Räckviddstest: Så långt kommer Sveriges populäraste laddhybrider på el

Premium En av modellerna får bakläxa direkt när vi kör ut ur testgaraget.

Räckviddstest: Så långt kommer Sveriges populäraste laddhybrider på el

Räckvidds- och förbrukningstest av Mitsubishi Outlander PHEV 2019, Kia Optima SW Plug-in Hybrid, Volvo V60 T8 och Volvo V90 T8.

Så görs testet

Klockan 08.00 på morgonen kan 19 grader läsas ut från instrumenteringen. Det är inte lokalt vårväder som drabbat redaktionen i Solna – bilarna startar sedvanligt i garaget för att ha samma förutsätningar under hela dagen. Under ett hybridbilstest går den första delen av slingan genom huvudstadens trafikmyller – så även idag. Färden tas sedan vidare söderut längs motorvägen, på så vis får vi en rättvis indikation om den elektriska räckvidden. 

Motorvägen svängs av i Södertälje och färden går vidare in i landet – det är nämligen i Sörmland det händer: bullersträcka, dynamisk körslinga och chassitetet. Alla bilar får alltid samma förutsättningar. Däcktryck enligt biltillverkarens rekommendation, kupétemperatur inställd på 21 grader och valfri möjlighet att använda ratt- och stolsvärme. 

I slutet av körningen samlas testlaget vid lämplig mack med närhet till redaktionen. Här tankas bilarna upp och samtliga data skrivs ner från bilarna – först då har vi en ärlig indikering om respektive bils förbrukning. 

Vårt stora räckvidds- och förbrukningstest som görs på alla nya elbilar och laddhybrider avslöjar direkt en pinsam budgetmiss för Kia Optima, som vi skrivit om tidigare.

Bilen saknar värmepump och det innebär att bensinmotorn körs igång nästan direkt när vi kör ut ur testgaraget, för att hålla kupén varm. Det ger inte så mycket "framtidskänsla".

Annars imponerar Kia med lång elräckvidd (nästan 5,3 mil), om vi räknar bort att bensinmotorn alltså startar då och då.

Efter 3,8 mil har vi rullat klart på eldrift med Outlander. Volvomodellerna klarar båda drygt dyra mil på el.

Efter 29 körda mil har förbrukningen landat på mellan 6,4 och 7,6 l/100 km.

Optima använder sig av Typ 2-uttag och den maximala laddeffekten är drygt 3,3 kW enligt Kia. Sladd för laddbox och vanligt hushållsuttag följer med bilen.

Marknadens enda laddhybrid med två uttag. Här finns Typ 1 (10 A) samt Chademo för snabbladdning (32 A). Sladdar till båda medföljer som standard.

Att ladda Volvo innebär i båda fallen Typ 2-ladduttag som klarar upp till 3,7 kW. 10 A-laddare från fabrik.

Typ 2 och 3,7 kW även här. En detalj är att laddluckorna skiljer sig mellan modellerna. 10 A-laddare från fabrik.