Begagnat: BYD Atto 3 – ogillar svensk vinter

BYD Atto 3 verkar inte trivas i svenskt klimat. Kan låga ägandekostnader väga upp för det?

Annons
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Kinesiska BYD (”Build Your Dreams”) är ett relativt nytt märke på den svenska marknaden, och deras första modell är kompaktsuven Atto 3 som numera är en ganska vanlig syn på våra vägar.

Byd Atto 3 sida

Under 2023 tog sig modellen tagit in på topp 20-listan med strax över 3 000 sålda exemplar. Året innan såldes bara en tredjedel så många.

Eller såldes förresten, många privatleasar sin Atto 3. Erbjudandena har varit fördelaktiga, vilket är en stor del av förklaringen till det stora beståndet.  

Atto 3 är en diskret formgiven bil, men många ägare anger att de tycker att designen är trevlig – inte minst interiört finns det en del kul detaljer, och den roterbara pekskärmen är unik. Är man kritiskt lagd kan man däremot hävda att karossen är väldigt generisk. Men smaken är som baken …

Utbudet av begagnade Atto 3 är hyfsat stort när detta skrivs. Nästan 150 exemplar ligger ute till försäljning och priserna börjar på 385 000 kronor. Det är ett värdefall på runt 150 000 kronor från nybilspriset – och det ska sägas att detta är en ny bil, som hade premiär i Sverige 2022. Här finns det alltså möjlighet att göra en bra affär.

Men är Atto 3 något att ha? 

Ägarna är faktiskt delade i denna fråga. Vissa av dem är helnöjda och använder ord som ”helt problemfri” och ”mycket bil för pengarna” medan andra beklagar sig över diverse fel på bilen, BYD:s organisation i Sverige och återförsäljaren Hedin Bil, eller strul med laddning. 

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Felrapport Byd 3

Vad gäller organisationsbiten kan vi säga att servicebetyget på 36 procent är det lägsta vi någonsin sett – oavsett vilket betyg det gäller. Det sänker hela IQ-ronden till botten, även om totalekonomin är bra för Atto 3. Faktiskt nästan lika bra som för MG ZS EV!

BYD Atto 3 bagage

I TQ-ronden får Atto 3 bra betyg för både baksätet och bagageutrymmet, och även fjädringen är hyfsad. Däremot är bilen ganska bullrig i kupén. 

Det är dock mer eller mindre nattsvart i EQ-ronden, inte en grön siffra så långt ögat når och betyget blir 0,5 stjärnor.

Att 85 procent av ägarna skulle gjort om köpet med facit i hand är inte fy skam, men märkestrogenheten är väldigt låg.

Det förefaller vara så att många ägare tänkt att Atto 3 varit intressant med tanke på prisbilden, och att man kanske inte haft så himla höga förväntningar i övrigt. Sedan har bilen visat sig vara hyfsat ekonomisk att äga, och relativt rymlig. Men nästa gång blir det en bil från något annat märke. 

Det problematiska med Atto 3 är att den inte verkar vara ordentligt utprovad för våra svenska förhållanden, och då menar vi svensk vinter. Många ägare anger att rutorna immar igen när det är kallt ute och ännu fler klagar på värmesystemet som är underdimensionerat. ”Vill man ha värme i baksätet får man stänga av utblåsen i framsätet.” Uppvärmningen går dessutom långsamt, och ibland kommer bilen helt enkelt aldrig upp till en behaglig temperatur i kupén. Så ska det såklart inte vara.  

Atto 3 säljs endast med en drivlina i Sverige: framhjulsdrift och 204 hästar. Litiumjärnfosfatbatteriet är på 60,5 kWh och kan snabbladdas med upp till 80 kW. Inga hiskeliga siffror, men man får vad man betalar för.

Detta tycks genomsyra hela bilen. Atto 3 har ekonomin som sitt starkaste argument, och som bil betraktad är den trevligare än exempelvis MG ZS EV. Är din budget starkt begränsad kan detta vara ett bra val, men det finns en uppsjö av andra konkurrenter som är klart mycket bättre totalt sett. 

Speciellt när det är vinter. Vilket inte är speciellt ovanligt i Sverige.

Full koll på betygen

MODELLHISTORIK

BYD Atto 3 2022-2023

2021 Premiär på bilsalongen i Chengdu i augusti.

2022 De första bilarna anländer till Europa. Batteriet är på 60,5 kWh, och motorn ger 204 hk och 310 Nm. Räckvidden anges till 42 mil. Atto 3 är uteslutande framhjulsdriven, någon fyrhjulsdriven version säljs inte.


Atto 3-ägarna älskar…

”Mycket bil för pengarna med privatleasing.” 
”Trevlig design, speciellt invändigt.” 

begtest

Atto 3-ägarna gillar inte…

”Rutorna immar igen vintertid.”
”Dålig värme, i synnerhet i baksätet.”
”Svagt helljus.”
”Strul med laddning.”
”Appen …”

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

BYD Atto 3 IQ,TQ,EQ

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat

BYD Atto 3 cockpit
BYD Atto 3 prisbild

JOHN ARGELANDER

”Den kom från ingenstans, och helt plötsligt är den överallt!”

John Argelander

Jag skulle säga att mitt bilintresse är över medel. Ändå finns det bilar som glider under radarn även för mig. Någon gång i somras började jag väldigt ofta se en för mig obekant kompaktsuv på Stockholms gator. Jag tänkte att det borde vara en MG ZS, de är ju väldigt populära.

Men det var något med formen som inte stämde, och så hade den ett lysande streck tvärs över nosen. Det har inte ZS. Kanske var det en MG Marvel R? Nej, den är större och lägre. 

Jag tyckte att bilen såg väldigt trevlig ut, och så en dag stannade en av dem mitt framför näsan på mig. ”Build Your Dreams” stod det över hela bakluckan. 

För tolv år sedan var jag på bilsalongen i Shanghai och småskrattade åt en monter med samma slogan. Då hade de en plastig småbil att visa. Nu är de här, och de är överallt.


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om BYD Atto 3 finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen