Begagnatmatchen: Tesla Model S mot sig själv!

Premium Model S är den första moderna elbilen, men den har haft en hel del kvalitetsbekymmer. Är bilen mer välbyggd sedan faceliften? Och är den ett bra begagnatköp?

Begagnatmatchen: Tesla Model S mot sig själv!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Tesla Model S är unik på många sätt, inte minst för att den inledde övergången till elektrifierade bilar när den kom 2012 – långt före alla andra.

Och kanske just därför håller modellen fortfarande en särskild ställning i bilvärlden, och det märks på ägarna. Många av dem utrycker inte bara att de valt en Model S för att de är intresserade av ny teknik och innovation (vilket är fallet med ägare till många andra elbilar), de säger att de köpt bilen för att aktivt driva på utvecklingen.

"Sätta en blåslampa i röven på bilindustrin", som en ägare uttrycker saken. "Teknikskiftesglädje", är ett fiffigt ord som en annan ägare använt (och troligen även myntat).

Den generella åsikten är att ägarna valt sin bil för att de tycker att det är spännande att vara med från början av elbilseran.

Generation 1, 2012-2016

Och det kan man verkligen inte klandra dem för. Tvärtom. Model S ritade om kartan när den kom, den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports rapporterade exempelvis att modellen var den bästa bil (inte bara elbil) de någonsin hade testat.

Riktigt så långt sträckte vi oss inte vid de första testerna, men det går inte att sticka under stol med att vi var mäkta imponerade av Model S. Här fanns helt plöstligt en elbil som fungerade klanderfritt i verkligheten; den hade bra räckvidd, bra laddning och riktigt fina prestanda. 

Just detta är saker som ägarna anger som positivt med Model S. Ingen av dem klagar på dålig räckvidd, nätverket av Superchargers tas upp igen och igen som ett starkt köpargument, och fartresurserna talar för sig själva. Inte minst accelerationen och gasresponsen, som till denna dag fortsätter att gymnastisera våra smilband.

Tesla har dock alltid haft en akilleshäl, och det är byggkvaliteten. Model S "lade grunden" för märkets tveksamma rykte, och när vi detaljstuderar Model S både före och efter faceliften 2016 finner vi att det inte skett någon märkbar förbättring över tid.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är hyfsat jämnt mellan de olika generationerna av Tesla Model S. De motorrelaterade felen verkar vara färre på de nyare bilarna, medan garantiärendena ökar. Som väntat är det elektroniken som orsakar ägarna mest bekymmer – och i större utsträckning än på Teslas övriga modeller. Här står Model 3 ut på ett positivt sätt. Å andra sidan har den modellen väldigt mycket lackproblem.

Om något har kvalitetsbristerna blivit en aning större på de nyare bilarna, även om felen är i stort sett desamma. 

Detta lyser som en fyr i natten när vi går igenom ägarnas rapporter. Antalet olika fel är stor, men vissa problem är mer frekventa – som exempelvis den dåliga karosspassningen som lett till att både takluckan och bakluckan läcker in vatten.

Dörrhandtagen orsakar också mycket bekymmer, då de ofta vägrar fällas ut ur karossen. Fukt i strålkastare och baklampor rapporterar många ägare om, liksom att LED-slingorna i strålkastarna slutat fungera. Och missljud från inredningen och löst hängande gummilister har vi varit med om på våra testbilar. 

Det fina i kråksången (för Tesla) är att ägarna totalt sett är väldigt nöjda med sina bilar, trots alla bekymmer. Betygen ligger skyhögt över snittet när det gäller "Bra köp" och i synnerhet för märkestrogenheten. Och därför kryllar det naturligtvis av superlativ när vi läser ägarnas omdömen.

"Model S erbjuder en extremt svårslagen helhet: en stor, praktisk familjebil som ser ut och går som en sportbil. Den har verkligen allt." "Det finns ingenting i närheten av den här drivlinan. Helt odramatisk och samtidigt starkare än allt annat i motorväg." "Världens absolut bästa bil, men med ganska omfattande kvalitetsbrister."

Slutsaten måste bli att om man kan leva med ett visst mått av strul lär man bli väldigt nöjd med en Model S. Förutsatt att man har råd, inköpspriset är högt och andrahandsvärdet stabilt. Å andra sidan vittnar många ägare om relativt låg driftkostnad, vilket balanserar ekonomikalkylen.

"Det har blivit kul att köra bil igen!", skriver en ägare.

Det är verkligen inte många bilar som får sådana vitsord.

MODELLHISTORIK

Tesla Model S 2012–2021

2012 Premiär i två versioner, med 60 respektive 85 kWh-batteri.
2014 60D och 85D är fyrhjulsdrivna ("D" står för Dual motor).
2015 Fyrhjulsdrivna 70D tillkommer.
2016 90D, P90D och P100D är nya versioner ("P" står för Performance). 
2016 Facelift med uppdaterad exteriör.
2017 100D-versionen tillkommer. Den enda drivlinan som fortfarande säljs, nu under namnet Long Range.


Model S-ägarna älskar...

"Laddnätverket gör långkörningar problemfria."
"Rymlig familjebil med stort bagage."
"Man tröttnar aldrig på accelerationen."
"Over the Air-uppdateringarna."

Model S-ägarna gillar inte...

"Knarrande inredning."
"Dörrhandtagen strular."
"Läckande taklucka."
"Läckande baklucka."
"Fukt i lampor."
"Defekt DRL-ljus."
"Lång väntetid på service."
"Oljud från elmotor, gick på garantin."
"Strulande P-broms."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Ingen annan bil har överraskat på samma sätt som Model S"

Många människor börjar nu fundera på om deras nästa bil verkligen måste drivas av en motor som går på bensin eller diesel. Ett berättigat huvudbry, kan man tycka.

Vissa andra ställde sig samma fråga för nästan ett decennium sedan, och kom fram till att svaret var nej. Det fanns nämligen en bil som hette Tesla Model S, som gjorde samma jobb som den bil de redan ägde, men som istället gick på el. Plus att den var snygg och hade en väldigt modern förarplats med en enorm infotainmentskärm.  

Min haka gick i golvet när jag körde Model S för första gången. Dels för att produkten kändes aptitlig men också för att den gick som ett skott. Gasresponsen var helt otrolig. Där någonstans började man ana vart bilbranschen var på väg.  

Nu, snart tio år senare, börjar många andra tillverkare hoppa på eltåget, och av den utvecklingen kan tillskrivas den här bilen. Model S är en verklig milstolpe.

Läs mer

67 tester och provkörningar av Tesla Model S samt 978 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Tesla Model S.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!