Elbilarnas överman? – Polestar 2 från Stockholm till Malmö och tillbaka på en dag

Premium När varken tåg eller flyg är ett möjligt alternativ finns det bara ett sätt att ta sig genom Sverige. Bil. Frågan är om en eldriven sådan klarar av jobbet? 130 mil på en dag.

Elbilarnas överman? – Polestar 2 från Stockholm till Malmö och tillbaka på en dag
Inför avresan är passagerare och förare glada och nöjda. Mindre så när dagen är slut.

Några gånger per år spelas det fotboll i Malmö som är så pass intressant att till och med stockholmarna vågar sig utanför länsgränsen och ner till Skåneland. Undertecknad har fått en bra uppfostran och är därmed AIK:are. Motståndet för dagen är förstås "Di blåe", Malmö FF. 

Okej, buss är ytterligare en variant av färdmedel som hade passat dagens övning men vi fastslår snabbt att det inte riktigt faller oss i smaken. Buss är en perfekt fusion av de största nackdelarna med bil (trångt och tar lång tid) och de sämsta egenskaperna hos tåg (andra människor och det startar inte hemifrån). 

Det blir till slut en Polestar 2 som vi får äran att resa med. Det är mycket som talar för den på en tur som denna. Exempelvis kan navigationen från Google planera hela rutten åt dig. Skriv in destinationen (eller prata med Google) och sedan kan du välja om bilen ska inkludera laddstopp eller om man hellre gör det själv. Rutten den planerar åt oss både på nerresan och på hemresan funkar prima även om vi till slut väljer att modifiera den något. Dessutom kan Polestar uppdateras over-the-air och förvärma batteriet inför laddning.*

Hur som helst är planen enkel. Vi startar i Stockholm på morgonen, kör till Malmö, ser AIK krossa MFF och sedan bär det av till huvudstaden igen. Hur det gick? Inte toppen. Varken matchen eller resan. 

STOCKHOLM, KALLHÄLL, 05.58

Bilens föreslagna rutt innehåller två laddstopp för att nå Malmö.

Som tur är finns det plats vid de närliggande AC-laddstolparna. Så P2:an kan stå och fylla upp sig över natten. Starttiden är planerad till 06.00 och en parkeringsklimatinställning anpassas efter det. 

Morgonrutinen går dock smidigt och jag kan rulla iväg två minuter före schemat. Är det därför bilen inte hunnit klart med förkonditioneringen av batteriet? När P2:an och jag ger oss av för att plocka upp medresande systern syns en liten snöflinga vid batterisymbolen i instrumentklustret.

Vi knappar in Malmö i Google Maps och får reda på att vi ska ta två laddstopp på nervägen. Ett i Mantorp och det andra i Värnamo. 

Två orosmoment skaver. Eventuella laddköer (vi måste vara på läktaren till 15.00) och det faktum att vi inte kommer kunna snabbladda under stoppet i Malmö.

Här syns snöflingan som visar att batteriet inte är uppe i optimal arbetstemperatur. Polestar lånade ut ett Plugsurfingkort med rabatt hos Ionity. 3,53 kr/kWh.

LADDSTOPP 1, IONITY, MANTORP, 08.31

Första stinten ger inget viktigt att rapportera. I Google Maps kan vi se att det är mycket folk som är ute och kör. Laddstationen i Mantorp växlar mellan att ha en eller noll platser lediga. Detsamma gäller för Ionity i Gränna. Vi ber till elbilsgudarna om att slippa laddkö.

Förbrukningen är så pass hög att vi inte kan vara säkra på att nå Gränna och därmed blir valet av laddplats enkelt. Och som tur är finns det en ruta ledig. 

Att energiåtgången är hög märks på att bilen vid start tror att vi ska nå första laddstoppet med 26 procent kvar i batteriet. Den verkliga siffran blir 17. P2:an anpassar sig dock efter situationen och ungefär halvvägs ner till Mantorp visas en klart mer korrekt siffra och efter laddstoppet har den så när som på ett par procent rätt för resterande del- och slutmål.

Har man en planerad rutt i navigatorn ser det ut så här när man kommer till en laddstolpe. Google visar hur många procent som krävs för att kunna fortsätta resan. Här syns även var nästa planerade laddstopp är, hur långt det är dit och hur många procent som P2:an tror ska finnas kvar när man väl anlänt.

LADDSTOPP 2, E.ON. VÄRNAMO, 10.45

Nervägens andra stopp blir i Värnamo. Här är dessvärre fem av sex Ionitystolpar upptagna och den sista är ur funktion. Denna gång är det ingen fara, det finns bra alternativ endast någon minut bort. Dessa laddplatser ligger dessutom närmare pizzerian vi tänkt äta på. Men elen kostar cirka två kronor mer per kilowattimme. Trist. 

Laddstoppet blir längre än planerat då ovan nämnda lunchhak är stängt och vi får promenera till en närliggande snabbmatsrestaurang som just denna dag inte är särskilt kvick på att få fram maten. 

Navigationen tycker att 45 minuter ska räcka men det blir en kvart extra och när vi sätter av mot Malmö har bilen hela 92 procent i batteriet.

I Värnamo stöter vi på en Taycan ute på tur. Föraren är inte nöjd över ett fullbelamrat Ionity och E.ON-appen som strular.

FRAMME, MALMÖ, 14.15

Väl framme i Malmö vill vi inte ockupera en snabbladdare i de runt två och en halv timme vi ska vara borta. Dessutom finns det ingen som är tillräckligt nära arenan för att vi ska vara säkra på att hinna till matchstart. 

Vi ställer oss därmed på en långsamladdare som kan bjuda på upp till 22 kW. Polestar 2 klarar dock inte mer än 11 kW och som det verkar klarar inte laddstolpen av ens det om två laddar samtidigt. Snitteffekten medan vi är på matchen blir precis under 7,3 kW. 

Vi vänder hemåt med humöret kört i botten efter en svidande 3–0-förlust. Växelströmsladdningen har inneburit att vi startar med endast 51 procent i batteriet. Google föreslår tre laddstopp.

Likt i Mantorp har vi turen att få sista laddplatsen även i Malmö. ID.4:an bredvid verkar dock hämma laddeffekten.

LADDSTOPP 2, CIRKLE K, JÖNKÖPING, 21.55

I Jönköping stöter vi på resans första laddstrul. Efter att vi fått igång laddningen hörs ett lustigt klonk från laddkontakten (mest troligt låsmekanismen för laddahandsken) och eltillförseln lägger av. Vi gör ett nytt försök och efter lite betänketid ger laddaren upp och gör en omstart.

Efter ungefär 20 minuter är laddningen igång som vanligt. Laddstolpen verkar ha en dålig dag då samma fenomen visar sig för folket i en Peugeot e-208 som kommer när vi lämnar. 

Med rykande färskt kaffe från macken i mugghållarna bär det av mot det som är tänkt att bli det sista stoppet.

Skrämmande rött sken både i instrumentklustret och på laddaren.

LADDSTOPP 3, IONITY, MANTORP, 23.30

Detta blir det första helt onödiga stoppet. Fram tills nu har vi köpt kaffe, lunch eller middag när vi stannat. Nu är det bara påfyllning av batteriet som är målet. Bilen vill ha 88 procent för att nå Stockholm och navigationen föreslår en laddningssession på runt 45 minuter. Undertecknad försöker ta en tupplur men kaffet från Circle K har gjort sitt jobb.

Efter 25 minuter har laddeffekten sjunkit till 80 kW. I och med att Polestar 2 nu kan förkonditionera batterierna inför laddning har laddeffekten varit riktigt hög när batterinivån varit rätt. Därmed bestämmer undertecknad att det nog är bättre, åtminstone inte sämre, att köra vidare och ta en sista påfyllning med högre laddeffekt på Ionity i Södertälje. 

Solstrålarna har för länge sedan ersatts av månsken vid vår återkomst till Mantorp.

LADDSTOPP 4, IONITY, SÖDERTÄLJE, 01.42

Den genomsnittliga laddeffekten blir 129 kW, alltså klart över de 80 som vi låg på när vi lämnade laddaren i Mantorp. Om vi faktiskt sparat några minuter på detta är tveksamt med tanke på tiden det tar att köra av motorvägen och starta laddningen. Optimalt hade troligtvis varit att hoppa vidare så fort vi kunnat nå laddaren i Södertälje.

Hur som helst är det skönt med lite miljöombyte istället för att sitta vid samma laddare hela tiden. Detta laddstopp hade kunnat undvikas utan problem.

STOCKHOLM, KALLHÄLL, 02.45

Det här med elbil strular till långresandet på olika sätt som inte alltid är uppenbara. Det pratas mycket om laddtider och laddköer. Dessa är också de största problemen men placeringen av laddstolparna kan också visa sig bekymmersam. Vid det andra laddstoppet fick vi promenera för att ta oss till lunchen. Nu var just det en så extremt kort sträcka att det inte spelade någon roll men själva hindret kvarstår, ibland finns helt enkelt inte det man är sugen på i närheten av laddplintarna. Stoppet för middag visade samma sak. 

Flexibiliteten som förbränningsbilarna kan leverera är ännu långt borta för elbilisten. Nej, kör man elbil riktigt långt är det närmast ett måste att anpassa pauserna efter laddstoppen och leva med att mat- och fikautbudet försämras. Eller så får man offra väldigt mycket tid.

När vi på nervägen började närma oss Jönköping påmindes vi om den trevliga fika som familjen tog på ett konditori inne i Gränna vid en tidigare passage. Denna gång fick det bli mackkaffe i Mantorp för att inte slösa med minuterna. 

När vi körde förbi samma lilla ort på tillbakavägen hade vi runt 45 minuters laddning kvar att vänta. Det är inte lite.

Det finns förstås bilar som skulle klara av resan bättre, med längre räckvidd och snabbare laddning. Men P2:an funkar relativt bra som måttstock då den varken är en svindyr dunderelbil eller någon billig variant. Vi ser dock en väl hög snittförbrukning. Det förklaras främst av att Polestar inte är den mest effektiva av bilar. Men situationen förvärrades av aggressiv användning av AC:n (frusen syster valde 26 grader och sätesvärme) och vi kunde hålla en relativt hög snittfart. 

Nu är förhoppningen att AIK tar hem returmötet på Friends Arena som börjar endast ett par timmar efter det att tidningen går till tryck.

Utmattad och besviken. Efter 20 timmar och 47 minuter är dagen över. Det är bara att bryta ihop och komma igen. Undrar vilken elbil vi ska testa när AIK:s damer möter Piteå på bortaplan? Tur och retur samma dag?

BILEN I DETALJ

POLESTAR 2 LONG RANGE DUAL MOTOR PERFORMANCE

Bilen vi kör är fullsmetad och har alla tre tillvalspaketen. Pilot, Plus och Performance. Det innebär att vi har mjukvaran som nyligen höjde systemeffekten. Viktigare för denna resa är värmepumpen som kommer i Pluspaketet. 

TEKNISKA DATA

Motor: 2 x el. Permanentmagnet synkron, 476 hk, 680 Nm. Fyrhjulsdrift. Litiumjonbatteri 78 kWh brutto, 75 netto.

Kaross: L/b/h 4 606/1 985/1 479. Axelavstånd 2 735 mm. Tjänstevikt 2 113 kg. Släpvagnsvikt 1 500 kg. Bagagevolym 405–1 095 liter, frunk 35 liter. 

Prestanda: 0–100 km/h 4,4 sek. Toppfart 205 km/h. Förbrukning (WLTP), blandad körning 19,4 kWh/100 km. Räckvidd 482 km (WLTP). Max laddeffekt, likström 155 kW, växelström 11 kW. 

Pris: Från 659 000:–. Bonus 70 000:–. 

I Performancepaketet ingår snygga guldiga bromsar från Brembo och säkerhetsbälten i samma färg.