Begagnade elbilar har nästan varit värda sin vikt i guld. Många förutspådde att de äldre elbilarna skulle droppa som gråstenar i bråddjupet, när elbilsutvecklingen tog fart och gjorde de första modellerna tekniskt underlägsna dagens bilar. Tvivel har också funnits kring batteriernas livslängd.
Men priserna har stått sig mycket bra på grund av låga driftkostnader och billigt underhåll och batterierna har behållit sin laddkapacitet mycket bättre än väntat.
Men nu börjar marknaden mättas och priserna dala även om elbilarna fortfarande är rätt dyra. För 115 000 kronor får man en bensindriven VW Golf av årsmodell 2015, som rullat 7 000 mil.
Vill man ha en VW e-Golf som rullat lika långt från samma år kostar det ungefär 60 000 kronor mer: 180 000 kr. Den prisskillnaden kan man inte ”köra in”, men kanske kommer andrahandsvärdet att stå sig så mycket bättre att affären trots allt går ihop? Om detta vet ingen något.
Men när priserna är lägre blir driftkostnaden allt mer avgörande och det talar till de begagnade elbilarnas fördel. Ser man på sin bilekonomi med några års sikt kan elbilen bli bra, med framför allt låga utgifter, när väl köpet är gjort.
Men vilken är den bästa begagnade elbilen och är den också det bästa köpet?
Vi har tittat i vår gigantiska begagnatdatabas med över 67 000 bilbetyg – vilket alla prenumeranter också kan göra – för att se vilka modeller som får de bästa betygen och har högst driftsäkerhet.
Vi har sedan rangordnat bilarna utifrån dessa betyg. Placering när det gäller egenskaper och hur vanligt fel är. Självklart kan man ha synpunkter på om alla betyg är lika viktiga, och det är givetvis personligt. Körglädje eller baksäte?
Titta på tabellerna och gör din egen värdering. Vårt resultat är att BMW i3 är den bästa elbilen man kan köpa under 250 000 kronor, men samtidigt att Nissan Leaf av första generationen är den mest ekonomiska.
En nackdel som också är en fördel med de här bilarna är att snabbladdningen är riktigt dålig. Ska man åka långt är det nästintill plågsamt att behöva stanna så ofta och ladda så länge som det krävs.
Fördelen är att de flesta ägare väldigt sällan gör det, vilket är bra för batterihälsan. Samtidigt kan man anta att de flesta också alltid laddar fullt, vilket inte är bra för batterierna.
Men betygen visar att väldigt få har råkat ut för att batterierna har tappat mycket av sin laddningsförmåga.
Totalt sett får elbilarna mycket höga betyg när det gäller ”skulle gjort om köpet” om man jämför med förbränningsmotorbilar i samma klass. Förarna är alltså i stort väldigt nöjda med sin elbil även om det finns undantag, som generation två av Nissan Leaf och Renault Zoe.
Studera betygen, läs de kompletta begagnattesterna här på sajten – så köper du inte fel begagnad elbil.
BRA ATT TÄNKA PÅ VID KÖP AV BEGAGNAD ELBIL
1. Hur många mil kör du per dag och är räckvidden anpassad för det? På vintern kan man räkna med halva WLTP-körsträckan – räcker det för den dagliga körningen?
2. Hur mycket batterikapacitet finns kvar? Vissa handlare mäter batterikapaciteten.
3. En bil där garantin fortfarande gäller är tryggare, vad gäller för bilen och för batterierna? Bilhandlare ger dessutom garanti. I vissa fall kan man betala extra för förlängd garanti.
4. Provkör och se till att alla funktioner fungerar.
5. Titta på underhålls- och reparationshistoriken.
6. Ska du köpa en Renault Zoe, kontrollera om batteriet ingår eller om hyra tillkommer.
7. Vilka sladdar följer med? Skulle sladden som du behöver inte ingå i köpet kan det kosta många tusen att köpa till.
8. Räcker laddhastigheten för det du ska använda bilen till?
9. Räcker storleken till?
Tips från Olivia Eriksson, säljchef på Carla.
Så funkar tabellerna
Vid bilens namn står placeringen bilen fått när vi räknat på placering för betyg och placering när det gäller driftsäkerhet (problem). På Blocket har vi sökt efter bilar som max kostar 250 000 kronor, och angett årsmodeller och miltal som då blir aktuella. Försäkringskostnaden är framtagen på Compricer, helförsäkring, max 1 000 mil/år. Betygen är jämförda med samma klass, samma årsmodeller.

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.
|
BMW i3 60/Rex/94 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 000– |
|
|
|
|
|
|
|
40 |
|
|
|
|
|
|
534,00 kr |
556,00 kr |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Läs begagnattestet via den här länken, både begagnatdatabasen och testarkivet ingår i prenumerationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|