Tre laddbara kompaktkombi: Förbrukning och laddning

Premium Vilken av de tre – Kia Ceed, Seat Leon eller Skoda Octavia - kommer längst på bränsle och el?

Tre laddbara kompaktkombi: Förbrukning och laddning
Tre laddbara kompaktkombi: Kia Ceed, Seat Leon och Skoda Octavia.

Läs om vår jämkade testförbrukning nedan.

HUR GÖR VI RÄCKVIDDSTEST?

Ska man på ett rättvist sätt mäta förbrukning och elektrisk räckvidd för laddhybrider vill det till att vara så noggrann som möjligt. Så här gör vi:

Alla bilar i testet tillbringar natten före förbrukningsrundan i vårt cirka tjugogradiga garage. Laddsladdarna är självklart i så att bilarna garanterat startar rutten med både full bränsletank och fullt batteri. Eventuella förvärmningsfinesser av kupén används inte i någon bil.

På kommando rycks laddsladdarna ur och testbilarna ger sig ut i karavan på en identisk förbrukningsrunda. Klimatanläggningarna är redan från start inställda på samma temperatur (21 grader) och även andra strömförbrukare som stols- och rattvärme används – i den mån de används – enligt principen "lika för alla".

Vi tvingar bilarna att gå på ren eldrift så länge de förmår. Efter hand slår de själva över i hybridläge. Rutten inleds med långsam stadstrafik i drygt två mil där farten sällan når över 50 km/h. Efter det följer cirka två mil med 90-begränsning, följt av 26 mil med ömsom 70- och 110-vägar.

Vi använder oss numera av Solna stad istället för Stockholm city för stadstrafik, för att sedan leta oss upp mot Roslagen, jämfört med tidigare Sörmland.

Ungefär var tredje mil byter förarna bil med varandra för att eliminera eventuella skillnader i körsätt. Totalt rullar vi cirka 30 mil. 

För att få så jämförbara resultat som möjligt även mellan olika testtillfällen följs hastighetsbegränsningarna slaviskt. Men om man vill göra sådana jämförelser ska man komma ihåg att i synnerhet yttertemperaturen är en betydelsefull faktor när det kommer till batteribilars räckvidd. Vi kan inte påverka temperaturen – men vi kan visa vad termometern pekade på längs rutten.

Däckens rullmotstånd påverkar också och vilka däck testbilarna har syns på Testfaktasidorna.

Efter målgång räknar vi inte bara på tankade litrar och körda elsträckor. Vi kompenserar också för eventuella ologiska avvikelser i bilarnas instrument, orsakade av exempelvis vinterdäck med annan rullomkrets.

Men att svara på hur mycket bensin respektive diesel och hur många kilowattimmar en laddhybrid drar är som att svara på hur långt ett snöre är. Mer så än för alla andra biltyper. Det beror nämligen mest på hur ofta föraren laddar sin bil. 

I vår begagnatdatabas har vi ett utmärkt underlag för hur mycket den genomsnittliga laddhybridägaren kör på el. Det är oftare än vår enda laddning på 30-milarundan här och därför sänker vi numera schablonmässigt bränsle- och elförbrukningen efter målgång med 40 procent, att använda i ekonomikalkylen. Detta görs i samtliga laddhybridtester.


EN OMEDELBAR MOTORSTART FÖR ATT VÄRMA KUPÉN

Som vi berättat tidigare har vi bytt testslinga när vi kör laddhybrider. Den nya rundan använde vi första gången i testet med laddsuvar i ams nummer 25/2020. Slingan är nu snäppet snällare och räckvidderna ser därför ut att bli några kilometer bättre jämfört med tidigare. Ha det i åtanke om ni jämför räckvidder med tidigare tester. 

Vi genomför testet i mitten av december. Temperaturen håller sig omkring fem grader och vägbanorna är fuktiga utan att vara så blöta att det påverkar förbrukningen.

Kian saknar värmepump och startar sin vana trogen bensinmotorn första gången redan nere i garaget. Därefter växlar den mellan el och förbränning för att hålla värmen i kupén, varför Ceed alltså har bensinförbrukning redan från början. När batteriet så småningom tar slut har den därför längst "räckvidd" på el.

Även om det är omöligt att tvinga Kian till att gå endast på el tills batteriet är tomt i låga temperaturer, är den duktig på att snabbt och effektivt skifta mellan el och bensin. Detta fortsätter den med också när man har tömt batteriet. Bilen är bland annat tack vare det väldigt snål på längre resor. 

Seat och Skoda klarar däremot att värma kupéerna utan att starta förbränningsmotorerna och man kan tvinga dem till att gå helt på el så länge man har ström kvar. Den spanska kusinen har på pappret något högre elförbrukning än sin tjeckiska släkting, vilket visar sig stämma ute i verkligheten. Seat startar sin förbränningsmotor ett par kilometer tidigare än när Skoda tänder sin.

Räckvidderna innebär inte några nya rekord, men omkring 50 kilometer på el i milt vinterväder är trots allt klart godkänt.