Begagnatmatchen: Hyundai Kona Electric – ljuset i Niros skugga

Premium Kia e-Niro är en av Sveriges mest populära elbilar – och Hyundai Kona Electric är mångt och mycket samma bil. Ett bättre begagnatköp?

Begagnatmatchen: Hyundai Kona Electric – ljuset i Niros skugga
Hyundai Kona Electric säljer inte alls som syskonet E-niro – men ägarna verkar vara mer nöjda.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Sedan premiären sent 2018 har Kia e-Niro varit en av Sveriges mest populära elbilar. Bilen Lagom för Landet Lagom. Från och med 2020 har den legat på topp tre bland elbilarna, och sedan 2021 har försäljningen verkligen tagit fart med över 5 000 sålda bilar per år.

Ungefär samtidigt som e-Niro kom till Sverige kom även dess koncernkusin: Hyundai Kona Electric. De två modellerna delar väldigt mycket teknik, men av någon anledning blev Kona klart mindre framgångsrik försäljningsmässigt.

Som mest har den sålt i 1 671 exemplar, och hittills i år (januari–oktober) har det sålts 683 bilar. Att jämföra med 5 577 e-Niro.

Att jämföra dessa två modeller är en självklarhet, speciellt om man letar efter en begagnad bil. Utbudet är mer än dubbelt så stort för Kian, men kanske borde man titta närmare på Hyundai Kona istället? Vi har frågat ägarna vad de tycker.

Börjar man med IQ-egenskaperna blir det full pott för båda två. Kona är bättre än snittbilen på samtliga fem punkter, och den enda plumpen i Kias protokoll är servicebetyget. Det finns kort sagt inga smartare köp i segmentet än dessa två. Och Hyundai är bättre än Kia. MG ZS EV har dock det högsta betyget för totalekonomin, men så är den också ett mer utpräglat lågprisalternativ.

I TQ-ronden märks det tydligt att det rör sig om relativt små bilar här. Samtliga fem ligger klart under snittbilens betyg totalt sett, och de gröna betygssiffrorna är väldigt få. Ägarna till BMW i3 gillar ljudnivån och förarmiljön, MG ZS-ägarna tycker om bagageutrymmet och VW ID.3-ägarna uppskattar ljudnivån och baksätet. Men ingen av dessa är speciellt lämpliga val om man söker en genomkompetent familjebil.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Relativt låga siffor över lag för Kona Electric, förutom när det gäller inredningen och elektroniken. Däremot inga som helst problem med infotainmentsystemet! Det är ovanligt idag. Drygt en av tio har dock haft strul med appen.

Några ägare berättar att Kona Electric duger fint för två vuxna, och så länge man har små barn fungerar baksätet bra. Bagageutrymmet är dock lite väl trångt för eventuella barnvagnar, och notera även att det betyget är klart sämre för Kona än vad det är för e-Niro.

När det gäller EQ-egenskaperna är det solklart vilken bil som kommer från en traditionell premiumtillverkare. BMW i3 är bäst på allt. Närmast bakom, med ett medelbetyg, är Hyundai Kona. Det är framför allt intressant att Kona har ett klart högre betyg på Bra köp än vad Kia e-Niro har. 

Hyundai Kona Electric finns med två olika drivlinor, den billigare har 136 hästar och ett batteri på 39,2 kWh och den dyrare har 204 hästar och 64 kWh. Relativt låg förbrukning gör att även versionen med det mindre batteriet funkar bra i vardagen, men kör man ofta lite längre sträckor är det större att föredra. Och den högre effekten ger mer självförtroende vid omkörningar. 

Laddluckan sitter oskyddad i nosen och några ägare klagar på att den har en tendens att frysa fast på vintern, vilket kan vara väldigt frustrerande. Några egentliga typfel verkar dock inte bilen vara befattad med.  

Begagnatutbudet är störst vad gäller 64 kWh-versionen, och det är även den vi skulle rekommendera. Vid faceliften, till årsmodell 2021, fick Kona ett uppdaterat utseende men tekniken under skalet behölls. Gott så. 

Betygen talar för sig själva. Enligt ägarna är Hyundai Kona Electric en bättre bil än storsäljaren Kia e-Niro. Vilken av dem tilltalar dig mest?

MODELLHISTORIK

HYUNDAI KONA ELECTRIC 2018–2022

2018 Premiär, som 2019 års modell. Två drivlinor finns: 39,2 kWh/136 hk respektive 64 kWh/204 hk.
2020 Facelift (främst exteriört) på hösten, till årsmodell 2021.


Kona Electric-ägarna älskar... 

"Suverän respons i drivlinan."
"Bra räckvidd för pengarna."
"Låg förbrukning."

Kona Electric-ägarna gillar inte...

"Serviceintervall på 1 500 mil är vansinnigt för en elbil."
"Laddluckan har fryst fast flera gånger."
"Appen strular."
"Repkänslig hårdplast i interiören."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"En lite ljusare och piggare känsla som jag uppskattar."

Det kommer nog inte som en överraskning för någon att Hyundai och Kia gör olika versioner av samma bil, som i fallet med Kona Electric och e-Niro. På senare tid har Kia blivit bekväma med att ha på sig ledartröjan i Sverige, men därmed inte sagt att Hyundais bilar är sämre.

När det gäller de kompakta elbilarna håller jag Kona Electric som den trevligare av de två. Storsäljaren e-Niro är såklart alldeles utmärkt, men interiören är lite murrig och rätt tråkig i sitt utförande. Kona är ljusare och har en piggare interiördesign, och det är en egenskap jag verkligen uppskattar. 

Hårdvaran är densamma, så om man vill komma lite billigare undan och dessutom gillar att vara en aning mer individuell är Kona Electric det självskrivna valet. 

Satsa på versionen med det större batteriet på 64 kWh, som i kombination med den låga förbrukningen ger finfin räckvidd. Speciellt om man räknar per krona.


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Hyundai Kona Electric finns på vår sajt.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!