Bästa elbilen för under 250 000 kronor

Långt ifrån alla har råd att köpa en ny elbil, men nu finns det en hel del begagnade till vettiga pengar. Som stadsbil eller pendlare kan de bli sparbössor. Vi betygsätter de nio vanligaste modellerna. Bäst är...

Annons
Annons

Begagnade elbilar har nästan varit värda sin vikt i guld. Många förutspådde att de äldre elbilarna skulle droppa som gråstenar i bråddjupet, när elbilsutvecklingen tog fart och gjorde de första modellerna tekniskt underlägsna dagens bilar. Tvivel har också funnits kring batteriernas livslängd.

Men priserna har stått sig mycket bra på grund av låga driftkostnader och billigt underhåll och batterierna har behållit sin laddkapacitet mycket bättre än väntat.  

Men nu börjar marknaden mättas och priserna dala även om elbilarna fortfarande är rätt dyra. För 115 000 kronor får man en bensindriven VW Golf av årsmodell 2015, som rullat 7 000 mil.

Vill man ha en VW e-Golf som rullat lika långt från samma år kostar det ungefär 60 000 kronor mer: 180 000 kr. Den prisskillnaden kan man inte ”köra in”, men kanske kommer andrahandsvärdet att stå sig så mycket bättre att affären trots allt går ihop? Om detta vet ingen något. 

Men när priserna är lägre blir driftkostnaden allt mer avgörande och det talar till de begagnade elbilarnas fördel. Ser man på sin bilekonomi med några års sikt kan elbilen bli bra, med framför allt låga utgifter, när väl köpet är gjort.

Men vilken är den bästa begagnade elbilen och är den också det bästa köpet?

Vi har tittat i vår gigantiska begagnatdatabas med över 67 000 bilbetyg – vilket alla prenumeranter också kan göra – för att se vilka modeller som får de bästa betygen och har högst driftsäkerhet.

Vi har sedan rangordnat bilarna utifrån dessa betyg. Placering när det gäller egenskaper och hur vanligt fel är. Självklart kan man ha synpunkter på om alla betyg är lika viktiga, och det är givetvis personligt. Körglädje eller baksäte? 

Titta på tabellerna och gör din egen värdering. Vårt resultat är att BMW i3 är den bästa elbilen man kan köpa under 250 000 kronor, men samtidigt att Nissan Leaf av första generationen är den mest ekonomiska.

En nackdel som också är en fördel med de här bilarna är att snabbladdningen är riktigt dålig. Ska man åka långt är det nästintill plågsamt att behöva stanna så ofta och ladda så länge som det krävs.

Fördelen är att de flesta ägare väldigt sällan gör det, vilket är bra för batterihälsan. Samtidigt kan man anta att de flesta också alltid laddar fullt, vilket inte är bra för batterierna.  

Men betygen visar att väldigt få har råkat ut för att batterierna har tappat mycket av sin laddningsförmåga. 

Totalt sett får elbilarna mycket höga betyg när det gäller ”skulle gjort om köpet” om man jämför med förbränningsmotorbilar i samma klass. Förarna är alltså i stort väldigt nöjda med sin elbil även om det finns undantag, som generation två av Nissan Leaf och Renault Zoe.

Studera betygen, läs de kompletta begagnattesterna här på sajten – så köper du inte fel begagnad elbil.

BRA ATT TÄNKA PÅ VID KÖP AV BEGAGNAD ELBIL

1. Hur många mil kör du per dag och är räckvidden anpassad för det? På vintern kan man räkna med halva WLTP-körsträckan – räcker det för den dagliga körningen?

2. Hur mycket batterikapacitet finns kvar? Vissa handlare mäter batterikapaciteten.

3. En bil där garantin fortfarande gäller är tryggare, vad gäller för bilen och för batterierna? Bilhandlare ger dessutom garanti. I vissa fall kan man betala extra för förlängd garanti.

4. Provkör och se till att alla funktioner fungerar.

5. Titta på underhålls- och reparationshistoriken.

6. Ska du köpa en Renault Zoe, kontrollera om batteriet ingår eller om hyra tillkommer.

7. Vilka sladdar följer med? Skulle sladden som du behöver inte ingå i köpet kan det kosta många tusen att köpa till.

8. Räcker laddhastigheten för det du ska använda bilen till?

9. Räcker storleken till?

Tips från Olivia Eriksson, säljchef på Carla.

Så funkar tabellerna

Vid bilens namn står placeringen bilen fått när vi räknat på placering för betyg och placering när det gäller driftsäkerhet (problem). På Blocket har vi sökt efter bilar som max kostar 250 000 kronor, och angett årsmodeller och miltal som då blir aktuella. Försäkringskostnaden är framtagen på Compricer, helförsäkring, max 1 000 mil/år. Betygen är jämförda med samma klass, samma årsmodeller.

Bästa elbilen för under 250 000 kronor
Bästa köpet. BMW i3 får med marginal bäst ägarbetyg – bättre än snittbilen för klassen på allt förutom baksäte (som bara har plats för två personer) samt bagageutrymmet. Behöver du inte mer är det här tveklöst den bästa ebilen i ”budgetklass”. Felprocenten är också lägst tillsammans med VW e-Up. REX-motorn kräver service och blir dyrare att äga. Köp en ”95 amp” utan REX.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.


 

BMW i3 60/Rex/94

Snitt citybil samma årgångar

Årsmodeller

2016–2018

 

Pris, från

175 000:–

 

Milintervall

4 000–16 000

 

Hk

170

 

kWh

22,6/27,2

 

Räckvidd WLTP

190/312

 

Försäkringskostnad

483 kr/månad

 

 

 

 

Betyg 0–100

 

 

Ekonomi

85,9

80,4

Körglädje

90,2

81,9

Kvalitetskänsla

90

83,1

Baksäte

67,8

71,1

Bagage

56,7

68,3

Problemfri

94,4

89,2

Service

76,9

78,2

Snabbladdning

78,8

71,3

Räckvidd vår/sommar

77,8

75,8

Räckvidd höst/vinter

63,2

59,4

Gjort om köpet

94,4

86,2

Snittbetyg:

79,6

76,0

Hur många procent har haft fel?

Motor

3,8

6,2

Lack/rost

1,3

4,9

El

20,4

19,7

Infotainment

1,9

1,2

Appar

2,5

1,4

Elbilsbatteri

1,3

0,3

Batterieffekt

0,6

0,3

Snitt:

4,5

5,4

Bästa elbilen för under 250 000 kronor
Hyundai Ioniq tar hem tredjeplatsen och är lite av en favoritdoldis. Över lag bra ägarbetyg och även hög kvalitet. Facelift gav ett större batteri, men laddningen blev sämre, så det kloka rådet är att slå till på de första bilarna. Extremt sparsam på el. Inte lika kul som BMW i3, men rymligare – det kan vara ett köpskäl.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.


 

Hyundai Ioniq

Snitt citybil samma årgångar

Årsmodeller

2017–2020

 

Pris, från

169 000:–

 

Milintervall

2 000–18 000

 

Hk

120

 

kWh

28/38,3

 

Räckvidd WLTP

280/311

 

Försäkringskostnad

369,00 kr

 

Betyg 0–100

Ekonomi

90

82,2

Körglädje

79,6

81,6

Kvalitetskänsla

80,7

83,1

Baksäte

72,7

70,4

Bagage

71,7

67,5

Problemfri

88,6

90

Service

78

79,1

Snabbladdning

61,1

64,6

Räckvidd vår/sommar

68,8

75,7

Räckvidd höst/vinter

56,3

60,5

Gjort om köpet

93,2

81,8

Snittbetyg:

76,4

76,0

Hur många procent har haft fel?

Motor

1,5

5,8

Lack/rost

3,7

4,6

El

29,1

18,9

Infotainment

1,5

2,3

Appar

0

2,2

Elbilsbatteri

0

0,6

Batterieffekt

1,5

0,6

Snitt:

5,3

5,0

Bästa elbilen för under 250 000 kronor
MG ZS platsar egentligen inte i denna genomgång eftersom det lägsta priset vi hittat är 259 000 kronor, men det lär finnas prutmån och priserna är på nedåtgång. Rymlig, men inte mycket habegär. Kort räckvidd. Ovanligt många har anmärkt på batterieffekten, låt testa före köp. Modellen blev mycket bättre efter facelift, med bland annat ett större batteri.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.


 

MG ZS

Snitt citybil samma årgångar

Årsmodeller

2020–2021

 

Pris, från

259 000:–

 

Milintervall 

1 000–4 000

 

Hk

94

 

kWh

45

 

Räckvidd WLTP

262

 

Försäkringskostnad

419,00 kr

 

Betyg 0–100

Ekonomi

92,3

85,8

Körglädje

67,5

79,8

Kvalitetskänsla

66,5

76,9

Baksäte

70,8

69,9

Bagage

73,4

69,7

Problemfri

82,2

86,8

Service

72,4

77,2

Snabbladdning

53,3

54

Räckvidd vår/sommar

64,6

70,2

Räckvidd höst/vinter

46

51,7

Gjort om köpet

83,4

79,6

Snittbetyg:

70,2

72,8

Hur många procent har haft fel?

Motor

1,2

4,2

Lack/rost

1,2

3,4

El

6

12,1

Infotainment

31,3

14,7

Appar

2,4

7,5

Elbilsbatteri

0

0,4

Batterieffekt

2,4

0,8

Snittbetyg:

6,3

6,1

Bästa elbilen för under 250 000 kronor
Elbilspionjären Nissan Leaf finns tillsammans med Renault Zoe i stor mängd på begagnatmarknaden och priserna startar strax norr om 100 000 kr. Kan det vara ett bra köp? Ja, faktiskt – om du enbart är ute efter billig transport – och det gäller den första generationen. Lågt pris och god driftsäkerhet. Speciellt bra är att det finns en mätare som visar batteriets livsduglighet. Men räkna med max åtta mil på vintern. Generation två är dyrare och finare, men inte värd sina pengar.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.


 

Nissan Leaf 1

Nissan Leaf 2

Snitt kompaktbilar
samma årgångar

Årsmodeller

2011–2017

2018

 

Pris, från

105 000–185 000:–

185 000:–

 

Milintervall 

2 000-18 000

14 000–

 

Hk

109

150

 

kWh

24/30

40

 

Räckvidd WLTP

175/250

290

 

Försäkringskostnad

534,00 kr

556,00 kr

 

Betyg 0–100

Ekonomi

87,4

84,1

79,9

Körglädje

79,2

76,1

81,1

Kvalitetskänsla

70,6

70,8

82,3

Baksäte

73,2

76,1

70,7

Bagage

65,1

70,8

69,8

Problemfri

93,6

85,1

88,9

Service

70,1

72,4

78,6

Snabbladdning

62,9

53,1

68,8

Räckvidd vår/sommar

51,9

82,4

69,2

Räckvidd höst/vinter

40,7

62,1

54,5

Gjort om köpet

90,5

63,6

87,3

Snittbetyg:

71,4

72,4

75,5

Hur många procent har haft fel?

Motor

0

2,5

7,9

Lack/rost

4,9

4,2

5,9

El

16,5

21

20,1

Infotainment

1

1,7

0,6

Appar

2,9

4,2

0,5

Elbilsbatteri

1

0,8

0,1

Batterieffekt

1,9

0,8

0,2

Snittbetyg:

4,0

5,0

5,0

Bästa elbilen för under 250 000 kronor
Sällan har ett facelift gjort lika stort underverk för en modell som när Zoe fick det 2020. Bilen blev trevligare och fick mycket bättre räckvidd. Men samtidigt kom många konkurrenter som är ännu bättre … Det bästa köpet är generation ett med större batteri. Var vaksam på om batteriet ingår i priset, om det inte gör det, köp inte bilen utan att noga räkna på körsträcka och månadskostnad.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.


 

Renault Zoe 1

Renault Zoe 2

Snitt kompaktbilar
samma årgångar

Årsmodeller

2015–2019

2020–

 

Pris, från

105 000–230 000:–

170 000–

 

Milintervall 

5 000–18 000

1 000–10 000

 

Hk

88–109

136

 

kWh

22–41

52

 

Räckvidd NEDC/WLTP

210/400

/395

 

Försäkringskostnad

439,00 kr

488,00 kr

 

Betyg 0–100

Ekonomi

88,7

85,8

85,4

Körglädje

80,8

66,6

79,6

Kvalitetskänsla

66,8

71,6

74,7

Baksäte

64,1

48,6

64,9

Bagage

67,4

61,9

66,8

Problemfri

83,4

86,4

86,6

Service

72,8

86

76,7

Snabbladdning

40,7

46,1

39,5

Räckvidd vår/sommar

82,6

76,7

80,2

Räckvidd höst/vinter

54,7

59,5

53,1

Gjort om köpet

96,2

89,5

90,4

Snittbetyg:

72,5

70,8

72,5

Hur många procent har haft fel?

Motor

3,8

4,5

5,3

Lack/rost

4

0

4,4

El

23,9

22,7

19,3

Infotainment

34,2

9,1

4

Appar

3,3

18,2

1,9

Elbilsbatteri

0

0

0

Batterieffekt

0,5

4,5

0,3

Snittbetyg:

9,9

8,4

5,0

Bästa elbilen för under 250 000 kronor
Pyttebilen VW e-Up blir (tillsammans med trillingmodellerna från Seat och Skoda) tvåa i denna genomgång! Ägarna ger bra betyg och tillförlitligheten är god. Men fundera på om räckvidden med lilla batteriet räcker, gör den det är det här en otroligt ekonomisk pendlarbil.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.


 

VW e-Up

Snitt citybil
samma årgångar

Årsmodeller

2014–2021

 

Pris, från

120 000–250 000:–

 

Milintervall 

1 000–7 000

 

Hk

82

 

kWh

13,3/32,3

 

Räckvidd WLTP

160/260

 

Försäkringskostnad

402,00 kr

 

Betyg 0–100

Ekonomi

89,7

83,8

Körglädje

83,5

80,6

Kvalitetskänsla

77,6

79,5

Baksäte

61,7

56,4

Bagage

53,7

51,7

Problemfri

87,3

90,1

Service

72,7

75,1

Snabbladdning

56,3

50,1

Räckvidd vår/sommar

70,7

70,8

Räckvidd höst/vinter

58,1

57,7

Gjort om köpet

90,9

89,9

Snittbetyg:

72,9

71,4

Hur många procent har haft fel?

Motor

0

6,7

Lack/rost

2,7

7,3

El

16,2

14,6

Infotainment

0

1,8

Appar

8,1

2,4

Elbilsbatteri

0

0

Batterieffekt

0

0

Snittbetyg:

3,8

4,7

Bästa elbilen för under 250 000 kronor
Storebror VW e-Golf har många klagomål på infotainment och den högre vikten gör räckvidden sämre. Notera att den första uppgiften i databladet baseras på den generösare NEDC-mätnormen. Känns välbyggd och väldigt mycket ”vanlig” bil.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.


 

VW e-Golf

Snitt kompaktbilar
samma årgångar

Årsmodeller

2015–2020

 

Pris, från

160 000–

 

Milintervall 

1 700–15 000

 

Hk

115–136

 

kWh

24,2–32,3

 

Räckvidd NEDC/WLTP

190/230

 

Försäkringskostnad

439,00 kr

 

Betyg 0–100

Ekonomi

83

80,8

Körglädje

82,7

81,1

Kvalitetskänsla

85,7

83,1

Baksäte

75,6

70,6

Bagage

66,3

68,8

Problemfri

89,2

89,6

Service

77,4

78,7

Snabbladdning

58,4

64,7

Räckvidd vår/sommar

78,5

75,8

Räckvidd höst/vinter

59,6

59,7

Gjort om köpet

87,5

86,4

Snittbetyg:

76,1

76,3

Hur många procent har haft fel?

Motor

0

5,8

Lack/rost

2,7

5,2

El

28

19,7

Infotainment

37,3

1,4

Appar

10,7

1,4

Elbilsbatteri

0

0,3

Batterieffekt

1,3

0,3

Snittbetyg:

11,4

4,8

 

Annons
Annons
Rulla till toppen