Så bra är populära laddhybriderna som begagnade

Volkswagen Passat GTE mot Volvo V60 Twin Engine – detta ska du kolla.

Annons
Annons

En laddhybridkombi kan väl inte bli något annat än en hit i miljömedvetna Sverige? Men var tekniken mogen när V60 och Passat lanserades som pluginhybrider? Vi gör ett ordentligt begagnattest och tittar bland annat på ägarnas egna betyg för till exempel problemfrihet, komfort och utrymmen.

Svenskt eller tyskt? När dessa två elhybrider senast möttes i ett test, var det den då nylanserade Passat GTE som knep segern med god marginal till Volvo V60 D5 Twin Engine. Men hur ser kalkylen ut nu när några år passerat och bilarna hittat ut på begagnatmarknaden? 

Volvo och Volkswagen har två rätt olika lösningar på laddhybridkonceptet. Där tyskarna valde det något vanligare alternativet med bensinmotor och elmotorn i växellådan valde Volvo istället en dieselfemma att driva framhjulen med och ”förpassade” elektroniken till bakaxeln. Volvo har sedan dess övergått till bensinmotorer i sina laddhybrider vilket får oss att fundera över om dieselmotorn i V60 var en så bra idé, men mer om det senare. 

Med en elbakaxel och tämligen stort batteripaket (11,2 kWh) baktill i en bil som redan från början har ett rätt begränsat bagageutrymme är det kanske inte konstigt att det i särklass största klagomålet på V60 Twin Engine faktiskt är bristen på bagageutrymme. Trots att man varit medveten om det vid köpet beklagar sig ägarna över bagageutrymmet som är mindre än det i en Volkswagen Golf av motsvarande årsmodell. Jag pratar alltså inte om kombiversionen av Golf, utan om den vanliga femdörrars halvkombin!

Det är med andra ord ingen överraskning att inte en enda ägare som svarat i vår enkät anger utrymmen som ett köpskäl för bilen. Som kontrast till detta ligger utrymmen på en stark tredjeplats när det kommer till Passatägarnas köpskäl. Med en skillnad på 178–487 liter mellan bilarna beroende på om baksätet är nedfällt eller inte är det inte svårt att se varför. I Passat är de vanliga klagomålen istället knarrande inredning och bromsar som väsnas.

Men något man som köpare bör undersöka noggrant innan ett eventuellt köp är elektroniken. Bägge bilarna dras nämligen med en del elspöken och är inte alls lika pålitliga som exempelvis Toyotas hybridmodeller. I vanlig ordning är det små-el som förvärmning av bilen, elsäten, infotainmentsystem och AC som strular.


FELRAPPORTEN – EL-STRULBIL?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Elektroniken är en känslig punkt på en elhybrid. Toyota har visat oss hur pålitligt ett elhybridsystem (och en bil) kan vara. Volvo och Volkswagen emellertid visar att elektroniken kan strula lika mycket som i en Tesla. Model X sitter dock fortfarande ohotad på strul-tronen med sina 79 procent garantiåtaganden som nästan får Passat GTE:s 43 procent att framstå som rimliga.
Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Tänk på att elmotorn i Passat GTE ibland inte startar när temperaturen sjunker under 10 minus.

Men kanske mer allvarligt är att flera ägare uppger problem med hybridsystemet, särskilt i Volvon. I vissa fall handlar det om att dieselmotorn går igång till synes utan anledning, men flera ägare har uppgett att de blivit strandsatta då bilen vägrat starta. I några fall har vägassistans löst problemet genom att koppla ur batteriet för att nollställa systemet, men flera bilar har behövt bärgas. 

Spanar du på en bil som står hos en handlare tar du således med fördel kontakt med föregående ägare för att ta reda på om den haft ett strulande hybridsystem och om Volvo lyckats åtgärda detta på just ditt tilltänkta exemplar.

Bland de positiva sakerna ägarna har att säga om bilarna hittar vi inte helt oväntat förbrukningen i topp. Vi noterar rapporterad förbrukning så lågt som 0,1 liter per 100 kilometer! Det gäller så klart bara för de ägare som lyckas köra nästan enbart på el. Den genomsnittliga förbrukningen för bägge bilarna överskrider med råge tillverkarnas deklarerade siffror, och lustigt nog är det faktiskt Passatens bensinmotor som är den snålare av de två vid långfärd både enligt ägarna och våra egna tester. Kanske är det också just därför Volvo valt att fasa ut dieselmotorn i sina nya laddhybrider till förmån för mindre bensinmotorer?

En sak är dock väldigt klar. Milkostnaden varierar kraftigt för båda duellanterna beroende på i vilken utsträckning man klarar av att köra på el. Åker man långa sträckor blir kalkylen plötsligt inte alls lika rolig som den i räkneexemplet. Då är istället en vanlig dieselmodell av Passat/V60 att föredra eftersom värdeminskningen spås vara lägre, samt att det inte finnas någon dyr hybriddrivning som kan komma att behöva lagas.

När vi ändå är på ämnet är det värt att notera att både Volvo och Volkswagen har batterigaranti i åtta år eller 16 000 mil. Notera dock att detta enbart gäller batteripaketet och inte hela hybriddriften! I övrigt är det två års nybilsgaranti som gäller för båda tillverkarna.

Att ägarna älskar sina bilar råder det inga tvivel om. Egenheter och problem till trots skulle nästan samtliga ägare göra om sitt köp. Men om det är den mer praktiska Passaten eller den snabbare Volvon med elektrisk fyrhjulsdrift du bör satsa på får du avgöra själv. För någon vinnare i denna duell kan vi inte utse, då det sammanlagda betyget är identiskt för båda bilarna.


MODELLHISTORIK

Volkswagen Passat GTE (B8)  

2014 Volkswagen släpper generation B8 av Passat till försäljning i november. Drygt en månad senare lanseras laddhybriden GTE, med något förstorad teknik från Golf GTE har den ett batteri på 9,9 kWh och en elmotor på 115 hästkrafter kopplat till en 1,4 TSI-motor på 156 hästkrafter.
2015 Säljstart för Passat GTE.

Volvo V60 Twin Engine  

2010 Volvo lanserar V60 som ersättare till utgående V50.
2012 V60 D6 AWD Plug-in hybrid lanseras som årsmodell 2013 och blir märkets första saluförda laddhybrid. Med ett batteripack på 11,2 kWh och en elmotor i bakaxeln på 68 hästkrafter samt dieselfemman D5 på 215 häsktrafter.
2015 Facelift med bland annat ny front och ny instrumentering. V60 D5 lanseras med samma hybridteknik som D6 fast med en svagare dieselmotor. Hybridmodellerna döps om till Twin Engine.


Ägarna om sina bilar

Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
GTE-ÄGARNA ÄLSKAR…
GTE-ÄGARNA GILLAR INTE…

”Bästa miljöbilen på marknaden. Rymlig, bekväm och oväntat kul att köra.” ”Bilen överträffar mina förväntningar, både vad gäller prestanda, kvalitetskänsla och komfort.” ”Den enda vettiga laddhybridbilen för en vanlig familj.” ”Stor kombi med låg förbrukning.”

”Dålig VW-app-lösning.” ”Knarr i plastdetaljer.” ”Förarstolens automatiska inställning krånglar.” ”Bromsarna används för lite vilket leder till att de låter och skrapar.” ”Bilen rycker ibland när man backar i krypfart.”

Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
TWIN ENGINE-ÄGARNA ÄLSKAR…
TWIN ENGINE-ÄGAARNA GILLAR INTE…

”Otroligt härlig supermiljöbil som lämnar de flesta andra bilar bakom sig.” ”Låg förbrukning även utan tillgång till laddbox.” ”Eldriften räcker till för mig till vardags.” ”V60 D6 är den absolut trevligaste och bästa bil vi haft.” ”Helt fantastisk bil och bra koncept med elbakaxel.”

”Bilen har inte startat vid två tillfällen vilket krävt bärgare.” ”Mjukvarufel på hybridsystemet.” ”Keyless-funktionen slutade att fungera.” ”Timervärme tappade minnet och startade ej.” ”Volvo On Call strular rätt ofta.”

Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Med elbakaxel och en total systemeffekt om 283 hästkrafter var V60 D6 en riktigt rask laddhybrid när den lanserades 2013.

Ägarnas köpskäl

VW PASSAT GTE (B8) 2015–2018

Ekonomi Billig pendling på el.
Miljö Minimalt med avgaser.
Utrymmen Stort bagage och stort baksäte.

VOLVO V60 TWIN ENGINE 2013–2018

Komfort Volvo kan det där med bekväma stolar!
Ekonomi Billig pendling på el.
Körglädje Dubbla motorer, dubbelt så kul!

Kolla detta innan köp!

VW PASSAT GTE (B8) 2015–2018

Elektronik Undersök att det elektriskt ställbara förarsätet, elhissarna och infotainmentsystemet fungerar som det ska.
Bromsar Undersök bromskivornas skick då dessa har en tendens att slitas felaktigt vilket leder till att de väsnas vid inbromsning.
Automatlåda Dras med vad ägarna kallar ”klassiska DSG-problem”. Alltså ryckig gång vid krypkörning. Undersök att din potentiella bil inte har detta problem.

VOLVO V60 TWIN ENGINE 2013–2018

Elektronik Strular på V60. Allt från förvärmare, mobilappen  Volvo On Call till själva hybridsystemet har orsakat ägarna trubbel. Kontakta gärna föregående ägare och fråga om bilen frekvent har haft problem med hybridsystemet.

Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Blåa detaljer som till exempel sömmarna i rattens skinnklädsel eller växelspaken utmärker GTE från en vanlig Passat.
Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Tre små knappar framför växelspaken är vad som skiljer mot en ”vanlig” V60.
Så bra är populära laddhybriderna som begagnade

Experten: ”Å andra sidan… behöver du en kombi?”

Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Andrew Petrykowski, begagnatexpert

Kombi i all ära, men när den som i V60 Twin Engine inte sväljer mer än en vanlig småbil kan man fråga sig vad man egentligen har för nytta av de extra yttermåtten.

Känner du att bagageutrymmet räcker i Volvon men ändå vill ha en hybrid med lite sportighet bör du överväga en Volkswagen Golf GTE. Med en bagagevolym på 272–1 162 liter är det knappt någon skillnad mot svensken. Däremot är både värdeminskningen och driftskostnaderna betydligt lägre!

Eller om du främst är intresserad av hybriden för den ekonomiska kalkylen, varför inte en helt ny Kia Niro Plug-in Hybrid? Trots nättare yttermått får du ett större bagageutrymme och dessutom en mils extra räckvidd på el. Att den sedan enligt våra tester drar ungefär 30 procent mindre när du väl behöver köra med förbränningsmotorn är bara grädden på moset!

Så bra är populära laddhybriderna som begagnade
Annons
Annons
Rulla till toppen