Begduell: Kia e-Niro mot Lexus NX – gammal och ny elektricitet

Premium Elbilar är på modet, och Kia e-Niro erbjuder något så unikt som en helelektrisk kompaktsuv för relativt överkomliga pengar. Men är den ett vettigt begagnatköp? Vi jämför med Lexus NX med "hederlig" hybridteknik.

Begduell: Kia e-Niro mot Lexus NX – gammal och ny elektricitet

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Elektrifiering är utan tvivel bilbranschens hetaste trend för tillfället. Men alla har inte nödvändigtvis behov av eller råd att köpa en Tesla, och en Renault Zoe kanske är lite för liten för att agera endabil.

Kias svar på detta är e-Niro. Med ett 64 kWh stort batteripack, högt insteg, plats för hela familjen och en prislapp ungefär 100.000 kronor lägre än en Tesla Model 3 står köparna inte helt oväntat i kö för att få sin nya bil.

Men är ekvationen lika vettig om du tittar på att köpa ett begagnat exemplar? Vi jämför den mot den något större suven Lexus NX med "gammaldags" hybridteknik. 

Vi får börja med att tackla det uppenbara problemet med prissättningen på begmarknaden just nu. I skrivande stund finns det sju stycken begagnade e-Niro till salu i Sverige. Den billigaste är en standardutrustad bil med 2.500 mil på mätaren för 459 000 kronor. Det är alltså 30.000 kronor billigare än en helt fabriksny bil. Men då har vi inte räknat med den statliga rabatten på 60.000 kronor som redan betalats ut till första ägaren av bilen. 

Du betalar alltså 30.000 kronor MER än för en helt ny bil utan en endaste mil på mätaren! Läget bygger dock på den rådande tillgången och efterfrågan, och med allt fler konkurrenter som exempelvis Volkswagen ID.3 vid horisonten är det bara en tidsfråga innan priserna sjunker till en mer normal nivå. Inte minst nu när e-Niro fått en facelift med snabbare ombordladdare för trefasladdning hemma!

Emellertid är läget för Lexus NX ett helt annat. Det finns gott om begagnade exemplar, och prisbilden är betydligt mer spridd då bilen funnits på marknaden sedan 2015. Lägg därtill att den enda egentliga tekniskt likvärdiga konkurrenten är kusinbilen Toyota RAV4 HSD och att inga nylanseringar i närtid ser ut att finnas, så är det inte svårt att förstå varför den förutspådda värdeminskningen är låg i jämförelse med Kias.

Men varför skulle du välja en Lexus NX med föråldrad hybridteknik, när Kian har en lägre milkostnad? Till att börja med är japanen egentligen en storleksklass över e-Niro, och mer jämförbar med konkurrenter som Volvo XC60 och Audi Q5. Även om bagageutrymmet i NX är tämligen trångt för klassen, är det ändå större än det i e-Niro.


FELRAPPORTEN – FELFRI?!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Du ser helt rätt! Lexus NX-ägarna som svarat på vår enkätundersökning har inte bockat i ett enda felområde. 13 procent av bilarna har dock varit inne på någon sorts garantiåtgärd. Även i Kians fall har enbart någon enstaka ägare av e-Niro haft problem med drivlinan eller lacken. Elektronikmässigt är det något värre, men fortfarande långt bättre än snittbilen!

Dessutom finns NX i fyrhjulsdrivet utförande med en elmotor i bakaxeln (det är den vi räknat på i milkostnadsexemplet). Förvisso finns laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV som har en marginellt lägre milkostnad än Lexusen, men den ekonomiska kalkylen går bara ihop om du frekvent kopplar in den i ett eluttag och mestadels kör på ren el. Dessutom är Mitsubishin en tämligen strulig bil med ett problemfrihetsbetyg på låga 82 procent.

Där skiner istället Lexus NX som en stjärna med sitt nästan perfekta betyg på 97 procent! Något som ytterligare bekräftas av felrapporten, där i princip samtliga problemstaplar helt och hållet saknas för den pålitliga japanen.

Den höga problemfriheten är ett återkommande tema varje gång Lexus figurerar i begduellen, oavsett vilken modell det gäller. Men när det kommer till NX är resultatet exceptionellt. Inte heller på de övriga marknaderna där den säljs har ägarna något ont att säga om bilen. Några egentliga modellrelaterade fel finns inte att vara uppmärksam på! Den absolut vanligaste kommentaren bilen får av sina ägare är faktiskt hur otroligt problemfritt deras bilägande är. 

Tätt följt av hur ociviliserat motorn ekar i kupén när man försöker få bilen att skynda. Detta är något du helt och hållet slipper i e-Niro. Den ljudlösa drivlinan gör det dock väldigt lätt att upptäcka övriga ljud, som knirrande från inredning och vägljud vid motorvägskörning. Detta stör sig ägarna på, och e-Niro får faktiskt ett lägre ljudnivåbetyg än sina förbränningsmotorförsedda systerbilar. 

Den speciella prisbilden som råder just nu, kombinerat med en tämligen genomsnittlig milkostnad gör dock Kia e-Niro till en svår bil att rekommendera som begagnatköp. Det blir därför inte helt oväntat Lexus NX som vinner denna duell.

I slutet av dagen handlar det dock om huruvida du vill "köra framtiden" som elbilsägare ofta kallar det för, eller om du föredrar ett helt problemfritt ägande. 


MODELLHISTORIK

Kia e-Niro   

2018 Kia Niro EV, eller e-Niro som den heter här hemma i Sverige, har premiär på Electric Vehicle Expo i Korea. Med ett batteripack på 64 kWh och motor på 204 hästkrafter.
2020 e-Niro får en interiör facelift med större infotainmentskärm och nya materialval. Ombordladdaren får stöd för trefasladdning och är nu på 11 kW, mot tidigare 7,2 kW.

Lexus NX

2014 Premiär på bilsalongen i Beijing som årsmodell 2015. Bilen delar plattform med Toyota RAV4. I NX 200t-utförande drivs bilen av en fyrcylindrig tvåliters bensinmotor som kan gå både efter Otto- och Atkinsonförbränningscykeln. I NX 300h får den en 2,5-liters Atkinson-bensinare med en elmotor fram, samt även en elmotor bak i AWD-utförandet.
2018 En ytterst försiktig yttre facelift ackompanjeras av större infotainmentskärm och omarbetad fjädring.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiört skiljer sig e-Niro något mot sina enklare förbränningsmotorförsedda bröder. Där du normalt hittar växelspaken finns här ett stort förvaringsutrymme med trådlös laddning av mobilen som tillval.

e-NIRO-ÄGARNA ÄLSKAR...
e-NIRO-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Bra räckvidd och överkomligt pris."
"Vi är fyra i familjen och detta är vår enda bil."
"Fungerar utmärkt som endabil."
"Vettig räckvidd utan att kosta som en Tesla."
"Missljud i drivlinan från dag ett, åtgärdades på garantin vid 6 000 mil."
"Bakluckan och laddluckan kärvade."
"Plasten på växelväljaren har bubblat upp."
"Långsnabb snabbladdning."
"Laddluckan är svåröppnad vintertid."
"Ett fasligt tutande i högtalarna vid start och stopp."
"Android auto kraschar då och då."
"Ingen app för fjärrstyrning."
"Laddeffekten lägre än förväntat vid låga yttertemperaturer."
"Lite tråkigt konservativ design."

Den skarpa designen går igen även på insidan av NX. Det känns mer som ett rymdskepp än som en traditionell suv, särskilt med den större infotainmentskärmen som kom till faceliften 2018. Men moderniteter som Apple CarPlay kom först till modellår 2019...

NX-ÄGARNA ÄLSKAR...
NX-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Helt problemfri!"
"Inte ett enda fel på 13.000 mil!"
"Väldigt tyst vid lugn körning."
"Mycket hög kvalitetskänsla."
"GPS:en är krånglig."
"Tyvärr ingen laddhybrid."
"Motorn varvar väldigt mycket vid acceleration."
"För svag elmotor, den orkar bara 55 km/h på el."

Kia Niro finns både i elektriskt utförande kallat e-Niro och som hybrid och laddhybrid. Störst bagageutrymme får du i e-Niro. Hela 127 liter mer än i laddhybriden. Dock får du leva med den 15 centimeter höga kanten när baksätet fälls.

Ägarnas köpskäl

Kia e-Niro 2018–2020

Miljö Utsläppsfria transporter.
Ekonomi Billig att "tanka".
Annat skäl Unik i klassen med elmotor.

Lexus NX 2015–2020

Kvalitet Kvalitet på bästa japanska vis.
Design Den sticker ut i trafiken!
Varumärke En exklusiv japan.

Kolla detta före köp!

Kia e-Niro 2018–2020

Laddluckan som placerats i fronten på bilen har strulat för ett stort antal ägare. Om den inte kärvar, så fryser den igen vintertid.
Hemmaladdning Modeller före faceliften 2020 har inte stöd för trefasladdning i hemmet.
Mobilapp Även en mobilapplikation för fjärrstyrning och övervakning av bilens funktioner saknas före faceliften.

Lexus NX 2015–2020

Motorljud Ägarna verkar eniga. Det enda anmärkningsvärda och modellrelaterade klagomålet på bilen är att motorljudet vid acceleration är riktigt otrevligt högt. Det är inget egentligt fel i sig, utan en funktion av den steglösa växellådan.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Laddade...kostnader?

Milkostnadsexemplet använder ett elpris på 1,60 kronor per kWh som total kostnad för el efter att nätavgifter, elleveranspriser, moms och fan och hans moster har fått sin del av kakan. Men den prislappen förutsätter så klart att du laddar bilen hemma.

Om du inte har möjlighet att göra det blir den faktiska kostnaden för "bränslet" en helt annan. Skulle du ha oturen att vara tvungen att ladda bilen vid en Ionityladdare, är kostnaden 8,70 kronor per kWh! I Kia e-Niros fall innebär det att milkostnaden ökar med över 10 kronor! 

Men även vid de normalare taxorna 2,40 eller 3 kronor per kWh pratar vi krasst om en fördubbling av drivmedelskostnaden. Det förutsätter också i många fall att du har rätt mobilapp eller laddkort för just det nät du tänkt ladda hos. Annars kostar exempelvis en laddning på e.On i skrivande stund 95 kronor om du betalar med ditt kreditkort. Kanske inte så blodigt om du laddar 60 kWh, men desto mer slösaktigt om du bara behöver 30!

Att ladda en elbil på långresan är idag inte fullt så enkelt som att tanka en bensin- eller dieselbil. Men det är oftast billigare (utom i extremfall som den rådande situationen med Ionity), bara inte fullt så billigt som att ladda hemma.