Begduell: Renault Zoe mot VW e-Up – spännande andrabilar

Premium Billiga småmil i en elektrifierad småbil? Eller kostar det kanske mer än vad det smakar?

Begduell: Renault Zoe mot VW e-Up – spännande andrabilar

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Räckviddsångest var ett väldigt populärt ord för att beskriva elbilar för några år sedan.

Men i dagsläget klarar till och med de minsta elbilarna uppåt 30 mil på en laddning utan problem. De officiella WLTP-siffrorna för nya Zoe med batteripack på 52 kWh är så mycket som 385 kilometer!

Men hur har det här påverkat prisbilden för första generationen bilar, och är de ett vettigt begagnatköp i dagsläget? Vi jämför ursprungliga Zoe med sitt 22 kWh-batteripack med lilla Volkswagen e-Up med pluttiga 18,7 kWh.

Vi får börja med att tilltala elefanten i rummet. De officiella räckviddsiffrorna för Zoe (240 kilometer) och e-Up (160 kilometer) var i den kraftigt orealistiska NEDC-körcykeln. Inte ens när bilarna var nya kunde man komma någonstans i närheten av dessa siffror.

I vår enkätundersökning uppger ägare till både Renaulten och Folkan att du inte bör räkna med att komma längre än max 10 mil vintertid. Då pratar vi dessutom inte motorvägspendling i skyltad hastighet plus moms. Utan om färd i kring 100 kilometer i timmen.

Således kommer ingen av bilarna att fungera särskilt väl som endabil, om du inte råkar ha väldigt begränsat bilbehov vill säga.

Som andrabil med möjlighet till laddning hemma är historien en helt annan. De små batterierna gör att du laddar bilen fullt över natten till och med i ett vanligt vägguttag med tio amperes säkring. Perfekt för pendlingen om du inte har alltför långt till jobbet, eller kanske laddmöjlighet på jobbparkeringen.

Laddaren för vägguttag var för övrigt ett tillval på Zoe, se därför till att det verkligen finns en och att den följer med ditt tilltänkta exemplar. I e-Up bör detta vara en självklarhet, då det var standard.

När vi ändå är inne på laddning kan det vara värt att nämna att e-Up har så kallat CCS-uttag för snabbladdning. Standarden stödjer i dagsläget laddhastigheter upp till 150 kilowatt. Men den lilla Folkan laddar bara i 35 kw enligt ägarnas uppgifter. Det innebär att 80 procent laddning tar ungefär en halvtimme.


FELRAPPORTEN – PROBLEMLADDAD

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Att kalla Zoe för problemladdad är nog tyvärr ingen överdrift. 38 procent av ägarna som svarat i vår enkät har haft problem med elektroniken i bilen och hela 50 procent har haft sin bil inne på någon sorts garantiåtgärd! Men inte heller tysken är befriad från bekymmer. Elektroniken strular förvisso mindre än den i Zoe, men med 28 procent är det fortfarande obekvämt långt över snittbilen för perioden. Hela 17 procent av bilarna har dessutom drabbats av problem med bromsarna.

I Zoe är laddningen en något mer komplicerad historia. De första bilarna innan faceliften till modellår 2016 hade stöd för 43 kW laddning genom Typ 2-uttaget, men dessa såldes aldrig i Sverige då drivlinan inte lämpade sig för vårt kalla klimat. Vilket betyder att svensksålda bilar både före och efter "faceliften" (Renault kallar det för en ny generation) 2016 enbart har stöd för 22 kW laddning.

I klartext innebär det att längre resor i gamla Zoe med lilla batteriet ger dig nästan lika mycket tid inkopplad i laddare som ute på vägen.

Frågar man ägarna tycker de att bilen lämpar sig bäst i stadsmiljö. Ägare till både Zoe och e-Up uppskattar den kvicka accelerationen från rödljusen upp till 50 kilometer i timmen och elförbrukningen som håller sig tämligen låg i farter under 90 km/h.

Långfärdspackningen finns det ändå inte plats för i e-Up, något som är väldigt tydligt om du tittar på betygstaplarna. Som ren kontrast kammar Zoe hem ett anmärkningsvärt högt betyg för bagaget, utan att det egentligen är nämnvärt större än i en motsvarande bil i samma storleksklass. 

Vilket osökt för mig in på betygen i IQ-ronden. Trots att Folkvagnen har en betydligt lägre milkostnad än fransosen är det Zoe som kammar hem betygsvinsten i totalekonomi, såväl som i hela IQ-ronden. Troligen väljer ägarna att se batterihyran som en separat utgiftspost.

Men faktum är att det är just batterihyran som gör en begagnad Zoe förvånansvärt dyr att äga. Med sin milkostnad på 22,84 kronor är den ett ynka öre billigare än en betydligt nyare, rymligare och mer långfärdsduglig bil som Seat Arona. Då är den milkostnaden dessutom beräknad med ett bensinpris på 17 kronor litern!

Med den rådande prisbilden på bensin är det således betydligt billigare att köra en större bensindriven bil än en begagnad Renault Zoe.

Trots detta går duellvinsten till Zoe, helt enkelt för att den är en bättre småbil än Volkswagen e-Up. Men som andrabil betraktat, är nog den lilla Folkan det vettigare valet ändå...


MODELLHISTORIK

Renault Zoe   

2012 Premiär för Zoe som i sin första tappning har en elmotor på 88 hästkrafter och ett batteripack på 22 kWh. De första kunderna i Frankrike får sina bilar under december månad, medan vi i Sverige får den först 2013.
2016 Zoe med ett större batteri på 41 kWh lanseras. Det mindre 22 kWh-packet går fortfarande att beställa. Bilen går nu att köpa inklusive batteriet.
2018 Motorn uppdateras till 110 hästar.
2020 Nya Zoe lanseras. Bilen har nu 135 hästkrafter, ett batteripack på 52 kWh och stöd för CCS-snabbladdning som tillval.

Volkswagen e-up

2013 e-Up presenteras. Med en elmotor på 82 hästkrafter och ett batteripack på 18,7 kWh.
2017 e-Up får en yttre facelift.
2020 Nya e-Up med ett 32,3 kWh stort batteri och något snabbare snabbladdning lanseras.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Förarplatsen i Zoe andas väldigt mycket Renault Clio. Det vill säga kanske lite för plastigt och simpelt för prislappen.

ZOE-ÄGARNA ÄLSKAR...
ZOE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Ekonomiskt den bästa bilen jag någonsin haft."
"Större än den ser ut."
"Bra elförbrukning i hastigheter under 90."
"Bra med 22 kW-laddning på växelström."
"Väldigt snabb acceleration 0-50 km/h."
"Krängningshämmare har fått bytas flera gånger."
"Problem med värmen."
"Glappande länkarmar."
"Missljud från framvagnen."
"Bilen känns billig."
"Märkesverkstäderna är okunniga och uselt organiserade."
"Reservdelar tar lång tid att få fram."
"Problem vid byte till vinterhjul då Zoe bara kan hantera fyra TMPS-värden."
"Spindelleder och styrleder slut efter bara 4 500 mil."

I e-Up har man sparat in på infotainmentsystemet genom att helt ta bort det och ersätta det med en centralt placerad mobilhållare. Ett navigationssystem med integrerad infotainment-funktion från Garmin fanns dock som tillval.

e-UP-ÄGARNA ÄLSKAR...
e-UP-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En rolig stadsbil!"
"En bra pendlarbil."
"Förvånansvärt god komfort trots kort hjulbas."
"Jag använder bilen så ofta jag kan!"
"Ingen värmepump."
"Kort räckvidd."
"Handbromsen fryser och verkstaden hittar inget fel."
"P-sensorerna bak ur funktion."
"Gnisslande bromsar."

Renault Zoe har dykt upp i flera konceptformat ända sedan 2005. Det mest intressanta är troligtvis Zoe E-Sport Concept från 2017. Tyvärr blev det aldrig någon produktionsmodell av den dubbelmotoriserade 462 hästar starka sportsmåttingen.

Ägarnas köpskäl

Renault Zoe 2013–2019

Ekonomi Lågt pris och låga ägandekostnader.
Miljö Utsläppsfria transporter.
Körglädje Elmotor är kul i stadstrafik.

Volkswagen e-up 2014–2019

Ekonomi Billigaste elbilen inklusive batterier!
Miljö Inga dinosaurier förbränns vid drift.
Körglädje Elmotor och piggt chassi.


Kolla detta före köp!

Renault Zoe 2013–2019

Batteri Undersök om batterierna köpts loss, eller om du behöver hyra dessa av Renault. Passa även på att kolla batteristatusen om möjligt. Detta görs hos en auktoriserad verkstad. Hyrs batteriet garanterar Renault minst 75 procent i upp till tio år, annars får du ett nytt.
Framvagn Framvagnen har med tiden visat sig vara något underdimensionerad för bilens vikt. Kolla efter glapp i styrled och krängningshämmare. 

Volkswagen e-up 2014–2019

Bromsar Se upp för missljud från bromsarna och skivor som börjat rosta på grund av sparsamt användande. Undersök även handbromsens funktion, då den verkar strula för ovanligt många ägare.
Service Se till att bilen är fullservad då du annars riskerar att bli utan den åttaåriga batterigarantin.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Är begköp...det vettigaste valet?

Är du nyfiken på ägandet av en liten elektrisk bil men inte helt övertygad av kalkylen här ovan? Har du kanske lockats av de utlovade låga privatleasingkostnaderna du sett på reklam lite varstans? En ny Volkswagen e-Up från 2 895 kronor i månaden måste väl ändå vara billigare än att köpa en begagnad?

Lugn, jag har faktiskt räknat på det åt dig, så att du slipper. Vi kan börja med att glömma de där 2 895 kronorna. De gäller bara om du kör 1 000 mil om året. Kör du så lite är en vanlig bensinmotorförsedd småbil billigare, även om bensinpriset skulle skjuta till 20 kronor litern! Den faktiska milkostnaden för en privatleasad e-Up med 4 500 mil inkluderat över 36 månader landar på 29,36 kronor när man räknat bort serviceavtalet som ingår. Det vill säga nästan dubbelt så dyrt som den gamla e-Up vi räknat på i den här artikeln! Förvisso får du en ny bil med längre räckvidd, men är det verkligen vad lilla e-Up behöver? 

I så fall är ägandet av en två år gammal, betydligt större Nissan Leaf billigare. Eller varför inte en snabbladdande Hyundai Ioniq? I jämförelse med gamla Zoe skiljer det bara 6,52 kronor i milkostnad. Men det säger faktiskt mer om hur dyr Zoe med batterihyra är begagnad än något annat.