32 saker att ha koll på – före elbilsköpet!

Elbilar är inte som vanliga förbränningsmotorbilar och det ställer mycket högre krav på dig som köpare. En riktigt bra elbil gör livet lättare medan en sämre kanske kommer att driva dig till vansinne och du kommer att förbanna dig själv för att du inte ställde alla de viktiga frågorna och kontrollerade om bilen har alla funktioner som är viktiga för dig.

32 saker att ha koll på – före elbilsköpet!

I våra tester finns tekniska data och uppgifter om bilen har de funktioner som du vill ha. Vi testar dessutom givetvis alltid förbrukning och laddning – två väldigt avgörande parametrar för många elbilister.

Innan du köper en elbil – ny eller begagnad – läs gärna ett utförligt test genom att söka i vår bilguide.

Vi kör i bokstavsordning – bocka gärna för de områden som är extra viktiga för dig.

ABONNEMANG

Flera tillverkare erbjuder abonnemang för att kunna köpa el billigare vid snabbladdning. Ska du ofta köra långt – köp en bil från en tillverkare som har detta, eller en Tesla som har billig snabbladdning som standard i sitt nätverk. Men räkna noga på vilket abonnemang som lönar sig för dig. Biltillverkarens egna är inte alltid bäst.

Volvo är en tillverkare som inte erbjuder snabbladdningsabonnemang med förmånliga priser (plugsurfingkort utan rabatt ingår dock).

APP

En stor fördel med de flesta elbilar är att man kan styra många funktioner och bland annat kontrollera laddningsstatus. Det här är baskraven för en bra app: laddstatus, starta/stoppa laddning, starta förvärmning av kupén, låsa/låsa upp bilen.

Exempel på märken där ägarna tycker att appen är dålig: Audi, Honda, Polestar – där över 20 procent rapporterat problem i vår begagnatdatabas. Bäst appar har Tesla, Volvo, Mercedes och BMW.

APPLE CARPLAY/ANDROID AUTO

Det kan vara smidigt att få upp mobiltelefonens navigering och funktioner på bilens skärm, speciellt om bilen inte har en bra navigationsfunktion. Tyvärr finns det inte på alla bilar och i en del måste man koppla in telefonen med sladd, vilket kan vara lite trassligt. 

Äldre Nissan Leaf stödjer exempelvis inte Apple CarPlay. Än så länge stöds inte heller eldrivna Volvo.

BATTERISTORLEK

Hur många kWh som finns i batteriet är intressant på flera vis. Ska du ofta köra långt är det bättre med ett stort batteri, inte bara för att du förmodligen kommer längre på första laddningen utan för att man oftast laddar fler mil snabbare, beroende på förbrukningen. Ett litet batteri närmar sig snabbare gränsen för när laddningen går långsammare än ett stort, så även om det klarar 10–80 procent på hyfsad tid blir räckvidden kanske inte mycket att skryta med.

Lilla Honda e har ett batteri på måttliga 35,5 kWh. Honda säger att bilen ska ladda 10–80 procent på 33 minuter (vid vårt test tog det 45 minuter), och då har man bara fått 13 nya mil!

BAKSÄTE

En stor fördel med moderna elbilar är att axelavståndet ofta är långt eftersom batteripaketet sitter i golvet mellan axlarna – det ger rejält med benutrymme. Men batteri i golvet kan betyda att golvet "sitter högt" i bilen. Avståndet mellan sittdyna och golv blir kort, vilket är obekvämt.

Exempel på bilar med obekväm knävinkel i baksätet: BMW i4 och Tesla Model 3.

BENSINBIL?

Många elbilar är byggda på bilmodeller som startade sitt liv som förbränningsmotorbilar, de har alltså konverterats till eldrift. Det kan ge flera nackdelar, som att de inte är så rymliga som de borde vara. Många framhjulsdrivna elbilar har dåligt drivgrepp och alla moderna elbilsfunktioner finns kanske inte, som exempelvis ett bagageutrymme under fronthuven. Men frunk saknas även i vissa renodlade elbilar, exempelvis BMW iX och Mercedes EQE.

Exempel på elbil som konverterats från en bensinbil: Kia e-Niro.

DRAGKROK

Långt ifrån alla elbilar tillåter att man monterar dragkrok. En vanlig anledning till det är att elmotorn inte är dimensionerad för extra belastning under lång tid. Dragvikten och kulvikten varierar också mycket.

Exempel på bilar där man inte kan montera dragkrok: Xpeng 5 och VW ID.3.

DÄCK

Här finns det mycket att fundera på. Elbilar är tunga och många har mycket effekt och/eller dåligt grepp. Det betyder att däckslitaget kan bli högt. De är dessutom optimerade för lågt rullmotstånd, vilket ger längre bromssträckor. 

Priset på elbilsdäck varierar därtill väldigt mycket och de är oftast dyrare än däck konstruerade för konventionella bilar – uppemot 50 procent dyrare! Som om inte det räcker, däcken påverkar i högsta grad elbilens räckvidd och ju större fälgar och bredare däck desto kortare blir räckvidden och däcken dyrare.

Var alltså noga med att kontrollera priset på däcken/vinterdäcken och slentrianbeställ inte de största fälgarna bara för att det är snyggt, det blir både dyrt och räckvidden minskar.

Exempel: Räckvidden på en Audi Q4 e-tron 40 varierar mellan 46 och 52 mil beroende på däck och övrig utrustning. Fyra 19-tums Michelin Pilot Sport 4 SUV kostar 8 647 kronor, medan fyra 21-tummare av samma märke/modell kostar 12 444 kr.

ENPEDALSLÄGE

Regenerering. Alla moderna elbilar kan återvinna elektricitet vid inbromsning. Men styrkan på regenereringen är olika stor och vissa bilar kan köras med enbart en pedal – regenereringen är så stark att bilen stannar. Vissa älskar den här funktionen, andra hatar den.

Provkör den bil du är intresserad av, och ta reda på hur återvinningsfunktionen fungerar, antingen genom att man väljer B-läget eller ställer in olika styrka med reglage på skärmen, via knappar eller paddlar bakom ratten. Exempel på bilar med bra enpedalsläge: BMW i4 och iX, Volvo XC40/C40 och Tesla Model 3.

FRAMHJULSDRIFT

Det har närmast varit en ickefråga vilket hjulpar som drivit en modern bil. Men nu kan det vara intressant att fundera på det före köp. Många konverterade elbilar är framhjulsdrivna, vilket brukar betyda att de saknar frunk/lastutrymme i fronten. 

Att kraften kommer direkt i elbilar betyder att fästet kan bli sämre på vintern/i regn och det kan även betyda att däcken slits snabbare. Tycker du att kördynamik och körglädje är viktigt är oftast de bakhjulsdrivna elbilarna bättre. Fyrhjulsdrift har extra pluspoäng på elbilar, bortsett från bättre framkomlighet – det betyder ofta att regenereringen blir effektivare eftersom det är två motorer som kan återvinna energi vid gasuppsläpp/broms och däckslitaget kan bli lägre.

Exempel på framhjulsdriven elbil med dåligt fäste: Hyundai Kona Electric.

FRUNK

Den så kallade frunken (front trunk) är ett extra bagageutrymme under huven. Saknar bilen det måste laddsladden ligga i det vanliga bagageutrymmet, vilket betyder att den tar plats och kanske blöter ner/smutsar ner övrigt bagage.

En frunk är inget absolut måste, men väldigt praktiskt. I vissa bilar är det dessutom riktigt rymligt, så att man kan få två bra bagageutrymmen. MG Marvel R med bakhjulsdrift rymmer exempelvis 150 liter i fronten och Teslas bilar har rymliga frunkar.

Exempel på bil utan frunk: gamla Kia e-Niro.

FÖRARMILJÖ

Många elbilar har stora skärmar som man sköter de flesta funktioner med, och väldigt få fysiska knappar. Vissa gillar det, andra inte alls. Provkör gärna innan du slår till, det ska kännas rätt – och inte förvirrande – när man sitter bakom ratten.

Exempel på bil med förarmiljö med få fysiska knappar: Tesla Model 3.

FÖRVÄRMNING AV BATTERIERNA

På vintern är det viktigt att batterierna håller kroppstemperatur när de ska laddas. Kalla batterier tar längre tid att ladda. En del bilar har därför en finess inbyggd i navigationssystemet – som exempelvis Tesla – där batterierna värms upp automatiskt före laddning. Men man måste starta navigationen för att aktivera funktionen. Det börjar komma bilar där man kan starta förvärmning av batteriet med ett reglage, när man inte behöver använda navigationen. Temperering av batteripaketet är en viktig finess för dig som ofta kör långt med din elbil.

Exempel på bil utan förvärmning av batteriet: Mercedes EQS. VW ID.3 och ID.4 har det än så länge inte, med det ska komma vid programuppdatering.

HEMMALADDNING

Är det viktigt att det går relativt snabbt att ladda hemma måste du kontrollera hur snabb den så kallade växelströmsladdningen (AC) är. De flesta moderna elbilar kan ladda med 11 kW – vilket betyder att ett batteripaket på 70 kWh är fyllt efter dryga sex timmar. Men tar bilen bara 7 kW tar samma sak närmare tio timmar. 

Exempel på bil med 7 kW ombordladdning: Första generationen MG ZS, Jaguar i-Pace och äldre Mercedes EQC. Notera också att hemmaladdaren är avgörande för hur mycket effekt bilen kan få.

HUNDRA PROCENT LADDNING

Det kan låta som en självklarhet, man fyller ju oftast hela bensintanken. Men elbilsbatterier mår inte bra av att alltid laddas till 100 procent – livslängden blir kortare. De flesta tillverkare rekommenderar att man dagligdags laddar till 80 procent, om man inte ska ut på långresa. Det här betyder i sin tur att elbilen alltså oftast bara har 80 procent av sin maximala räckvidd.

Vissa bilar har dock så kallade LFP-batterier (litium-järn-fosfat) som inte innehåller nickel eller kobolt, och är billigare att tillverka. Nackdelen är främst att energitätheten är lägre, alltså mindre energimängd per kilo batteri. De kan också påverkas mer negativt av kyla och laddningen kan gå långsammare. Men en stor fördel är att de mår bra av att laddas till 100 procent, du har alltså alltid batteriets maxkapacitet.

Exempel på bilar med LFP-batterier: Tesla Model 3 standard range.

INFOTAINMENT

De moderna förarmiljöerna med skärmar har tyvärr en hel del "buggar" som ger problem. Enligt vår begagnatdatabas är följande bilar mest drabbade (runt 30 procent av ägarna har uppgett att de haft problem): Skoda Enyaq, VW ID.4, Volvo XC40 P8 och Polestar 2. Samtidigt har bara en procent av ägarna till Nissan Leaf och Tesla Model 3 rapporterat problem med infotainment.

KYLNING AV BATTERIET

En varm sommardag kan batteripaketet bli riktigt varmt om man snabbladdar – vilket ger mycket längre laddtid. De flesta elbilar har vätskekylning av batterierna, men det finns modeller som förlitar sig på fläkt eller vinddrag.

Exempel på elbil med dålig batterikylning: Nissan Leaf, där batterierna staplats ovanpå varandra vilket blir ännu varmare och kan påverka batteriernas livslängd negativt.

Hur är kylningen på den bil du tänker köpa?

LADDLUCKA

Den kan sitta bättre och sämre till. De sitter oftast på sidan av bilen, framtill eller baktill. Vilket blir smidigast där du parkerar? En del bilar har den i fronten, vilket kan ge problem när det är snö och is, och vissa konstruktioner är mer ömtåliga än andra. Känn gärna på laddluckan.

Exempel på bilar med laddluckeproblem: MG ZS av första generationen och Kia e-Niro.

LADDNÄTVERK

Se abonnemang.

LÅNG RÄCKVIDD

Alla tillverkare redovisar en räckvidd enligt den så kallade WLTP-normen. Men den säger inte hur effektiv en bil är på långfärd. Luftmotstånd, värmepump, batterikemi med mera inverkar. För att veta hur väl officiella värden stämmer måste du läsa ett biltest.

Exempel på likartade WLTP-siffror men stor skillnad i verkligheten: Kia EV6 RWD har vid vårt test 16 procent högre förbrukning i verkligheten jämfört med WLTP, medan Polestar 2 LR har 29 procent högre förbrukning. Kia EV6 WLTP: 16,5 kWh/100 km, test 19,2. Polestar 2 LR WLTP: 17,2 kWh/100 km, test 22,2. Kia tappar 12 mil i verklig räckvidd, Polestar 20,5 mil.

MAXLAST

Batterier gör elbilar relativt tunga och därför kan den tillåtna maxlastvikten bli väldigt låg. Med fyra vuxna ombord vill du förmodligen fortfarande kunna lasta tungt.

Exempel på elbil med låg maxlast: Tesla Model Y tillverkade före 1/1 2022 kan exempelvis bara lasta 368 kg, med fyra vuxna på 75 kg stycket blir den återstående maxlastvikten 68 kg. Väger två av dessa 100 kg är det bara 18 kg kvar. Dagens Model Y kan däremot lasta 562 kg.

Kontrollera alltid maxlast på din tilltänka elbil.

NAVIGERING

Hur bra bilens navigationsanläggning är kan absolut vara avgörande för om du blir nöjd med din elbil. De enklaste bilarna har ingen navigation och då är man tvingad att använda en app, vilket betyder att man manuellt måste slå in hur mycket batterikapacitet bilen har när man börjar resan eller koppla telefonen till bilen via OBD-porten. Krångligt!

De lite bättre bilarna har en traditionell navigationsanläggning som hjälper till med att hitta vägen och eventuellt var det finns laddare.

Men en bra elbil ska föreslå var och hur mycket man ska ladda för en optimal resa. Den ska också visa om det finns laddare lediga, där det tilltänkta laddstoppet ska ske. Tesla är än så länge helt överlägsna när det gäller detta.

OVER-THE-AIR-UPDATES

En modern elbil ska kunna ladda ner ny programvara via nätet. Kontrollera om din tilltänkta bil kan det, samt i vilken utsträckning. Gäller det bara nya kartor i infotainmentsystemet eller nya funktioner? 

Visst kan man leva med en bil som inte kan uppdateras, men det betyder att man måste åka till verkstad för att "reparera" eller för att få nya funktioner.

BMW kan exempelvis inte ladda ner nya funktioner, men väl nya kartor och man kan betala för att funktioner som finns i bilen blir upplåsta. Audi kan bara uppdatera kartor och Hyundai Ioniq 5 kan uppdatera infotainmentfunktioner och kartor – som några exempel.

Polestar och Volvo har skickat ut uppdateringar som gett längre räckvidd och snabbare laddning. Men längst på området har Nio och Tesla kommit – det krävs inte bara uppkoppling utan också mycket minneskapacitet, cybersäkerhet och snabb uppkoppling.

PLUG & CHARGE

Detta betyder att snabbladdningen startar automatiskt när man ansluter sladden och att betalningen också sker automatiskt på det konto som man kopplat bilen till. Detta är mycket bekvämt – man slipper appar, kort och trassel med betalning. Teslas bilar har haft detta sedan starten och det har fungerat inom det egna laddnätverket, och nu börjar andra tillverkare hänga på. Audi och Mercedes har exempelvis detta, men på ett begränsat antal laddnätverk, som exempelvis Ionity.

Exempel på märken som inte klarar av Plug & Charge: Citroën, MG och Peugeot.

PRIVATLEASING

Det är ofta mycket mer fördelaktigt att privatleasa elbilar än förbränningsmotorbilar. Generalagenterna/bilfirmorna räknar ofta med högre restvärden på elbilar, vilket gör att man sätter lägre månadskostnad även om grundpriset är lika högt. En mycket viktig aspekt för privatleasing, när man jämför elbil med konventionell bil, är att elbilen bara har 360 kronor per år i skatt medan "vanliga" bilar kan ha mycket hög skatt. Räkna på detta innan du skriver på ett privatleasingkontrakt.

Exempel på skillnader: MG5 kostar 419 000 kronor och 2 690 kr/mån att privatleasa. Volvo XC40 Recharge SE kostar 520 000 kronor att köpa och hela 4 490 kr/mån i privatleasing. Skillnaderna är alltså mycket större vid privatleasing än vid köp.

PROBLEMFRIHET

Elbilar har mycket ny teknik och är därför mer drabbade av framför allt elproblem. Men hur vet man om ens tilltänkta bil håller hög kvalitet? auto motor & sport har en databas där över 60 000 ägare satt betyg på sina bilar. De med lägst betyg när det gäller "problemfrihet" är Polestar 2 (61,9), VW ID.3 (66,9) och Kia EV6 (69,9). Alla dessa bilar hade så kallade barnsjukdomar. Högsta betyg bland elbilarna har BMW i3 (96,5), Kia e-Niro (96,2) och Mini Cooper SE (95,3). 

Notera att bilarna med höga betyg har funnits i flera år och alltså fått ordning på kvaliteten. Ett enkelt råd kan vara att inte köpa första årsmodellen av en ny bil – det gäller även bilar med förbränningsmotorer.

Prenumeranter på tidningen kan själv titta på alla begagnatbetygen.

REGENERERING

Se enpedalsläge.

SNABBLADDNING

Alla tillverkare uppger en maximal laddeffekt. Men det betyder enbart att laddningen kan nå denna effekt under optimala förhållanden, med låg batterinivå. Hur länge man kan ladda så snabbt och vid vilken laddningsgrad är en helt annan sak. Man ska alltså ta snabbladdnings-siffran med en stor nypa salt. 

Det som är helt avgörande för hur lång tid laddningen tar är den så kallade laddkurvan som visar hur mycket laddning batterierna tar emot vid olika grader av laddning.

För att veta detta måste man läsa oberoende tester, som brukar redovisa hur snabbt det går att gå från 10 till 80 procents laddning av batteriet.

Exempel: Mercedes EQE har maxladdning 170 kW, och klarar 10–80 procent på 29 minuter i vårt test. Audi e-tron GT som har maxladdning på hela 270 kW klarar 10–80 procent på 18 minuter.

Men den "vanliga" Audi e-tron med en maxsiffra på 150 kW (20 mindre än Mercedes) klarar det på 25 minuter eftersom den laddar kraftigt under lång tid. Den är dessutom snabbare än båda exemplen ovan till 90 procent, men innan dess är det dock bäst att köra vidare.

I tidningens begagnatdatabas, där ägare satt betyg på sina bilar, ser vi en klar skillnad när det gäller nöjdhet med snabbladdning. Teslas modeller får väldigt höga betyg, runt 90. I botten finns Mazda MX-30 (34,9), Renault Zoe (46,0) och Nissan Leaf (46,5). De tre sistnämnda bilarna är dåliga val för de som kör långt.

Betyg på alla bilar kan studeras i databasen, som är öppen för prenumeranter.

TAKRÄCKE

Det tycker man kanske ska vara en självklarhet att det ska gå att montera. Men aerodynamik och det faktum att motor/inverter kanske inte tål den högre belastningen som ett takräcke innebär gör att alla elbilar inte kan ha takräcke. Kolla före köp.

Exempel på bil som inte kan ha takräcke: VW ID.3.

VINTER

Påverkar batterikapaciteten negativt. Flera undersökningar visar att räckvidden kan halveras på vintern. Kontrollera att din tilltänkta bil klarar vanlig pendling utan att laddas, det vill säga, räckvidden ska minst vara dubbelt så lång som din vanliga körsträcka.

För att få längre räckvidd på vintern finns det några bra råd: varm bil går längre – varmgarage betyder att räckvidden nästan blir lika lång som på sommaren. Har du inte varmgarage, låt bilen ladda färdigt just innan avfärd, då är batteriet varmt. Starta också gärna kupévärmen på din bil som är ansluten till nätet en stund före avfärd, då slipper du använda batteriet för att värma kupén.

VÄRMEPUMP

En modern elbil har en energieffektiv kupéuppvärmning, som i princip fungerar som en luftvärmepump vilket många villor har. Men en del elbilar har enklare "fön-uppvärmning" som visserligen värmer kupén snabbt men drar mycket energi. På vintern kan det betyda att räckvidden blir flera mil kortare.

Exempel på elbilar utan värmepump: Första generationen av Volvo XC40/Polestar 2 hade värmepump som tillval. BMW i3 Rex hade inte värmepump, nya Mercedes EQS har det inte heller.