Begagnatmatchen: BMW 530e – ta sedan dit du kommer

Premium Tills nyligen har laddhybriden 530e inte sålts med kombikaross. Trots detta är modellen den mest populära 5-serien i Sverige. Är den ett bra begagnatköp? Vi har frågat ägarna.

Begagnatmatchen: BMW 530e – ta sedan dit du kommer
Ägarna till BMW 530e är nöjda med bilens drivlina, men inte med den elektriska räckvidden.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Som ett litet mellansteg på vägen mot helt elektrifierade bilar har laddhybriderna varit väldigt framgångsrika de senaste åren, och fortsätter att vara det även idag.

Dels för att man kan känna på hur det är att köra på el (även om det endast är kortare sträckor), och dels för att dessa bilar har väldigt låg skatt i jämförelse med renodlade bensin- och dieselbilar.

BMW 530e är ett lysande exempel på en bil som rider på dessa två vågor. Modellen är definitivt inte billig, men med tanke på den låga skatten kan många räkna hem affären ändå.

Och det faktum att bilen bara sålts som sedan under en längre tid har inte heller spelat någon större roll, förra året (när 530e förvisso fanns att köpa som kombi) var två tredjedelar av alla sålda 5-serier en laddhybrid.

Som förare går det knappt att förnimma att 530e har två drivlinor, samspelet mellan dem är sömlöst och kort sagt väldigt lyckat. Finns det spänning i batteriet startar bilen på el och går sedan några mil innan den två liter stora radfyran hoppar igång.

Och detta märker man sällan eftersom bensinmotorn är tyst och vibrationsfri. Dess 184 hk och 290 Nm kombineras med elmotorns 113 hk och 250 Nm (265 efter facelift) vilket ger en systemeffekt på 252 hk och 420 Nm – vilket är fullt tillräckligt, det här är verkligen ingen långsam bil. (Faktum är att toppfarten på el är hela 140 km/h.) 

Från början hade litiumjonbatteriet en kapacitet på 9,2 kWh, och efter faceliften är det på 12,0 kWh. Det ska enligt BMW räcka för en elektrisk räckvidd på 46 km, men ägarna anger att de aldrig kommit i närheten av den siffran.

Även om majoriteten av dem kör bilar med det ursprungliga batteriet är elräckvidden en besvikelse: runt tre mil på sommaren och väldigt sällan över två mil på vintern. Avsaknaden av värmepump bidrar till den dåliga räckvidden vintertid.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är imponerande att den avancerade laddhybriden 530e inte har haft några problem med vare sig motor eller växellåda, den är klart bättre än resterande 5-seriemodeller i det hänseendet.
Den högre felprocenten när det gäller bromsarna kan ha att göra med att det mekaniska
bromssystemet används mindre än i andra 5-serier (elmotorn sköter en del av det jobbet).
Garantiärendemässigt ligger 5-serien inte speciellt bra till, laddhybrid eller inte.

Batteriet ligger under den främre delen av bagagegolvet och inkräktar därför på lastvolymen. De 410 liter som står till buds tycker ägarna är dåliga, vilket klart och tydligt avspeglas i betygen här till höger. Den förhållandevis lilla bensintanken på 46 liter anser några ägare också är i minsta laget, speciellt på långresor då man ofta måste stanna och tanka.    

När vi detaljstuderar betygen syns det att 530e knappast kan anses vara det bästa begagnatköpet i segmentet. Om det är IQ-egenskaper man söker är någon av de billigare och bränslesnålare versionerna av Mercedes E-klass ett bättre val, även om BMW:s 5-serie i stort är lika problemfri. 

530e revanscherar sig en aning när det gäller TQ-egenskaperna. Mycket låg ljudnivå i kupén och skön fjädring är höjdpunkter som ägarna gillar, men totalt sett är det E-klass som har högst snitt även här.   

När det gäller EQ-egenskaperna är BMW:s 5-serie helt överlägsen sina premiumkonkurrenter i den övre mellanklassen, modellen är kort sagt bäst på allt.  

Lyssnar man på vad ägarna tycker verkar det som att en 5-serie eller en E-klass är de smartaste begagnatköpen i segmentet, men det finns många argument för att man ska titta närmare på just 530e.

Den låga skatten är självklart ett tungt sådant, men även tekniknivån. Laddhybriddrivlinan är silkeslen och bilen förfogar över klart respektabla prestanda – även om inte elräckvidden är speciellt generös.

Kan man leva med det begränsade bagageutrymmet lär man inte bli missnöjd. Annars finns modellen numera som (faceliftad) Touring – dock till ett högre inköpspris.

MODELLHISTORIK

BMW 530e 2017–2022

2017 Sverigepremiär för den sjunde generationen av 5-serien, som sedan och kombin Touring. Modellen bygger på samma plattform som 7-serien, och säljs med både diesel- och bensindrivlinor, samt som laddhybriden 530e.
2020 Facelift med uppdaterad exteriör och bland annat en pekskärm till infotainmentsystemet. Samtidigt erbjuds 530e med fyrhjulsdrift.
2021 530e börjar säljas med kombikaross, med eller utan fyrhjulsdrift. Den starkare, sexcylindriga laddhybriden 545e tillkommer – säljs endast som fyrhjulsdriven sedan.


530e-ägarna älskar...

"Komfortstolarna är fantastiska."
"Suveränt med stadskörning på el och bensin på längre sträckor."
"Bilen är en fullständig dröm att köra."

530e-ägarna gillar inte...

"Väldigt besviken på räckvidden för el – 30–35 km sommartid, 15–20 km vintertid."
"BMW Connected app som inte alltid vill fungera och där mjukvaran i bilen fått startas om."
"Väldigt liten bensintank, vilket kan vara besvärligt på långresa."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Aldrig har en bil varit så mycket bättre än sin föregångare."

Den förra, sjätte, generationen av 5-serien var en otroligt fin bil, klart lyxigare och mer komfortabel än tidigare generationer. Jag gillade bilen skarpt, förutom hybridversionen ActiveHybrid 5 – en av de sämsta bilar jag någonsin kört. 

Problemet var att samspelet mellan elmotorn och de mekaniska bromsarna inte fungerade. Det gick helt enkelt inte att bestämma var man ville att bilen skulle stanna. Oavsett hur mycket man koncentrerade sig rullade bilen någon meter för långt, eller tvärstannade alldeles för tidigt. Fruktansvärt frustrerande. 

Den nuvarande 5-serien har (som tur är) aldrig kommit i någon ActiveHybrid 5-version, utan som laddhybriden 530e. Och även om motorn nu har fyra cylindrar istället för sex är bilen fantastiskt mycket bättre på alla sätt. Inklusive bromsarna, som är så bra att man inte ens tänker på om det är en elmotor eller bromsbelägg som gör jobbet. 

Mitt blodtryck tackar och bockar för detta.


Läs mer

2 tester och provkörningar av BMW 530e samt 22 nyhetsartiklar på vår samlingssida om BMW 530e.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.