Begagnatmatchen: Volvo V60 T8 – lika bra som den är populär?

Premium De senaste åren har Volvo sålt tiotusentals exemplar av toppmodellen T8 Twin Engine. Ägarna är dock inte jätteförtjusta i sina bilar. Varför? Och hur är det egentligen med elräckvidden?

Begagnatmatchen: Volvo V60 T8 – lika bra som den är populär?
Funderat på en Volvo V60 T8? Läs först vad de som äger och ägt den tycker om bilen.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Fyra år efter premiären av den andra generationen Volvo V60 är modellen så vanlig i Sverige att man knappt ser den längre. Eller åtminstone lägger man inte märke till den – vilket kanske inte är så konstigt när det såldes nästan 15 000 exemplar under 2021.

Och faktum är att en betydande andel av dem var toppmodellen T8 Twin Engine med laddhybriddrivlina. En bil med seriösa prestanda – och även en seriös prislapp. Men som enda V60-modell med kombikaross och elektrifiering (till den lite billigare T6 kom för två år sedan) har kunderna varit hänvisade till denna version.

Många av T8-ägarna som betygsatt sin bil i vår begagnatdatabas har den som förmånsbil och med tanke på vilken kaliber den har kan man verkligen känna ett sting av avund angående detta.

Vi försöker överkomma den känslan och tittar närmare på vad ägarna tycker om sina bilar, och finner att betygen är förhållandevis låga.

Detta kan ha sin förklaring i att många inte köpt sin T8 "hundra procent frivilligt", vilket också borde förklara det faktum att betygen är aningen högre för de V60-versioner som inte har elektrifiering. Och som ägarna därmed valt själva, i högre utsträckning.

De rena problemen med T8:orna är däremot relativt få. Illa inpassade bakdörrar irriterar vissa ägare, andra berättar om undermåliga gasfjädrar i bakluckan.

Någon rapporterar också att kylfläkten går ofta, länge och är högljudd när bilen laddas – och att detta stör dem (och grannarna!) under sommarhalvåret när man vill sitta på uteplatsen och bilen står parkerad på garageuppfarten intill. Övriga mindre allvarliga problem kan du läsa om under rubriken "Ägarna gillar inte …"

Värre är då att batteripaketet verkar tappa kapacitet över tid. Några ägare skriver att de förlorat i storleksordningen tjugo procent på bara ett par år. Och när bilen endast kunnat gå maximalt fem mil på el som ny, betyder det att elräckvidden nu är runt fyra mil. Det är en märkbar skillnad, och värt att kolla upp som begagnatköpare.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Laddhybriderna har markant mer problem med elektroniken än Volvo V60 utan elektrifiering. Notera också de stora skillnaderna mellan V60 och V60 T8 när det gäller lack & rost och inredning. "Vanliga" V60 har också färre garantiärenden än konkurrenterna här.

Konkurrentbilar denna gång är, förutom de icke elektrifierade V60-varianterna, laddhybriderna BMW 330e, Kia Optima Plug-In Hybrid och Volkswagen Passat GTE.

Om vi tar det från början är Kian den klart bästa IQ-bilen i gänget, och kostnadskalkylen är grunden till detta. Optima är både relativt billig i inköp och dessutom bränslesnål i verkliga livet. Volvo V60 T8 är faktiskt sämst i denna rond, bland annat på grund av ganska låg problemfrihet. 

V60 revanscherar sig någorlunda i TQ-ronden, T8 har det högsta fjädringsbetyget med resterande V60-versioner tätt bakom. Volvoägarna gillar dessutom förarmiljön i V60. Ljudnivån får också fina betyg, även om BMW 330e är snäppet vassare på den punkten. Förklaringen till detta är att BMW:n länge bara såldes som sedanmodell och därmed har bättre ljudisolering. Att 330e ofta är en sedan förklarar också dess usla bagagebetyg.

I EQ-ronden utmärker sig T8:orna positivt jämfört med övriga versioner av V60 – som sig bör när det gäller en toppmodell. Betygen för Körglädje och Motor är klart bättre för T8, faktiskt på par med de för den väldigt prestandaorienterade BMW 330e. 

Däremot är märkestrogenheten låg för V60 T8, och för alla laddhybriderna. Varför? Troligen för att de som åker laddhybrid har den som förmånsbil och därmed "ändå ska byta" om några år, och de kanske även är mer teknikintresserade än andra köpare, och helt sonika väljer den bil som är bäst för tillfället – oavsett varumärke. 

Sammantaget kan man säga att Volvo V60 T8 Twin Engine är väldigt bra på många sätt, men att man får vara beredd på diverse mindre problem. Är man spekulant ska man framför allt ta reda på hur det står till med elräckvidden på det exemplar man är sugen på. Och man ska dessutom ha i åtanke att bilens kupé värms upp av bensinmotorn, inte av en elektrisk värmepump. En miljömässig plump i protokollet.

MODELLHISTORIK

Volvo V60 2018–2022

2018 Premiär för den andra generationen av mellanklasskombin V60.
2019 Laddhybriden T8 Twin Engine tillkommer.
2020 Ytterligare en laddhybrid, T6 Recharge, ansluter. T8:an byter också namn från Twin Engine till Recharge.


V60 T8-ägarna älskar...

"Bekväm bil med grymma prestanda."
"Fantastisk B&W-ljudanläggning."
"Som kul tjänstebil till vettiga pengar måste den vara oslagbar."
"Kvalitetskänslan är på topp."
"Framstolarna är helt fantastiska."

V60 T8-ägarna gillar inte...

"Laddluckan kärvar."
"Synd att man inte kan värma bilen med endast el."
"Diverse irriterande problem med elektronik."
"Larmet löser ut utan anledning."
"Vibrerande bromsar."
"Strul med appen och röststyrningen."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Miljötänk, absolut, men det verkliga köpskälet är nog..."

Minns ni E39-generationen av BMW M5? Den dök upp 1998, var bland det absolut häftigaste man kunde köra på den tiden, och dessutom en modell som de flesta bilintresserade fortfarande anser vara en fullfjädrad värsting.  

Under huven ruvade en femliters-V8 som gav 400 hästar och 500 Nm. Varför pratar han om dessa siffror, tänker ni? Jo, för att Volvo V60 T8 Twin Engine har 390 hästar och hela 640 Nm. M5:an gjorde 0–100 km/h på 5,2 sekunder, V60 gör det på 4,9. Båda bilarna toppar 250 km/h. Ni börjar ana vart jag är på väg med detta, eller hur? 

Det är självklart jättetrevligt att kunna köra en handfull mil på el och lasta jätte-många flyttkartonger i bagageutrymmet. Men för guds skull, glöm inte att Volvo V60 T8 Twin Engine är seriöst snabb. För tjugo år sedan hade den haft epitetet prestanda-kombi. Numera åker många omkring i den som tjänstebil. Det är bara att gratulera.

Läs mer

10 tester och provkörningar av Volvo V60 T8 samt 46 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Volvo V60 T8.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.