Räckviddstest: Audi e-tron – så långt kommer vi

Premium Vår första provkörning av Audi e-tron går på snöiga och vintriga vägar. Vi försöker inte köra så långt som möjligt, utan kör "som folk". Hur långt kommer e-tron i svenskt vinterklimat innan det är slut på ström?

Räckviddstest: Audi e-tron – så långt kommer vi

Vår målsättning har varit att ta reda på hur långt nya Audi e-tron kommer vid verklig körning, alltså inte att försöka köra så långt som mänskligt möjligt på en laddning. Vi genomförde räckviddstestet på en runda i Sörmland som innehåller en blandning av stadskörning, landsväg, motorväg och även ett kortare avsnitt med aktiv körning som vi använder som underlag till körglädjebetygen.

Starten gick från redaktionens garage i Solna, medan målgången blev vid en snabbladdare i Södertälje eftersom Audin inte hade tillräcklig räckvidd för att ta sig ända hem igen. Vi körde utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Vintervädret bjöd på uppehåll och omkring +1 grad i luften. Vägarna var både snöiga och slaskiga. Klimatanläggningen var inställd på 20 grader och automatisk reglering.

Vi körde på stora vägar tills vi nästan var nere på noll procent på batteriet. Därefter körde vi sista sträckan i området kring snabbladdningsstationen, allt för att lätt kunna rulla fram till laddkontakten när räckvidden enligt färddatorn slagit över till noll. 

Nästan 28 mil är en bra bit från fabrikens uppgivna räckvidd, men låg temperatur och bitvis utmanande väglag gör naturligtvis att förbrukningen sticker iväg.

METER FÖR METER MOT "SOPPATORSK"

225 KM

Ladda batteri – 50 km räckvidd
Trippmätare: 225,5
kWh/100 km: 30,8

Här kommer den första varningen från bilen som uppmanar oss att fylla på mer ström i batteriet.

240,8 KM

10 procent batteri
Trippmätare: 240,8
kWh/100 km: 30,4
Batteriprocent kvar: 10
Snittfart, km/h: 47

261,2 KM

5 procent batteri
Trippmätare: 261,2
kWh/100 km: 29,6
Batteriprocent kvar: 5
Snittfart, km/h: 47

266,9 KM

Begränsad körkapacitet!
Trippmätare: 266,9
kWh/100 km: 29,7
Batteriprocent kvar: 4
Räckvidd (km): 17

Nu kan man bara använda drygt 80 procent av bilens effekt. Den tillgängliga kraften fortsätter sedan att sjunka gradvis ner till 25 procent.

279,1 KM

Slut! 0 km räckvidd!
Trippmätare: 279,1
kWh/100 km: 29,5
Batteriprocent kvar: 0
Räckvidd (km): 0

Bilen går fortfarande att köra utan större problem, även om kraftmätaren i kombiinstrumentet berättar att man bara kan utnyttja 25 procent av effekten. 

Slutresultat: 279 km.