Reportage: NEVS – The final countdown

Premium I Trollhättan kämpar det som finns kvar av Saab oförtrutet vidare efter en tio år lång och otrolig resa där miljarder och hopp flera gånger försvunnit lika snabbt som de kommit. Fabriken finns kvar liksom ambitionerna att bli bäst i världen – denna gång på att avveckla massprivatbilismen! Vi har åkt, intervjuat och tittat på hemliga bilar.

Reportage: NEVS – The final countdown
Vi har besökt Trollhättan för att se om och när Nevs får fart under hjulen.

Solen skiner när vi åker in på Stallbackas industriområde där en gång i tiden över 3 000 bilbyggare tillverkade bilar som idag nästan fått ikonstatus. Saab – bilmärket från kluriga svenska ingenjörer med begränsade ekonomiska resurser, som det nästan inte gick att ta kål på. 

Under 2010-talets ekonomiska kris gjorde GM sitt bästa genom att förbjuda alla intressenter till företaget att fortsätta att tillverka de nya och fina 9-5- och 9-4X-modellerna. Kvar blev gamla Saab 9-3, en fabrik, testanläggningar, kontor och givetvis de anställda.

Upp ur askan tittade företaget Nevs fram, med kinesiska pengar och elbilar i sikte.

Men 2014 tog vägen slut för bilar med namnet Saab, när försvarskoncernen Saab inte ville att deras namn skulle användas på kinesiska bilar.

Men inte gav man upp för en sådan detalj. Nevs slogan är "Opportunities in motion" och det är exakt det man sysslat med under närmare tio år. Hittat nya möjligheter och satt full fart framåt – för att om och om igång tvingats inse att den kinesiska industriekonomin grundats på exakt det motsatta som Saab: högtflygande planer med svindlande belopp utan substans eller långsiktighet.

Reportageteamet på plats, och det kommer givetvis också en film! Håll utkik på vår hemsida.

I dagsläget ägs Nevs av Evergrande Auto, som ägs av den gigantiska kinesiska fastighetsutvecklaren Evergrande Real Estate – som slagit världsrekord när det gäller skulder: 300 miljarder dollar. Mindre än så kan man kanske inte bli? Everminus?

Planerna var att på några få år bli världens största elbilstillverkare, men av det blev det alltså gigantiska skulder och ett gäng mer eller mindre färdigutvecklade elbilar – varav Nevs gjort några.

I dagsläget spelar Nevs ut sitt bästa kort, en självkörande bil vid namn Sango. Målet är att hitta investerare som vill göra exakt det motsatta som dagens biltillverkare: bygga bilar som ska minska privatbilismen. Och där finns det pengar, eftersom många storstäder inte gör annat än önskar sig en attraktiv och lönsam kollektivtrafik som bilister gillar!

Konceptet är en bit ifrån den bilälskande Saab-entusiasmens "pilottänk" där föraren var i kontroll och njöt av färden, men på samma vis som alltid, i framkant av tekniken med små ekonomiska resurser. Evergrande vill givetvis få tillbaka de pengar man kan.

Basfakta: Nevs Sango

Utrymmen: plats för sex passagerare

Längd: 4 266 mm

Höjd/bredd: 1 950 mm (2 018 med Lidar)/2 021 mm

Vikt: 2 500 kg

Räckvidd: 200 km, för prototypen (stadskörning WLTP)

Toppfart: 70 km/h (prototypen 15 km/h)

Batteri: 62 kWh

Ombordladdare: 11 kW (snabbladdning kommer)

Inne på det gigantiska fabriksområdet är det närmast öde. En mindre lastbil åker förbi, det ligger lite bråte och lastpallar här och där – och fabriken går faktiskt på sparlåga, med förhoppning att dra igång igen. I en av lokalerna pågår just nu drive in-vaccinering mot Covid-19.

Inne i en stor hangar står framtidshoppet Sango. En hög och bred, men med bilmått ganska kort låda på fyra hjul. Vad som är fram och bak är svårt att se direkt. Den är självklart eldriven och ska bli självkörande. På taket finns en Lidarsensor, på sidorna fyra Lidarsensorer och fem kameror. Framåt tittar tre kameror med olika utsnitt.

Farkosten har satellitnavigation med hög exakthet och sensorer som känner av alla rörelser och krängningar tack vare accelerometrar, gyron och magnometrar. Allt är kopplat till en kraftfull dator som vet exakt var man är, hur fort det går, hur vägen ser ut och vad som finns utanför – och så vidare.

Det är mycket tydligt en prototyp och i baksätet sitter en säkerhetsförare som kör bilen med joysticks. Det känns rätt mycket Saab. Work in progress!

Nevs Sango, en bekväm och självkörande taxi som kan plocka upp flera åkande längs vägen.

Vi kliver i och åker runt i den stora hangaren, självklart utan någon som helst dramatik, den här första Sangon går bara i maximalt 20 km/h.

Inredningen består av sex flyttbara sittplatser på tre rader, som kan delas av med halvgenomskinliga skivor – för en privatare känsla. Det finns däremot inget rejält bagageutrymme, man får ha sina grejer på golvet. Framöver är det tänkt att man ska kunna justera temperaturen individuellt och luften man andas ska gå via ett påkostat filter.

Planen är att man ska kunna åka ensam i "private mode" eller tillsammans med andra bekanta med en öppen känsla. Bilen ska självklart vara uppkopplad till en central som man kan tala med, om något skulle hända. Krocksäkerheten ska givetvis också vara den högsta möjliga.

Nevs förhoppningar är att de första exemplaren ska rulla på svenska stadsgator redan om ett år, med en "safety operator" som kör fram till dess lagstiftningen tillåter självkörande fordon – och då när bilarna kör själva kan en "remote operator" gripa in och ta över på distans om något skulle hända.

Till skillnad från en vanlig bil ska Sangon kanske rulla 19 timmar per dygn och upp mot 20 000 mil om året, så konstruktionen är gjord för maximal hållbarhet, vilket också gör den lite dyrare att tillverka.

Vi åker ut på en stor parkeringsplats men upplevelsen är som du kan tänka dig inte oförglömlig. Häftigare hade det givetvis varit om den kört själv, och på området ska det åka runt förarlösa bilar i utvecklingssyfte. Det finns till och med tillstånd att köra autonomt på några publika vägar nära området.

Tanken är att det ska vara så smidigt, privat, bekvämt och snabbt att de som idag kör egen bil med glädje ska välja att åka i en Sango. Priset per resa ska också vara riktigt lågt, runt en tredjedel mot vanlig taxi, även om det inte är högsta prioritet.

Man skulle kunna misstänka att Sango, likt Uber och Bolt, blir så populära eftersom det blir billigt att åka, att antalet fordon på vägarna ökar – vilket alltså blivit fallet med väldigt billiga taxitjänster. 

Bra stolar med säkerhetsbälten, en uppfällbar skiva för mer privat känsla och egen lufttillförsel.

Men man hävdar att Uberbilar går tomma mellan körningar medan Sango ska gå tomma så få mil som möjligt. Det hela bygger på samåkning, det vill säga att man delar sin resa med andra som ska till ungefär samma plats. 

Affärsmodellen är inte spikad, antingen hyr Nevs ut bilar till städer, som tar hand om drift och betalning, eller så placerar Nevs själva ut bilar och tar hand om hela kedjan, likt elscooterföretagen.

När vi åkt färdigt kör vi vår bil till huvudkontoret. Där finns det väldigt gott om parkeringsplatser och innanför dörrarna en sliten charm och tecken som tyder på massvis med aktivitet och engagemang. Och här jobbas det kanske mer än vad man tror även om Nevs just nu inte utvecklar nya egna bilar. Många tillverkare tar däremot hjälp av Nevs tekniker för utveckling och testning – som ett sätt att dryga ut kassan och hålla igång kompetensen.

Användarna laddar ner appen Okulo och beställer sin Sango. Man kan se var den närmaste sango är och när den beräknas anlända, samt vad resan kostar. Åker man ensam kan man reglera innerbelysningen och ladda ner sin spellista.

En stor tavla i en korridor visar exempelvis ett projektflöde och bakom några dörrar finns kanske det mest värdefulla i företaget: ett antal hemliga prototyper och projekt.

Nej, det var inte sant, vd Stefan Tilk väntar där med Felix Andlauer VP Mobility Solutions, Frank Smit VP Vehicle Solutions, Adam Laurell Director Mobility Solutions Business och Peter Dahl, program director Pons.

Eldsjälarna som förhoppningsvis ser till att Nevs får ny frisk luft under sina vingar.

Vi guidas som vid en mindre bilsalong och får se flera bilar och designstudier som Nevs jobbat med under årens gång. Mest imponerande är en fullt körbar och tillverkningsklar elbil som skulle kunna utmana Porsche Taycan med sin prestanda, och som dessutom har en unik teknisk lösning som vi inte får yppa något om.

De stora dörrarna öppnas automatiskt. Vill man ska det gå att hyra en Sango för exempelvis hela kvällen, om man ska på kalas och inte vill åka med andra.

När jag senare frågar Christian von Koenigsegg om bilen, med ett speciellt namn taget från namnsdagsbarnet då projektet sparkades igång, är också han imponerad. Koenigsegg var under en tid en del av Nevs, så Christian har kört bilen.

Entusiasmen och kunnandet lyser starkt, och vore det avgörande kommer fabriken på Stallbacka snart att veva igång, och vem vet om man inte så småningom också skulle tillverka bilar som körs av människor – bara för att man älskar bilar.

Men det är min dröm. 

Just nu satsas alltså allt på något som dagens biltillverkare knappast vill ge sig i kast med: att på sikt rasera världens biltillverkning genom att erbjuda så bekväm och effektiv "kollektivtrafik" att många bilister gladeligen skulle sälja den egna bilen – eller bara ha en ögonsten i garaget – ingen pendlarbil.

Hög, bred men ganska kort. Eldrift är perfekt för citytrafik.

"Nevsandan lever!"

Stefan Tilk har varit vd under snart fem mycket turbulenta år med många miljardaffärer som spruckit. Nu sätter man allt på ett kort: den självkörande bilen Sango.

Vad har ni gjort de senaste tio åren?

– Från 2015 till 2019 var vårt fokus att som första utländska bolag få licens att bygga och sälja elbilar i Kina. Vi gjorde om gamla Saab 9-3 till en elbil med 70 procent nya komponenter. Vi byggde också upp ett fabrikssystem och fick den kinesiska licensen den 25 oktober 2018. Efter det blev vi som företag intressantare och Evergrande kom in som ägare. Deras ambition var det inget fel på, man skulle ta fram 17 nya modeller på 18 månader och bli störst i världen på elbilar.

Var det möjligt?

– Nej, men vi har varit med på deras resa och varit ett utvecklingsbolag åt Evergrande, tillsammans med andra. Vi har självständigt tagit fram ett antal fantastiska produkter, som vi ännu inte kan visa. Samtidigt har vi funderat på vad vi här i Trollhättan kan bli bäst i världen på och det är vår självkörande mobilitetslösning Pons. En bil och ett ekosystem.

Det finns många företag som utvecklar självkörande bilar, som Google, Apple, Tesla och så vidare. På vilket vis är ni bättre?

– Det finns säkert ett 15-tal företag som är duktiga på att läsa av omgivningen, vart man ska köra, när man ska stanna och så vidare. Men vi satsar istället på hur passageraren ska uppleva resan, våra bilar ska köra mjukt och bra, baserat på vad mjukvaran säger att bilen ska göra.

– Vårt mål är att minska antalet bilar i städer, genom att öka antalet passagerare per kilometer – att fler personer åker i varje bil. Som bilist måste man vara beredd på att lämna ifrån sig en eller kanske båda bilarna som finns i familjen. Den åkupplevelse man får hos oss ska jämföras med den man har idag. Vi ska erbjuda en säker och skön resa som ska kunna upplevas som relativt privat. Vad gäller självkörningstekniken kommer vi att välja den aktör som är bäst på de funktionerna.

Planen är att hitta ett företag som vill köpa in sig hos er.

– Sedan i somras har vi enbart satsat på detta. Vi har tyvärr tvingats göra oss av med ett antal medarbetare, men vi har kvar vårt kunnande och söker nya medarbetare med framför allt mjukvarukompetens. Det finns flera företag i branschen, mer industrialister än riskkapitalister. Det vi håller på med är en framåtriktad satsning utan stora inkomster förrän 2024–2025 och det finns bilföretag som försöker starta den här typen av projekt som behöver hjälp. Det finns också nystartade företag som behöver hjälp med industrialiseringen och liknande företag. Vi kan bygga bilarna.

I vilka världsdelar finns intresset?

– I Europa, Kina och USA. I vår affärsplan jobbar vi med tre pilotstäder som förhoppningsvis snart ska bekräfta affärsmodellen, där vi planerar att ha bilar rullande 2023. I Norge, Sverige och...

– Det är intressant att Europas städer är mer progressiva trots att den största potentialen finns i Kinas mångmiljonstäder. Statusaspekten med bil är mycket starkare där och. näringslivet i Kina har kortare perspektiv, det är här och nu. Men när vi bevisat att det här fungerar i Europa kommer Kina att följa efter.

Är kontrakten påskrivna?

– Vi har fått mycket bra feedback från de tre pilotstäderna, vars behov stämmer mycket väl ihop med vår affärsplan. Oslo vill ha ett bilfritt centrum 2030 och skulle med Sango kunna minska privatbilismen från 600 000 bilar till runt 30 000.

Kommer de självkörande bilarna att klara av trafiktopparna morgon och kväll?

– Våra simuleringar visar att man kanske får vänta en eller två minuter längre än idag. Men det blir mycket billigare för de som åker och för staden som får mindre trafikproblem. För oss kommer det att vara mycket lönsamt.

Hur påverkar Sango den vanliga kollektivtrafiken? 

– Kollektivtrafiken har utmaningar, man åker från en plats där man inte är till en plats dit man inte ska. På en tid man inte bestämt med människor man inte känner. Därför kan det vara svårt att attrahera bilägare. En Sango liknar mer den privata bilen.

Hur står sig kostnaden?

– Traditionell kollektivtrafiken kör stora fordon i fasta linjer, vilket är kostsamt. Anropsstyrd on-demandtrafik kan vara mer kostnadseffektiv, som ett komplement där annan trafik inte fungerar bra.

Nevs bygger också "vanliga" prototypbilar. Vi har sett en som är fantastisk fin.

– Ja vi fick ett uppdrag från Evergrande att ta fram en hel bil på nio månader, med unik teknik, som är körbar. Det vi gjorde är världsklass och ett bevis på vad vi kan. Alla anställda ställer upp dygnet runt, det är en helt unik arbetsplats …"

Lever Saabandan?

– Vi kan kalla den Nevsandan, nu är vi själva, det är upp till oss att lyckas. Får vi ett projekt där det gäller överlevnad, då jäklar går vi igång.

Men ni måste hitta en ny ägare?

– Det är kruxet, hur gör vi med Evergrande, på vilka premisser kan de släppa oss?

Är det mer optimistiskt här än någonsin, tio år efter konkursen?

– Ja jag har aldrig varit så energifull som nu!

Jag träffade Victor Muller flera gånger, och han var alltid positiv och brukade säga att "Pengar, det behöver vi inte!"

– Det säger jag inte! Pengar behöver vi och fler nya medarbetare.