Begagnatmatchen: Nissan Leaf – en kortbent vägvisare

Premium Innan Nissan Leaf kom år 2011 var elbilarna mest som en viskning om vad som skulle kunna ske i framtiden. Sedan dess har mycket hänt. Vad tycker ägarna om de två generationerna idag?

Begagnatmatchen: Nissan Leaf – en kortbent vägvisare
Nissan Leaf har varit en vägvisare in i den elektriska världen. Men vilken generation är bäst – ettan eller tvåan? Ägarna vet.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


För elva år sedan såg den svenska bilmarknaden väldigt annorlunda ut mot vad den gör idag. Då såldes det drygt 20 000 nya Volvo V70 per år och några elbilar var det egentligen inte tal om. Förutom Tesla Roadster förstås, men den var det knappast några V70-spekulanter som tittade närmare på.

Men så kom Nissan Leaf. En kompaktklassare, ungefär lika stor som en Volkswagen Golf. Med den avgörande skillnanden att den inte hade något tanklock utan en lucka i nosen som dolde två (åtminstone för tiden) väldigt märkliga eluttag. Det ena kallades Chademo och det andra Typ 2.

I dem skulle man enligt uppgift kunna stoppa in någon slags sladd, ladda bilen och sedan köra på el. Vi överdriver självklart dramat en aning, men troligen var svenskarna inte riktigt redo för övergången till elbilar än.

Nissan Leaf. Generation 1.

Fem år senare, 2016, såldes det endast 836 Leaf i Sverige. Två mindre än Tesla Model S, som var den populäraste elbilen det året. Sedan tog Leaf över tronen och volymerna ökade stadigt. 2019 köpte 1 541 svenskar en ny Leaf, men då hade Tesla Model 3 anslutit, och sålde i drygt 4 200 exemplar det året. 

Sedan introduktionen har Nissan Leaf alltid legat på topp sex bland elbilarna i Sverige, och dessutom kommit i en ny generation till år 2018. Även den har två kontakter under luckan i nosen, men de förefaller mindre underliga idag. Vi har helt enkelt vant oss vid elbilar.

Många av de ägare som satt betyg på sin Leaf i vår begagnatdatabas skriver att en avgörande detalj vid köpet var att de ville vara med och prova "det nya". Och en förkrossande majoritet av dem berättar att de aldrig kommer att köpa en förbränningsmotordriven bil igen – trots att vissa av dem har en andrabil med sådan drivlina, för de riktiga långresorna.

Räckvidden är nämligen klart begränsad, åtminstone när det gäller den första generationen. Dessutom verkar bilens batteri tappa en del kapacitet över tid, och på vintern kan räckvidden halveras jämfört med sommartid.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Generation 1 av Leaf har väldigt många problem med bromsarna, vilket inte är jätteförvånande med tanke på att det är en elbil och mycket av bromsningarna sköts av motorns rekuperingssystem. Och många av dessa bilar har några år på nacken nu. Den nyare generation 2 har dock klart fler problem med inredningen.

Nissan Leaf. Generation 2 (och även Generation 1).

Det är annars smått förvånande ägarna till Leaf generation 1 som är de mest nöjda, de som har en generation 2 är mer kritiska och sätter lägre betyg – i alla tre betygsmoment. En förklaring kan vara "nyhetens behag", alltså det faktum att Leaf var en föregångare i elbilsvärlden och att senare årgångar har väldigt mycket hårdare konkurrens. Den extremt låga märkestrogenheten för den nyare modellen talar definitivt för det sistnämnda. 

Generation 2 har också drabbats av vad som kommit att kallas "Rapidgate", det vill säga att den inte klarar av upprepad snabbladdning vid långresor med hög snittfart. Detta på grund av att batteriet saknar kylning. Resultatet är att laddeffekten vida understiger Nissans officiella siffror, något som en hel del ägare bekräftar. 

Kan vara bra att ha i åtanke om du, mot förmodan, funderar på att köpa en Leaf som långfärdsvagn. Majoriteten av de ägare som satt betyg på sin bil använder den för kortare transporter och lovordar den för piggheten vid rödljusen, smidigheten och de låga driftkostnaderna.   

Så, är den första generationen Leaf ett bättre köp än den andra? Betygen talar för det, men tänker man ett steg längre kommer generation 2 att framträda som det bättre valet. Den är objektivt sett bättre än föregångaren på alla sätt, problemet är att konkurrensen är sylvass idag. Å andra sidan, har man inte alltför högt ställda krav på prestanda, laddning och räckvidd kan en tidig Leaf vara ett vettigt köp, åtminstone som hushållets andrabil. 

Den knasiga designen till trots är det svårt att inte känna viss respekt för Nissan Leaf. Den var en vägvisare, helt enkelt. En modell som gick så att dagens elbilar kan springa. 

MODELLHISTORIK

NISSAN LEAF 2011–2022

2011 Premiär för generation 1, som har 109 hk och ett batteri på 24 kWh.
2018 Dags för generation 2. Motorn är numera på 150 hk och batteriet har en kapacitet på 40 kWh.
2019 Leaf e+ tillkommer, som har ett batteri på 62 kWh och en motor som ger 218 hk.


Leaf-ägarna älskar...

Generation 1 & 2: "Krångelfri, billig, pigg att köra och har bra komfort."
"Perfekt pendlarbil."

Leaf-ägarna gillar inte...

Generation 1: "Kärvande bromsar."
"Batteriet tappar kapacitet."
"Svagt helljus."
"Dålig app."

Generation 2: "Missljud från drivaxlar/drivknutar."
"Infotainmentskärmen slocknar och startar om sig."
"Tröskellister som lossnar."
"Dålig app."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Jag har alltid försvarat tråkiga bilar. Men..."

I stort sett alla bilar har en "grej". Något unikt som gör att de skiljer sig från konkurrenterna. Vissa sticker ut med vass design eller briljanta köregenskaper, andra har storslagen komfort eller är jätterymliga för passagerare och/eller bagage. 

Men grejen kan självklart även vara negativ. Ett uselt infotainmentsystem, konstig körställning, jättehård fjädring, simmig styrning, långsam laddning och dålig räckvidd är alla saker som vissa bilar kan dras med. Sedan finns det de som helt enkelt är tråkiga, och den grejen kan bero på flera orsaker som sammantaget gör att helheten faller platt. 

För mig är Nissan Leaf en sådan bil. Den tilltalar mig inte alls, även om jag inte kan peka på något specifikt som är grunden till känslan. Det är bara en känsla. Jag vet dock att körställningen är usel på grund av undermålig rattjustermån, så även om du tycker att Leaf verkar vara den perfekta bilen för dig borde du provsitta innan du slår till. 

Läs mer

21 tester och provkörningar av Nissan Leaf samt 254 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Nissan Leaf.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.