PROV: Cupra Born 58 kWh E-Boost – Spansk plusmeny

Premium Elektriska Cupra Born är nära släkt med VW ID.3. Lite dyrare men med lite mer innehåll. Är det värt att uppgradera och i så fall varför? Vi provkör och har svaren!

PROV: Cupra Born 58 kWh E-Boost – Spansk plusmeny
Cupra Born har ett eget ansikte jämfört med VW ID.3. Man säger själva att den har en hajnos. Kopparfärgade detaljer är ett signum för Cupra som livar upp utseendet.

VAD ÄR NYTT? För Cupra som märke är det här en helt ny modell som man säger är utvecklad vid företagets högkvarter i Martorell utanför Barcelona.

Bilen baseras dock på VW-koncernens gemensamma MEB-plattform och den är i allt väsentligt en VW ID.3 som har fått ett tuffare utseende och en lite annan kalibrering. Både ID.3 och Born byggs dessutom tillsammans i Volkswagens fabrik i Zwickau i Tyskland.

Men även om likheterna är många har Cupra Born ett gäng unika egenskaper som sockrar erbjudandet. Låt oss återkomma till det alldeles strax.

Born går att få med tre olika batteristorlekar: 45, 58 och 77 kWh användbar kapacitet. Det ger som mest en räckvidd på upp till 540 kilometer enligt WLTP.

Versionen med mellanbatteriet är den som finns redan nu från start, därefter lanserar man både det stora och det lilla batteriet under första kvartalet nästa år.

Det finns även tre olika motoreffekter att välja mellan – och det är nu som skillnaderna jämfört med ID.3 börjar ge sig till känna. Instegsversionen är på 150 hästkrafter och finns bara tillsammans med det minsta batteriet. Nästa steg är 204 hästar i kombination med mellanstorleken på 58 kWh kapacitet.

Färgsättningen är egen och instrumentbrädan har en egen form jämfört med koncernsyskonet ID.3.

Toppversionen är unik för Cupra och är ett utrustningspaket man kallar för e-Boost som ger 231 hästkrafter. Det går att få som tillval till det mellanstora batteripaketet och är standard till det största.

Utöver mer motoreffekt ingår samtidigt kraftigare bromsar fram och knappar på ratten för att skifta körlägen inklusive ett särskilt Cupraläge, och väljer man 77 kWh-batteriet är den maximala laddeffekten hela 170 kW. Det är 45 kW mer än vad koncernkusinerna på MEB-plattformen klarar i dagsläget, men det finns rykten som säger att 170 kW laddeffekt kommer att dyka upp hos dem också.

Vill man ha sin Cupra Born med 231 hästar måste man se till att välja det när man beställer bilen, det är nämligen inget som går att fixa med en mjukvaruuppgradering i efterhand då det skiljer i fysisk hårdvara. Ángel Suárez som är Head of Car Physics hos Cupra förklarar hur de får ut mer effekt:

"Elmotorn har samma vridmoment, men om man köper en version med e-Boost har bilen en annan utväxling som ger mer vridmoment på hjulen. Med hjälp av det elektriska styrsystemet leker vi också med spänningen för att få ut maximal effekt från motorn."

Andra tekniska skillnader som ska hjälpa till att ge Born en egen karaktär är att man har progressiv servostyrning och ett sänkt sportchassi som standard i hela modellprogrammet. De sakerna finns att få till ID.3 också, men är då tillval.

En helt unik detalj och ett partytrick för Born är emellertid att den har antisladdsystem med både ett sportläge och möjligheten att stänga av det helt. Eller i alla fall nästan, visar det sig.

Ángel Suárez förklarar att systemet först är mer tillåtande i sportläget men att det inte går att stänga av fullständigt i nästa steg, utan det kommer till slut att gripa in om bilen tror att man är på väg att krascha. Sportläget är standard, men för att kunna stänga av systemet måste man välja speciella 20-tumsfälgar med 235 millimeter breda däck istället för 215.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? När man kliver in bakom ratten känns allt väldigt välbekant. Det handlar mest om en annan kryddning. Instrumentbrädan har en liten annan form jämfört med Folkan och mittkonsolen ser annorlunda ut med möjlighet att dra för ett lock ovanpå mugghållarna längst fram.

Här och var noterar man inslag i form av Cupras kännetecknande kopparfärgade lister som går igen från de exteriöra detaljerna. Färgsättningen är också helt egen med dova, sobra kulörer.

Bäst av allt är att vi tycker att materialvalen verkar vara bättre än i ID.3, mer trivsamt mjuka ytor och mindre tråkig hårdplast. Inredningen känns därför mer ombonad och dyrare.

Själva körupplevelsen är däremot spontant väldigt lik den i en VW ID.3. Om det finns några skillnader är de i de flesta situationer på sin höjd marginella.

Born ger precis som Folkan ett huvudsakligt intryck av att vara smidigt lättkörd med välavvägd och jämn kalibrering, om än med lite mjuk respons i styrning, gas och bromsar. För de bilar som har den utrustningen erbjuder Cupraläget en unik kalibrering med vassare motorrespons och mer motstånd hos styrningen. Skillnaden är emellertid inte särskilt stor, inte tillräcklig för att hävda att Born har en helt egen karaktär.

Bilen vi kör är utrustad med e-Boost. Men utan en direkt jämförelse är det svårt att avgöra om den upplevs piggare eller snabbare bara på känsla. En aning, möjligtvis. På pappret vinner man i alla fall sju tiondelar 0–100 km/h jämfört med modellen med det mellanstora batteriet om man adderar e-Boostpaketet.

Tillägg: Vanliga Cupra Born 58 kWh (utan e-Boost) börjar på 452.900 kr.

Vi provar att starta med antisladdsystemet i sportläget. Det gör att Born börjar leva mer. Man kan då köra mer aggressivt i kurvor och rondeller utan att den snällt bromsar framfarten. Vi lyckas inte sladda på den torra, spanska asfalten, men det går att gasa sig till små vick på rumpan och däcktjut från bakvagnen ut ur tajta böjar. Knappast den viktigaste finessen, men ändå trevligt för den som gillar att köra bil jämfört med det väldigt begränsande systemet i ID.3.

Komforten är god trots sportchassi som standard. Born sväljer ojämnheter mjukt och följsamt. Den har ett trevligt, vilsamt lugn på landsvägen och kupén förefaller bra isolerad mot vindbrus och däckbuller, i alla fall på de släta, spanska vägarna.

NÖRDFAKTA. Man får som sagt större frambromsar tillsammans med e-Boostpaketet. Skivorna växer då från 330 x 22 millimeter till 340 x 27. Maximal laddeffekt vid AC-tankning är fortfarande trefas och 11 kW.

BORDE JAG KÖPA EN? Det handlar som så ofta om tycke och smak, vissa gillar Cupras formgivning bättre och andra inte. Born är några tusenlappar dyrare än motsvarande ID.3, men den har jämförelsevis en del utrustningsdetaljer som standard som motiverar priset.

Ett mer tillåtande antisladdsystem är trevligt, men det främsta skälet för mig att välja en Born handlar om inredningen. Kvalitetskänslan och materialvalen är ett klart lyft jämfört med den plastiga interiören i Folkan. Det i sig är värt det högre priset.