Tre laddbara kompaktsuvar: Lynk & Co och Co

Premium Laddhybridsuvar är hett nu och alternativen väller in. Volvo XC40 utmanas av Cupra Formentor och det nya syskonet Lynk & Co 01 som vill ändra på sättet vi disponerar bil.

Tre laddbara kompaktsuvar: Lynk & Co och Co
Tre så kallade stadsjeepar i huvudstaden. Lynk & Co:s koncept tilltalar nog främst stadsbor. Eller?
Bilarna i testet:

• Cupra Formentor VZ 1,4 e-hybrid 245 – bensin 150 hk, el 116 hk, 434 900 SEK 
• Lynk & Co 01 PHEV – bensin 180 hk, el 82 hk, 440 000 SEK
• Volvo XC40 T5 Recharge – bensin 180 hk, el 82 hk, 516 000 SEK


Att lära sig alla befintliga och nystartade bilmärken i Kina är det nog få som ens försöker. Tempot är högt. Det är faktiskt en utmaning att ha koll på Volvoägaren Geelys alla varumärken (Zeekr är det senaste och där gäller enbart elbilar).

Men Lynk & Co kan det vara värt att göra plats för i minnesbanken. Det grundades 2016 i Göteborg och de första bilarna baserades på den av CEVT framtagna plattformen CMA. Precis som Volvo XC40. Lynk & Co kan sägas vara ett svenskt-kinesiskt bilmärke om än Kinaägt.

När detta skrivs har Mattias Andersson just vunnit en deltävling i STCC i en Lynk & Co 03 TCR – under fabrikatets första tävlingshelg i Sverige. Något som tyder på att man gjort en helomvändning i förhållandet till motorsport gentemot vad som kommunicerades vid lanseringen 2016.

Det viktigaste har man dock hållit fast vid. Nämligen att en Lynk & Co inte ska säljas genom återförsäljare utan i så fall beställas på nätet. Men i de allra flesta fall inte köpas alls utan prenumereras på genom medlemskap i "klubben".

Även om sedanen 03 används på racerbanan är det suven 01 som är först ut på de svenska vägarna. Både som vanlig hybrid och som laddhybrid. Vi väljer den senare och för att verkligen kunna säga hur bra den är tar vi ut en Volvo XC40 med samma drivlina: T5 Recharge.

En bil som vann ett test i våras och väckt mycket uppmärksamhet är Cupra Formentor. Då körde vi prestandaversionen med 310 hästkrafter, men den finns nu som laddhybrid också: VZ 1,4 e-Hybrid 245.Med den eftertraktade spanjoren på plats är trion komplett och det är bäddat för en spännande match!

CUPRA FORMENTOR VZ e-HYBRID

De flesta verkar tycka att Formentor är både snygg och tuff. De kopparfärgade detaljerna splittrar åsikterna något.

Seat och Cupra gör snudd på allting rätt just nu. Tarraco e-Hybrid och Formentor med 310 hk vann sina respektive test. Leon laddhybrid gick en tuff kamp mot den dyrare kusinen Octavia och förlorade med liten marginal. Riktigt bra bilar allihop och frågan är om Formentor med likadan drivlina som i den tidigare nämnda Tarracon kan hålla samma höga nivå. 

TEKNIKEN Under huven finner man en 1,4-liters fyrcylindrig bensinare kopplad till en sexväxlad dubbelkopplingslåda med en integrerad elmotor. VZ e-Hybrid som vi kör är den starkare av två laddhybridalternativ och systemeffekten ligger på 245 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den andra saknar VZ i namnet och har 204 hk och 350 Nm.

Tyvärr ingår inte Apple CarPlay eller Android Auto och vill man ha det får man betala 2 000 kronor extra. 

ATT KÖRA En av många saker som Seat (och därmed Cupra) lyckas med är körupplevelsen. Formentor är allt annat än ett undantag. Den progressiva styrningen har god vägkänsla, är snabb och bjuder på trevlig tyngd vid aktiv körning. Till vardags hade vi föredragit om den varit något lättare. Motor och växellåda samarbetar fint och övergångarna är nästan så bra de kan bli.

"Det är inte mycket som talar emot Formentor VZ e-Hybrid. Men vilken är målgruppen?"

I infotainmentskärmen hittar man E-mode och Hybridläget, där det sistnämnda även går att ställa in för att hålla batterinivån eller ladda batteriet. Elmotorn har gott om kraft (116 hk, 330 Nm) och det ger en pigg bil när man kör helt på el. Vår mätning säger 11,8 sekunder till 100 km/h. Den enda bil vi mätt som är snabbare är Polestar 1 som kostar 1,7 miljoner. 

Drivlinan har ett något udda beteende vid hastigare accelerationer. Även om man inte är särskilt aggressiv på gaspedalen väljer Cupran att ligga på låga växlar med högt varvtal och onödigt högt motorljud som följd. 

Med ett par klick på körlägesväljaren på ratten landar man i Cupraläget. Det adaptiva chassit gör sitt jobb och Formentor är spänstig och dyker villigt in i kurvorna. En viss understyrningstendens finns, men i denna klass hade motsatsen varit förvånande. Väl inne i svängen fortsätter Formentor att imponera. Beteendet är stabilt och förtroendeingivande.  

Bensinmotorn är varvvillig och bilens eldito ger extra skjuts vid rätt tillfällen. I det vassaste körläget är motorljudet från högtalarna hysteriskt. Om det är tufft eller töntigt är subjektivt. I Sport låter det mer normalt. I individualläget går det att stänga av.

Växellådan tillåter inte att man växlar speciellt mycket själv ens i "manuellt läge". När maskinen tar hand om jobbet gör den det väl, men den hade kunnat vara något mer offensiv. Kontentan av alltihop? Formentor är en kul bil som lockar till aktiv körning.

LED-listen löper under vindrutan och hela vägen runt till passagerardörren.

ATT ÅKA DCC-chassit tar hand om alla ojämnheter på ett tillfredställande sätt även om vi kan tycka att det emellanåt slamrar lite väl mycket från hjulupphängningen, men sväljandet gör bilen bra. I VZ e-Hybrid ingår dessutom det adaptiva chassit i standardutrustningen. Och man har inte mindre än 15 (!) olika hårdheter att laborera med, både tre steg mjukare än Comfortläget och tre snäpp hårdare än Cupra.

Man sitter gärna fram och utan att klaga bak. Baksätesbetyget blir ganska lågt på grund av att Volkswagen Tiguan räknas in i samma klass, och i den sitter man oförskämt skönt. Bullernivån i Formentor är jämn och behaglig om än inte lika dämpad som i de två andra. I låg fart hörs tyvärr ett artificiellt brummande som stör en annars snäll ljudbild. 

FÖRNUFT Det mesta är faktiskt vettigt så det förslår. Däremot är bagageutrymmet en av få ömma punkter. Bagagevolymen med baksätet uppfällt tog inte emot elektrifieringen med glädje. 345 liter är över 100 liter färre än i en vanlig Formentor. En icke laddbar VW Golf sväljer mer.

Den testade elräckvidden (över 50 kilometer) är godkänd men inte långt ifrån att kunna få VG. Både bensin- och elmotorn är försiktiga med bränslet vilket hjälper Cuprans milkostnad som är lägst i testet. Även förmånsvärdet är klart överkomligt.

Det är enbart i baklamporna som namnet Formentor faktiskt står utskrivet.

Vill man spara så många slantar som möjligt kan man välja den tidigare nämnda svagare laddhybriden. Då är man 55 000 kronor rikare efter bilköpet.

Men man förlorar viss standardutrustning. Bland annat ryker det adaptiva chassit och den progressiva styrningen. Båda dessa får man i samma paket som kostar 8 100 kronor. Man får inte heller någon navigation och infotainmentskärmen är på tio istället för tolv tum. De två detaljerna kostar 9 100 kronor till.  

BILENS SJÄL Det är inte mycket som talar emot Formentor VZ e-Hybrid. Men vilken är målgruppen? De flesta barnfamiljerna vill ha mer plats längst bak och i hushållen där ungarna flyttat ut kanske inte en bil med en tribaltatuering i nosen är det man är ute efter? Yngre köpare är svaret.

Men hur många unga köper bil för över 400 000 kronor? Det får vi se senare men redan nu kan vi säga att denna kärra är ett bra val för dem och en hel del andra. 

Elias Medelberg