Begduell: Mercedes SL mot Mercedes SLK

Premium

Begduell: Mercedes SL mot Mercedes SLK
90-talsikonen SL eller den nättare SLK – vilken Mercedes är det bästa begagnatvalet?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


I ärlighetens namn är bilarnas akronymer något missvisande. Inte ens på bilsalongen i New York 1954 när SL slog upp sina måsvingedörrar för första gången, rörde det sig om en särskilt lätt bil med hela 1.500 kg i matchvikt.

Inte heller blev bilen lättare när fjärde generationen av SL skickades ut genom fabriksdörrarna till årsmodell 1989. Den ersatte den långkörande tredje generationen som då tillverkats i hela 18 år! Den fjärde generationens distinkt kantiga utseende signerat Bruno Sacco, ackompanjerades av en vikt på hela 1 800 kg. Alltså nästan 300 kg tyngre än föregångaren!

Men det verkar inte störa ägarna av dessa bjässar nämnvärt. De är nämligen rörande överens om att se på bilen mer som en kompetent GT-vagn, snarare än som en sportbil.

Något annat de är eniga om är att Mercedes inte tillverkar bilar på samma sätt längre. Att det mesta är överdimensionerat i en SL av generation R129 (som den fjärde generationen heter), är en frekvent återkommande kommentar. Kanske inte så konstigt då bilen trots allt bygger på W124-generationen av E-klass. En bil som man än idag stöter på på vägarna, trots att den gick ur produktion 1996!

Men allt är inte guld som glimmar med SL. För sin tid var den rätt tekniskt innovativ med bland annat en dold störtbåge som automatiskt fälls ut vid en eventuell olycka, och elektroniskt styrd aktiv fjädring.

Det sistnämnda är något du kanske bör styra undan från. Förvisso verkar de inte fela i överdriven utsträckning, men när de väl gör det kommer reparationsnotan inte att vara nådig! Dessutom har det hänt rätt mycket med fjädring och stötdämpare sedan bilen lanserades, och en uppsättning från exempelvis Koni lär göra ett minst lika bra jobb.

Är du inte så sugen på 90-talsikonen SL R129, kostar den betydligt modernare SLK 320 i princip lika mycket som en sen årgång av SL 320! Den har dessutom bekvämligheter som ett elektriskt fällbart plåttak, något som var rätt ovanligt när bilen lanserades.

Med en enkel knapptryckning får du ett ordentligt tak över huvudet i SLK. Något som i SL kräver två personer och att den medföljande hardtopen inte slarvats bort.


FELRAPPORTEN – ÖVER FÖRVÄNTAN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är inte ofta vi har ett så pass långt tidsspann för snittbilen i felrapporten. Stirra dig därför inte blind på de svarta staplarna. Inte helt oväntat har den avancerade tekniken i SL börjat strula, nästan varannan ägare har haft elektronikproblem. 15 procent av SLK-ägarna har haft rostskador på sina bilar. Inte så farligt i jämförelse med vagnar från 90-talet kanske, men knappast en imponerande siffra idag.

Du bör dock se till att takets fällmekanism fungerar som den ska på ditt tilltänkta exemplar. Det kan även vara en idé att ta bilen genom en biltvätt när du är ute och provkör. Den lilla slant du eventuellt bjuder den gamla ägaren på med tvätten, är väldigt liten i jämförelse med att fixa ett läckande tak!

Något som inte lär ge dig några nämnvärda problem med någon av Mercorna är motorn. SLK 320 och SL 320 efter andra faceliften 1998 har nämligen samma motor under huven.

Den 3,2 liter stora M112-sexan gör inte någon av bilarna till en raket. Men prestandan är ändå hygglig, och med regelbundna oljebyten lär motorn hålla i all evighet.

Dessvärre ser inte karossen på SLK ut att leva lika länge. Mercedes hade allvarliga problem med rost under den här perioden, och SLK var inte undantagen.

Välj helst ett sent finkört exemplar som besparats både regn och slask, eller en bil av årsmodell 2003–2004, när man började galvanisera karosspanelerna samt ändrade lackeringsprocessen.

Utöver detta och de kontrollpunkterna du hittar på första sidan i artikeln är det vanligt slitage du bör kolla på. Bilarna har trots allt ett par år på nacken, även om miltalet inte är särskilt högt. Det innebär att du bör kolla efter oljeläckage både under motorhuven, men även under bilen. Glöm inte heller att kolla så att hjullager, bromsar och fjädring fungerar som de ska.

Bruno Saccos klassiska design till trots blir det faktiskt den betydligt nättare SLK som vinner duellen. Du får helt enkelt en nyare, mer pålitlig bil som fyller samma ändamål, för i princip samma pengar!


MODELLHISTORIK

Mercedes SL (R129)

1989 Efter hela 18 år, lanseras fjärde generationen av SL.
1996 En smärre facelift. Luftslitsarna på sidan blir två istället för tre, bilen får nya baklampor och lackerade stötfångare.
1998 Andra faceliften med bland annat en ny V8.

Mercedes SLK (R170)

1996 Säljstart för SLK, som blir Mercedes svar på den explosivt växande roadsterklassen. Till skillnad mot konkurrenterna har SLK ett hydroelektriskt fällbart plåttak.
2000 Facelift både interiört och exteriört. V6-modellen 320 introduceras och de fyrcylindriga motorerna uppdateras.
2001 Bilar utrustade med manuell växellåda begåvas med en sjätte växel. Samtidigt lanseras SLK 32 AMG som svar på BMW Z3 M och Porsche Boxster S. Under huven har 320-motorn försetts med kompressor och levererar 349 hästkrafter!


ÄGARNA OM SINA BILAR

Varför köpa en retrodesignad bil med inspiration från forna klassiker, när du kan köpa en Mercedes SL med fantastisk 80-talsdesign både exteriört som interiört!

SL-ÄGARNA ÄLSKAR...
SL-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En härlig bil att glida omkring i."
"Kvalitetskänslan är enorm!"
"Vansinnigt vacker!"
"Sannolikt den bäst byggda Mercedesen man kan köpa."
"En mycket trevlig gammelbil för lite pengar."
"Höjden av teknik när den lanserades."
"Spräckta sömmar i stolarna är vanligt."
"Strulande luftfjädring."
"Luftkuddarna har torkat ut."
"Bytte bägge katalysatorerna!"
"Suffletten har spruckit."
"Fått byta ut databoxen i bilen."

Interiören i SLK är faktiskt inte helt olik den i äldre SL. Men ägarna är nöjda, och då är det väl dumt att ändra på ett vinnande koncept?

SLK-ÄGARNA ÄLSKAR...
SLK-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Motorn i min 32 AMG är underbar!"
"Inte bäst på något, men skaplig på en massa!"
"Makalöst rolig bil för pengarna."
"En härlig glidarbil."
"Oljeläckage vid kardanknuten."
"Värmen var alltid på."
"Taket inte riktigt tätt, det läcker in vid maskintvätt."
"Problem med rost."
"Bilarna i Tyskland levererades utan rostskydd i balkar och underrede."

Förkortningen SLK står för Sportlich, Leicht und Kurz. Alltså sportig, lätt och kort. Vilket var designbriefet för modellen. Dessvärre väger den mer än en BMW Z3 som lanserades året innan, och sportigheten får på fingrarna av Mazda MX-5 som den var tänkt att konkurrera med.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Mercedes SL 1989–2001

Körglädje Fäll taket och låt motorn vråla!
Kvalitet Överdimensionerad kvalitetskänsla!
Design Kantig och fantastisk. Tack Bruno Sacco!

Mercedes SLK 1996–2004

Körglädje Liten bil, stor motor!
Kvalitet Bättre byggd än konkurrenterna.
Design Stilfull bil som lär bli en klassiker!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP

Mercedes SL 1989–2001

Tak Funktionstesta takets fällmekanism och undersök sufflettens skick. Räkna med att betala ungefär 10 000 kronor för en sufflett hos specialist. Se även till att hardtopen följer med, och att den passar. Bilar före årsmodell 1992 har en annorlunda tätning som gör att en äldre hardtop inte passar nyare, och vice versa.
Elektronik Vid lanseringen var modellen otroligt tekniskt avancerad. 31 år senare har all den där elektroniken en tendens att strula. Testa darför allt elektroniskt på bilen!
Historik Då SL har varit nere i väldigt låga priser är det bra att du försäkrar dig om att du inte råkar köpa en krockad eller fusklagad bil.

Mercedes SLK 1996–2004

Tak Kolla att taket fälls upp och ned utan problem, samt att det håller tätt i en biltvätt.
Historik Även SLK har gått att få för lite pengar. Försäkra dig om att du köper ett ordentligt servat, och okrockat exemplar.
Rost Mercedes hade påtagliga problem med rost under den här tidsperioden. Ytrost är således ett vanligt fel. Till årsmodell 2003 började man dock rostskydda genom att galvanisera karosspanelerna.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

VALUTA FÖR PENGARNA!

Generellt ser jag inte på bilar som en investering. Behandlar man dem som tavlor missar man halva poängen med ägandet. Men när det kommer till bilar av den här åldern och kalibern, är det faktiskt möjligt att både köra dem och se värdet öka med tiden.

Jag lämnar inga garantier för att just din kommande SL/SLK ökar i värde, men med tanke på att priskurvan redan vänt för bägge modellerna är det osannolikt att de skulle bli värde mindre om man håller efter dem. Och de är faktiskt betydligt enklare än du tror. 

Till skillnad mot "enklare" bilar finns här ett stort dedikerat nätverk av reservdelsspecialister och entusiaster. När en Mercedes når klassikerstatus blir det dessutom busenkelt att skaffa nya delar.

Saknar du ilägget för backspegeln på din ursprungliga 300 SL från 1957? Inga problem! Mercedes har förvisso slutat tillverka delen, men du kan fortfarande få den 3D-printad i vad man kallar för "originalkvalitet". Räkna inte med att det är billigt, men kan man verkligen sätta ett pris på ett rullande konstverk som ökar i värde?

Dessutom slipper du leta på ebay efter en del som det förmodligen bara finns ett fåtal exemplar kvar av på planeten!