Begagnatmatchen: VW ID.3 – ett problembarn?

Premium Lanseringen av ID.3 blev försenad på grund av strul med bilens mjukvara. Lyckades Volkswagen lösa problemen? Ägarna har svaret.

Begagnatmatchen: VW ID.3 – ett problembarn?
ID.3 skulle bli Volkswagens tredje steg i framgångskedjan Bubblan, Golf. Har den blivit det?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Volkswagen har tagit fram två av bilhistoriens viktigaste och mest framgångsrika modeller. Bubblan och Golf. Så när det var dags för märket att på riktigt ta steget in i den elektrifierade tidsåldern, tog man i ordentligt. ID.3 skulle rita om kartan och bli Das Auto för framtiden.

Problemet, både för Volkswagen och för köparna, var att ingenjörerna inte lyckades få till bilens mjukvara på ett tillfredsställande sätt, och premiären fick skjutas på framtiden. 2020 höll nästan på att gå över i 2021 innan bilen äntligen kom ut på marknaden – och när den gjorde det sades det att mjukvaruproblemen skulle vara åtgärdade. Men det var de uppenbarligen inte.

ID.3-ägarna i vår databas, och de är många, rapporterar om mängder av trassel med bilen och majoriteten är relaterade till mjukvaran, infotainmentsystemet och de elektriska funktionerna.

Faktum är att de enda felen som inte rör dessa områden är glappande krängningshämmare och att vissa ägare tycker att reglagen på ratten är olyckligt placerade och att man ofta kommer åt dem av misstag. Dessutom anser några ägare att interiören är väldigt plastig och tråkig.

Å andra sidan är ägarna också relativt positiva till bilen som helhet. Många av dem säger att de gillar komforten, prestandanivån, köregenskaperna och utrymmena. Och än fler tycker om smidigheten och ekonomikalkylen – speciellt de som har möjlighet att ladda hemma. 

Men. "Programvaran verkar vara skapad av en prao på en kafferast", som en ägare uttrycker saken. Och han är inte ensam om att vara frustrerad. Vår databas är fylld av utsagor om blinkande varningslampor i instrumenteringen, felmeddelanden och ett infotainmentsystem som är buggigt, långsamt, fryser, slocknar och krånglar i allmänhet. Några rapporter handlar också om att 12-voltsbatteriet laddas ur, vilket gör bilen okörbar och kräver bärgning.

Det ska dock sägas att ett fåtal ägare inte har haft några som helst problem med sina bilar, men i ärlighetens namn är de inte många. 


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken sticker ut i negativ bemärkelse på alla konkurrentbilar, även om Kia e-Niro faktiskt är bättre än snittbilen. Volkswagen e-Golf har väldigt problemfri inredning och ID.3 har en förbluffande låg siffra vad gäller garantiärendena – speciellt när mängden problem är så pass stor.

Egenskapsmässigt då? ID.3 får inga jättehöga betyg generellt sett, men det finns några ljuspunkter. I IQ-ronderna ligger totalekonomin och garantinöjdheten över snittbilen för tidsperioden, och även bränsleförbrukningen får bra betyg av ägarna. Problemfriheten är däremot väldigt låg, av tidigare nämnda orsaker. Systerbilen e-Golf är bättre i denna avdelning. 

När det gäller TQ-egenskaperna är ID.3 faktiskt bättre än konkurrentbilarna på ett par punkter; ljudnivån i kupén är låg och baksätet är rymligt och bekvämt. Men återigen har e-Golf ett bättre snitt.

Vill man ha en elbil och värdesätter saker som körglädje, motor och kvalitetskänsla högt finns det bara ett val: BMW i3. Den fullständigt utklassar konkurrenterna. VW e-Golf kommer närmast bakom, men ID.3 får väldigt mycket sämre betyg i EQ-ronden.

Totalt sett är det ganska svårt att rekommendera Volkswagen ID.3 som begagnatköp, inte minst på grund av den ofärdiga mjukvaran som vållat problem för så många ägare. Och inte ens efter uppdateringar, som Volkswagen tillhandahåller via verkstadsbesök, blir det speciellt mycket bättre. Det finns alltså ingen garanti för att bilen inte kommer att krångla. Och både e-Golf och Kia e-Niro är objektivt sett bättre.  

En ägare sammanfattade det väldigt bra: "Jag köpte bilen för att garantin på min förra elbil höll på att gå ut. Den här skulle jag inte äga en dag utan garanti." 

Att köpa den här modellen är alltså lite som att köpa en lott. Man kan ha tur och vinna (det vill säga hitta ett problemfritt exemplar) – men chansen är liten.

MODELLHISTORIK

Volkswagen ID.3 2020–2022

2019 Premiär på Frankfurtsalongen i september.
2020 Lansering i Sverige sent på året, efter förseningar på grund av uppgradering av mjukvaran. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh.


ID.3-ägarna älskar...

"På det stora hela en kanonbil med bra utrymmen, komfort och prestanda."
"Mycket trevlig och körglad bil, snabb och trygg på samma gång."
"Mycket god komfort, billig att köra."
"Fantastiskt smidig i stadstrafik."
"Otroligt billiga mil med hemmaladdning."

ID.3-ägarna gillar inte...

"Krängningshämmarna glappar."
"Upprepade elfel som gjort att bilen inte gått att ladda, köra eller komma in i."
"12-voltsbatteriet laddar ur."
"Billig och plastig inredning som inte alls motsvarar bilens pris."
"Touchknapparna på ratten är bedrövliga."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"De allra mest intresserade blev försökskaniner."

När är en bilmodell redo att lanseras? Hur färdig måste den vara? Och blir den någonsin helt färdig? År 2020 var Volkswagen extremt måna om att få ut sin nyskapande Golfklassare på marknaden. Modellen skulle introduceras tidigt på året, men tiden gick och inget exemplar nådde handlarna. Det var många köpare med förhandsbokade bilar som blev otåliga. 

Då Volkswagen till slut lanserade ID.3 sades det att mjukvaruproblemen (som var orsaken till förseningen) skulle vara lösta. Men var de verkligen det? Vi hade diverse buggar i våra tidiga testbilar, och ägarna har också haft sin beskärda del av strul.  

Varför Volkswagen släppte ID.3 "sent men ändå för tidigt" kan man bara spekulera om, men resultatet av det är att de allra mest intresserade spekulanterna blev försökskaniner. Och jag tror att Volkswagen kommer att få betala för det misstaget i många år framöver. 


Läs mer

4 tester och provkörningar av Volkswagen ID.3 samt 50 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Volkswagen ID.3.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.