Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

Alla tre bygger på samma plattform och på papperet är de väldigt lika, men under testet stöter vi på tydliga skillnader. Vilken bil är bäst?

Annons
Annons
Bilarna i detta test:

• Audi Q4 e-tron 40 – el, 204 hk, bakhjulsdrift, 564 700 SEK
• Skoda Enyaq iV80 – el, 204 hk, bakhjulsdrift, 566 900 SEK
• Volkswagen ID.4 77 kWh – el, 204 hk, bakhjulsdrift, 509 900 SEK


Det här är bilarna som hela Sverige har väntat på. Många vill ta steget över till elbilarnas värld men aldrig riktigt vågat. Tidigare har de varit för dyra, får små eller både och. Samtidigt som räckvidden och laddningen ofta varit undermålig. 

Det har snackats om dem länge men nu är äntligen Volkswagengruppens trio med elsuvar byggda på MEB-plattformen här. Testbilarna har ett batteri på runt 77 kWh netto och 204 hästarkrafter letar sig ner i backen via bakhjulen.

Med lite ekonomisk hjälp från staten landar bilarnas pris på under halvmiljonen och då slipper man dessutom malusskatt och sparar ytterligare ett par 10 000-lappar jämfört med en ren förbränningsbil. Låg bränslekostnad och bra andrahandsvärde för laddbara bilar borde ge vettiga milkostnader.

Denna trio har dessutom gott om plats längst bak. WLTP-räckvidden ligger på runt 50 mil och laddeffekten på 125 kW lovar gott. Hur bra funkar det i verkligheten? Det har vi förstås svaret på. 

Häng med när vi tar reda på om det finns en logisk förklaring till att ”budgetmärket” Skoda tar mer betalt för sin elsuv än vad Volkswagen och självaste Audi gör. Vi upptäcker skillnader och likheter och kan säga att det inte är riktigt så enkelt som att välja den man tycker ser bäst ut. Detta trots att de delar väldigt många komponenter.

Vilken eldriven suv passar bäst för dina behov? Och är det så att bensin- och dieselbilsägarna inte längre kan komma med några vettiga bortförklaringar till att inte välja elbil?

AUDI Q4 40 E-TRON 

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Audin ser inte speciellt mycket ut som en elbil. Bra eller dåligt? Döm själv.

Audi har alltid delat teknik och komponenter med andra märken från VAG-koncernen. Men nu när det är elbilar som står på agendan har skillnaderna blivit mindre. Är det mer lyx och flärd i en Audi Q4 e-tron än i de två kusinerna? 

TEKNIKEN Audi Q4 finns för tillfället med tre olika motorbeteckningar, 35 e-tron, 40 e-tron och 50 e-tron quattro. Den första har en batterikapacitet på 51,5 kWh netto och 170 hästar. Den vi har kört, 40 e-tron, har 76,6 kWh netto och 204 hk. Den sista är fyrhjulsdriven och har samma batteristorlek som bilen vi kör. Quattro varianten bjuder också på hela 299 kusar och 460 Nm. 

Den största skillnaden på teknikfronten, och faktiskt en av Audins viktigaste usp:ar, är infotainmentsystemet. Vi har tidigare klagat på det nya system som letat sig in i VW, Skoda, Seat med flera.

I Audi Q4 är det Ingolstadtsnickrad mjukvara som gäller och den är bättre på de allra flesta sätt. Menyerna är mer logiska och utan krusiduller. Det kanske inte alltid ser lika tufft ut, men det är lättare att använda. Alla träffytor är stora och svåra att missa även på guppig väg. Trots mindre skärm än Skodan (10,1 mot 13 tum) är det Audins pekskärm som tar minst uppmärksamhet från körningen.

Dessutom har Audi det överlägset bästa instrumentklustret som kan visa karta, färddator, vilken musik man lyssnar på med mera. Det går dock i de flesta bilar, men inte i dagens motstånd. Men vi i testlaget är sura gamla gubbar (trots låg snittålder) och måste få klaga på de nya pekkänsliga knapparna på ratten som inte är lika smidiga som de fysiska dito man finner i andra Audi.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

”Tyskarna lyckas faktiskt göra sin MEB-suv lite extra premium.”

ATT KÖRA Vardagskörning är en av de första grenarna vi ger oss på och mycket är sig likt mellan de tre. Audin har möjligen lite naturligare styrning men alla tre bjuder på lite väl tungt, men precist rattande.

Drivlinan gör precis vad den ska och levererar smidig körning i alla lägen men utan att ge något riktigt ös. Snarare tvärtom, även om accelerationen är helt okej är den så odramatisk att det knappt uppfattas som en fartökning. Elbilar behöver rejäl knuff för att bli roliga rakt fram, men denna trio har fokus på annat. 

Även om den inte är ett fartmonster är Q4:an faktiskt kul att köra. Den är klart spänstigast och kvickast i reaktionerna. Det känns faktiskt som att ingenjörerna i Ingolstadt fått ner vikten med kanske ett par hundra kilo, men så är det förstås inte. När det börjar gå undan framkommer också skillnaderna i styrningen mer. I Audin är den naturlig, har lagom tyngd och bjuder på mest vägkänsla. 

Q4 är dessutom ensam om att erbjuda en knapp för att ställa in ESC. Likt i den galna Audi e-tron S går det att välja mellan ESC-sport eller helt avstängt. Men även med ESC-off vägrar elektroniken att släppa taget helt. På vintern borde man hur som helst kunna leka rätt friskt i snön.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Framför handtagen i varje dörr finns bra plats för en flaska.

Bakom ratten finner man paddlar som styr energi-återvinningen vid gasuppsläpp. Det finns tre lägen att välja bland utöver Auto som den startar i. Stänger man av ECO-assistansen ersätts det automatiska läget med segling. Det finns även ett B-läge att välja med växelspaken som är snarlikt det tredje läget man kan paddla fram, maximal återvinning är det som gäller i båda fallen. Dock blir det inte tal om någon full enpedalskörning då bilen slutar återvinna när man börjar närma sig krypfart.

ATT ÅKA Audi borde ha den bekvämaste bilen, eller hur? Ja, men så är inte riktigt fallet. Audin har fin karosskontroll samtidigt som fjädringen sväljer ojämnheter på ett bra sätt. Typiskt Audi, stabilt autobahnlokomotiv. Utöver det är ljudnivån låg och framstolarna är sköna att sitta i. I slutänden åker man fantastiskt fint så länge man slipper baksätet, men även där mår man långt ifrån dåligt.

Alla tre bilarna är extrautrustade med adaptivt chassi. Audi särskiljer sig då den bara har tre lägen. I Individual kan man välja mellan Komfort, Balanserad eller Sportig. I både ID.4 och Enyaq finns hela 15 steg att välja mellan.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Den enda bilen i testet där man kan stänga av ESC.

FÖRNUFT I och med att det är en elbil blir milkostnaden relativt låg även om de andra två lägger sig ännu lägre. I standardutrustningen saknas mycket jämfört med Skodan och de flesta Q4-köpare kommer få betala klart mer än grundpriset.

Tysken har också högst förbrukning, kortast räckvidd, minst bagage och ingen skidlucka som standard. Nej, det är inte den smartaste familjebilen i trion. 

Vi har sett en del spekulanter på internet som funderar på om de ska välja Q4 eller ”riktiga” e-tron, storsuven alltså. Orginalet är med marginal en större och lyxigare bil. Privatekonomin får avgöra den fajten. Möjligen kan räckvidden ge Q4 en fördel, men stora e-tron laddas mycket fort.

BILENS SJÄL Tyskarna lyckas faktiskt göra sin MEB-suv lite extra premium, frågan är om den är så mycket finare att det motiverar kostnaden? Gillar man Audikänslan kanske den är det, men det är mindre sådan i Q4 än i andra Audi.

Elias Medelberg


SKODA ENYAQ iV 80

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Vad hände med den självlysande grillen som man ser i reklamen? Jodå, den heter Crystal Face och har precis blivit beställningsbar i paketet ”Light & View Plus” för 6 900 kronor.

Enyaq iV är inte Skodas första elbil, som en märkeshandlare (!) faktiskt hävdar i sin marknadsföring. För så kan man väl inte behandla de 290 kunder som valde en Citigo-e iV under 2020? Även om bilen är en modifierad VW e-Up. När man sedan ser att nya Enyaq iV sålde fler enheter bara i maj (364 stycken) förstår man handlaren lite grann. Storebror kommer att göra ett helt annat elektriskt avtryck!

Lilla Citigo är nu borta ur modellprogrammet.

TEKNIKEN under skalet delas som sagt och skillnaderna är mycket små. Emellertid verkar Skoda ha sträckt den användbara batterietkapacitetrn från 76,6 i Q4 till 77,0 kWh om man får tro Skodas uppgifter. Inte mycket men alltid något (för säljarna att nämna)!

I dagsläget finns en mindre modell också: iV 60 har 180 hästkrafter (men fortfarande 310 newtonmeter) och en nettokapacitet i batteriet på 58,0 kWh. Åt andra hållet erbjuds redan nu fyrhjulsdrivna iV 80X i Tyskland, med två motorer och totalt 265 hästkrafter. Det lär inte dröja innan den kommer hit.

Vi noterar att testbilen är försedd med ett Pirelli Scorpion-däck för elbilar som hade premiär på Porsche Taycan. En beteckning (se bild) avslöjar att teknikerna här fokuserat extra hårt på bland annat lågt rullmotstånd och låg ljudnivå. En speciell struktur i däcket ska bättre stå pall för elbilars tjänstevikter. (Beteckningen ”AO” visar för övrigt att just detta däck också är ett originaldäck för Audibilar.)

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

”Men innan det adaptiva chassit fick bli lika bekvämt måste någon chef sagt stopp…”

ATT KÖRA Bilarnas likhet till trots, speciellt mellan Enyaq och ID.4, är suvkänslan något nedtonad bakom ratten i Enyaq. Inte kan det väl vara för att bilen är lite längre än de andra två?

Kanske är det instrumentpanelen vars skärm framför föraren sitter längre bort och därför upplevs mindre (och gör panelen mpv-djup) än den exakt lika lilla skärmen i ID.4? Var man trivs bäst är enbart en smaksak och det ställbara armstödet, den rejäla framstolen och den oklanderliga körställningen gör passet bakom ratten till en fest. 

Ratten har ett skönt grepp och de små kromade manöverrullarna är trevliga, men också lätta att komma åt ofrivilligt vid mycket rattande.

Drivlinan är en dröm med smidig pedalkänsla och god råstyrka. Med rattpaddlarna kan man ställa graden av energiåtervinning i tre olika styrkenivåer plus segling, det är ett plus gentemot ID.4. Utöver det finns ett intelligent autoläge som känner av andra bilar och hinder i navigatorn. Istället kontrar ID.4 med en något smidigare växelväljare än den ”puck” på mittkonsolen i Enyaq och Q4 man helst tittar ner på innan man rör.

Det går att åka undan riktigt bra med Enyaq på en kurvig väg men styrkänslan, vikten och den totala bristen på såväl äkta som fabricerat motorljud gör att man inte blir särskilt inspirerad.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
”Elect” signalerar ett Pirellidäck framtaget speciellt för elbilar och laddhybrider.

ATT ÅKA Om det bara hängde på åkkomforten skulle man lätt kunna marscha längre motorvägssträckor än kilowattimmarna i batteriet tillåter. Så bekväm är bilen – trots att den är sist på en punkt.

Den fina sittkomforten fram är redan nämnd och baksätet är också bekvämt. Klart bättre än i Q4 märkligt nog. Batteriet tar dock sin tribut i alla tre vilket lyfter upp golvet mer än i de bästa fossilbilarna. Ljudmätaren (och öronen) bryr sig inte om att det står Skoda och inte Audi eller VW i nosen – bilen är jättetyst. 

Men innan kalibreringen av det adaptiva chassit fick det att bli lika bekvämt som i de andra två måste någon chef på koncernnivå sagt stopp. För den härligt böljande gången i ID.4 är utbytt mot stramare karosskontroll, och den kostar i form av tydligare förmedling av såväl små som stora ojämnheter.

Hjulupphängningarna jobbar heller inte lika tyst och elegant i Enyaq. Vi är nära att sänka ett helt betygssteg, tills vi ser förbi denna trio. Sett i hela klassen drar vi bara av 0,5 från ett toppbetyg, för även DCC-fjädringen i Enyaq är riktigt bekväm.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Tyvärr för litet för solglasögon men extrafacket är ändå typiskt bra Skodatänkande.

FÖRNUFT Skoda brukar satsa på förnuftighet – gäller det även Enyaq? Paraplyet i förardörren sitter där. Där bak finns variabelt lastgolv, finurliga lastnät, ordentliga krokar och fällningsmöjlighet från bakluckan. Allt är standard. Dessutom är bagageutrymmet störst. Nog börjar det bra alltid.

Att priset är högst visar sig vara en illusion. Studera den saken i detalj på sidan 69. Eftersom extrautrustning inte håller värdet lika bra som bilen i sig kör Enyaq om ID.4 om man utrustar bilarna till vår supernoggranna Rechargenivå.

I vårt test visar sig Enyaq dessutom vara snålast i trion. Allt detta är förnuftiga saker. Många uppskattar säkert att Skoda hoppat över de fyndiga fönsterhissknapparna i ID.4 och liknande. Men lika smidigt infotainmentsystem som Audi har inte Enyaq.

BILENS SJÄL Skoda Enyaq vill vara den minst speciella bilen här – och står också för det. Den känns ungefär som en elektrifierad Kodiaq. Alla de goda egenskaperna finns där oavsett.

Mikael Johnsson


VOLKSWAGEN ID.4 77 KWH

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
De silverfärgande exteriöra detaljerna, bland annat takrails och C-stolpar, är snygga men kostar 8 100 kronor extra. Den gyllengula färgen på testbilen heter Honey Yellow, men den går tyvärr inte att beställa längre.

En drömstart för nya ID.4. Den vinner direkt sitt första test hos oss (ams nummer 10/2021) och står sedan som etta i registreringsstatistiken i april månad. Fortsätter succén och hur står den sig mot sina helt elektriska kusiner?

TEKNIKEN Alla tre testbilarna använder Volkswagenkoncernens gemensamma MEB-plattform, vars förkortning fritt översatt från tyska betyder modulära eldrivna byggstenar. 

Låt oss göra en snabbrepetition av de viktigaste ingredienserna: ID.4 är i grunden bakhjulsdriven och finns med 170 eller (som vår bil) 204 hästkrafter. VW har nyligen även lanserat en fyrhjulsdriven version kallad GTX med 299 hästar. Man kan välja mellan två batteristorlekar, 52 och 77 kWh användbar kapacitet. Det lilla batteriet går dock bara att få med minsta motorn och det större endast med de två effektstarkare varianterna.

Batteriet är av litiumjontyp, har vätskekylning för att klara upprepad snabbladdning och det är placerat i golvet mellan axlarna, vilket ger en hyfsat låg och centrerad tyngpunkt.

Maximal snabbladdningseffekt är 125 kW och att ladda 10–80 procent på det stora batteriet tar enligt vårt test cirka 35 minuter.

En energibesparande värmepump ingår i den svenska standardutrustningen, liksom navigationssystem som hjälper till att räkna ut och planera in laddstopp vid långkörning.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

”Folkan har faktiskt lite Range Rover-känsla. Inte illa.”

ATT KÖRA VW utmärker sig genom att vara lite extra smidig och enkel i sitt handhavande tack vare en något annorlunda förarergonomi jämfört med de andra två. Växelväljaren i ID.4 är ett vred som sitter bakom ratten (precis som i BMW i3) istället för nere på mittkonsolen. Man kan tycka att det är en liten detalj, men det är en effektiv lösning som är lätt att tycka om, speciellt om man fickparkerar mycket. 

Folkans förarmiljö är även något mer avskalad (på gott och ont) och saknar paddlar på ratten för att finjustera energiåtervinningen som man kan göra i Audi och Skoda. Här kan man istället bara välja mellan motorbroms på eller av (vilket vi ger avdrag för i ronden Aktiv körning). Enkelt som sagt.

Detta tillsammans med en lagom pigg drivlina med bra doserbarhet och naturligt förutsägbar återvinning gör att ID.4 är trivsamt okomplicerad till vardags.

Vid inspirerad körning upplevs däremot VW mer ljummen. I första testet (på vinterdäck) noterade vi att antispinn- och antisladdsystemet var väldigt begränsande. Med sommardäck på bilen griper det inte in alls lika ofta eller tydligt, de flesta förare kommer inte ens att märka av det.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Två fönsterhissknappar till fyra fönster. Det ger sämre ergonomi. Även spegelvredet fungerar så där.

ID.4 är mycket trygg och spårsäker i sitt uppträdande. Den understyr snällt om man kör för fort i kurvorna och antisladdsystemet har sådan kontroll på bakänden att man knappt kan tro att bilen är bakhjulsdriven.

Chassit är dessutom mjukt och bilen rör sig något sävligt på ett sätt som inte uppmuntrar till buskörning, även om ID.4 klarar snabba svängar. Audin känns i jämförelse som en mindre, tajtare och lättare bil med ett spänstigare chassi.

ATT ÅKA Fördelen är att Folkan har väldigt fin åkkomfort. Den adaptiva fjädringen (tillval) filtrerar bort små ojämnheter bäst i gänget och har längre, långsammare rörelser än de andra två, vilket bidrar till ett behagligt lugn. Karosskontrollen är inte lika effektiv som i Audin, utan VW vickar mer i sidled på ett suvtypiskt sätt, dock inte så att det stör.  

ID.4 rullar tungt och avslappnat med värdighet och pondus på vägen. Kombinerat med de fina framstolarna med individuella armstöd gör det faktiskt att Folkan har lite Range Rover-känsla. Inte illa.

Kupén är även väldämpad mot både vindbrus och däckbuller. Långresor är därför angenäma i VW.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Växelväljaren bakom ratten är föredömligt smidig och bra placerad.

FÖRNUFT Vid en första anblick kan man tro att ID.4 är billigast i gänget, för den har klart lägst grundpris. Men när man börjar lägga på utrustning landar prislappen strax över Skodans på grund av att Enyaq har riklig standardutrustning. Kan man däremot tänka sig en ganska låg specifikation finns dock chansen att komma billigare undan med en VW. 

En av de påtagliga upplevda skillnaderna mellan kusinerna handlar om förarergonomi. Audi och Skoda är mer konventionella med fler fysiska knappar. ID.4 är å andra sidan mer avskalad och de få knappar som finns är av touchtyp istället för klassiska varianter. Ur ett säkerhetsperspektiv bedömer testlaget det som sämre, för de är mindre exakta att använda. Men tänk på detta och fundera över hur du trivs med det innan du slår till på den ena eller andra vagnen.

BILENS SJÄL VW ID.4 ser ut och känns modernare, mer nytänkande, jämfört med de två andra. Man upplever den också som mer speciell, att VW har tagit ut svängarna mer.

Karaktären präglas i övrigt främst av den fina komforten och bilens behagligt avslappnade personlighet. Man får ibland känslan av att man sitter i en större och lyxigare bil än vad den är.

John Eriksson


FÖRBRUKNING OCH RÄCKVIDD

Klar vinnare, men marginalen är liten
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

Det är Skoda som är snålast och Audi som drar mest. Det är inte speciellt många kWh/100 km som skiljer dem åt men i 90 km/h är Enyaq ungefär åtta procent snålare. I 120 km/h är tjecken runt en tiondel snålare. Det ger en räckvidd som är kring 3,5 mil bättre i alla tre fallen. 

En av anledningarna till Skodas lägre förbrukning är aerodynamiken. Enyaq är nämligen halast i gänget med ett cW-värde på 0,267 medan de andra ligger på 0,28. De siffrorna behöver vi dock multiplicera med frontarean för att se vilken som har lägst luftmotstånd. Och även på den punkten har Skoda en lägre siffra än Audi, så av de två är Enyaq effektivast på att skära sig genom luften. Volkswagen hann inte få fram någon siffra för frontarea.

En till anledning som gör att Skoda tar sig lite längre är det faktum att nettokapaciteten är på 77,0 kWh enligt deras ingenjörer, medan Audi säger att Q4:ans ligger på 76,6. Så även på den punkten är det fördel Enyaq.

Volkswagen gör nästan samma resultat som Audi i 90 km/h. I 120 är dock ID.4 bättre. Det skiljer som minst fem kilometer mellan de två och som mest 25, till ID.4:s fördel i båda fallen.

I alla våra tester var Audi Q4 e-tron törstigast och Skodan snålast, med ID.4 där emellan. Precis samma ordning blev det när bilarna kördes i WLTP-cykeln. Dubbelt bekräftat alltså. 

Vid ren motorvägskörning under sommarhalvåret kan man nog räkna med åtminstone 30 mil i alla tre. Tar man ett lunchstopp på 45 minuter kan man få ungefär 25 mil till. Det blir totalt 55 mil, inte fy skam. Det är dessutom vid motorvägskörning i över 100 km/h konstant.

Så mäter vi

”Vad har den för räckvidd?” Det är fortfarande den vanligaste och viktigaste frågan rörande elbilar. Den är förstås omöjlig att svara på – eftersom räckvidden beror på förbrukningen som i sin tur varierar ordentligt med hastigheten. I många år körde vi testbilarna tills de stannade. Eller åtminstone tills räckviddsmätarna visade noll för att undvika bärgningar. Man får ett ganska bra resultat där och då, men utan en testbana att köra på blir det inte lätt att hålla samma snittfart för bilar som går olika långt och då sjunker noggrannheten. Speciellt om man vill jämföra mellan olika testtillfällen.

Istället redovisar vi numera hur mycket testbilarna drar i olika hastigheter. Därmed också – med hjälp av batteristorleken – hur långt de går i dessa hastigheter. Vi tror att ni läsare har mer nytta av att få reda på hur långt en viss bil kommer i 90 respektive 120 km/h konstant fart. Med reservation för olika väderleksförhållanden och årstider går det samtidigt att börja snegla på värden i tidigare tester. Något som var omöjligt att göra tidigare – men kanske svårt att låta bli!

För att få en räckviddsmätning över ”blandad körning” lägger vi också till testförbrukningen och dess motsvarande räckvidd. Denna körning har lägre snittfart och går längs samma teststräcka varje gång. Stora partier rör sig i farterna 30–80 km/h, men även några mil motorväg är med samt förstås flera accelerationer och inbromsningar.

Yttre omständigheter påverkar. Därför redovisar vi temperatur, vindstyrka, vindriktning samt eventuell nederbörd vid mättillfället. Farten kontrolleras med GPS. Bilarnas normala körprogram och däcktryck används – inga ekovarianter.


LADDNING

LIKHETERNA VISAR SIG TYDLIGT…

Denna gång, när bilarna är så lika, var vi tvungna att vara ännu noggrannare än vi redan är (och vi är mycket noga) ifall vi ville kunna dra några slutsatser av testet.

Alla tre bilarna började ladda med exakt 5 procent kvar i batteriet, vilket inte är helt lätt att få till om körningen fram till laddaren också ska vara likvärdig. Alla tre bilarna hade kört bort minst 20 procent av batterikapaciteten på motorväg precis innan de dök in till laddstolpen, detta för att de skulle ha ungefär samma temperatur i batteriet.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

Som vanligt startade vi laddningen mer eller mindre samtidigt för att vädret skulle vara detsamma. Förhållandena var alltså så likvärdiga som det är möjligt att göra det utan att ha en privat uppsättning laddstolpar med tillhörande avstängd väg. Resultatet blev också därefter.

Vi ansträngde oss mer än mycket för att få ett resultat vi kunde dra slutsatser av, och visst fick vi siffror som ger ett tydligt svar på vilken bil som laddar bäst – ingen av dem. Skillnaderna var max ett fåtal kilowatt eller några ynka kilowattimmar genom hela laddkurvan. 

I alla tre bilarna tog det ganska precis 45 minuter att gå från 10 till 90 procent. Det är bättre än vad Ford Mustang Mach-E, Mercedes EQC och Volvo XC40 P8 Recharge kunde mäkta med i testet av den trion.

En Model 3 Standard Range gjorde det på 38 minuter men den har kortare räckvidd, så efter laddningen kommer man ändå inte lika långt som med någon ur dagens trio. Det gäller även de tre tidigare nämnda bilarna. MEB-plattformen bjuder alltså på bra laddning för pengarna, i alla fall med batteriet på 77 kWh.  Dock kan ingen av bilarna förvärma batteriet inför laddning.


Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

De tre bilarna presterade extremt lika vid laddstolpen men fram till 50 procent lyckades Audin få i sig mest ström, men skillnaden handlade om mindre än 1,5 kWh mellan bilarna. Väl uppe i 90 procent hade Audis och Skodas stolpe gett 70,4 kWh, ID.4 låg 2,2 kWh lägre. Det är alltså mer eller mindre exakt samma resultat, skillnaderna är inte på mer än max två mils körning.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
HUR LÅNGT KOMMER MAN EFTER EN VISS TIDS LADDNING?

Vi kan slå fast att det skiljer väldigt lite, om ens något, mellan laddeffektkurvorna i de tre bilarna. Skillnaderna beror nog enbart på att förhållandena omöjligt kan vara till 100 procent samma när vi testar. Hur smidig bilen är att ha med sig på långresan avgörs alltså helt av förbrukningen, och med den inräknad kan vi faktiskt utse en långresevinnare.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Här ser vi också hur lite som skiljer mellan bilarna vid snabbladdning. Efter 45 minuter ligger alla tre inom 1,3 kWh. Det är värt mindre än en mils körning.

Skodan hade lägst förbrukning i alla farter och kommer därmed längst per laddad minut. Kör man 120 kilometer i timmen är Skodas förbrukning och laddning sådan att man efter 40 minuter vid laddstolpen kommer två mil längre än i ID.4 och 26 kilometer extra jämfört med Q4. Det är räknat på att man börjar ladda vid 10 procent batteri. Rätt likt även här alltså, men det är en knapp fördel för Enyaq.

Dessutom bjuder Skoda på ett år utan grundavgift på deras saftigaste laddkort. Priset för laddning på Ionity är då 2,83 kr/kWh. Audi har ett liknande erbjudande för alla som köper en helelektrisk bil men då kostar laddning på samma laddnätverk 3,30 kr/kWh. Volkswagen ger rabatt i ett år på deras laddkort vid köp av en ID-modell. 115 kr/mån istället för 199 kr/mån. Laddningen på Ionity kostar 3,40 kr/kWh.

Skodan har alltså schystast priser och det gäller även efter första året. Då kostar Audis laddkort 189,45 kronor per månad, ID-föraren får som sagt betala 199 i månaden medan Skodaägaren endast behöver punga ut med 99 riksdaler, och laddpriserna ligger kvar på samma siffror som nämnts tidigare. Skoda erbjuder både lägst månadskostnad och billigast ström hos Ionity. 

Alla tre har dock flera olika nivåer av laddabonnemang att välja bland.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Laddhastigheten är så gott som lika och därmed avgörs kurvorna ovan och nedan nästan enbart av förbrukningen. Skoda är snålast och når då även längst per minut vid laddstolpen. Notera att Audin ligger lite framför ID.4, det beror på att den av någon anledning tog emot några få extra kWh under laddningen.
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Vid högre hastighet märks skillnaden i förbrukning mellan ID.4 och Q4 lite mer och linjerna särar på sig tydligare än i kurvan ovanför, men denna gång till Folkvagnens fördel.
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Skillnaderna mellan ID.4 och Enyaq blev som störst under vår testdag, som är en blandning av stads-, landsvägs- och motorvägskörning.

VILKEN ÄR BILLIGAST SOM FÖRMÅNSBIL?

Märke/modell

Audi Q4 e-tron 40

Skoda Enyaq iV80

VW ID.4 77 kWh

Paket

 

 

 

Drivmedel/teknik

EL

EL

EL

Listpris (kr)

564 700

566 900

509 900

Klimatbonus (kr)

70 000

70 000

70 000

Kalkylpris (kr)

494 700

496 900

439 900

Förmånsvärde (kr)

61 414

58 548

53 139

Företagskalkyl kr/månad

TCO (exkl. bränsle) (kr)

9 058

9 086

8 346

Drivmedelsersättning (kr)

1 188

1 188

1 188

Sociala avgifter (kr)

1 603

1 528

1 387

Totalt kr/månad

11 849

11 802

10 921

Förarkalkyl kr/månad

Förmånsvärde brutto (kr)

5 118

4 879

4 428

Förmånsvärde netto (50  % skatt)

2 559

2 440

2 214

Drivmedelsförbrukning, l/mil (kWh)

1,99

1,58

1,74

Drivmedelspris, kr/l (kWh)

1,50

1,50

1,50

Drivmedelskostnad privat körning (kr)

373

296

326

Drivmedelskostnad tjänstekörning (kr)

−815

−892

−862

Totalt, kr/månad

2 117

1 844

1 679

TCO 36 månader, 1 500 mil i tjänst, 1 500 mil privat, 4 % ränta

CO2 WLTP

0

0

0

Fordonsskatt (ingår i TCO och förmånsvärdet)

360 kr

360 kr

360 kr

Högre förmånsvärden och VW billigast

Förmånsbilar som registreras efter den 1 juli 2021 får ganska kraftigt höjda förmånsvärden. Regeringen motiverar det med att man vill göra det lika dyrt att ha förmånsbil som att äga bil privat. Man förutspår också att det kommer att leda till minskad nybilsförsäljning.

Enligt Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket, ökar förmånsvärdet på våra tre testbilar med 34–37 procent jämfört med om de hade registrerats före halvårsskiftet. Det är nämligen bara nyregistrerade bilar som drabbas av höjningen, existerande förmånsbilar påverkas inte.

Av de tre kusinerna är VW ID.4 det billigaste alternativet både för företaget och för föraren, enligt kalkylen som vi har fått från företaget Ynnor AB som är experter på tjänstebilar. Men skillnaden är inte särskilt många hundralappar på sista raden. Det som fäller avgörandet i slutänden kan snarare handla om vilken tillverkare din arbetsgivare kan få bäst avtal med.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

UTRUSTNINGSJÄMFÖRELSE

Visst reagerar man initialt på Skodas prislapp som är högre än både Audis och Volkswagens dito? Ska inte Skoda vara det billigaste märket av dessa tre i koncernens hierarki, och Audi det mest exklusiva? Lugn, så lär det också bli innan affären är klar för de absolut flesta. För som du säkert gissat erbjuder Skoda mer utrustning i standardutförandet. Till och med mycket mer.

Det är egentligen omöjligt att göra en hundraprocentigt rättvis utrustningsjämförelse eftersom märkena paketerar godsakerna olika. Det är därtill såklart individuellt vad var och en har för minimikrav – och vad taket för slutnotan ligger på.

Vill man vara snäll kan man säga att Audi och VW erbjuder större valfrihet. Det går att komma över en Q4 e-tron (och framför allt en ID.4) billigare än Enyaq, men de flesta som skaffar en ny bil vill nog att den ska upplevas ny även beträffande utrustningen.

Har man exempelvis haft elbaklucka i den Volvo V70 som ska avyttras vill man knappast vara utan i sin nya elsuv. Därför har vi lagt på denna post på samtliga bilar i detta utrustningsnivåexempel som vi i denna specialtidning kallar ”Rechargeutrustning”. (Och nej, inte ens Enyaq har detta som standard). Vilken färg bilen har tror vi också de flesta vill välja själv och därför är metalliclack också med.

I övrigt har vi i utrustat alla tre upp till Skodas nivå, dels då vi tycker att den är rimlig och dels då vi tror att många vill se var Q4 och ID.4 hamnar på för prislapp i ett sådant fall. OBS – med vissa undantag!

Exempel: Nog för att det kan vara trevligt med akustikglas även i sidorutorna, vilket är standard i Enyaq, men när ID.4-spekulanten får höra att detta endast ingår i Designpaket Plus för 34 300 kronor backar nog vederbörande om det bara är rutorna som är intressanta. Särskilt eftersom vi baserar ekonomibetyget på bilar med jämförbar utrustning (Rechargeutrustning) har vi alltså fått sätta vissa gränser när det gäller likformigheten. Dessa undantag syns i tabellen.

Som synes drar finbilen Q4 e-tron iväg rejält i pris, medan ID.4 hamnar i ”Enyaqterritorium”, måttliga 15 300 kronor över tjecken.

För den som gärna lättar på lädret för att komma åt komfortdetaljer som adaptiv fjädring (DCC i dessa fall) och panoramataklucka har vi dessutom räknat ut totalpriset för en lite lyxigare version. Även här enligt metoden att komma åt kravposterna på billigast möjliga vis för respektive märke. Det betyder ibland via paket och ibland inte.

Utrustning

Audi Q4 40 e-tron

Enyaq iV 80

VW ID.4 77 kWh 204 hk

Metalliclack

8 100:–

7 500:–

11 500:–

Värmepump

s

s

s

DC-laddning 125 kW

s

s

s

Laddkabel Mode 3 (Typ 2)

s

s

s

Navigation och licens för onlinetjänster i 3 år

20 000:-
MMI Plus-paket

s

s

Strålkastare: Full LED-Matrix

10 900:–

s

23 200:–
Design-paket ext.

Strålkastarrengöring

s

s

Elinfällbara och automatiskt avbländbara ytterbackspeglar

22 300:–
Förarkomfort-paket

s

s

19-tums lättmetallfälgar (Fram: 235/55 R19 Bak: 255/50 R19)

s

s

s

Tygklädsel

s

s

s

Manuellt höj- och sänkbar förar- och passagerarstol

s

s

3 600:-

Manuell inställning av svankstöd på framstolar

22 300:–

s

Infotainmentskärm

10,1 tum

13 tum

10 tum Ej vald:
12 tum i Infotainment

Röststyrning

s

s

s

Blåtandsanslutning, anslutning av smartphone

s

s

s

Android Auto och trådlös Apple Carplay

s

s

s

LTE/4G-uppkoppling

s

s

s

Trådlös laddning

s

s

s

DAB – Digital radiomottagning

s

s

s

Golvmattor fram och bak

s

s

s

Variabelt lastgolv

s

s

5 500:–
Komfort Plus-paket

3-zons klimatanläggning

13 900:–
Komfort Plus-paket

s

5 500:–
Komfort Plus-paket

Eluppvärmda framstolar

s

s

s

Eluppvärmda spolarmunstycken

s

s

s

Nyckellöst system

5 900:–
PRoline advanced

s

14 000:–
Assistanspaket

Innerbackspegel automatiskt avbländbar

22 300:–
Dynamikpaket

s

s

Körprogramväljare

5 000:–
Assistanspaket advanced

s

s

Filhållningsassistans

13 600:–

s

s

Döda vinkeln-varning

s

s

28 700:–
Assistanspaket plus

Autobroms

s

s

s

Trötthetsvarning

s

s

s

Adaptiv farthållare

8 300:–
Assistanspaket plus

s

s

Parkeringssensorer fram och bak

s

s

s

Akustikfönster med värmeisolerande glas för framrutan

s

s

s

Akustikrutor på sidorutorna fram

1 500:–

s

Ej vald i Rech.utr.:
Designpaket Plus: 34 300:–

Tonade sidorutor från B-stolpen och bakåt

5 000:–

s

23 200:–
Designpaket

Elbaklucka inklusive virtuell pedal

5 900:–

6 700:–
Conveniece Plus-paket

28 700:–
Assistanspaket plus

Backkamera

8 300:–
Assistanspaket plus

s

14 000:–
Assistanspaket

Adaptiv farthållarassistans/kökörningsassistans

13 600:–
Assistanspaket advanced

s

28 700:–
Assistanspaket plus

20-tums lättmetallfälgar

8 800:–

6 600:–

6 000:–

Läderklädsel

26 200:–

16 600:–

22 800:–
Vegansk. det lyxiga tyget

 

 

 

Art Velours ingår i Stylepaket Plus.

Panoramaglastak

16 400:–

10 500:–

34 300:–
Designpaket Plus

Elektriskt inställbar förarstol med svanskstöd och minne

4 800:–

5 700:–

22 800:–
Stylepaket Plus

DCC-chassi

17 300:–
Dynamikpaket plus

13 700:–

14 200:–
Sportpaket Plus

Bil

564 700:–

566 900:–

509 900:–

Rechargeutrustning (Skodanivå plus metalliclack och elmanövrerad baklucka)

106 200:–

14 200:–

86 500:–

Totalt

670 900:–

581 100:–

596 400:–

Lyxigare bil-utrustning (Rechargeutrustning plus sju poster)

188 000:–

67 300:–

160 200:–

Totalt

752 700:–

634 200:–

670 100:–

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

SNIKVERSIONEN KAN VARA SMARTASTE VALET

Är det värt 63 000 kr att slippa ett laddstopp på långresan?
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Silverlackade detaljer kostar 8 100 kronor extra.

Parallellt med Volkswagen ID.4 Pro med 514 km räckvidd har vi kört den billigare versionen ID.4 Pure som kan ta sig 341 km på en laddning. Det skiljer 63 000 kronor mellan modellerna, både i grundutförande och efter att vi lagt på alla assistans- och säkerhetspaket som egentligen borde vara standard.

Promodellen hade ställbart DCC-chassi och akustikrutor som tillval. Den här kombinationen höjer komforten till nära lyxnivå. Även på riktigt knögglig väg är framfarten behaglig och lastbilar och bussar vi passerar hörs knappt. Och vill man dra på längs kurviga vägar går det att strama åt chassit genom att trycka igång Sportläget.

Även till den billigare Puremodellen kan man beställa dessa komforthöjande tillval.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Det vita strecket som går från lamporna in till VW-loggan är LED-belyst om man väljer exteriört designpaket för 23 200 kr som den högra bilen har. Då ingår LED-Matrix-strålkastare.

Skillnaderna mellan modellerna är små. Den billigare Pure har ”bara” 170 hästkrafter, men effektövertaget i Pro äts till stor del upp av viktskillnaden på 155 kg. Sprinten 0–100 km/h tar bara en halv sekund längre för ID.4 Pure.

En annan skillnad är att Pro har 19-tumshjul som standard. Pure får nöja sig med 18 tum. En fördel med de mindre fälgarna är att risken att skrapa dem mot en trottoarkant blir mindre.

Vi kan bortse ifrån de här små skillnaderna – den stora frågan är om det verkligen är värt 63 000 kronor extra att ha 17 mil längre räckvidd?

Om du bara kör en handfull mil per dag och endast avverkar längre sträckor på 50–80 mil någon enstaka gång om året är svaret givet: Nej!

Spar slantarna och köp istället något riktigt gott inför de extra laddstoppen på semesterturen.

Magnus Fröderberg

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Just laddluckorna med tillhörande kontakter är snarlika på de tre bilarna. Den största skillnaden är att Skoda saknar krok till plastlocket som täcker de två nedre DC-piggarna.
Alla tre bilarna har laddluckan i bakskärmen på passagerarsidan. Det är kanske inte den bästa placeringen, har man ett smalt garage kan man vilja slicka kanten för att få så mycket plats som möjligt för att kliva ut ur bilen, men då blir det alltså krångligt att nå laddkontakten. Bilarna har en likadan lampa som visar om laddningen är aktiv eller ej.
Trion har DC-laddning på 125 kW och AC-laddning görs med som mest 11 kilowatt.
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
AUDI

Audi Q4 e-tron har minst volym av de tre, även om skillnaden är liten – i alla fall med baksätet på plats. Lilla volymen är 520 liter, medan maximal kapacitet är 1 490. När vi studerar måtten noterar vi att den är några centimeter lägre i höjdled under insynsskyddet.

Den sticker emellertid ut positivt jämfört med kusinerna på några sätt. Q4 är ensam om att vara utrustad med elektrisk baklucka som standard, öppningen är hela åtta centimeter bredare än hos de andra, och det är bara den som erbjuder flexibel 40/20/40-delning av baksätet. Det sista är dock tillval och fanns inte på testbilen. Under lastgolvet finns ett fack för förvaring av exempelvis laddkablar. Golvyta: 0,93 kvadratmeter.


Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
SKODA

Skoda Enyaq lastar mest i gänget, 585–1 710 liter. En del av förklaringen ligger i att den är några centimeter högre under insynsskyddet. Den utmärker sig också genom att vara den enda i trion där man kan fälla baksätet direkt från bakluckan. En negativ detalj är att baksätet bildar en liten puckel vid fällning.

Men behöver man skjuta in ett långt föremål kan man vinkla upp den del av lastgolvet som är närmast baksätet först, vilket underlättar. Manuell baklucka är standard, elektrisk finns som tillval. Golvyta: 0,91 kvadratmeter.


Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
VW

VW ID.4 placerar sig i mitten vad gäller volym i kusintrion, men är hur som helst riktigt rymlig. Den lastar 543 liter med baksätet på plats och 1 575 liter med det fällt. Flexibiliteten får däremot bara godkänt. Ryggstödet har 60/40-delning och saknar skidlucka (samt armstöd i baksätet) i standardutförande, men det går att köpa till som extrautrustning. Insynsskydd finns i form av en löstagbar hatthylla som följer med bagageluckan upp när man öppnar den.

Under bagagegolvet finns ett fack för laddsladd och lastnät, och ytterligare en nivå längre ner finns en djup balja som lämpar sig för till exempel just laddkablar även den. Bakluckan är manuell i grundutförande. För att få elektrisk öppning och stängning (samt sensor som gör att man kan vifta med foten under stötfångaren för att öppna luckan), måste man lägga till ett paket för 28 700 kronor. Golvyta: 0,93 kvadratmeter.

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
AUDI

Kortare och lägre dyna med mindre vinkel än de andra ger sämst lårstöd i testet. Vill man ha ett mittarmstöd måste man betala 3 100 kronor extra för 40/20/40-fällning men det är enbart tillgängligt i utrustningsnivån Proline Advanced som kostar ytterligare 22 300 kronor. Sammantaget är det ett rätt bra baksäte, i alla fall med tillvalet ovan. 

Betyg: 2,5


Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
SKODA

Längre dyna än i Audi, vilket gör att lårstödet blir bra. Likt i de tre andra får man in tårna men inte mycket mer under stolen framför. Bra armstöd på båda sidor om sittplatsen. Här har man det bekvämt men betyget blir inte bättre än något över medel i klassen. Det beror på baksätesmästarna Seat Tarraco och Volkswagen Tiguan.

Betyg: 3,5


Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
VOLKSWAGEN

ID.4 och Enyaq har väldigt lika baksäten. Skoda har lite längre och något högre vinkel längst ut på dynan. VW har helt plan rygg utan sömmar och veck som Skodan har. Det är inga skillnader som påverkar komforten nämnvärt. Även Folkan bjuder på mittarmstöd som standard. Snålt av Audi att inte göra det. 

Betyg: 3,5

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

SUMMERING: SKODA ÄR EN GIVEN VINNARE

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

Efter testdagarna var frågan testlaget ställde sig om ID.4 eller Q4 skulle ta hem testsegern. Skodan hade i det läget ingen usp som fick den att sticka ut. Men allt vände när vi började jämföra tillval och standardutrustning. Grundpriset för Skodan må vara högre än för båda de två andra men då får man en bil som har det mesta man vill ha. 

Audi känns faktiskt mer premium än de andra. Det är premiumtyskt klick i knappar och vred samtidigt som chassit och styrningen har fått en annan kalibrering som märks främst vid aktiv körning. Vill man ha den körgladaste bilen är den dyrare tysken det rätta valet, men plånboken och eventuella vuxna i baksätet får ta konsekvenserna.

Audis icke-existerande Euro NCAP-betyg måste vi nämna. Om Q4 presterar som de andra när den väl krocktestas skulle slutbetyget bli 1,5 poäng högre. Men vi såg så sent som i förra testet med ID.4 att bara för att bilar är syskon behöver inte krocktestsresultaten bli desamma. Seat Tarraco visade sig inte ha lika bra whiplashskydd i baksätet som kusinen Volkswagen Tiguan. Vi får helt enkelt vänta och se hur Audin klarar sig.

Volkswagen gör allt för att framställa sig själva som en elbilstillverkare. Mängder av reklam om ID-modellerna pumpas ut världen över, inte minst på LED-skyltarna inne på EM-arenorna. Det känns också som att den är stoltare över sitt innanmäte än de andra. Designen är modern och futuristisk både inuti och utanpå. Tyskarna vill att den ska uppfattas som ett steg mot en ny värld (bort från Dieselgate) och vi tycker att den bjuder på minst förbränningsbilskänsla. Folkvagnen är bekvämast och har ett rimligare pris än Audin, och är inte långt ifrån Skoda i det hänseendet. 

Slutsatsen är alltså ungefär som den ska vara när dessa tre VAG-märken får möta varandra. Audin kostar lite mer men kan också ge lite mer lyxkänsla med rätt utrustning. Skodan är det vettigaste valet men inte det roligaste. Volkswagen lägger sig ungefär mitt emellan. Att en Skoda har det högsta grundpriset är fortfarande udda, men mer förståeligt med tanke på all standardutrustning. Men den tidigare tydliga imagen för de olika tillverkarna får sig en liten törn. 

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron

VILKEN SKULLE JAG VÄLJA & VARFÖR?

Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
JOHN ERIKSSON, testredaktör

Tre egenskaper avgör valet för mig: komfort, design och karisma. ID.4 erbjuder väldigt fin sittkomfort tack vare armstöden på framstolarna och med adaptivt chassi har den även mjukast fjädring med bra filter mot små ojämnheter. Den rör sig med avslappnad värdighet på vägen. Formgivningen är i min värld mest modern och nytänkande, de andra två ser ut som vilka gamla förbränningssuvar som helst, det är trist.

Just komforten och utseendet ger Folkan en väldigt tilltalande karisma och personlighet. Jag upplever helt enkelt ID.4 som mer speciell än de andra två, den övertygar klart bäst på det emotionella planet.


Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
MIKAEL JOHNSSON, testchef

De är bra familjeelbilar allihop, inget tvivel om den saken. Så vilken väljer man? Jag kan tycka att buss- snarare än suvkänslan i Enyaq är rätt tilltalande på något märkligt vis. Mest ekonomisk är den också. Fast när man nu fått chansen att skifta till ID.4 titt som tätt förlorar Enyaq på detta.

Den förfinade fjädringen och dess karaktär ger ID.4 en attraktiv ponduskänsla jag inte tackar nej till. Jag tycker också att designen är roligare och att allt detta kan vara värt en slant. Men för att Q4 e-tron skulle vara värd sin jätteslant extra, som det blir med utrustning, hade den behövt kännas som en krympt ”stor-e-tron”. Det gör den inte riktigt. Och Q4 är faktiskt snyggast på bild … Sportback däremot! Får jag ta den skulle jag göra det.


Test: Därför vinner Skoda Enyaq över Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron
ELIAS MEDELBERG, reporter

Det är lätt att tro att bilarna ska vara mer eller mindre lika. Och visst, det är inga stora skillnader men efter att ha kört testdagarna hade jag fått en klar favorit. Audi Q4. Nästan bekvämast och klart roligast att köra.

Men sedan började vi djupdykningen i standardutrustning och tillval. Skodan är inte långt bakom Audin i komfort och med tanke på att det är familjebilar är det bättre baksätet i tjecken värt en del. Stjärtvärme i baksätet är en stor bonus enligt mig. ID.4 känns dock modernare och fränare och är inte mycket dyrare med rätt utrustning. Skodan är vettigast, ID.4 har högst vill ha-känsla per krona och jag tycker faktiskt Audi har gjort bort sig med prissättningen. Så mycket mer premium är den inte.

Annons
Annons
Rulla till toppen