Begduell: Opel Ampera mot Lexus CT 200h – laddat eller laddbart?

Premium Är en begagnad laddhybrid i premiumsegmentet ett bättre begagnatköp än en räckviddsförlängd laddhybrid som var före sin tid?

Begduell: Opel Ampera mot Lexus CT 200h – laddat eller laddbart?
Opel Ampera och Lexus CT 200h – två olika varianter av eldrift. Vilken ska du välja?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Vill du köra något miljövänligt till vardags? Kanske dessutom på el, i alla fall en del av tiden? Har du inte budget för en Tesla Model 3, och fixar en begagnad Volkswagen e-Up inte din vardag?

Lugn, jag har två laddade begagnatförslag som du kan plocka hem för så lite som 150 000 kronor! Frågan är bara hur bra dessa bilar egentligen är, och vilken approach som är vettigast nästan tio år efter att bilarna först lanserades? Häng med när vi jämför Lexus CT 200h med Opel Ampera, och frågar ägarna vad de egentligen tycker om sina bilar.

Lexusen använder Toyotas beprövade hybriddrivlina som den delar med både Toyota Auris och Prius. Detta borgar för riktigt hög problemfrihet som synes av felrapporten. Dessvärre innebär det också att du bara kan köra på el i upp till två kilometer, och inte snabbare än 48 kilometer i timmen.

Att pendla förbränningsfritt till jobbet kan du således glömma med Lexusen. Men med det sagt är ägarnas snittförbrukning föredömligt låga 4,9 liter per 100 kilometer.

Som kontrast är drivlinan i Opel Ampera en riktig utsvävning från GM:s sida (då Opel ägdes av General Motors när det begav sig) som inte återfinns i någon annan modell förutom i Chevrolet Volt vilket alltså är Opel Amperas namn i Staterna.

Lustigt nog visar vår felrapport att denna helt obeprövade drivlina faktiskt är mer pålitlig än de övriga Opel sålde här i Sverige under samma tidsperiod, men även jämfört med den i genomsnittsbilen för perioden!

Till skillnad från Lexus drivs framhjulen i Ampera alltid av elmotorn, och den 1,4 liter stora bensinmotorn används enbart för att ladda batteriet. Laddar du bilen hemma kan du köra uppåt 80 kilometer utan att bensinmotorn kickar in enligt de officiella siffrorna.

Fast i verkligheten vittnar ägarna om ungefär halva räckvidden, och ännu något kortare när termometern sjunker under nollan. Detta beror på flera faktorer, men den främsta är att du aldrig tillåts använda mer än tio av bilens totalt 16 kWh stora batteripack!


FELRAPPORTEN – JAPANSK FÖRDEL!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Lexus levererar ständigt bra resultat i felrapporten. CT 200h är inget undantag! Dessvärre kan man inte säga samma sak om Opel Ampera. Förvisso presterar tysken bättre än snittbilen för perioden, i de flesta kategorier. Men hela 40 procent av ägarna har haft någon sorts elektriskt problem. Rostande skivor och fallerande handbroms ger även osedvanligt höga 13 procents fel på bromsarna. Varannan bil har dessutom varit inne för en garantiåtgärd.

Fördelen med detta är att det aldrig djupurladdas, eller fylls fullt upp och att det håller hög laddning över tid. Det slits därför inte i samma takt som i andra laddhybrider. Efter att ha rullat på våra vägar i snart tio år är det faktiskt inte en enda ägare som klagat på en försämring av den elektriska räckvidden!

Håller du dig till bilens elektriska räckvidd får du dessutom bränslekostnader som en ren elbil! Något som reflekteras mycket väl i betygen för bränsleförbrukning och totalekonomi! Ägarnas genomsnittliga elförbrukning på 13,6 kWh per 100 kilometer är väldigt nära de officiella siffrorna, och faktiskt lägre än snittförbrukningen för de flesta elbilar i vår begagnatdatabas! Även när du adderar den genomsnittliga el- och bränsleförbrukningen får du fortfarande en respektabelt låg bränslekostnad på knappt 5 kronor och 50 öre per 100 kilometer!

Har jag lyckats övertala dig om att du behöver en Opel Ampera ännu? Bra, då kan vi gå in på varför du kanske bör undvika en Ampera istället. Även om drivlinan är pålitlig kan den inte mäta sig med problemfriheten i Lexus dito.

När vi dessutom tar in resten av bilen i beräkningen faller Opeln rätt snabbt av förnuftets piedestal. Hela 40 procent av ägarna som svarat i vår enkätundersökning uppger nämligen att de haft något sorts problem med elektroniken i sin bil. En stor del av detta kan tillskrivas 12-voltsbatteriet som visat sig vara undermåligt och orsakat diverse felkoder. 

Men hur man än vrider och vänder på det är Lexus problemfrihet ledande i klassen, medan Ampera istället placerar sig närmare botten av listan.

Lägg därtill att du egentligen inte sparar några direkta pengar på att välja Opeln. Den lägre bränslekostnaden äts nästan helt upp av högre kostnader på de övriga posterna i milkostnadskalkylen. Eller av det faktum att en hel del Opelverkstäder inte ens rör bilen.

Det är därför inte så konstigt att det faktiskt blir Lexus CT 200h som kammar hem vinsten denna gången. För i slutet av dagen vill väl alla ha ett bekymmersfritt bilägande, och bekymmersfri lyx råkar vara Lexus signum.


MODELLHISTORIK

Opel Ampera   

2011 Säljstart för Opel Ampera. Bilen är en laddhybrid av typen EREV (extended range electric vehicle). Den drivs av en 151 hästkrafter stark elmotor via ett litiumjonbatteri på 16 kWh. Utöver det finns en räckviddsförlängande bensinmotor som kan ladda ovan nämnda batteri för längre resor. Modellen finns sedan ett år tillbaka på den amerikanska marknaden under namnet Chevrolet Volt.
2011 Utses till årets bil i Europa.
2015 Opel slutar tillverka Ampera. Systermodellen Chevrolet Volt fortsätter dock att säljas på den amerikanska marknaden.

Lexus CT 200h

2011 Säljstart för Lexus CT 200h som är en fullhybrid i kompaktsegmentet. Den drivs av en bensinmotor på 99 hästkrafter i kombination med en elmotor på 82. Drivlina delas med Toyota Prius/Auris HSD.
2013 Facelift till modellår 2014. 
2017 En andra facelift med kraftigt omarbetat yttre, samt ett interiört lyft med framför allt större infotainmentskärm.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Bakom ratten i Lexus CT 200h är det lätt att trivas. Hela cockpiten andas lite rymdskepp. Infotainmentsystemets fyrkantiga styrdon som sitter där växelspaken normalt är har dock inte åldrats allt för väl i jämförelse med dagens pekskärmsförsedda infotainmentskärmar.

CT-ÄGARNA ÄLSKAR...
CT-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Inga problem på nio år. Sanslöst!"
"Krånglar aldrig."
"Bilen inger lugn, och man känner sig avspänd bakom ratten."
"Perfekt förarmiljö!"
"En underbar bil som håller utlovad bränsleförbrukning."
"En sensor orsakad en återkallning men det fixades över en dag, och jag fick en lånebil."
"Interiörpaneler som lossnat."
"Tveksam fjädringskomfort."
"Larmets interiörsensor reagerar på kupévärmaren."
"Inte samma lyxkänsla som de större Lexus-modellerna."
"Mycket dyr service!"
"Högljudd."

Interiören i Opel Ampera är som ingen annan på marknaden vare sig då eller idag. De plottriga tryckkänsliga knapparna uppskattas inte av ägarna. Och kan man klandra dem?

AMPERA-ÄGARNA ÄLSKAR...
AMPERA-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Överlägsen andra laddhybrider då man alltid har elmotordrift på hjulen!"
"En fantastisk drivlina!"
"En laddhybrid som efter sju år matchar dagens nya laddhybrider."
"Längre räckvidd än de flesta laddhybrider."
"Snygg design som står sig än idag."
"Bromsskivorna rostar om man inte bromsar hårt lite då och då."
"Klimatanläggningen krånglar."
"Rattlås som fastnar."
"Det har blivit omöjligt att få service i Dalarna där jag bor!"
"Den elektriska handbromsen slutade att fungera."
"Laddkontakten sprack så vatten kom in i den."
"Elvärmaren strulade, aggregatet byttes ut på garantin."

Ampera har bara plats för två passagerare i baksätet. Detta genom att batterierna ligger i ett T- mönster i golvet, och bildar en slags kardantunnel genom mitten av bilen.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Opel Ampera 2011–2015

Ekonomi Kör utan att tanka!
Miljö Elektriska mil är skonsamma mot miljön.
Körglädje Gasrespons som en elbil!

Lexus CT 200h 2011–2020

Kvalitet Byggkvalitet som bara Lexus kan!
Miljö Snål på dropparna och bitvis elektrisk.
Varumärke Ensam premiumbil i segmentet.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP

Opel Ampera 2011–2015

Rattlås Ett typfel som drabbat många bilar är att rattlåset hängt sig och vägrar låta användaren starta bilen. Kolla med föregående ägare om det berör ditt tilltänkta exemplar, eller ännu bättre hitta en bil där det åtgärdats under bilens garanti.
Serviceplats Undersök möjligheten till service av Ampera i närheten av dig. Långt ifrån alla Opelverkstäder skruvar nämligen på den tämligen komplicerade laddhybriden.
Batteri Det normala 12-voltsbatteriet är en vanlig felpunkt som kan orsaka allehanda mystiska elektronikfel. 

Lexus CT 200h 2011–2020

Interiör Några ägare uppger att vissa interiörpaneler inte sitter fast ordentligt. Kolla så att ditt potentiella exemplar inte rasslar från interiören vid en provkörning.
F-Sport Fjädringen i CT 200h är en av bilens få svagheter, då många ägare upplever den som aningen hård. Bilar utrustade med F-Sportpaketet har hårdare sportfjädrar redan som standardutrustning.


Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

LADDHYBRID... ELLER EL-BIL?

Blev du lite förundrad över att jag kallar Ampera för en laddhybrid när den faktiskt drivs av en elmotor? Och kanske ännu mer förvirrad av att den har en räckviddsförlängande bensinmotor som enbart laddar batteriet, precis som i elbilen BMW i3? Du är inte ensam om att klia dig i huvudet.

Det hela beror på att den i grund och botten faktiskt är amerikansk. Trots att bilen klassas som en EREV (Extended Range Electric Vehicle) av tillverkaren, alltså elbil med räckviddsförlängare på svenska, gör knepiga amerikanska utsläppsregler som fastställdes 2012 att bilen kategoriseras som en laddhybrid, eller plug-in hybrid som det heter där borta. Detta då räckvidden på bensin är längre än på batteripackets elektricitet, vilket diskvalificerar den från den då nyinförda BEVx-kategorin (alltså elbil med räckviddsförlängare). 

Den ursprungliga versionen av BMW i3 Rex med batteripack på 60Ah klarar egentligen inte heller den klassificeringen, vilket är varför bilar sålda i Staterna har en mjukvarubegränsning som gör att de bara kan använda 7,2 liter av bränslet i den 9 liter stora tanken.

Visst är det fantastiskt när byråkrati begränsar den innovation man egentligen försöker främja?