Begagnatmatchen: Tesla Model 3 mot konkurrenterna!

Premium Model 3 är Teslas klart mest framgångsrika modell hittills, men är den ett bättre begagnatköp än konkurrenterna i mellanklassen?

Begagnatmatchen: Tesla Model 3 mot konkurrenterna!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Tesla är ett ganska unikt bilmärke, både när det gäller hur de marknadsför sig (nästan inte alls) och hur oerhört populära bilarna har blivit på väldigt kort tid. Den första Teslan var Roadster, som kom 2008 och byggde på ett chassi från Lotus Elise – men var eldriven. 

Modellen lämnade kanske inga större avtryck hos den stora massan, men det gjorde definitivt Model S som hade premiär 2012. Parad med ett konstant växande laddnätverk lämnade Model S resten av bilbranschen bakom sig, och plötsligt kunde nästan vem som helst (som hade råd) köra elbil. Den efterföljande suven Model X som kom 2015 är klart mer avantgarde med sina falkvingebakdörrar, men även den har blivit väldigt framgångsrik.

Det var dock först med Model 3 (2017) som försäljningen tog fart ordentligt. Faktum är att det räckte med att Elon Musk visade bilen, så ställde sig folk i kö. Bokstavligen.

Inom en vecka hade 325 000 spekulanter reserverat en Model 3. Och i juni 2021 blev modellen världens första elbil att säljas i över en miljon exemplar globalt.

Model 3 är verkligen populär. Och väldigt trevlig att köra, som vi kommit fram till i otaliga tester under de senaste åren. Dessutom fortsätter Tesla att bygga ut sitt Superchargernätverk, så elbilslivet lär bli ännu smidigare framöver.

Men hur är Model 3 att köpa och äga som begagnad? Vi har frågat ägarna som satt betyg på sina bilar i vår begagnatdatabas.

Det är kanske inte helt oväntat att det är i IQ- och EQ-momenten som Model 3 presterar allra bäst. Framför allt i IQ-delen är det gröna siffror över hela linjen, ägarna förefaller vara riktigt nöjda med sina bilar på dessa punkter. Till och med problemfriheten och garantinöjdheten ligger över snittbilens för perioden (även om kvalitetskänslan ligger under medel).

Så länge man blir väl bemött av verkstaden och får sina problem lösta verkar det inte göra så mycket att bilen strular. Låg förbrukning och (därför) gynnsam totalekonomi avrundar den illgröna ronden.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Garantiärenden är väldigt vanliga när det gäller Tesla Model 3, hela 46 procent av ägarna uppger att de haft sin bil inne för en garantiåtgärd. Även inredningen strular, för nästan en femtedel av Model 3-ägarna – att jämföra med Polestar 2 som inte dras med några sådana problem över huvud taget.

När det gäller TQ är det lite värre, här är Model 3 inte bättre än konkurrenter som BMW 3-serie och Polestar 2 – och får se sig slagen av Volvo V60.

Främst är det ljudnivån som ägarna upplever som hög, men även baksätet får halvdant betyg. Notera att Volkswagen ID.3 är bäst i gänget på detta område, även om det råkar vara en av väldigt få ljuspunkter med den bilen. 

Vilken version ska du välja då? Av de drygt 130 Model 3 som låg på Blocket vid pressläggningen var 35 värstingen Performance, och ungefär lika många var den enbart bakhjulsdrivna instegsmodellen Standard Range Plus med något mindre batteri och därför lite kortade räckvidd. Majoriteten av bilarna till salu är Long Range AWD, de har alltså det stora (litiumjon) batteripaketet och fyrhjulsdrift. 

Måste man inte kunna ta sig från 0 till 100 km/h på under fyra sekunder räcker Long Range till alldeles förträffligt. 346 hästar sätter riktigt bra fart på ekipaget och fyrhjulsdriften gör bilen både säker och underhållande sommar som vinter. Styrningen är ordentligt kvick vilket överraskar många, men när man väl har vant sig kommer man aldrig vilja köra en bil med "vevig" styrning igen.

Förarmiljön i Model 3 är väldigt speciell. Här finns inga fysiska knappar, allt styrs via den stora centrala skärmen på panelen. Det kan man tycka vad man vill om, men ägarna verkar inte ha alltför stora problem med just denna detalj, betygen är positiva.  

Prisbildssiffrorna på det förra uppslaget gäller just för Long Range AWD, då vi anser att den är det bästa köpet. Och dessutom är utbudet störst av den versionen, vilket talar för att du kommer kunna hitta just det exemplar du vill ha. 


MODELLHISTORIK

Tesla Model 3 2017–2021

2017 Premiär för Model 3, i versionerna Long Range och Performance.
2019 De första bilarna letar sig till Sverige.
2019 Den billigare Standard Range-modellen ansluter – med bakhjulsdrift och lite kortare räckvidd.


Model 3-ägarna älskar...

"Väldigt billig att äga."
"Bästa kombinationen av körglädje och utrymmen."
"Magiskt antispinn-system."
"Laddinfrastrukturen är ovärderlig!"
"De trådlösa uppdateringarna gör bilen bättre."

Model 3-ägarna gillar inte...

"En dörrlist var felaktigt skuren, vilket gav läckage."
"Feljusterad dörr orsakade vindbrus och trög stängning."
"Dålig karosspassning."
"Lackskador vid leveransen."
"Knak och gnek från förarstolen."

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

JOHN ARGELANDER:

"You must unlearn what you have learned..."

Citatet ovan härstammar från den lilla gröna, spetsörade Star Wars-karaktären Yoda, och stämmer väldigt bra in på Tesla Model 3.

Första gången jag satte mig bakom ratten i den här bilen visste jag inte vad jag skulle tro. Eller göra. Det regnade nämligen, och jag kunde inte hitta spaken för vindrutetorkarna. Eller rättare sagt, det fanns ingen. Jag kände mig ytterst förvirrad. 

Någon vänlig kollega med lite mer Model 3-erfarenhet visade mig. "Hehe, jo, just det, torkarna och regnsensorn styrs via skärmen här..."

Skulle man alltså bli tvungen att leta i menyer när en mötande lastbil just öst femtio liter grumligt pölvatten över vindrutan?! Så illa var det såklart inte, men faktum kvarstår: Tesla Model 3 är en bil som gör saker på sitt eget sätt. Personligen gillar jag den för körkänslan och livligheten, men jag vet inte om jag vant mig vid föramiljön riktigt än. Torkarna däremot, de har jag full koll på.


Läs mer

81 tester och provkörningar av Tesla Model 3 samt 222 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Tesla Model 3.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.