Begagnatmatchen: Så står sig Audi e-tron mot konkurrenterna

Premium Audi e-tron är en av pionjärerna när det gäller eldrivna suvar. Hur är den att äga? Vi har frågat de som vet bäst.

Begagnatmatchen: Så står sig Audi e-tron mot konkurrenterna
Ägarna av Audi e-tron är både hänförda och har sina betänkligheter.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Vill man äga och köra en fullstor elbil är marknaden fortfarande relativt liten, och är siktet inställt på en suv har utbudet varit ännu snävare – åtminstone till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq anlände förra året. Innan dess var man mer eller mindre hänvisad till riktigt dyra modeller, som exempelvis Audi e-tron. 

Det är därför inte så förvånande att e-tron är många ägares första elbil, när vi tittar på omdömena i vår begagnatdatabas. Och flertalet av dem är hänförda av bilkonceptet, även om de också har en hel del betänkligheter kring livet med en elbil. Saker som kanske inte har så mycket att göra med själva bilen, utan mer med laddningen och infrastrukturen.

De flesta ägare är dock överens om att Audis officiella förbrukningssiffor är ett skämt. E-tron drar väldigt mycket mer ström än vad WLTP-siffrorna antyder, speciellt under vinterhalvåret. Detta är något som vi också noterat under tidigare tester, förra uppslaget (!) av denna tidning är det senaste exemplet. 

En av modellens största styrkor är den andra sidan av samma mynt, nämligen laddningen. Det går undan, trots att bilen "bara" kan ta emot maximalt 150 kW vid en snabbladdningsstolpe.

Tricket är att skillnaden mellan batteriets netto- och bruttokapacitet är relativt stor. Därför hålls laddeffekten på en väldigt hög nivå, även när maxkapaciteten närmar sig, istället för att börja dala så fort man fyllt batteriet till över 50 procent (som är fallet i många andra elbilar).

Här har Audi varit smarta, och ägarna är nöjda över att slippa stå och vänta i vad som känns som en evighet för att få de sista 10–20 procenten. Just denna punkt är viktig när det handlar om att byta ut sin förbränningsbil mot en eldito.

Däremot är det många e-tronägare som är missnöjda med laddnätverket i Sverige, och en stor andel av kommentarerna förmedlar en känsla av att de kastar lystna blickar mot Teslas Superchargernätverk (som snart kommer att öppnas även för andra fabrikat).


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Vi ska börja med att säga att det inte finns särskilt många Skoda Enyaq i vår begagnatdatabas riktigt än, så ta de siffrorna med en stor nypa salt. Vad gäller Audi e-tron är den förhållandevis förskonad från garantiärenden jämfört med andra fullstora elbilar, och även vad gäller elektroniken är den bättre än "storebror" Q7. Den avancerade drivlinan förefaller vara i stort sett skottsäker.

Ägarna tycker att stolparna är för få till antalet, att de ofta är trasiga eller glappar vid inkoppling, att andra elbilister står för länge vid dem, et cetera. Extremt rimliga åsikter från en skara människor som hittills tankat sina bilar på några minuter, men som nu bryter ny mark.  

Apropå ny teknik är det intressant att läsa ägarnas kommentarer om My Audi-appen, som ska göra det lättare att leva med e-tron. Så verkar inte ha varit fallet, en klar majoritet har haft problem med den men i många fall har en mjukvaruuppdatering (av bilen) löst problemet.

Detsamma gäller för infotainmentsystemet som ett antal ägare upplever som segt och buggigt med skärmar som slocknar och startar om sig själva i tid och otid. 

Den övergripande åsikten om hur det är att åka i e-tron är dock överväldigande positiv. Utrymmena, föramiljön och framför allt ljudnivån och komforten hyllas av ägarna, och detta är saker som vårt testlag verkligen håller med om. Fjädringskomforten är bland de absolut bästa på marknaden, åtminstone på den här sidan om Rolls-Royce. E-tron har faktiskt aningen högre fjädringsbetyg än storebror Q7 – en ordentlig skalp!

Slutresultatet är dock att e-tron får se sig slagen av sina konkurrenter, och boven i dramat är den höga förbrukningen. Betyget i denna rond är som synes väldigt mycket sämre än för elbilskonkurrenterna i segmentet, och troligen även en viktig anledning till de låga betygen i ronderna Märkestrogen och Bra köp.

Här har Audi lite att jobba med framöver. E-tron är nämligen många ägares första elbil, och ger de så här låga betyg för förbrukningen finns det anledning att tro att de kommer att välja ett annat fabrikat vid nästa bilbyte. Teslamodellerna Model S och Model X har exempelvis klart högre betyg i dessa ronder. 

En ägare uttryckte saken väldigt kärnfullt: "Fantastisk bil – inte så fantastisk elbil." Det summerar faktiskt e-tron ganska bra.


MODELLHISTORIK

Audi e-tron 2018–2021

2018 Premiär på höstsalongen i Paris. Två versioner: 50 quattro (313 hk) och 55 quattro (408 hk).
2020 "Coupén" Sportback gör entré på vårkanten.
2021 S-versionen med tre elmotorer, 503 (boost)-hästar och hela 973 Nm blir ny toppmodell.


E-tron-ägarna älskar...

"Magisk bil!"
"Bra som förmånsbil när man bara kör kortare sträckor."
"Suveränt komfortabel och rymlig bil."
"Otroligt tyst, även i högre hastigheter."

E-tron-ägarna gillar inte...

"Törstig. Förbrukningen långt över WLTP-siffran."
"Segt och buggigt infotainmentsystem."
"My Audi-appen har problem att få kontakt med bilen. Förbättrades efter mjukvaruuppdatering." "Laddluckan fungerar dåligt vintertid."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

JOHN ARGELANDER:

"E-tron – den första elbilen med riktigt lyxig laddning"

Nu överdriver jag lite grann, men att ladda en e-tron är nästan (väääldigt nästan) som att tanka en förbränningsbil. Det går såklart långsammare att fylla batteriet än en bränsletank, men man slipper åtminstone den ständigt dalande laddeffekten som många andra elbilar dras med när batteriet börjar bli fullt. Här är det i stort sett fullt flöde genom kabeln hela tiden, och det förkortar laddtiden avsevärt. 

Förklaringen är ganska enkel: 100 procent är inte 100 procent. Audi har programmerat in en buffert i batteriet, som gör att man kan fylla batteriet väldigt snabbt upp till den gränsen. Sedan är det stopp. Man åker därför runt med ett antal kilo batteri som aldrig kommer att användas, men det är priset man betalar för att snabbt kunna ladda fullt.  

Sedan har vi det här med ytterbackspeglarna. De kamerabaserade tillvalsspeglarna är kort sagt urusla. En säkerhetsrisk, åtminstone vid rangering. Så välj en bil utan dem!


Läs mer

29 tester och provkörningar av Audi e-tron samt 57 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Audi e-tron.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.