Reportage: 100 mil på en laddning med Mercedes EQXX

Premium Efter tolv timmar gick rekordfärden över den sydfranska mållinjen. Uppgiften var att köra från tyska Stuttgart till Côte d'Azur utan att ladda bilen på vägen, en resa på över 100 mil.

Reportage: 100 mil på en laddning med Mercedes EQXX
Uppdrag: Att köra till Rivieran, över 100 mil, utan att ladda en enda gång.

Inför rekordfärden gäller det först och främst att buga djupt.

Nej, inte för att visa någon sektliknande vördnad för bilen framför dig, utan helt enkelt för att inte få en bula i pannan.

Med en höjd på 1 350 mm hukar Mercedes EQXX som en sportbil över asfalten, den låga taklinjen är redo att slå ut tänderna på alla som inte ser sig för. Den nya rekordhållaren fokuserar enbart på just effektivitet, förmågan att ta sig så långt som möjligt på en laddning. Allt annat spelar mindre roll.

Målet för färden myntades redan 2019: minst 1 000 km i vanlig trafik utan att ladda mellan start- och mållinjen.

Kruxet var dock att bilen inte skulle använda sig av ett överdimensionerat monsterbatteri utan av ett vanligt som även får plats i "normala" elbilar.

För mer än två år sedan kändes målsättningen lika verklighetsförankrad som en marslandning, men sedan dess har de tyska ingenjörerna redan lyckats med att tysta räckviddstvivlarna med sin EQS-modell.

Nu kommer alltså nästa steg i effektivitetssagan i form av EQXX och vi tar för första gången plats i passagerarsätet för en ordentlig testfärd i Nice.

För att uppnå räckviddsbragden krävdes en enormt stor utvecklingsinsats, där allt annat än just räckvidd fick stå tillbaka. Batteriet utvecklades i samarbete med CATL och har en kapacitet på 100 kWh, alltså 8 kWh mindre än i EQS.

Däremot är superbatteriet 30 procent lättare och bara hälften så stort som litiumjonbatteriet i tillverkarens lyxelbil. Således väger det endast 495 kg (tjänstevikt 1 755 kg). Cellkemin är hemlig.

Det räcker naturligtvis inte med ett lätt och energitätt batteri för att pressa förbrukningen. Den låga karossen har utrustats med allt som fanns i aerodynamikens trolleribok, från en utfällbar diffusor bak till luftmotståndsoptimerade däck och fälgar. Resultatet är ett cW-värde på 0,17 vilket är ytterligare ett världsrekord för gatlegala bilar.

Mercedes EQXX är redo för rekordjakt med förseglade laddkontakter. Färden som tog knappt tolv timmar följdes online av utvecklings-teamet.

Körsträckan mellan tyska Sindelfingen via Schweiz och Italien till Cassis i södra Frankrike är exakt 1 008 kilometer men egentligen hade färden inte behövt stanna där. Efter att EQXX korsade mållinjen hade batteriet fortfarande 15 procents kapacitet, fullt tillräckligt för ytterligare 140 km.

Slutresultatet övervakades noga av den tyska säkerhetsmyndigheten TÜV och gav utvecklarna all anledning att fira: vid en medianhastighet på 87,4 km/h förbrukade EQXX i genomsnitt 8,7 kWh/100 km. Det motsvarar en förbränningsmotor som nöjer sig med en liter bensin per 100 km/h.

Rekordförsöket genomfördes till största del på tyska autobahn där flundran körde i upp till 140 km/h. Lukas Wippermann var en av tre förare som turades om att köra rekordbilen och han betonar vikten av det låga rullmotståndet.

Snöblandat regn, trafikstockningar och gassande sol i södra Frankrike: helt normala, men inte helt ideala förutsättningar för förarlaget.

Med speciellt för bilen utvecklade Bridgestonedäck i kombination med rullmotståndsoptimeringar och det låga luftmotståndet minskade farten knappt när man släppte upp gaspedalen.

Ändå är Mercedes EQXX en ganska dynamisk bil med stramt chassi och en drivlina som genererar 245 hk. Sprint- och kurvtagningsförmågan är det alltså inget större fel på och hela konceptet känns mer som en serieproducerad bil än som den prototyp den egentligen är.

I sin nuvarande form kommer EQXX dock knappast hamna hos handlarna, däremot kan vi förvänta oss delar av den i framtida Mercedesmodeller. Batterimodulen är nämligen utformad för kommande kompaktbilar med ett axelavstånd på 285 centimeter.

Under tiden siktar Mercedes in sig på nästa rekord: Man vill försöka klara 1 000 miles på en laddning.

Varför nöja sig med mindre?