som börjar på 799 000 kronor.

Även med det större 77 kWh-batteriet i Q4 40 e-tron (564 700 kronor) är den kompakta suven ett kap jämfört med märkets andra helelektriska modeller.

Till skillnad från Volkswagens kunder behöver Audispekulanterna inte vänja sig vid ett helt nytt formspråk. Q4 e-tron är som vilken Audi som helst, bortsett från bilens korta överhäng. 

En kul detalj: För första gången kan kunden påverka strålkastarnas ljussignatur enligt eget tycke. Fyra olika varianter finns att välja emellan via MMI-infotainmentsystemet.

Nya Q4 är tio centimeter kortare än Q5, axelavståndet är dock endast 5 cm kortare.

Tillsammans med bilens virtuella instrumentkluster dominerar den stora skärmen (11,6 tum är tillval, 10,1 tum är standard) den annars konventionellt uppbyggda interiören och ger den en digital karaktär.

Den nya ratten har fyra ekrar. Här hittar man inte längre några knappar utan får istället fumla runt på pekytor. Orienteringsprocessen underlättas en aning av att ytorna är upphöjda.

En ny head up-display med augmented reality-funktion visar all relevant data framför föraren. Dessutom projiceras navigationspilarna virtuellt framför bilen och det underlättar vid korsningar och på av- och påfarter. Åtminstone i teorin. I verkligheten är systemet inte speciellt hjälpsamt. Den minimala pilen som inte kan förstoras syns nämligen knappt på vägbanan trots maxad ljusstyrka.

Gott om utrymme i baksätet, utom för fötterna som knappt får plats under framstolarna.

Elbilens 77 kWh-batteri laddas med upp till 11 (AC) eller 125 kW (DC).

Då kan man istället investera sina surt förvärvade slantar i något som faktiskt förhöjer komfortnivån i Q4 e-tron. Som adaptiva dämpare, exempelvis. Med dessa ombord lyckas bilen kombinera dynamiska köregenskaper och suverän komfort, även på vägar som Gud glömde.

Däckbuller behöver man inte heller oroa sig för, här når nästan ingenting upp till kupén, så länge man inte har valt de stora 21-tumsfälgarna utan nöjer sig med 19- eller 20-tummare.

Inte heller behöver man bry sig om modellseriens starkaste motorisering (som inte finns i Sverige än) i form av Q4 50 e-tron quattro med 299 hk. Visst, ytterligare en elmotor på framaxeln gör att bilen blir snabbare, men av effektivitetsskäl är det mestadels bakaxelmotorn som driver Q4 framåt.

Det räcker alltså gott och väl med den bakre elmotorn på 204 hk som gör sitt jobb mycket bra. Den stora skillnaden är att Q4 50 e-tron får sprinta till 180 km/h istället för att nöja sig med 160 km/h. Någon större skillnad borde det dock inte göra i Sverige.

Utan den främre motorn minskar vikten med 115 kg och framhjulens maximala styrvinkel blir större. Därmed blir vändcirkeln mindre än i mycket kortare A1 men räckvidden ökar från 488 (50 e-tron) till 520 km.

För Sportback gäller 534 istället för 497 km, tack vare dess mer aerodynamiska form. Huvudkonkurrenten Mercedes EQA klarar bara 486 km enligt officiella siffror. 

Med Q4 e-tron har Audi kanske inget tekniskt försprång längre, men med sina välavvägda egenskaper är den redo att ta sig an vilken konkurrent som helst.