Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

Många tillverkare klarar av att bygga bra bilar, färre lyckas bygga utmärkta sådana. Driftsäkerhet och ägarnöjdhet från vår begagnatdatabas tillsammans med våra testbetyg ger oss svaret på vilken laddbar bil som är den mest kompletta.

Annons
Annons

Vi gör allt vi kan för att leverera biltester som ger er svaret på vilken bil som är det bästa köpet. Men det är dessvärre omöjligt för oss att hinna ta reda på bilarnas alla svagheter och styrkor, många av dem visar sig först efter hundratals mil eller när man kör under väldigt specifika förhållanden. Testlaget hinner helt enkelt inte testa allt.

Vi tar därför hjälp av er läsare och tar in svar på hur ni uppfattar era bilar. I vår begagnatdatabas samlar vi in det mesta som går att tänka sig om tillverkarnas modeller. Just idag utnyttjar vi resultaten för ägarnöjdhet och tillförlitlighet. För hur bra en bil är avgörs, tyvärr, mycket av hur många och hur långa besök på verkstaden man behöver göra. Men det är lätt att glömma glädjen bland allt snusförnuft, och hur gärna man köpt bilen igen är en viktig aspekt även det. 

Vi har som sagt vår begagnatdatabas och behöver därför inte koka soppa på en spik, vi har allt som krävs för att kunna utse världens bästa laddbara bil och det är precis det vi ska göra. Är det laddhybrid eller elbil som gäller?

SVERIGES STÖRSTA BEGAGNATDATABAS

auto motor & sports

BILBAROMETER

www.automotorsport.se/begenkat har över 60 000 bilägare bedömt sin egen bil. Det här ger en världsunik källa av information att ösa ur och det kan alla som ska köpa en ny eller begagnad bil dra nytta av. Inga vet bättre än ägarna om en bil lever upp till förväntningarna och vad som eventuellt går sönder. Är du prenumerant på papperstidningen eller på vår digitala tidning kan du gå in på hemsidan och studera alla betyg. Dessutom kan du läsa över 400 begagnattester!

Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det nu: www.automotorsport.se/begenkat

MATEMATIKEN BAKOM TOTALBETYGEN

Testbetyget säger extremt mycket om hur bra en bil är i sin klass men vi kompletterar med hur nöjda ägarna är med sin bil och hur bra driftsäkerheten är. 

Så här har vi räknat: Testpoängen x 3 + Tillförlitlighetspoängen x 2 + Ägarnöjdheten x  1 – dividerat med tre. Testlagets betyg kan alltså maximalt bli 60 poäng, Tillförlitligheten maximalt 66 poäng och Ägarnöjdheten 33 poäng. Teoretisk maxpoäng blir således 159 poäng.

Under ytan på landets bästa testbetyg

Alla bilar bedöms enligt vårt genomlysande testprotokoll där betygen antingen sätts utifrån våra bedömningar eller utifrån hårda fakta. Testlaget kör alla bilar om och om igen på samma sträckor för att bedöma exempelvis fjädringskomfort, styrning, växellåda och chassi.

Fjädringsbedömningen görs i flera hastigheter och betygen sätts som ett snitt. Ljudkomfortbetyget är en mix av mätningar och upplevd ljudnivå. Körglädjebetygen sätts efter att alla i testlaget kört samtliga bilar på samma sträcka i följd. Betygen i stadskörning kräver att vi kör en cityslinga där alla kör samtliga bilar i rundan som är på minst 20 minuter.

De betyg som sätts med hjälp av fakta, som bagagevolym och ekonomi kräver att vi har stränga mallar för varje klass.

Maxbetyget i alla ronder är fem och för att få det betyget måste bilen vara bäst i klassen. Anser vi exempelvis att det finns en bil som inte är med i det aktuella testet men som har klassens bästa styrning kan inte någon bil i testet få maxbetyg för sin styrning.

Betyget fem är alltså världsklass medan betyget tre är godkänt, under tre betyder att vi är kritiska till bilen i just det hänseendet.

Maximalt antal poäng är 60 men det högsta betyget av bilarna nedan är Audi e-tron S som fick 50,5 – den är bekväm, rymlig och rolig att köra. Dessutom, för klassen, låg milkostnad på grund av ren eldrift.

Eftersom alla bilar bedöms i sin klass har alla samma chans att få höga poäng. Den bil som är mest överlägsen i sin klass får alltså högst poäng totalt.

För att snabbt kunna se var en bils styrkor finns delar vi in testbetygen i tre ronder: IQ (ekonomi, driftsäkerhet och säkerhet), TQ (hur rymlig och bekväm att åka i) samt EQ (vilken bil är skojigast, bäst att köra, har högst kvalitetskänsla och ger mest habegär?). 

Tillförlitlighet

Ägarna rapporterar vad de har haft problem med i sju kategorier: motor, växellåda, lack/rost, elektronik, inredning, bromsar och chassi. Detta sammanfattas i tillförlitlighetsbetyget: Hur många fel bilmodellen har i snitt. Betyget 100 skulle innebära att bilmodellen är helt felfri, vilket ingen bil är. I rankingen har vi tagit antal fel i snitt minus 100 gånger –1. Har snittbilen tre inrapporterade fel blir betyget för tillförlitlighet 97.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.  

Ägarnöjdhet

Ett av betygen gäller hur nöjd man är med sitt köp – skulle man göra om det? Teoretiskt är det högsta betyget 100. Snittet i vår Bilbarometer på frågan om man skulle gör om köpet är 87,2 – vilket vi tycker är fullt godkänt och ett bevis på att amsläsarna köper rätt bilar.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

Få laddhybrider bland småbilarna

Tittar vi på marknadens minsta bilar finns det inte många alternativ som både går att ladda och köra på förbränningsmotor. Det är istället fullt med elbilar. Inte konstigt med tanke på att denna typ av bil sällan körs långa sträckor och tillverkarna kan då satsa på mindre batterier och pressa priserna.

Noterbart är att i3 fortsätter hävda sig trots åldern, mycket på grund av hög tillförlitlighet men även bra resultat i test. MX-30 placerar sig högt. Det är en fin bil som dessutom har grymt bra garantier men räckvidden kanske är för kort till och med för stadsbon.

Seat Mii:s milkostnad är bland det lägsta vi någonsin sett och Kia e-Soul har riktigt bra räckvidd även jämfört med klart större bilar.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
*Siffrorna är från tillverkarens fem senaste år då inte tillräckligt med svar finns om den enskilda modellen.
! Kia använder förbränningsmotorn för att värma kupén. Räckviddssiffran visar hur långt man kommer innan bensinmotorn börjar driva hjulen.
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

Volkswagens elbilsoffensiv med problem

ID.3 har sålt i mängder och vunnit test mot självaste Tesla Model 3. Imponerande även om det var den söligaste verisionen med kortast räckvidd som Folkan jämfördes mot. Det hjälper föga då Volkswagen släppt ut en bil som inte är färdig och ägarna inte är nöjda med alla problem (främst mjukvara och elektronik) som de har fått genomlida på grund av det. 

Tillförlitligheten är faktiskt så dålig att den drar ner klassens snitt så pass myckat att den är ensam om att hamna på fel sida om den gränsen. Resten av bilarna är inte enbart godkända och bättre än el-Folkan, de är faktiskt allmänt bra. Runt 90 i tillförlitlighet får anses godkänt. Syskonen Octavia och Seat Leon slåss i toppen.

Vill man spara några slantar och ha en körglad bil väljer man Seat. Är man ute efter en något mer praktiskt vagn med högre komfort tar man Skodan. Mercedes A 250 e passar perfekt till familjen på två eller med småbarn. Baksätet är inte alls bra för vuxna och det finns inte mycket plats till bagage. Möjligen kan B-klass eller CLA Shooting Brake med samma drivlina vara ett alternativ, räckvidden är nämligen imponerande.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
*Siffrorna är från tillverkarens fem senaste år då inte tillräckligt med svar finns om den enskilda modellen.
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

Sverigefavoriten skjuten i sank

Förra året var det Toyta RAV4 som kammade hem priset som årets testbil. Ett slutbetyg på 48 är riktigt bra och förutom att den är aningen intetsägande finns det inte mycket som går att klandra bilen för. Är det just den aningen trista framtoningen som gör att relativt många ägare hellre valt en annan bil?

Den är närmast skottsäker, som sig bör när det gäller en Toyota. Inte mycket strul alltså och elräckvidden är lång. 74,8 km var faktiskt rekordbra när det begav sig, men har sedan dess blivit slaget av ett par mycket dyrare vagnar.

Tiguan är en av svenskarnas älsklingsbilar, enligt registreringsstatistiken. Ägarna är dock inte alls speciellt nöjda och rapporterar många fel. Ännu värre är det för Polestar 2 som verkar lida av extermt mycket barnsjukdomar. Trist för en annars rätt så fin bil.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
! Kia använder förbränningsmotorn för att värma kupén. Räckviddssiffran visar hur långt man kommer innan bensinmotorn börjar driva hjulen.
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

En superb vinnare

Vi tar vinnaren först. Skoda Superb laddhybrid är klar segrare och det är endast i EQ-ronden som den landar under medel i klassen, men inte heller där gör den bort sig. Den är inget lyckopiller på kurviga vägar men annars är det en riktigt fin familjebil. Skodans släkting Volkswagen Arteon lägger sig en bra bit bakom då den varken presterar lika bra i test eller får speciellt fina betyg i begagnatdatabasen.

Tesla tar alla tre platserna under tjecken och hamnar där mycket på grund av väldigt nöjda kunder. Dessutom är inte tillförlitligheten så dålig som vissa verkar vilja framställa den som. Den är faktiskt tillräckligt bra för att få ha grön bakgrund i listan. Det beror delvis på att Volvo S/V60 drar ner snittet en bra bit.

Det gör också att vi har tre Volvo i botten. BMW 330e har färre problem än Volvos utmanare men de som valt att köpa bil från den tyska tillverkaren är ändå mer missnöjda. De två märkena delar på de sex sista platserna.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
* Siffrorna är från tillverkarens fem senaste år då inte tillräckligt med svar finns för den enskilda modellen. Ford Mustang ej krockad av Euro NCAP och tappar några poäng i IQ-ronden på grund av det.
** Sifforna tagna från släktingen VW ID.4 då bilarna är nya och inte hunnit få tillräckligt med recensioner i begagnatdatabasen ännu.
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

Klara segrare och förlorare 

Seat Tarraco lyckas alltså fixa en grön ruta i alla momenten. En riktigt bra bil således och inte finns det mycket att klaga på. Den största nackdelen är nog whiplashskyddet i baksätet som Euro NCAP endast anser vara ”marginellt”. Volkswagen ID.4 gör bra ifrån sig i test, men faller liksom ID.3 igenom på tillförlitlighet och ägarnöjdhet. Audi Q4 och Enyaq får låna ID.4:s resultat då de är baserade på samma plattform och således hamnar långt ner i listan båda två.

Längre fram i tiden när bilarna funnits på marknaden ett tag och vi har fått in fler rapporter och en del barnsjukdomar kan ha lösts kanske Skodan kan ta en placering riktigt högt upp. 49 poäng i test är nämligen mycket bra!

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

När kommer den helt elektriska stora kombin?

Likt i mellanklassen har våra svenska riddare från Götet för dålig tillförlitlighet för att lyckas med något bra resultat. Strulet sänker ägarnas humör och därmed även Volvobilarnas placering. 

En mycket jämn EQ-rond gör att Audi får dela sistaplatsen med tre andra och skillnaden mellan bäst och sämst är inte mer än 1,5 poäng. Lika jämnt är det även i IQ, TQ och det sammanlagda testbetyget. Audi A6 tar segern på grund av resultaten från begagnatdatabasen samt bäst tillförlitlighet och ägarnöjdhet.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

Fullkomlig elbilsdominans

Ska man köra lyxbil är det helt elektriskt som gäller, eller? En viktig anledning till att Model S, Taycan och e-tron GT delar på pallen är milkostnaden. Porsche diskvalificerar sig själv med svikande tillförlitlighet. Polestar 1 blir mobbad i sällskapet då den är en svindyr tvåsitsig sportbil. Dock är det bara här den passar in då laddhybridsportbilar inte är tillräckligt vanliga för att ha en egen klass. I alla fall inte just nu. 

Audi A8 sätter hårt mot hårt för att konkurrera med elbilarna, dock klarar den inte av att hålla körglädjen på samma nivå som i en Taycan och milkostnaden rusar iväg trots möjligheten till ett par mils körning på el. Tesla har som vanligt nöjda ägare men kvalitetskänslan drar ner betyget och wowfaktorn börjar tyna bort med åldern, elbilar är inte nytt och hippt längre.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
* Siffrorna är från tillverkarens fem senaste år då inte tillräckligt med svar finns om den enskilda modellen.
Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

Tester räcker långt men…

Audi e-tron S skrapade ihop årets högsta testbetyg när den mötte Taycan 4S och e-tron GT. 50,5 poäng är dessutom bättre än förra årets rekord och detsamma gäller även för året innan. Den sportiga suven är snabb, kul att köra, bekväm och är, på grund av eldriften, inte tokigt dyr. Räckvidden är dessutom tillräcklig för många då laddningen går snabbt.

Men tyvärr har ägarna haft en hel del strul med sina bilar och är inte alltför nöjda med det. Istället är det Audi Q7 som tar hem segern, även den en mycket komplett bil men som inte behöver besöka verkstaden lika ofta. 

Ford Explorer och Range Rover Sport delar på åttondeplatsen och har tre bilar bakom sig, trots de två lägsta resultaten i test. Det två räddas av att Volvo XC90 och Audi e-tron strular mycket mer än vad de borde göra. 

Värt att nämna är Mercedes GLE laddhybrid som har räckviddsrekord. Närmare tio mil på en laddning är riktigt bra och då kan man dessutom snabbladda med 60 kW. Fullladning tar ungefär 30 minuter.

Och på tal om räckvidd, i testet av e-tron Sportback lyckades vi faktiskt ta oss längre än vi gjorde med Model X senaste vi körde den. Det är inte ofta Musks bilar får stryk på den punkten, men testerna har körts olika dagar och är förstås inte direkt jämförbara.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil

BÄST AV ALLA ÄR…

Tar vi och kastar ihop alla totalbetyg i en tabell blir den som följande. Ha dock i åtanke att vi sätter betyg inom klassen så att Kia e-Soul vinner innebär inte nödvändigtvis att den är bättre än en Mercedes GLE.

I listan hittar vi första Volvon så långt ner som på 29 plats i form av XC40 T4 Recharge. Tillförlitligheten förföljer svenskarna. Vi hittar även två svenskar på de fem sämsta placeringarna, tre om man ser Polestar som svenskt. 

Sju stycken på topp tio är laddhybrider. En hel del elbilar som borde kunna leverera bra resultat förlorar på att de inte håller som de ska,  möjligen kan de även tappa poäng på missnöjda ägare som tycker laddningen är krånglig och infrastrukturen dålig.

*

Modell

Totalbetyg

1

Kia e-Soul

141,9

2

Seat Tarraco e-Hybrid 

141,5

3

BMW i3S 

140,4

4

Skoda Superb Combi TSI iV PHEV 

140,3

5

Audi Q7 60 TFSI e Quattro 

140,2

6

BMW 530e xDrive iPerformance 

139,6

7

Toyota Rav4 Plug-in hybrid AWD-I 

139,3

8

BMW X5 xDrive 45e 

138,8

9

Tesla Model S Long Range 

137,6

10

Audi A6 55 TFSI e Quattro 

137,5

11

Mercedes GLE 350 de 4matic 

137,3

12

Mazda MX-30 

137,1

13

Cupra Formentor VZ 2,0 e-Hybrid 

136,7

14

Skoda Octavia Combi TSI iV PHEV 

136,5

15

Seat Leon Sportstourer 1,4 e-hybrid

136,2

16

BMW X3 xDrive 30e 

136,2

17

BMW i3 120 Ah 

135,9

18

Jaguar I-Pace EV400 

135,5

19

Mini Cooper SE 

135,4

20

Mercedes A 250 e  

135,3

21

Tesla Model 3 Performance 

135,3

22

Audi Q5 55 TFSI e Quattro 

135,1

23

Honda e Advance 

134,9

24

Hyundai Kona Electric Long Range Performance 

134,1

25

Mercedes GLC 300 e 4Matic 

133,8

26

Kia Ceed Sportswagon 1,6 Gdi Plug-in Hybrid 

133,8

27

Mercedes EQC 400 4Matic 

133,8

28

Hyundai Ioniq electric 

133,8

29

Volvo XC40 T4 Recharge 

133,6

30

Porsche Taycan 4S Performance Battery+ 

133,6

31

Jaguar i-Pace EV320 AWD 

133,3

32

Tesla Model 3 Long Range AWD 

133,3

33

Renault Zoe R135 

133,0

34

Mercedes E 300 de 4Matic Kombi 

132,7

35

Tesla Model X Long Range  

132,7

36

Kia e-niro 

132,1

37

Tesla Model 3 Standard Range Plus 

131,8

38

Mercedes E 300 de Kombi 

131,7

39

Lynk & Co 01 PHEV

131,6

40

Volvo XC40 T5 Recharge

131,6

41

Audi E-tron GT 

131,4

42

Audi A8 L 60 TFSI e Quattro 

130,8

43

Audi E-tron S 

130,5

44

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid 

130,2

45

Porsche Cayenne e-hybrid 

130,1

46

Ford Mustang Mach-e AWD Long Range

129,8

47

VW Passat Sportscombi GTE 2020

129,8

48

Mini Cooper S E Countryman ALL4 

129,4

49

Kia Optima PHEV 

129,1

50

Land Rover Range Rover Sport P400e 

128,8

51

Ford Explorer Plug-in hybrid 

128,8

52

Peugeot 3008 plug-in hybrid 4 300 

128,1

53

Mitsubishi Outlander PHEV 

127,7

54

Audi e-tron 55 q sportback 

127,5

55

Audi E-tron 55 Quattro 

127,0

56

Volvo V60 T8 Twin Engine 

126,9

57

BMW 330e iPerformance 

126,0

58

BMW 330e xDrive Touring 

125,5

59

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

125,3

60

Volvo V90 T8 twin engine  

124,5

61

Volvo V60 Polestar Engineered 

124,4

62

Volvo XC90 T8 AWD Recharge 

124,2

63

Peugeot e-2008 

124,2

64

Volvo V60 T6 AWD Recharge 

123,9

65

Seat Mii Electric 

123,8

66

Volkswagen ID.4 77 kWh 204 hk 

123,0

67

Porsche Panamera 4 E-hybrid 

122,4

68

Volkswagen Tiguan eHybrid 

122,0

69

Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo 

121,9

70

Polestar 1 

121,3

71

Volvo V90 T6 AWD Recharge 

121,0

72

Volvo S60 T8 Polestar Engineered 

119,7

73

Nissan Leaf e+ 

118,4

74

Volkswagen ID.3 58 kWh 204 hk 

114,6

75

Polestar 2 Long Range Dual Motor 

110,5

Lägst totalbetyg av alla fick Polestar 2. Det beror på närmast katastrofal tillförlitlighet. Detsamma gäller ID.3 som hamnar näst sist. Förhoppningsvis är de flesta problem barnsjukdomar och har lösts eller kommer fixas inom kort.

Stor genomgång: Det är Sveriges bästa laddbara bil
Elias Medelberg, reporter

”Bygg färdigt innan lansering, tack”

Är det Teslas fel att biltillverkarna har fått för sig att de inte behöver göra klart bilarna innan de börjar säljas? Volkswagen ID.3:s tillförlitlighet har blivit ett skämt på sociala medier: ”Jaha, är det bara andra gången du får åka bärgare? Grattis!”

Enligt vår begagnatdatabas är Polestar 2 ännu sämre och Audi e-tron har varit långt ifrån problemfri. Hur kan väletablerade företag med flera årtionden av kunskap bakom sig göra på det här viset? Och varför har det blivit så att tillverkarna knappt behöver ta ansvar för alla fel?

De löser det förstås på garantin men det borde inte räcka för att släta över det faktum att de sålt en ofärdig produkt, för det finns inte på världskartan att ingenjörerna inte har uppmärksammat problemen. Istället har man använt köparna som oavlönade betatestare. Är det ens lagligt? Man får väl ändå inte sälja något man vet inte fungerar som det ska? 

Många verkar vilja undvika Tesla för att de förväntar sig att de gamla hederliga fabrikanterna bygger bilar som håller bättre, men när det gäller elbilar är jag högst tveksam till om det stämmer. Pinsamt.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen