Begagnatmatchen: Så klarar sig BMW i3 mot konkurrenterna

Premium Den lika kompakta som tekniskt avancerade i3 är en av marknadens mest långlivade elbilar. Vi kollar med ägarna vad de tycker om sin bil.

Begagnatmatchen: Så klarar sig BMW i3 mot konkurrenterna
BMW i3 kan komma att bli en kultbil i framtiden – det kan vara ett köpargument redan i dag.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Att konstruera en elbil är komplicerat, oavsett om man har en befintlig bas att utgå ifrån eller om man börjar med ett blankt papper.

BMW tog i från tårna med i3, man började inte bara från scratch utan man byggde även bilens space frame i kolfiber och kaross och hjulupphängningar i plast och aluminium. Ett väldigt dyrt tillvägagångssätt; bara flaggskeppet 7-serien har lika mycket kolfiber som i3.  

Inredningen i i3 består till stor del av återvunna material, och BMW har även försökt att göra hela tillverkningsprocessen så miljöanpassad som möjligt. Även det en dyr satsning, men en aspekt som inte verkar gå ägarna förbi.

Många kommentarer i vår begagnatdatabas gäller bilens avancerade konstruktion och miljötänket bakom den. Många kallar i3 för "framtidsbil" och flera hyllar de oortodoxa interiörmaterialen. Men så är också i3 en relativt unik bil. 

Det råder faktiskt konsensus bland ägarna. De är överens om att bilen är hyfsat problemfri och att köregenskaperna är utmärkta.

De som haft flest problem förefaller vara de ägare som valt REx-modellen (Range Extender), som förutom elmotor och batteri även har en liten bensinmotor på 650 kubik – hämtad från en BMW-scooter. Motorn driver inte bilen direkt, utan fungerar bara som "batteriladdare" och går därför på mer eller mindre konstant varvtal. En förståelig lösning då i3 aldrig varit en elbil med särskilt imponerande räckvidd. 

På den punkten är ägarna också samstämmiga, många av dem hade önskat några mil till. REx-modellen finns inte längre på modellprogrammet, och sedan 2019 har ett större batteri tillkommit. Större, men fortfarande inte stort.

BMW envisas med att använda enheten amperetimmar istället för kilowattimmar, och det "stora" 120 Ah-batteriet är omräknat på 42 kWh. De ursprungliga batterierna på 94 respektive 60 Ah är på 33 respektive 21 kWh, och räckvidden blir därmed klart begränsad. Ägarna pratar om siffror på runt tjugo mil sommartid och drygt hälften under vintern. 

Därför blir i3 ofta andrabil i hushållet, men många ägare berättar att de hellre kör sin i3 än "den andra bilen" – och att de inte kan tänka sig att skaffa en förbränningsbil igen. Några är faktiskt inne på sin tredje i3:a i rad, så något har BMW gjort rätt. Betyget för "Bra köp" är höga 94 procent.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Som alltid med nyare bilmodeller är det oftast elektroniken som krånglar – dock är i3 inte värre drabbad än sina elbilskonkurrenter. Otäta damasker till stötdämpare och drivaxlar är de största problemen på chassisidan. Vad gäller lack och rost är det mest det förstnämnda som orsakat ägarna bekymmer, i3 är byggd av kolfiber och aluminium och rostar därför inte.

Däremot är betyget för "Märkestrogen" väldigt lågt, och anledningen är att BMW inte kommer att bygga en efterföljare till i3 när modellen tas ur produktion efter år 2022. 

Trots den avancerade konstruktionen verkar i3 inte vara befattad med några regelrätta typfel, även om en andel ägare säger sig ha haft problem med antingen stötdämparnas eller drivaxlarnas damasker, som helt enkelt inte är täta, och några klagar på trasig stolsvärme och att bilen inte vill släppa taget om laddsladden efter genomförd laddning. 

Andra egenheter är känsligheten för sidvind i hög fart, ett resultat av att bilen är hög och förhållandevis kort. Bagageutrymmet får inte heller toppbetyg, men vilken bil på under fyra meter har ett jättebagage? Några ägare beklagar sig även över att i3 inte går att köpa med dragkrok, och att de stora – men mycket smala – däcken är relativt dyra.

I fallet BMW i3 är det ganska enkelt att säga vilken version du ska satsa på, och det har egentligen bara med räckvidden att göra. Kör du sällan mer än 10–15 mil åt gången kan du välja vilken batteristorlek som helst, men får de siffrorna räckviddsångesten att komma krypande ska du definitivt satsa på ett nyare exemplar med 120 Ah-batteriet – alternativt titta närmare på en bil med Range Extender. Är prestanda viktigare än räckvidd finns den vassare i3s med sänkt sportchassi, bredare spårvidd och biffigare däck.

Oavsett vilken version du väljer kommer du att få en väldigt pigg, körglad och tekniskt avancerad bil med en av världens trevligaste interiörer.

Vi skulle dessutom inte bli förvånade om i3 blir något av en kultbil framöver, när produktionen läggs ned. Det kan vara ett köpargument i sig. 

MODELLHISTORIK

BMW i3 2014–2021

2014 Premiär för i3, med vätskekylt litiumjon-batteri på 60 respektive 94 Ah. Båda versionerna har en synkron elmotor på 170 hk/250 Nm som driver bakhjulen. En REx-modell finns också, med en tvåcylindrig bensinmotor som endast fungerar som generator.
2018 Facelift, och den sportigare i3s med 184 hästar och 270 Nm ansluter.
2019 i3 erbjuds med ett större 120 Ah-batteri. REx-versionen slutar säljas i Sverige.


i3-ägarna älskar...

"Billig i drift."
"Rymlig med tanke på formatet."
"Kolfiberkonstruktionen är mumma för oss tekniknördar."
"Kvick och snabb, man sitter högt och har bra uppsikt över trafiken."
"Vansinnigt underhållande att köra. Tycker synd om alla andra som inte har en!"

i3-ägarna gillar inte...

"Laddkabel som inte lossar från laddstolpar/snabbladdare."
"Däcken är dyra."
"Trasig stolsvärme."
"Stötdämpar- och drivaxeldamaskerna är inte täta."
"Saknar möjlighet att montera dragkrok."
"Sidvindskänslig på motorväg."
"Knak/gnek/skrammel från inredningen."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER

"Förvara i3 i ett mörkt garage – så du slipper se den"

Personligen tycker jag att BMW i3 är en av de absolut fulaste bilarna som rullar på våra vägar. Den är faktiskt direkt missprydande. På utsidan. Kupén är däremot bland de läckraste som finns, med härliga materialval, fin känsla och generös rymd.  

Dessutom är i3 oerhört trevlig att köra. Både styrrespons och gasrespons är gokartmässigt rappa, och balansen är finfin. Jag gillar också att BMW programmerat gaspedalen så att man verkligen kan köra med endast den pedalen, ända ner till 0 km/h. Det gör i3 till en av marknadens bästa bilar att köa i. 

Vid laddstolpen är i3 en fröjd, tack vare det vätskekylda batteriet som tål (relativt sett) hög spänning under stora delar av laddningen – till skillnad från många andra elbilar i segmentet. 

i3 har många fina kvaliteter, så kan du leva med den begränsade räckvidden – och gillar designen – är modellen definitivt värd att kika närmare på.


Läs mer

17 tester och provkörningar av BMW i3 samt 256 nyhetsartiklar på vår samlingssida om BMW i3.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!