Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare

Kombinationen av sportiga köregenskaper och komfort gör Porsches sportiga elbil omtyckt bland ägarna. Men räkna inte med att kunna göra något begagnatklipp om du tänker köpa.

Annons
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Denna Begagnatmatch är lite mer finsmakeri än normalt, det är nämligen svårt att kalla Porsche Taycan för något annat än dyr. Eller väldigt dyr.

Och tycker ni att nypriserna är alltför höga och därför hoppas på att göra ett begagnatklipp, måste vi göra er besvikna. Begpriserna är nämligen väldigt höga, de också.    

En av anledningarna till detta är att Taycan sålt i relativt små volymer sedan Sverigepremiären 2020 – men antalet ökar stadigt år för år. Premiäråret såldes knappt 500 bilar, 2022 var den siffran norr om 800.

Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare

Det finns anledning att tro att en betydande andel av Taycanägarna kommer från andra Porschemodeller, dels för att märkestrogenheten är snudd på Teslahög, och dels för att ägarna mestadels klagar på saker som inte har med själva bilen att göra.

Förtydligande: har man kört en bensin- eller dieseldriven Porsche och byter till en Taycan, kommer man förr eller senare att drabbas av det faktum att det generellt sett är mer strulfritt att tanka en bil än att ladda den. Och mycket av kritiken rör laddnätverk, laddköer och strulande laddstolpar. 

Vad tycker ägarna om sina bilar då? Bränsleförbrukningsbetyget är ett av relativt få som är sämre än för snittbilen av motsvarande årgångar. Detta har troligen sin grund i att Taycan är en riktigt vass bil oavsett motorisering, och därför uppmuntrar till en bestämd högerfot. Totalekonomin är heller inte speciellt smickrande, vilket inte är så konstigt när bilen kostar en bit över en miljon kronor att köpa (och en Turbo S har ett grundpris på över två).

Nej, en Taycan köps inte främst med hjärnan. Men det ska sägas att Porsche har bra service, och Taycanägarna är nöjda med bilens garantier.


FELRAPPORTER & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare
Porsche Taycan är generellt sett väldigt problemfri, förutom när det gäller elektroniken och infotainmentsystemet. Dessutom verkar appen inte fungera speciellt tillfredsställande. Tesla har en mycket bättre app än konkurrenterna, som siffrorna tydligt visar.
Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare

I TQ-ronderna är det blandad kompott. Låg bullernivå i kupén och skön fjädring är ytterligare två exempel som talar för att många bytt från en konventionell Porschemodell till en Taycan. Det ska dock sägas att luftfjädringen är riktigt bekväm, så det här är en långdistansmissil av riktigt hög klass.

Den trevliga förarmiljön får också väldigt fina betyg, men här finns också bilens största irritationsmoment: infotainmentsystemet, som både är segt och buggigt vilket gör att det kan låsa sig och behöva startas om. Knappast värdigt en bil av den här kalibern. Dessutom är både baksätet och bagageutrymmet väldigt trånga, så det är tydligt att modellen bäst lämpar sig för två personer. 

Under 2022 fick Taycan en mjukvaruuppdatering, både vad gäller nya bilar och de som redan rullar ute på våra vägar. Porsche har filat lite på drivlinans effektivitet och även på batteripaketets buffert, och således fått till lite bättre räckvidd. 

Så, vilken Taycanversion ska man välja? Det är till mångt och mycket en ekonomisk fråga, med tanke på att toppmodellen Turbo S är mer än dubbelt så dyr som grundmodellen. Redan inroparen gör 0–100 km/h på strax över fem sekunder, och har den kanske allra känsligaste styrningen då den endast är bakhjulsdriven. Majoriteten av bilarna som ligger på Blocket är dock fyrhjulsdrivna.

Behöver man lite bättre lastutrymme erbjuds två kombiversioner: Sport Turismo och Cross Turismo, där den sistnämnda har ett något förhöjt chassi och diskreta suvattribut här och var. En riktig grusvägskanon, således. Utbudet är relativt stort, i skrivande stund finns knappt 200 begagnade Taycan till salu. Det borde därmed inte vara alltför svårt att hitta det exemplar som är rätt för dig. 

Taycan är en av marknadens allra mest kompetenta elbilar, speciellt kombinationen av sportiga köregenskaper och komfort är väldigt svårslagen. Men smakar det så kostar det…

Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare

MODELLHISTORIK

PORSCHE TAYCAN 2020–2023

2019 Premiär på Frankfurtsalongen. Grundmodellen heter kort och gott ”Taycan”, och värstingen bär tilläggsnamnet Turbo S.
2021 Den något förhöjda (och alltid fyrhjulsdrivna) kombimodellen Cross Turismo tillkommer. 
2022 Kombin Sport Turismo har premiär. Modellen är en Cross Turismo men utan chassihöjningen och offroadutseendet.

Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare
Taycan-ägarna älskar…

”En fantastisk körmaskin.”
”Perfekt kombination av sport och komfort.”

Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare
Taycan-ägarna gillar inte…

”Infotainmentsystemet fungerar dåligt.”
”Appen är ett skämt.”


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare
Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare
Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare
Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare
JOHN ARGELANDER:

”En äkta Porsche – förutom på en (viktig) punkt”

Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare

…och den punkten är drivlinan. Alltså det faktum att Taycan är eldriven. I övrigt är bilen precis lika briljant som Porsches övriga modeller. Först och främst är det körglädjen som sticker ut.

Taycan är en tvättäkta sportbil, trots att den har bakdörrar. Och det spelar ingen roll om du köper instegsversionen eller toppmodellen, det här är en bil som är en fröjd på kurviga vägar. Att det inte finns någon trevlig manuell låda att spaka får man helt enkelt leva med. Liksom att allt som heter sensuellt motorljud lyser med sin frånvaro.

Apropå bakdörrarna förtjänar det att nämnas att baksätet är väldigt trångt, så söker du en ”Porsche för familjen” är Taycan ett dåligt val. Men prioriterar du körglädje och vill ha en elbil är Taycan oerhört svårslagen.


Ägarna om Porsche Taycan: en sylvass komfortkryssare

Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Porsche Taycan finns på vår sajt.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen