TEST: Tre elektriska kusiner – Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq, VW ID.4

Premium Alla tre bygger på samma plattform och på papperet är de väldigt lika, men under testet stöter vi på tydliga skillnader. Vilken bil är bäst?

TEST: Tre elektriska kusiner – Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq, VW ID.4
Här syns tre elbilar i sin (o)naturliga miljö – på en bensinmack.
Bilarna i detta test:

• Audi Q4 e-tron 40 – el, 204 hk, bakhjulsdrift, 564 700 SEK
• Skoda Enyaq iV80 – el, 204 hk, bakhjulsdrift, 566 900 SEK
• Volkswagen ID.4 77 kWh – el, 204 hk, bakhjulsdrift, 509 900 SEK


Det här är bilarna som hela Sverige har väntat på. Många vill ta steget över till elbilarnas värld men aldrig riktigt vågat. Tidigare har de varit för dyra, får små eller både och. Samtidigt som räckvidden och laddningen ofta varit undermålig. 

Det har snackats om dem länge men nu är äntligen Volkswagengruppens trio med elsuvar byggda på MEB-plattformen här. Testbilarna har ett batteri på runt 77 kWh netto och 204 hästarkrafter letar sig ner i backen via bakhjulen.

Med lite ekonomisk hjälp från staten landar bilarnas pris på under halvmiljonen och då slipper man dessutom malusskatt och sparar ytterligare ett par 10 000-lappar jämfört med en ren förbränningsbil. Låg bränslekostnad och bra andrahandsvärde för laddbara bilar borde ge vettiga milkostnader.

Denna trio har dessutom gott om plats längst bak. WLTP-räckvidden ligger på runt 50 mil och laddeffekten på 125 kW lovar gott. Hur bra funkar det i verkligheten? Det har vi förstås svaret på. 

Häng med när vi tar reda på om det finns en logisk förklaring till att "budgetmärket" Skoda tar mer betalt för sin elsuv än vad Volkswagen och självaste Audi gör. Vi upptäcker skillnader och likheter och kan säga att det inte är riktigt så enkelt som att välja den man tycker ser bäst ut. Detta trots att de delar väldigt många komponenter.

Vilken eldriven suv passar bäst för dina behov? Och är det så att bensin- och dieselbilsägarna inte längre kan komma med några vettiga bortförklaringar till att inte välja elbil?

AUDI Q4 40 E-TRON 

Audin ser inte speciellt mycket ut som en elbil. Bra eller dåligt? Döm själv.

Audi har alltid delat teknik och komponenter med andra märken från VAG-koncernen. Men nu när det är elbilar som står på agendan har skillnaderna blivit mindre. Är det mer lyx och flärd i en Audi Q4 e-tron än i de två kusinerna? 

TEKNIKEN Audi Q4 finns för tillfället med tre olika motorbeteckningar, 35 e-tron, 40 e-tron och 50 e-tron quattro. Den första har en batterikapacitet på 51,5 kWh netto och 170 hästar. Den vi har kört, 40 e-tron, har 76,6 kWh netto och 204 hk. Den sista är fyrhjulsdriven och har samma batteristorlek som bilen vi kör. Quattro varianten bjuder också på hela 299 kusar och 460 Nm. 

Den största skillnaden på teknikfronten, och faktiskt en av Audins viktigaste usp:ar, är infotainmentsystemet. Vi har tidigare klagat på det nya system som letat sig in i VW, Skoda, Seat med flera.

I Audi Q4 är det Ingolstadtsnickrad mjukvara som gäller och den är bättre på de allra flesta sätt. Menyerna är mer logiska och utan krusiduller. Det kanske inte alltid ser lika tufft ut, men det är lättare att använda. Alla träffytor är stora och svåra att missa även på guppig väg. Trots mindre skärm än Skodan (10,1 mot 13 tum) är det Audins pekskärm som tar minst uppmärksamhet från körningen.

Dessutom har Audi det överlägset bästa instrumentklustret som kan visa karta, färddator, vilken musik man lyssnar på med mera. Det går dock i de flesta bilar, men inte i dagens motstånd. Men vi i testlaget är sura gamla gubbar (trots låg snittålder) och måste få klaga på de nya pekkänsliga knapparna på ratten som inte är lika smidiga som de fysiska dito man finner i andra Audi.

"Tyskarna lyckas faktiskt göra sin MEB-suv lite extra premium."

ATT KÖRA Vardagskörning är en av de första grenarna vi ger oss på och mycket är sig likt mellan de tre. Audin har möjligen lite naturligare styrning men alla tre bjuder på lite väl tungt, men precist rattande.

Drivlinan gör precis vad den ska och levererar smidig körning i alla lägen men utan att ge något riktigt ös. Snarare tvärtom, även om accelerationen är helt okej är den så odramatisk att det knappt uppfattas som en fartökning. Elbilar behöver rejäl knuff för att bli roliga rakt fram, men denna trio har fokus på annat. 

Även om den inte är ett fartmonster är Q4:an faktiskt kul att köra. Den är klart spänstigast och kvickast i reaktionerna. Det känns faktiskt som att ingenjörerna i Ingolstadt fått ner vikten med kanske ett par hundra kilo, men så är det förstås inte. När det börjar gå undan framkommer också skillnaderna i styrningen mer. I Audin är den naturlig, har lagom tyngd och bjuder på mest vägkänsla. 

Q4 är dessutom ensam om att erbjuda en knapp för att ställa in ESC. Likt i den galna Audi e-tron S går det att välja mellan ESC-sport eller helt avstängt. Men även med ESC-off vägrar elektroniken att släppa taget helt. På vintern borde man hur som helst kunna leka rätt friskt i snön.

Framför handtagen i varje dörr finns bra plats för en flaska.

Bakom ratten finner man paddlar som styr energi-återvinningen vid gasuppsläpp. Det finns tre lägen att välja bland utöver Auto som den startar i. Stänger man av ECO-assistansen ersätts det automatiska läget med segling. Det finns även ett B-läge att välja med växelspaken som är snarlikt det tredje läget man kan paddla fram, maximal återvinning är det som gäller i båda fallen. Dock blir det inte tal om någon full enpedalskörning då bilen slutar återvinna när man börjar närma sig krypfart.

ATT ÅKA Audi borde ha den bekvämaste bilen, eller hur? Ja, men så är inte riktigt fallet. Audin har fin karosskontroll samtidigt som fjädringen sväljer ojämnheter på ett bra sätt. Typiskt Audi, stabilt autobahnlokomotiv. Utöver det är ljudnivån låg och framstolarna är sköna att sitta i. I slutänden åker man fantastiskt fint så länge man slipper baksätet, men även där mår man långt ifrån dåligt.

Alla tre bilarna är extrautrustade med adaptivt chassi. Audi särskiljer sig då den bara har tre lägen. I Individual kan man välja mellan Komfort, Balanserad eller Sportig. I både ID.4 och Enyaq finns hela 15 steg att välja mellan.

Den enda bilen i testet där man kan stänga av ESC.

FÖRNUFT I och med att det är en elbil blir milkostnaden relativt låg även om de andra två lägger sig ännu lägre. I standardutrustningen saknas mycket jämfört med Skodan och de flesta Q4-köpare kommer få betala klart mer än grundpriset.

Tysken har också högst förbrukning, kortast räckvidd, minst bagage och ingen skidlucka som standard. Nej, det är inte den smartaste familjebilen i trion. 

Vi har sett en del spekulanter på internet som funderar på om de ska välja Q4 eller "riktiga" e-tron, storsuven alltså. Orginalet är med marginal en större och lyxigare bil. Privatekonomin får avgöra den fajten. Möjligen kan räckvidden ge Q4 en fördel, men stora e-tron laddas mycket fort.

BILENS SJÄL Tyskarna lyckas faktiskt göra sin MEB-suv lite extra premium, frågan är om den är så mycket finare att det motiverar kostnaden? Gillar man Audikänslan kanske den är det, men det är mindre sådan i Q4 än i andra Audi.

Elias Medelberg