Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna

Vi testkör Audi e-tron, Tesla Model X och Jaguar I-Pace i svenskt vinterklimat. Så här långt kommer elsuvarna.

Annons
Annons

Så har vi testat

Starten gick på morgonen från redaktionens garage i Solna. Vi gjorde räckviddstestet på en slinga i Sörmland som innehåller en blandning av stads-, landsvägs- och motorvägskörning, samt även ett kortare avsnitt med aktiv körning som vi använder som underlag till körglädjebetygen i testet.

Vår målsättning har varit att ta reda på hur långt man kommer vid normal, verklig körning, snarare än hur långt som är mänskligt möjligt att köra på en laddning.

Vi körde utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Vintervädret bjöd på uppehåll och omkring +1 grad i luften. Vägarna var både snöiga och slaskiga, varför rullmotståndet var högre än vanligt.

Klimatanläggningarna var inställda på 20 grader och automatisk reglering.

Vi höll oss till stora vägar tills vi nästan vara nere på noll procent batteri. Därefter körde vi den sista sträckan i närheten av en laddstolpe, för att lätt kunna rulla fram och koppla in när räckvidden enligt färddatorerna slagit över till noll.

Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna

Audi e-tron: 279 km

Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna
Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna

Jaguar I-Pace: 303 km

Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna
Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna

Tesla Model X: 344 km

Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna
Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna
Räckviddstest: Så långt kommer elsuvarna
Laddhybriden Porsche Cayenne, som deltog i samma test, klarade 32 kilometer på eldrift innan bensinmotorn startade. Klicka för att se en större version.
Annons
Annons
Rulla till toppen