Begagnatmatchen: Tesla Model X – nyare mot äldre!

Premium Teslas stora suv är nytänkande på många sätt, men också befattad med många fel. Har den blivit bättre med åren? Vi frågar ägarna.

Begagnatmatchen: Tesla Model X – nyare mot äldre!
Hur bra är Tesla Model X som begagnatköp? Ägarna vet!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Ibland överträffar verkligheten dikten. Elon Musk och hans mannar tog verkligen i från tårna när det gällde företagets andra moderna modell, kallad Model X. Måsvingedörrar på en familjebil? Ja, varför inte! Eller, egentligen är de ju falkvingar om man ska vara noggrann.

Motorjournalister (och kunder) världen över förundrades över konstruktionen som inte bara öppnar bakdörrarna uppåt utan även viker dem på mitten så att de kan användas i trånga utrymmen. En mekanisk balett av sällan skådat slag.

Tråkigt nog, för Tesla, skulle det visa sig att falkvingedörrarna var onödigt komplexa, och majoriteten av Model X-ägarna i vår begagnatdatabas har haft problem med dem. 

Sensorerna i dörrbladen, som ska se till att dörrarna lyfts utan att slå i något, strular, och passformen är undermålig. Det sistnämnda har till och med varit så grovt att vi pratar repor och lacksläpp som följd. Centimeter och inte millimeter, således. Sedan har vi "de gamla vanliga" Teslafelen som rör lösa och felmonterade gummilister, och lackproblem. Detta gäller samtliga årsmodeller av bilen. 

I denna begagnatmatch ställer vi Model X mot sig själv, liksom mot konkurrenterna. Det största antalet bilar i vår databas är av årsmodell 2016 och 2017, så de får representera de äldre. 2018 till 2021 representerar de nyare.

Även om betygen för de olika årgångsintervallen följer varandra hyfsat väl, förefaller det som om de äldre bilarna är lite bättre än de nyare. Och inte bara när det gäller byggkvaliteten, de äldre årgångarna har aningen högre betyg i 11 av 15 ronder. Huruvida detta beror på exempelvis besparingar vid tillverkningen låter vi vara osagt, faktum är dock att konkurrensen hårdnat på sistone. När Model X lanserades var den unik i segmentet. Sådant kan definitivt avspeglas i betygen.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Siffrorna är ganska lika för de nyare och de äldre Model X-årgångarna, liksom för den mindre Model S. Många Teslaägare har som synes haft garantiärenden. Det har däremot inte e-tronägarna: Bara 11 procent! Det är mycket lågt. Det är mest elektroniken som strular, vilket inte är så konstigt på sådana här tekniskt avancerade och finessfyllda bilar.

Vad säger ägarna då? Förutom de frekventa problemen med bakdörrarna är det relativt många ägare som upplevt vibrationer vid kraftig acceleration. Detta beror på obalans i de främre drivaxlarna, något som Tesla verkar känna till. Vibrationerna dämpas när bilens luftfjädring ställs i det lägsta läget.

Ett antal ägare har även haft problem med snedslitna däck – ett resultat av slarviga hjulinställningar. Och några rapporterar att bromsarna gnisslar, vilket inte är ovanligt när det gäller elbilar med kraftig regenerering. Det mekaniska bromssystemet används helt enkelt inte i tillräckligt stor utsträckning vid normal körning.

Sedan finns det diverse mindre vanliga fel som är av elektronisk natur: frunkar som gått i baklås och vägrat öppna sig, den bakersta radens säten har fastnat i upp- eller nedfällt läge och den stora infotainmentskärmen har låst sig och behövt startas om. 

Model X har en hel del fel och brister, men trots det är ägarnas omdömen över lag väldigt positiva. Och betygen således höga. Totalt sett klart högre än för exempelvis konkurrentern Audi e-tron. I IQ-ronderna är det spel mot ett mål, tyskens höga förbrukning är en stor del av förklaringen till detta.

När det gäller TQ-egenskaperna har däremot Model X inte mycket att sätta emot fjädringskomforten och ljudnivån i e-tron. Ägarna gillar dock de två generösa bagageutrymmena i Model X, som ger toppbetyg, liksom de bekväma baksätena.

I EQ-ronden cementeras det höga betyget av Teslas paradgrenar Körglädje och Motor, där både Model X och Model S har väldigt fina siffror. Även när det gäller märkestrogenheten ligger märket extremt högt. Ägarna är och förblir lojala, det är inget snack om det. 

Detta talar för ett köp av Tesla Model X som begagnad, samtidigt som bilen är långt ifrån felfri. Man ska också tänka på att andrahandsvärdet är mycket bra, så det lär kosta på om man "trillar dit". Å andra sidan är förbrukningen relativt låg och driftkostnaderna likaså.  

En nöjd Model X-ägare fångar en lite oväntad egenskap med bilen i sin kommentar i vår databas: "Enda nackdelen med Teslan är att ingen vill tävla vid rödljusen."

MODELLHISTORIK

Tesla Model X 2016–2021

2016 Premiär, i versionerna 60D, 75D, 90D och P90D. Senare ersätts 90D av 100D och P90D av P100D.
2019 60- och 75-versionerna läggs ned. Modellnamnen byts ut från 100D till Long Range och från P100D till Performance.
2022 Ingen tillverkning av Model X, i väntan på hypersnabba Plaid. När den kommer till Sverige vet vi inte i nuläget.


Model X-ägarna älskar...

"Laddnätverket, mjukvaran och effektiviteten är svårslagna."
"Den perfekta familjebilen."
"Regelbundna uppdateringar som ger nya funktioner."
"Bra dragbil."

Model X-ägarna gillar inte...

"Vibrationer i framvagnen."
"Drivknutar som knakar."
"AC läckte vid leverans."
"Dålig passform på dörrarna."
"Jag har aldrig varit med om en bil som haft så många onödiga småfel."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Model X måste vara bilvärldens bästa fan service"

Ända sedan 1985 har barn (och många vuxna) varit besatta av måsvingedörrar. Anledningen är filmen Tillbaka till framtiden, som numera kan betraktas som en riktig klassiker. Marty McFly körde som bekant en DeLorean i filmen.  

Om Tesla Model X hade haft premiär i den vevan skulle min sjuåriga hjärna troligen inte klarat av endorfinrushen. "En bil med 'Tillbaka till framtiden-dörrar'?! Bak, där JAG brukar sitta?! Pappa, sälj Ford Granadan omedelbart!" 

Sanningen är att barnet i mig blev helt varmt inombords när modellen kom drygt trettio år senare. Det är något speciellt med de där dörrarna som sträcker sig mot skyn…  

Sedan har det visat sig att ägarna haft en hel del problem med (bland annat) dörrarna, men idén är fortfarande helt briljant. Det skulle inte förvåna mig om Elon Musk fick den 1985. Och jag är glad att den blev verklighet.


Läs mer

19 tester och provkörningar av Tesla Model X samt 283 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Tesla Model X.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!