Begagnatmatchen: MG Marvel R – mer än bara lågpris

Premium "Mycket för pengarna", är ägarnas omdöme. Men bättre än konkurrenterna? Vi detaljstuderar MG:s snabba kompaktsuv.

Begagnatmatchen: MG Marvel R – mer än bara lågpris
Ägarna till MG Marvel R är fåordiga i sina kommentarer – men nästan alla tycker att det är ett "bra köp".

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Det anrika varumärket MG, som numera ägs av den kinesiska SAIC-koncernen, har de senaste åren gjort sitt intåg på den svenska marknaden.

Deras bästa köpargument har varit lågt pris, eller snarare låg privatleasingkostnad – och då främst när det gäller den lilla suven ZS EV (som vi avhandlade på denna plats i förra numret). Den modellen har sålt riktigt bra, hittills i år har det registrerats knappt 1 600 exemplar.

Och av storebror Marvel R har det sålts nästan 800 – vilket är en ordentlig ökning jämfört med förra året då summan blev knappt hundra bilar.

Marvel R är en större, rymligare och mer prestandaorienterad modell än ZS EV, och därför även dyrare. Här pratar vi om ett grundpris på runt halvmiljonen för den bakhjulsdrivna versionen kallad Luxury, och 35 000 kronor till för den fyrhjulsdrivna Performance.

När detta skrivs är knappt hälften av de begagnade exemplaren på Blocket fyrhjulsdrivna. Andrahandsvärdet är väldigt bra.

Performancemodellen har faktiskt tre elmotorer, varav två sitter på bakaxeln. Systemeffekten är 288 hk/655 Nm, vilket ger klart respektabla fartresurser. 0–100 km/h går på under fem sekunder.  

Förutom att Marvel R ger mycket prestanda för pengarna ritar den inte om elbilskartan i någon större utsträckning. Snabbladdning sker bara med maximalt 90 kW, men trefasladdning hemma med 11 kW är förstås tacknämligt. Batterikapaciteten är mediokra 65 kWh, så räckvidden blir relativt begränsad – runt 35 mil sommartid. Det ska dock sägas att värmepump är standard på båda versionerna, det tackar vi för. 

I Kina har Marvel R tidigare sålts med förbränningsmotor, vilket märks när man tittar under skalet. Den fyrhjulsdrivna Performance har ingen frunk, det har bara den bakhjulsdrivna versionen (150 liter). Och baktill är bagageutrymmet väldigt grunt och rymmer endast 357 liter – knappast tillräckligt för en hel familj. Bagagebetyget är därför en riktig plump i betygsprotokollet här till höger. 


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Alla modeller är relativt nya och därav är antalet problem litet. MG Marvel R har klart fler garanti-ärenden än lillebror ZS EV, och dessutom fler lackrelaterade problem. Tesla Model Y har markant mer strul med chassit än konkurrenterna, och elektroniken i VW ID.4 sticker ut på ett negativt sätt.

Ägarna är ganska fåordiga i sina kommentarer, men de flesta av dem verkar vara nöjda med sina bilar. De som är mest kritiska pratar om ett segt infotainmentsystem med en skärm som ibland inte lyder kommandon, att systemet måste startas om i tid och otid och att översättningen till svenska är bristfällig i många av menyerna.

Därtill klagar ett antal ägare över att filhållningsassistansen är så aggressiv i sitt ingrepp att funktionen nästan inte kan användas överhuvudtaget. 

De mer positiva nämner inte sällan att de är överraskade av hur trevlig bilen är – förväntningarna har alltså troligen inte varit särskilt höga, vilket inte är så konstigt när det gäller en ny modell från ett "nytt" märke. 

Detaljstuderar vi betygen ser vi att MG Marvel R presterar riktigt bra i IQ-ronderna, det är endast problemfriheten som ligger strax under snittbilens. Och garantinöjdheten är riktigt bra (7 års nybilsgaranti). Tesla Model Y är dock bättre på nästan allt och har det klart högsta snittet bland konkurrenterna. 

I TQ-ronderna är det desto mörkare för Marvel R. Ljudnivån i kupén är förvisso trivsamt låg och ägarna gillar både fjädringen och baksätet, men bagageutrymmet får ett katastrofdåligt betyg vilket drar ner snittet ordentligt.

Marvel R revanscherar sig dock i EQ-ronderna med riktigt fina betyg för både motor och kvalitetskänsla. Och 97 procent i Bra köp skojar man inte bort – även om Tesla Model Y är aningen bättre på den punkten, och även totalt sett vad gäller EQ-egenskaperna. Ständigt denna Tesla!

Sammanfattningsvis kan man säga att MG Marvel R varken är bäst eller sämst i klassen, den befinner sig någonstans i mittfältet. God totalekonomi och generös nybilsgaranti borgar för ett hyfsat odramatiskt ägande, därtill är rullkomforten hög och ljudnivån låg. Och i det fyrhjulsdrivna utförandet är bilen riktigt snabb.

Utrymmena är dock inte slösande och bagagevolymen direkt undermålig, ha det i åtanke innan du slår till. 

MODELLHISTORIK

MG MARVEL R 2021–2022

2021 Premiär i Europa, Marvel R är MG:s andra eldrivna suv efter den billigare ZS EV. Modellen har sålts i Kina sedan hösten 2020, då under namnet Roewe Marvel R.

Marvel R-ägarna älskar...

"Grymt mycket bil för pengarna!"
"Trevlig, lättkörd, komfortabel, sportig, elegant och väldigt tyst."

Marvel R-ägarna gillar inte...

"Buggigt och segt infotainment."
"Begränsat lastutrymme."
"Dålig kvalitet på lacken."
"Filhållningsassistansen är väldigt aggressiv i sitt ingrepp."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"En kinesisk suv som man vill ha – men vill man köpa den?"

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: MG ZS EV tilltalar mig inte alls. Däremot har storebror Marvel R – förutom ett mycket bättre namn – en viss karisma som jag kan uppskatta. Karossen är längre och slankare, och då jag inte behöver jättemycket bagage för att klara min vardag är den coupéflacka aktern mest ett plus.

Lägg därtill ordentliga prestanda. 0–100 km/h på under fem sekunder, ja tack! Att snabbladdningen inte alls är så snabb får jag lära mig att leva med, de längsta turerna jag tar med någorlunda regelbundenhet är runt trettio mil och det är inget problem med en Marvel R. Ett frö till ett habegär börjar gro...

Men sedan börjar jag fundera i ett större perspektiv. Det faktum att den kinesiska staten har ett betydelsefullt ägande i SAIC (som äger MG) känns inte hundra för mig personligen. 

Hur känner du?

Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om MG Marvel R finns på vår sajt.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.