Begduell: Storsäljande Nissan Leaf mot förnuftiga Hyundai Ioniq Electric

Premium Nissan Leaf i den senaste tappningen gör upp med Hyundai Ioniq Electric som begagnatköp. Vilken är egentligen de förnuftiga elbilarnas konung?

Begduell: Storsäljande Nissan Leaf mot förnuftiga Hyundai Ioniq Electric

Världens mest sålda elbil är ingen dålig bedrift att mäkta med nu när elbilsmarknaden tagit fart på riktigt. Men är Nissan Leaf av den andra generationen en bra bil att köpa begagnad? Vi jämför den mot Hyundai Ioniq och frågar ägarna vad de tycker om sina bilar. Du lär bli förvånad! 

Där Leaf formligen väller ut ur fabriken hos Nissan har Hyundai haft rätt påtagliga leveransproblmen med Ioniq sedan lanseringen, särskilt i Sverige. Något man ännu inte riktigt fått ordning på. Men leveransproblem i elbilsvärlden är väl nästan ett recept på framgång? Se bara på Tesla och deras ständiga leveransproblem vid nylanseringar. Deras kunder är de mest märkeslojala och nöjda bilägarna i vår databas med över 50 000 inlägg!

Riktigt så bra gick det inte för Hyundai med Ioniq Electric. Ägarna verkar förvisso väldigt nöjda med sina bilar, och samtliga som svarat i vår enkät skulle kunna tänka sig att göra om köpet av sin bil. Men märkestrogenheten ligger på låga 47 procent! Mer än varannan ägare lär alltså byta till ett annat märke nästa gång det vankas bilköp!

Inte heller Nissan har klarat sig bättre på den fronten med 54 procents lojalitet. Det är långt under snittet för bägge bilarnas produktionsperiod, men även lägre än respektive tillverkares snitt!

Men ägare som är sugna på att testa något nytt brukar betyda ett rikt utbud av begagnade exemplar och fyndläge för dig som spekulant. Tyvärr inte i detta fall. Av drygt 1.200 sålda Ioniq i Sverige finns det i skrivande stund åtta stycken begagnade exemplar till salu! Nöjer du dig med en hybrid/laddhybrid av Ioniq finns det istället 34 bilar att välja bland. Men den siffran blir ännu lite märkligare om man tar i beaktande att Electricversionen av Ioniq står för 60 procent av alla sålda bilar!

FELRAPPORTEN – STRULIG KOREAN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Hyundaiägarna uppger att nästan varannan bil har haft elektronikproblem och hela 59 procent av bilarna har varit inne för någon form av garantiåtgärd. Inga strålande siffror för koreanen. Däremot presterar man helt problemfritt på de övriga områdena förutom inredning.

Det blir inte heller bättre om du letar efter en Leaf. Av de drygt 2.200 exemplar som sålts sedan andra generationen lanserades 2018 finns det bara fyra begagnade bilar att välja bland!

Hittar du dock ett vettigt ex är batteriets hälsa en bra sak att undersöka innan du slår till. När Nissan lanserade sitt förstorade batteripack på 30kWh i föregående generation drabbades flera tidiga bilar av snabb degradering och detta fick bytas ut på garantin. Nya Leaf ser inte alls ut att ha drabbats av samma problem. Men det skadar aldrig att undersöka ändå. I föregående generation av Leaf var det busenkelt att se med ett yttre lager av staplar bredvid batteriets laddning. I denna generation får man bläddra lite bland menyerna för att hitta batterikapacitetsindikatorn. Men det är fortfarande bättre än lösningen i Ioniq; nämligen att du inte får se batteriets hälsa alls! Det finns dock ett sätt att göra det på ändå, men mer om det i rutan på sista sidan.

När vi ändå är inne på batterier och garantiåtgärder kan det vara bra att veta att båda tillverkarna lämnar åtta års garanti på batterierna med 200.000 kilometers milbegränsning i Ioniq och 160.000 i Leaf. I Leaf har man även kapacitetsgaranti (om kapaciteten sjunker under nio av tolv staplar på bilens kapacitetsmätare) under perioden.

Men vilken av bilarna ska du välja egentligen? Frågar man Leafägarna är det fler som säger att de hellre hade valt en Ioniq om den fanns att få tag på vid köptillfället. Koreanen överglänser även japanen i samtliga betygsgrenar. Därtill är den något billigare att äga, och klarar upprepade snabbladdningar och därmed längre turer utan problem.

Det blir en solklar vinst till Hyundai Ioniq! Problemet är bara tillgången på begagnade exemplar...


MODELLHISTORIK

HYUNDAI IONIQ

2016 Premiär för Ioniq som årsmodell 2017. Modellen blir först i världen att erbjudas med tre olika drivlinor (hybrid, laddhybrid och elbil). Elbilen Ioniq Electric har ett 28 kWh stort batteripaket och en elmotor på 120 hästkrafter som driver framhjulen. 

NISSAN LEAF

2010 Första generationen Nissan Leaf har premiär.
2018 Säljstart för den andra generationen Nissan Leaf. Batteripacket är nu 40 kWh stort och motoreffekten har ökat till 150 hästkrafter.
2019 På CES-mässan avtäcks Nissan Leaf e+ med 62 kWh stort batteri och en 217 hästkrafter stark motor. Leverans av de första bilarna förväntas ske i maj.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Den centralt placerade hastighetsmätaren i Ioniqs interiör ger nästan lite sportbilsvibbar. I övrigt är interiören rätt lik den i Leaf.

IONIQ-ÄGARNA ÄLSKAR...
IONIQ-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Laddar snabbt och är snål så den går utmärkt att köra långa sträckor."
"Riktigt bra infotainmentsystem med CarPlay."
"Aldrig varit så nöjd med en bil!"
"Snål i motorvägsfart!"
"Laddintaget byttes ut vid första service."
"Mjukvaran behövde uppdateras, då inställningarna nollställs ibland."
"Regnsensor ej korrekt monterad från fabrik."
"Laddproblem."
"Baksätet satt löst och skallrade."

Interiören i Nissan Leaf skriker inte "elbil" mer än den gör vanlig kompaktbil. Trots detta, eller kanske just på grund av detta är ägarna ändå inte helt nöjda med förarmiljön.

LEAF-ÄGARNA ÄLSKAR...
LEAF-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Jag har kört en del olika elbilar och Leaf är nog bäst just nu."
"Helt enkelt en så lagom bil som en elbil kan vara idag."
"Praktisk och miljövänlig sparbössa."
"Rapidgate!"
"Nissans app: ev connect är under all kritik. Extremt seg och tappar konstant kontakten med bilen."
"Infotainmentsystemet är ett decennium för gammalt."
"Nya Leaf drar mer än den gamla."
"Tröskellisterna vill lossna ibland."

När Nissan lanserade Leaf till årsmodell 2010 var det nog ingen som förväntade sig att den skulle bli världens mest sålda elbil. I skrivande stund har det sålts över 400 000 exemplar av Leaf runt om i världen!

Ägarnas köpskäl

HYUNDAI IONIQ ELECTRIC 2017–2019

Ekonomi Billiga mil utan bensin!
Miljö Ingen förbränning av fossila bränslen.

NISSAN LEAF 2018–2019

Ekonomi Billiga mil utan bensin!
Miljö Ingen förbränning av fossila bränslen.

Kolla detta före köp!

HYUNDAI IONIQ ELECTRIC 2017–2019

Laddproblem Flera ägare har klagat över problem med att ladda bilen, undersök att ditt tilltänkta exemplar tar emot laddning utan strul.
Batterihälsa Lite krångligare att kolla än i Leaf då du behöver en OBD-läsare och en app. Men väl värt besväret för att inte åka på en bil med förminskad räckvidd.

NISSAN LEAF 2018–2019

Rapidgate Långfärdsresor är ingenting för Leaf. Bilen är bara dimensionerad för en snabbladdning om dagen, och upprepade snabbladdningar sänker laddeffekten och höjer batteriets temperatur!
Batterihälsan går lätt att kolla i Leaf genom att bläddra sig fram till batterikapaciteten bland menyerna.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

INKOPPLAD...OCH UPPLYST!

Om du tycker att informationen om batteri och laddning i din Nissan Leaf är otillräcklig finns det en lösning. En mobilapp som heter LeafSpy ger dig allehanda information om bilens batterier som normalt är reserverade för bilverkstäder, direkt i din mobiltelefon! Eller vad sägs att få veta spänningen på varje individuell cell i Leafens batteripack? Exakt temperatur från varje tempgivare i batteriet? Du får även information om batteriets hälsa. Men inte med luddiga staplar som i bilens display, utan i faktiskt användbara kWh! 

Kruxet är att du behöver en blåtandsansluten OBD2-läsare. Men med lite googlande är det lätt att hitta rätt läsare, och informationen är ovärderlig för dig som elbilsentusiast! Till Ioniqen finns ingen modellspecifik app, men Androidappen "Torque pro" ger dig information snarlik den i LeafSpy. Även här är det blåtandsansluten OBD2-läsare som gäller.