Reportage: Porsche 911 blir ELeven

Premium Om berget inte kan komma till Muhammed, får Muhammed komma till berget. En trio i norra Stockholm tar en kultbil och fyller den med elkomponenter från olika tillverkare. Låt oss presentera Eleven.

Reportage: Porsche 911 blir ELeven

En gigantisk discokula dinglar i taket. Den väl tilltagna höjden i lokalen tillåter det, och man märker den inte först. Ögonen dras istället till ett antal Porsche 911 av äldre snitt. Alla i olika stadier av ombyggnation. 

I den gassande solen utanför ligger karossdelar i glasfiber till en 911 RSR. På golvet i lokalen batterimoduler från en elbil. Bredvid står en stadig elmotor, hämtad från en Tesla Model S. Den är uppkopplad till en dator och en gaspedal på en arbetsbänk. Testkörning pågår. Det känns väldigt märkligt!

Det är nya tider när en testkörning inte kräver bromsbänk och ett fastspänt fordon. Inte heller låter det öronbedövande och någon avgasrök är inte att tala om. Bilhobbyn har blivit tyst och utsläppsfri men prestandan finns kvar – med råge.

Jag befinner mig inte i Kalifornien, men vibbarna av Singer Vehicle Design och Magnus Walker kanske är något jag intalar mig själv.

Motorn från Tesla och hälften av batterierna, från Kia, placeras i en specialkonstruerad vagga och ersätter ordinarie motorpaket.

Skillnaden är att här kommer slutresultatet vara helelektriskt. Och det är inte första gången någon konverterar en klassisk Porsche 911 till eldrift, vi skrev om en engelsk 911 Targa -79 med eldrift i temanumret Edition Electric redan 2018. Den här gången är det dock ett gäng killar i Täby utanför Stockholm som är på väg att sjösätta något som kan bli riktigt, riktigt fränt.

Hittills har man påbörjat arbetet med tre bilar, samtliga kundägda. Dessa tre projekt är visserligen beställda men fungerar samtidigt som testbänkar. För det finns ingen brist på idéer – och med en 3D-printer kan det mesta testas utan att kostnaderna skenar.

Det är inte fråga om någon serieproduktion. Men tanken är att på sikt erbjuda tjänsten att konvertera och anpassa kundbilar. Det finns ett projektnamn, ELeven, lägg det på minnet. Jag har en känsla av att det blir mer än en trio av vagnar med tiden.

Visste du att det var så här mycket plåt bakom instrumentpanelen på tidiga 911? Tändningsnyckeln kvar på vänster sida, så klart. Men det finns även en app under utveckling.

De fem klassiska instrumentrundlarna är kvar, men innehållet kan ersättas med en egenutvecklad och digital lösning. Eller med klustret från Taycan.

En av initiativtagarna är Johan Sjöstedt. Jag har intervjuat honom tidigare, när han hade byggt en BMW Z4 GT3 – bara för att åka Gumball 3000 (se BMW-bibeln 2014).

För ett tag sedan köpte han en Porsche Taycan Turbo S, som håller på att förses med ett unikt wide body-kit. Och nu har Johan tillsammans med Magnus Bergqvist kommit på att de ska konvertera Porsche 911 av äldre snitt till eldrift.

"911 var ett enkelt val. Det är den ultimata klassikern. Dessutom finns det ett hållbarhetstänk redan här, eftersom nästan ingen klassisk 911 har skrotats har den ett fördelaktigt klimatavtryck. Ju längre en bil kan användas, desto mindre blir resursslöseriet. Och nu när vi bygger om bilen till eldrift kan den fortsätta användas utan utsläpp", filosoferar Johan Sjöstedt.

Resterande batterier placeras i det främre utrymmet, där bensintanken har tagits bort. Notera kylarna, tidigare för olja, nu för batterier.

Bakre delen av vaggan för de främre batterierna fungerar även som krängningshämmare.

Även Anton Arnqvist befinner sig i garaget denna dag. Denna 20-åring från Ytterby norr om Göteborg hittade Johan på ett ebilsforum. Anton utbildar sig till farkostingenjör, har byggt elmopeder och hemma i garaget står en elektrifierad BMW 3-serie (E46). 

"Anton är helskön, vi chattade en torsdag och på fredagsmorgonen stod han utanför vår lokal i Täby! Nu har vi även knutit en ingenjör samt en designer till oss. Det vi söker är två duktiga mekaniker", säger Johan Sjöstedt.

En besiktningsman är också på plats. Han går igenom bilarna inför SFRO-besiktningen. Slutresultaten blir amatörbyggda fordon och då är det mycket som ska stämmas av, redovisas och kontrolleras. Han verkar imponerad. Att elkonvertering är på frammarsch är något även han har märkt. Nya utmaningar för SFRO och liknande besiktningsorgan (man har dock en sakkunnig som vi intervjuat tidigare).

De tre första bilarna, två G-modeller och en 964.

Man har även designat en fälg som ska föra tankarna till klassiska Fuchs, men i modern tappning.

I korthet är receptet som följer: Boxermotorn plockas ut och en speciellt framtagen bakvagn med elmotor tar över. I det främre lastutrymmet tar man bort bensintanken och gör plats för en "låda" innehållande åtta batterimoduler.

"Just nu använder vi begagnade batterier från Kia, en halv uppsättning vilket innebär 32 kWh", berättar Anton Arnqvist.

Det fina med Teslamotorn är att den har växellådan integrerad och att allt ryms utan att man gör åverkan på kaross eller annan struktur på bilen. De 911-modeller som lämpar sig är G-generationen, 964 och 993, då alla är uppbyggda kring i princip samma arkitektur.

Ett par moderna strålkastare med inbyggda LED-blinkers har tagits fram för projektet.
Användningen av 3D-printer gör det smidigt och enkelt att testa nya komponenter innan de tillverkas i rätt material.

Och för den som vill ha ännu äldre look på sin bil går det enkelt att modifiera till den äldre F-serien. Men, och det här är viktigt, tack vare modulsystem går hela elkonverteringen att plocka bort och den ordinarie boxersexan samt bränsletanken att sätta tillbaka.

Effekt och prestanda är det för tidigt att uttala sig om. Men med tanke på effekten i Tesla Model S-motorn kommer den inte utgöra någon begränsning. Det är snarare vad som kan plocks ut ur batterierna som avgör. Och givetvis fordonets vikt.

När en bil är anpassad exteriört och interiört efter kunds önskemål väger man den, stämmer av maxeffekt mot regelverket från SFRO (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation) och programmerar den egenhändigt framtagna styrenheten.

Här stod bra audiosystem på önskelistan. Nödbaksäte, om buren plockas ut. Notera kolfiberrören som ska leda kylluft till elmotorn.
Med boxersexan borta och Teslas elmotor på plats blir det rejält luftigt i "motorutrymmet".

"Den grå bilen var en G-modell men vi har bakdaterat den till F-seriestuk. Önskemålet från kunden är att den ska ha en mix med modern touch. Vi har tagit fram egna LED-strålkastare med integrerade blinkers. Vi har också designat en fälg som blir en modern tolkning av Fuchsfälgen", berättar Johan Sjöstedt.

Det känns nästan som att Porsche hade detta framtidsscenario med sig redan vid utvecklingen 1963. Bara en sådan sak som oljekylarnas placering i främre hjulhusen. Dessa radiatorer har ersatts av kylare för batterierna! I en av bilarnas baksäte sitter ett rörsystem i kolfiber som via luftintag i de bakre sidorutorna ska leda kylluft till elmotorn.

"Mixen av modernt och klassiskt går igen i förarmiljön. Vi har lyckats programmera de ordinarie analoga mätartavlorna så att de arbetar med vårt styrsystem. Men vi har även tagit fram digitala instrumenttavlor som går att montera i de fem ordinarie rundlarna. För den som vill ha det betydligt modernare har vi ett instrumenthus baserat på skärmen från Taycan.

Inredningen kan man behålla original, eller uppdatera efter tycke och smak.

Som sagt, tankarna sprudlar i denna lokal. Det man inte riktigt är i hamn med är tekniken för laddning. Just nu är laddkapaciteten på 6,6 kW AC, men bättre doningar är på gång. Var ladduttaget sitter? I framskärmen, under tanklocket så klart. 

Den kosmetiskt i princip orörda 964:an blir körbar först. I sommar är det "shake down" på Arlanda Test Track. Vi kommer att följa projektet – med spänning! Fortsättning följer.