Begagnatmatchen: Polestar 2 – bästa årgången är...

Premium När Polestar 2 lanserades 2020 hade den en del barnsjukdomar. Har de botats på nyare bilar? Vi jämför den första årgången med de påföljande.

Begagnatmatchen: Polestar 2 – bästa årgången är...
En Polestar 2 köper man för körglädjen och känslan – ägarna vet vilken som är bästa årgången.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Sedan premiären sommaren 2020 har Polestar 2 varit en väldigt populär elbil i Sverige. Det första (halv)året såldes det drygt 1 600 exemplar, och nästan dubbelt så många året efter. Tittar man på de första fem månaderna 2022 har det redan sålts nästan 2 000 bilar.

Det betyder en femteplats på elbilstopplistan, så modellen har definitivt inte tappat fart försäljningsmässigt. Detta trots att den hade en del problem vid lanseringen, som gjorde att alla bilar fick återkallas hösten 2020 för ett mjukvarufel. 

Av denna åtgärd finns det inte mycket att läsa om bland kommentarerna från ägarna i vår databas. Däremot är det relativt många som nämner att bilen har mjukvarurelaterade buggar, främst när det gäller infotainmentsystemet och dess skärm, som måste startas om i tid och otid.

De klart flesta klagomålen rör dock Polestars app, som nästan hälften av alla ägare nämner på ett eller annat sätt. Antingen för att den inte fungerar som den ska, eller för att den inte fungerar alls.

Appen ska, i den bästa av världar, styra förvärmning av kupén och sådana saker, så att den inte vill funka kan påverka livet med bilen. Exempelvis kanske man räknar med att ha en viss räckvidd på morgonen när man sätter sig i förarstolen, bara för att finna att bilens batteri måste driva värmeanläggningen (värmepump finns inte på alla bilar) för att appen tappat kontakten med bilen och uppvärmningen avbrutits.

Några ägare talar också om att deras olika förarprofiler försvinner titt som tätt, och att det är lönlöst att försöka använda appen som nyckel för att komma in i bilen och för att starta den. Detta verkar röra exemplar sålda såväl 2020 som de som är nyare. 

Å andra sidan pratas det i positiva ordalag när det gäller uppdateringar, och tittar vi i betygen är problemfriheten högre för nyare bilar än för de första som kom till Sverige – även om den fortfarande är lägre än för snittbilen.

Servicen är också klart bättre numera, troligen tack vare att Polestars organisation "kommit ikapp försäljningsvolymen" nu.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Den första årsmodellen av Polestar 2 är lite mer drabbad av strul med motor, elektronik och chassi än de efterföljande, men siffrorna är inte speciellt höga. Och garantiärendena är försvinnande få – jämför med Teslas modeller. För Volvo XC40:s del är det förhållandevis många problemen med bromsarna det enda som sticker ut.

I övrigt är det relativt små skillnader på de bilar som såldes 2020 och de som sålts 2021 och -22. Totalekonomin är lite bättre på de nyare vagnarna, men så har också en billigare, framhjulsdriven version tillkommit.

Betygen är väldigt likartade när det gäller ljudnivån och förarmiljön, men av någon anledning tycker ägarna av bilar sålda 2021 och -22 att bagageutrymmet är bättre än ägarna av de första bilarna gör. Besynnerligt, då volymerna fram och bak är desamma.

Fjädringen på de nyare exemplaren har också högre betyg, även om kommentarerna rörande detta område spänner från "Hopplöst hård" till "Väldigt bekväm". Smaken är ju som baken … 

Betygen för Körglädje, Motor och Kvalitetskänsla är i stort sett desamma oavsett årsmodell, men märkestrogenheten är lite bättre på de nyare bilarna. Kanske för att många av de som var tidiga med att hoppa på Polestartåget har en större fallenhet för att hoppa på nästa tåg av samma anledning. De som väntat ett–två år innan de slagit till är mer intresserade av bilen och varumärket än av nyhetens behag.

De nyare bilarna har också ett väldigt mycket högre Bra köp-betyg, skillnaden är hela 13 procentenheter och siffran är nu uppe på Teslanivåer. Det talar för att man borde titta på en nyare årsmodell om man ska köpa en begagnad Polestar 2. 

Men ska man verkligen göra det? Bilen är absolut inte dålig, oavsett tillverkningsår, men konkurrenterna är generellt sett lite bättre om man studerar betygen objektivt.

I IQ-delen är det Tesla Model 3 som är klart bäst, med storebror Model S hack i häl. I TQ-delen är det Model S som dominerar, även om de nyare P2:orna också har fina betyg. Och i EQ-delen är samtliga dessa bilar klart vassare än snittbilen – vilket kanske inte är så konstigt när det handlar om några av marknadens mest avancerade elbilar. 

En Polestar 2 köper man för körglädjen och känslan. Tycker man dessutom att bilen är trevlig att titta på (vilket många ägare gör) lär man inte bli besviken.

MODELLHISTORIK

POLESTAR 2 2020–2022

2019 Premiär på Genèvesalongen på våren.
2020 Produktionsstart i mars, bilen byggs i kinesiska Luqiao. De första exemplaren når Sverige på sommaren.
2021 Den framhjulsdrivna Single motorversionen (Long range respektive Standard range) med 231 hk kompletterar den fyrhjulsdrivna Long Range Dual motor, som har 408 hk.


Polestar 2-ägarna älskar...

"Körglädjen är något utöver det vanliga i denna prisklass!"
"Snyggast av alla elbilar som finns idag."
"Väldigt bra helljus."
"Räckvidden har blivit mycket bättre efter de senaste uppdateringarna."

Polestar 2-ägarna gillar inte... 

"Buggigt infotainmentsystem."
"Appen funkar dåligt eller inte alls."
"Digital Key (i appen) förlorar kontakt med bilen."
"Begränsad räckvidd vintertid."
"Inredningen skramlar."
"Gnissel och gnek från hjulupphängningar."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Bildesign är subjektivt. Med det sagt..."

Jag gillar verkligen Volvos nya formspråk. Eller, det är ju inte speciellt nytt längre. Okej, vi säger det moderna formspråket. Det är en trivsam blandning av svepande linjer och ganska skarpa vinklar, lite som det var en gång i tiden, men ändå inte. Ni fattar vad jag menar. 

Och Polestar 2 är verkligen en Volvo, inte minst designmässigt. Om jag minns rätt skulle den också bli en Volvomodell (möjligtvis kallad C40?), men man beslöt sig för att fokusera på XC40 och Polestar "fick" designen. 

Frågan är om det finns en snyggare mellanklassare idag? Jag tror faktiskt inte det. Och det underliga är att när jag först såg bilen tyckte jag att den såg lite underlig ut, som en S60 Cross Country eller något sådant. För hög för sin längd. Men idag, när bilen rullar i tusental på våra vägar, anser jag att den pryder gatubilden riktigt bra. Och vore jag spekulant på en bil i det här segmentet skulle jag definitivt titta närmare på Polestar 2.


Läs mer

10 tester och provkörningar av Polestar 2 samt 77 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Polestar 2.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.