Begagnatmatchen: MG ZS EV – prispressaren

Premium MG ZS EV har en svårslagen ekonomikalkyl, men hur är den att äga? Och är den faceliftade versionen med större batteri verkligen bättre?

Begagnatmatchen: MG ZS EV – prispressaren
MG ZS EV efter facelift (2022) med starkare motor och bättre räckvidd

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


När det initiala privatleasingpriset för MG ZS EV blev känt var det nog många som tänkte att det här kommer att bli Sveriges mest sålda bil. En ny, eldriven kompaktsuv för under 2 000 kr/mån går helt enkelt inte att slå.

Och visst var det många som tog tillfället i akt, men modellen har inte direkt översvämmat vägarna i vårt land. Förra året såldes det drygt 3 500 ZS EV i Sverige, vilket gjorde den till den fjärde mest sålda elbilen. Ettan Volkswagen ID.4 såldes i drygt dubbelt så många exemplar.  

I skrivande stund kan vi summera januari–maj 2022, och försäljningen verkar ha tappat lite fart. Knappt 800 bilar har registrerats i år, och modellen ligger på plats tolv på elbilstoppen. Priset för att privatleasa har visserligen höjts sedan premiären, men konkurrensen är också mycket hårdare nu, och det märks.

Efter facelift 2022.

De som köpt (eller mer troligen leasat) en ZS EV förefaller dock vara nöjda med sina bilar, för begagnatutbudet är ganska skralt. Bara drygt 60 bilar ligger på Blocket.

Eller är de verkligen nöjda? Kommentarerna bland ZS EV-ägarna i vår databas är förhållandevis ljumna, och de som berättar att de gillar sin bil följer ofta upp det med "… med tanke på hur lite den kostar".

Någon går ett steg längre och räknar upp allt han inte tycker om med bilen och det som strulat (och listan är lång), men avslutar med "… men allt det får man leva med eftersom bilen är så billig". Ekonomi är viktigt, inget snack om det. Och kikar vi på betygen här till höger ser vi också att ZS EV är otroligt plånboksvänlig. Speciellt de första bilarna som hade det lägre leasingpriset. 

Annars är det relativt mycket negativa kommentarer från ägarna, väldigt många av dem har problem med bilens infotainmentsystem som är segt och buggigt, och ofta behöver startas om.

Någon skriver även att skärmen blir ännu segare på vintern, och någon annan att skärmen får frispel när det är varmt i kupén. Olyckligt, då AC-anläggningen verkar vara underdimensionerad; ett antal ägare klagar på att kupén inte blir tillräckligt sval på sommaren och heller inte riktigt varm på vintern. Sitter du fram kan du förvänta dig kalla fötter och i baksätet får du pälsa på dig över hela kroppen.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Generellt sett är den faceliftade versionen av MG ZS EV mindre drabbad av fel än den tidigare
varianten, förutom när det gäller problem med lack. Har man sparat in på mängden färg, tro?
De två koreanerna har funnits längre på marknaden, vilket är en del av förklaringen till varför siffrorna är högre än övriga bilars. Noterbart är dock Hyundais klart färre garantiärenden jämfört med Kia.

Före facelift (2020-2021)

Några ägare rapporterar också att de har haft problem med att bilen inte vill ta emot snabbladdning, men att detta ofta lösts med uppgradering av mjukvaran. Majoriteten verkar dock oftast ladda hemma, då åtminstone den första generationen av ZS EV är en dålig långfärdsbil.

Det förhållandevis lilla batteriet på 44,5 kWh ger klart begränsad räckvidd (23 mil vid vårt test i sommarsol), men i och med faceliften till 2022 ökades batterikapaciteten till 70 kWh och vår testräckvidd blev nästan 34 mil när utetemperaturen var strax över noll grader. Samtidigt höjdes den maximala laddeffekten från 76 kW till 92, vilket gör bilen klart lättare att leva med om man behöver åka längre sträckor. 

Gör det den faceliftade versionen till det bättre valet? Svaret är ja, även om totalbetyget är detsamma för den icke faceliftade. Och varför det är så beror till mångt och mycket på det katastrofalt dåliga servicebetyget på den nyare versionen. Det verkar vara så att MG:s organisation i Sverige inte riktigt är tillräckligt stor och/eller bra för volymen bilar de säljer.  

Å andra sidan är Bra köp-betyget perfekta 100 procent för den nyare versionen, och det är väldigt imponerande med tanke på ovanstående. Så satsa på ett så nytt exemplar du har råd med.

De faceliftade bilarna finns i större antal som begagnade, och de har dessutom ett mer lättfattligt infotainmentsystem än de äldre bilarna har. Och det större batteriet och den högre laddeffekten ger ZS EV ett större användningsområde. 

http://www.mestmotor.se/automotorsport/begenkat/

MODELLHISTORIK

MG ZS EV 2020–2022

2020 Premiär i Sverige sent på året. Motorn ger 143 hk och batteriet är på 44,5 kWh.
2022 Facelift kallad "Long range", med en starkare motor på 156 hk och med ett 70 kWh-batteri.

ZS EV-ägarna älskar...

"Totalekonomin."
"Trevlig att köra."
"Faceliftade ZS EV får dra släp på 500 kg."
"Med tanke på priset är jag överraskande nöjd med bilen."

ZS EV-ägarna gillar inte...

"AC:n orkar inte riktigt kyla ordentligt när det är varmt."
"Infotainmentskärmen hänger sig och är trög vintertid."
"Stora kvalitetsbrister."
"Svårläst instrumentering."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Bedrar verkligen snålheten visheten?"

Jag tror inte att det finns jättemånga människor i Sverige som blir svaga i knäna när de ser en MG ZS EV. Den har inga större mängder karisma, och är dessutom (som våra tester visat) sämre än många konkurrenter. MG har priset som enda vapen, men det vapnet är finslipat och extremt effektivt. Speciellt när vi pratar privatleasing, en ägandeform som är på frammarsch.

När man tänker på det är idén ganska smart. Om man är en kinesisk tillverkare, hur får man folk i Europa att köpa ens bilar? Man tar ett gammalt anrikt varumärke, som åtminstone en del människor känner till, bygger en kompakt suv (det vill ju alla ha) och ser sedan till att den går att köpa eller leasa för en vettig peng. 

Drygt 4 000 svenska köpare har nappat på det sedan ZS EV hade premiär, och fler lär det bli. Personligen kan jag inte ha en, för jag tycker att körställningen är horribel. Så provkör innan du slår till!


Läs mer

5 tester och provkörningar av MG ZS EV samt 242 nyhetsartiklar på vår samlingssida om MG ZS EV.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.