Begagnatduell: BMW 330e mot BMW 530e

Premium Alla vill väl ha en laddhybrid – men kan man få en med lite extra körglädje?

Begagnatduell: BMW 330e mot BMW 530e

Att laddhybrider är på modet har nog inte undgått någon. Vare sig du är ute efter något lindrigt för plånboken som en Kia Niro, eller något som kan rymma hela familjen som en Volvo XC90 finns det en laddhybrid för just dina behov! Men en körglad laddhybrid? Kanske en "ultimate driving machine" som BMW:s slogan löd?

Faktum är att två av tillverkarens bilar kan vara lite extra intressanta att hålla ett öga på som begagnade. BMW 330e iPerformance har en ersättare som förväntas bli lanserad senare i år, och BMW 530e iPerformance får uppdaterad batteriteknik till juli och kommer dessutom att dyka upp i ett fyrhjulsdrivet utförande. På en hårt konkurrensutsatt marknad som drivs av den senaste tekniken kan det innebära ett fynd för dig som inte måste ha det absolut senaste. Men låt oss titta på vad ägarna säger om sina bilar, och hur den ekonomiska kalkylen ser ut idag.

Vi kan väl börja med att punktera de där förhoppningarna om en alltför körglad bil, för både 530e och speciellt 330e presterar ett sämre betyg i körglädje än grundmodellerna de baseras på. Vilket egentligen inte är så konstigt, då de väger ungefär 200 kilo mer än sina fossildrivna motsvarigheter. Det hela hjälps heller inte av att större delen av den vikten koncentrerats till bagageutrymmet där den dessutom stjäl plats.   

När vi ändå pratar om bagageutrymmet delar bägge BMW-modellerna förstaplatsen bland missnöjda hybridägare i vår databas tillsammans med Volvo V60 TE. Knappast förvånande med tanke på att de rymmer ungefär lika mycket last som en Volkswagen Golf! Det blir inte bättre av att bilarna enbart finns att få i sedanutförande, eller att möjligheten till en dragkrok saknas. Något flera ägare beklagat sig över.

Men allt är inte pest och pina, nej långt därifrån. Bägge tyskarna är faktiskt tämligen problemfria, i synnerhet 530e som med sina 91 procent är den mest problemfria laddhybriden som figurerat i begduellen. Och bägge bilarnas betyg för kvalitetskänslan får konkurrenterna att framstå som knackigt hopsatta Lador.


FELRAPPORTEN – GARANTERAT

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garanti-ärenden.

Garanti! Mer än varannan 330e-ägare som svarat i vår enkät har haft sin bil inne på någon form av garantigåtgärd. 530e-ägarna klarar sig något bättre än snittbilen på den punkten. Trots att bilarna delar drivlina verkar den vara mer pålitlig i den något bättre ihopskruvade 530e.

Den ekonomiska kalkylen är inte helt uppåt väggarna den heller. Ingen av bilarna kommer att vinna någon utmärkelse för bästa budgetbil, men milkostnaderna är tämligen skäliga. I 530e skulle man nästan kunna kalla den för billig med tanke på att du får betala mer för exempelvis en Volvo S90 med betydligt svagare dieselmotor. Bränslekostnaden har dock en inte helt oviktig del i den ekvationen. Så kalkylen kan se väldigt annorlunda ut om du har möjlighet att köra mer på el än den genomsnittliga ägaren i vår databas.

Vilket för mig inte helt osökt in på en annan av bilarnas större svagheter, nämligen den bristfälliga räckvidden på el. I flera tester har BMW hamnat efter konkurrenterna när det kommer till elektrisk räckvidd, något även ägarna ställer sig bakom. Vissa uppger så låg räckvidd som 25 kilometer för 530e, som enligt tillverkaren själv ska klara "upp till 50 kilometer". Det är alltså halva räckvidden! Kanske ingen dealbreaker om du inte pendlar långt, men helt klar värt att ha i åtanke. 

330e har ett mindre batteripack som den delar med bland annat BMW 225xe Active Tourer. Räkna inte med att komma längre än 25 kilometer på ren eldrift. Nyss nämnda 225xe gör för övrigt 3-serien i laddhybridutförande väldigt svår att rekommendera. Den kostar mindre att köpa som begagnad, har lägre milkostnad, ungefär lika kort räckvidd, lastar mer och är dessutom roligare att ratta enligt ägarna!

Inte helt oväntat gör det 530e till vinnaren av denna begduell, men BMW:s laddhybridkrona går nog ändå till 225xe som vi testade i förra numret. Förutsatt att du kan tänka dig att blunda innan du kliver in i bilen.


MODELLHISTORIK

BMW 3-serie (F30) 

2012 Säljstart för 3-serien i den sjätte generationen. Sugmotorerna har strukits ur modellprogrammet och bilen erbjuds bara med turboladdade motorer.
2015 Facelift inför modellår 2016, eller LCI (Life Cycle Impulse) som BMW kallar det. Både front, akter och interiör har fått en försiktig omarbetning. Nya LED-strålkastare blir tillval och LED-baklampor standard.
2016 Laddhybriden 330e med tvåliters turbofyra på 184 hästkrafter kombineras med en elmotor på 88 för en total systemeffekt om 252 hästar. Batteriet delas med 225xe och Mini Countryman S E, kapaciteten är på 7,6 kWh.

BMW 5-serie (G30) 

2017 Säljstart för åttonde generationen av 5-serien. Laddhybriden 530e lanseras en dryg månad senare. Drivlinan bygger på samma princip som i 330e, men batterikapaciteten har växt till 9,2 kWh och elmotorn är något starkare med 113 hästkrafter. Systemeffekten är dock samma, 252 hästar, som i 330e.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Förarmiljön i 330e är precis som i vilken BMW 3-serie ur F30- generationen som helst. Fullt fokus på föraren och logiskt utplacerade knappar och vred.

330E-ÄGARNA ÄLSKAR...
330E-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Fantastiskt skönt att åka med eldrift i stan."
"Bra komfort utan sportchassit."
"Bilens sportkänsla finns kvar, trots tungt batteri i bagaget."
"Bagageutrymmet är på tok för litet på grund av batteriet."
"Batteriet har efter två år tappat från 30 km på en laddning till 25 km."
"Mjukvaruuppgradering krävdes då den larmade felaktigt för låg nivå kylvätska i batterisystemet."
"Räckvidden är för dålig, jag har aldrig kommit mer än 25 km på el."
"Laddningslocket har gått i baklås ett par gånger."

Interiört påminner 530e om sin något enklare 3-seriebroder. Men högglansiga inlägg i inredningen ger den ett något mer businesslikt och "vuxet" utseende.

530E-ÄGARNA ÄLSKAR...
530E-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Fantastisk åkbil!"
"Suveränt med stadskörning på el och bensin på längre sträckor."
"En bra bil som löser det mesta."
"Mycket hög kvalitetskänsla."
"Fläktljudet för batterikylningen lite väl högljutt."
"Snål standardutrustning."
"Behövt uppdatera programvaran på grund av konstiga felmeddelanden."
"Bromsarna gnäller vid inbromsning."
"Kort räckvidd vintertid."

Batterierna placeras under bagageutrymmet i bägge bilarna. Här i den mindre 3-serien innebär det ett högt golv och totalt 370 liters lastutrymme. Som jämförelse ryms det 480 liter i en vanlig 330i.

Ägarnas köpskäl

BMW 330e 2016–2019

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Miljö Fossilfri pendling.
Ekonomi Billiga laddbara mil!

BMW 530e 2017–2019

Miljö Oväntat primärt köpskäl för en 5-serie!
Kvalitet Ordentligt ihopskruvad med detaljkänsla.
Komfort Bekväm som en fåtölj, fast med 252 hästar!

Kolla detta före köp!

BMW 330e 2016–2019

Laddluckan har en tendens att gå i baklås på 330e. Undersök dess funktion eller om den tidigare blivit åtgärdad på ditt tilltänkta exemplar.
Räckvidd Flera ägare klagar på räckvidden, glöm BMW:s egna siffror, både våra mätningar och ägarnas uppgifter pekar på att 2,5 till 3 mil är mer realistiskt.

BMW 530e 2017–2019

Elektronik Det vanligaste förekommande problemet enligt ägarna är trilskande elektronik som exempelvis falskvarningar och ryckig växling mellan körlägen. Mjukvaruuppdateringar ser ut att lösa problem för samtliga ägare.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

MERA SPORT – MINDRE MILJÖFOKUS!

BMW 330e iPerformance är faktiskt inte den första hybriden som lanserats i 3-serien. Faktum är att det redan funnits en annan hybrid i F30-generationen kallad ActiveHybrid 3. Bilen är även känd som 335i-Hybrid. Som namnet antyder baserades den på 335i. Det innebär samma treliters turbosexa på 306 hästkrafter. Fast här parades den med en elmotor på måttliga 55 hästkrafter för en total systemeffekt på 340 inte fullt så miljövänliga hästar. 

Spurten från stillastående till 100 kilometer i timmen avklarades på 5,3 sekunder! Den deklarerade bränsleförbrukningen låg på 5,9 liter per 100 kilometer enligt den fullständigt orealistiska NEDC-cykeln. Bilen gick heller inte att ladda med sladd i väggen, och lika bra var nog det då batteriet var ynka 0,65 kWh stort! 

Nej, de få som faktiskt köpte bilen gjorde det varken av ekonomiska skäl eller av miljöskäl. I skrivande stund finns det ett enda exemplar till salu i Sverige. Kanske en framtida raritet för dig som är mer intresserad av tekniken och att köra fort, än av att rädda planeten och din plånbok?