Begagnatmatchen: Volkswagen Passat GTE mot konkurrenterna

Premium Det har blivit dags att titta närmare på en av Sveriges mest populära laddhydrider. Är Passat GTE bättre än konkurrenterna?

Begagnatmatchen: Volkswagen Passat GTE mot konkurrenterna
Ingen annan laddhybrid har under de senaste fem åren sålt lika mycket som VW Passat GTE. Men vad tycker ägarna om bilen?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Volkswagen Passat GTE var en av de första laddhybriderna på den svenska bilmarknaden, och modellen har visat sig bli väldigt framgångsrik.

Vid premiären för sex år sedan satt många svenska familjer och väntade på en fullstor laddhybridkombi (vid den tidpunkten hette favoriten Mitsubishi Outlander PHEV). Redan året efter, 2016, såldes det dubbelt så många Passat GTE som Outlander PHEV, och tittar man på Bilswedens statistik över sålda laddhybrider från januari 2015 till oktober 2021 är Passat GTE klar listetta med nästan 23 000 exemplar. Tvåa är Volvo S/V60 med drygt 18 000, och Outlander är trea med knappt 17 000.

Beståndet är alltså väldigt stort i Sverige, och utbudet på begagnatmarknaden är hyfsat.

Det ska även sägas att andrahandsvärdet på Passat GTE är bra, ett bevis på att bilen fortfarande är populär trots att många nya modeller introducerats de senaste åren. 

Vad tycker ägarna då? Generellt sett är de nöjda, och i många fall kan man ana att de köpt sin bil för att de inte riktigt "vågat" satsa på (eller haft råd med) en elbil. Dessutom är det många ägare som har sin GTE som förmånsbil – och de är inte sällan nöjda med ekonomikalkylen. 

Passat GTE är dock ingen felfri bil, och samma problem dyker upp gång efter annan när vi kikar på ägarnas kommentarer i vår begdatabas. 

Med tanke på att en laddhybrid är en relativt avancerad konstruktion är det inte så konstigt att de vanligt förekommande problemen rör drivlinan. I detta fall DSG-lådan, som ska hantera kraften från två olika motorer. Mekatroniken i lådan har i många fall fått bytas ut, då ett antal bilar varit väldigt ryckiga när man kört i låg fart. Detta har ofta åtgärdats på garantin. 

Ett annat allvarligt fel rör pumpen till klimatanläggningen – som delar styrdon med hybridsystemet. Pajar pumpen slutar inte bara klimatanläggningen att fungera utan bilen stannar helt och måste bärgas. En konstruktionsmiss, kort och gott.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

GTE-modellen verkar vara snudd på helt förskonad från problem gällande lack och rost, jämfört med andra Passatversioner. Detsamma gäller chassit, som får klart bättre omdöme. Däremot är det inte så svårt att förstå varför elektroniken strular mer i GTE än i andra Passater. Och vill man undvika garantiärenden är det tydligen inte en laddhybrid man ska ha.

Laddhybriddrivlinan i Passat GTE använder sig ofta av energiåtervinning vid lättare inbromsningar, vilket gör att det mekaniska bromssystemet inte gymnastiseras tillräckligt mycket. Resultatet är kraftigt rostangripna skivor som gnisslar eller skrapar, och som dessutom inte har fullgod bromsförmåga.

Dessa är de stora plumparna i protokollet, men några ägare rapporterar även om att bakluckan inte är helt tät och att den elektriska öppnings/stängningsfunktionen kan strula ibland.  

En annan egenhet som vissa Passat GTE dras med är att den elektriska stolsinställningen lever sitt eget liv. Man ställer in stolen i dess nedersta läge, men nästa gång man ska köra bilen har stolen höjt sig en liten bit. Inget allvarligt fel, men ändå smått irriterande. Detta har några verstäder åtgärdat genom att helt sonika eftermontera en strömbrytare på stolen, som stänger av eljusteringen.   

Vad gäller livet med Passat GTE är det många ägare som kanske inte haft just denna modell som förstahandsval, utan köpet har bestämts av arbetsgivarens tjänstebilavtal. Det i kombination med att Volkswagen Passat inte är marknadens sexigaste bil rent generellt, betyder att många ägare inte höjer den till de känslomässiga skyarna. De flesta av dem uppskattar dock modellen för de fina utrymmena, den goda komforten, totalekonomin och möjligheten att köra på el. 

Den förhärskande åsikten verkar vara att om elräckvidden hade varit ett par mil längre hade ägarna varit ännu mer nöjda med sin bil. Och några av dem berättar att "nästa bil blir en elbil", så på ett sätt är Passat GTE något av en brobyggare mellan dåtid och framtid – åtminstone för de människor som bor på ställen där laddinfrastrukten är utbyggd.

En ägare sammanfattar Passat GTE på ett utomordentligt sätt: "Kanonbil på många sätt, den enda nackdelen är att den är för förnuftig." Vi kan inte annat än hålla med.

MODELLHISTORIK

VW Passat GTE 2015–2021

2015 Premiär för GTE som sedan och som kombi. Drivlinan hämtas från Golf GTE och Audi A3 e-tron. I Passat är dock litiumjonbatteriet lite större (9,9 kWh).
2018 Facelift. Modellnamnet är numera utskrivet (jätte)stort på bakluckan. Den analoga klockan längst upp på instrumentpanelen försvinner, liksom Battery Charge-funktionen (då batteriet laddas av bensinmotorn under färd). Batteri-kapaciteten ökas till 13 kWh.


Passat GTE-ägarna älskar...

"Att glida fram ljudlöst på el är helt underbart!"
"Mycket bil för pengarna."
"Praktisk för barnfamiljen."
"Perfekt brygga mellan fossilbilism och elbilism."
"Suveräna utrymmen!"

Passat GTE-ägarna gillar inte...

"Dålig app."
"Infotainmentsystemet är buggigt."
"Klimatanläggningen krånglar."
"Sensorerna för Lane Assist och Side Assist klarar inte väta."
"Skrammel/missljud från inredningen."
"Dyr service på märkesverkstad."
"Laddkabeln fastnar i kontakten."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Passat är så tråkigt förnuftig att man bara måste älska den."

Visst kan det vara underbart när man träffat rätt. Hittat den där bilen som verkligen snackar med en, och som har en utstrålning som går rakt in i hjärtat. Man står i köksfönstret och beundrar skönheten på garageuppfarten, eller sitter kvar i förarstolen lite extra när man parkerat, bara för att krama ratten och låta fingertopparna stryka över reglagen.

Volkswagen Passat har troligen inte den rollen i någon bilägares liv, och det är också det som är så fenomenalt med modellen. Den löser alla problem din familj kan utsättas för, och den gör det med bravur. Samtidigt behöver du inte ha dåligt samvete för att den står otvättad ute i regn och rusk, för till syvende och sist är det en bil vi pratar om.  

Det finns dock en risk att Passat letar sig in i ditt hjärta ändå, men mer på ett vänskapligt plan. Det blir lätt så när man har en kompis som alltid finns där och ställer upp i alla väder. Utan snack och utan pretentioner. Det, om något, är älskvärt.

Läs mer

11 tester och provkörningar av VW Passat GTE samt 146 nyhetsartiklar på vår samlingssida om VW Passat GTE.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!