Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder

Ford tar i så det knakar med sin första riktigt seriösa elbil och bränner av det kanske värdefullaste man har: Namnet Mustang! Bilen måste leverera. Men det är långt ifrån en maffig sportbil utan en snabb och rymlig familjesuv. För första motståndet står sportiga Polestar 2, premiumbilen som är billigare, snabbare och snålare på strömmen!

Annons
Annons

USA ligger riktigt risigt till i elbilsracet – om man undantar Tesla. Under 2020 nådde försäljningen av laddbara bilar bara upp till dryga 20 procent av den i Europa och i Kina. Knappa 300 000 elektrifierade bilar i landet i väster mot närmare 1,4 miljoner på de två största marknaderna i världen.

Ford är ett av världens äldsta bilföretag och släpar efter rejält när det gäller elektrifiering. Man finns inte ens med bland världens tio största elbilsproducenter men är däremot nummer ett när det gäller pickupförsäljning och väldigt stora i USA, medan Europa länge har varit en trist förlustbringande affär.

Entré Ford Mustang Mach-E! Om det är rätt eller fel att ge märkets första seriösa elbil, som har långt ifrån en sportbilskaross, det ikoniska namnet Mustang kommer att debatteras i evighet utan att någon med säkerhet kan slå fast om det var smart eller inte. (Kommer du ihåg den hopplöst dåligt konverterade elversionen av Focus som varken hade räckvidd eller bagageutrymme?) 

En sak är säker, namnet ger uppmärksamhet och höga förväntningar. Här kommer en bil som vill bli älskad.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Mustang Mach-E är på väg till handlarna under mars månad. Det finns attraktiva privatleasingerbjudanden på de billigare versionerna!

Det är alltså nya djärva tag och 2030 ska alla Fordbilar som säljs i Europa vara laddbara. Slut med förbränningsmotorer! Om bara några år finns alla Fordmodeller i laddbart utförande och redan 2023 kommer en småbil i Fiestastorlek som byggs på VW-gruppens elbilsplattform. Ford går in hårt och köper teknik från VW till ett flertal bilar. Man kan tycka att det är märkligt eftersom man bevisligen har en egen elbilsplattform i nya Mustang, men förklaringen finns som alltid i ekonomin, det lär bli billigare att köpa teknik från VW än att göra allt själv.

I Sverige säljs numera Ford av Hedin bil vilket betyder att man inte längre är en del av Ford Europa ¬ på gott och ont, vilket vi ska komma tillbaka till.

På tal om ekonomi, Mustang Mach-E tillverkas i Mexiko, enligt uppgift för att få ihop affären. Den ska också byggas i Kina – liksom utmanaren för dagen, Polestar 2.

Bilen får två olika batteristorlekar, 66 och 88 kWh. Till att börja med finns det tre effektlägen: 269 hk och 294 med bakhjulsdrift, och 269 hk samt 351 hk med fyrhjulsdrift. Det mindre batteripaketet finns endast med den lägsta effekten. Till senhösten kommer en fyrhjulsdriven GT-version med 487 hk. 

Räckvidden enligt WLTP-normen varierar mellan 400 km och 610 – där långåkaren är den bakhjulsdrivna versionen med det stora batteriet och den med kortast räckvidd är fyrhjulsdriven med svagare motor och lilla batteripaketet. GT ska gå 490 km.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Peder Karlsson verkar inte riktigt (vilja) förstå…

Priserna spänner mellan 574 900 kronor, och 734 900 kronor för den bil som vi kör, med det stora batteriet och fyrhjulsdrift.

Polestar 2 är den sportiga versionen av Volvo XC40 som köps mer av passion än av familjeförnuft. Den finns än så länge enbart i ett utförande: 408 hk, fyrhjulsdrift och ett batteri på 72 kWh. Intressant nog är den 75 900 kronor billigare än Mustangen som vi kör. 

Måtten är både snarlika och samtidigt väldigt olika. Mustangen är ”bara” 10,6 cm längre, men hela 14,6 cm högre och axelavståndet är 24,9 cm längre. Vikten skiljer däremot endast 20 kg till Polestars favör om vi anser att lätt att bra. Det är märkligt eftersom Ford alltså är större och har ett rejälare batteri. Polestar framstår som oproportionerligt tung. 

Det är dags för 14 ronder, för att kora den bästa bilen för dig! Och är Mustang en bättre familjebil är VW ID.4, Skoda Enyaq eller för den delen exempelvis en Volvo XC60 P8 som är billigare?

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Förarmiljön känns europeisk, bra materialval och snygg. Ljudsystemet från B&O ingår i teknikpaktet för 19 900 kr.
Rond 1 Kvalitetskänsla

Påkostade materialval brukar inte vara det första man tänker på när det gäller Ford. Men det har hänt något i USA, kliv in i valfri nyutvecklad jänkebil som inte kommer från Tesla och sannolikheten är stor att du blir förvånad över byggkvalitet och känsla.

Mustang Mach-E är utvecklad i USA men känns europeisk i både interiördesign och material. Mustang och Polestar 2 påminner om varandra interiört. Relativt sparsmakat och inte speciellt plastigt. Visst, lädret är konstgjort och vi talar inte Audinivå, men totalt sett helt godkänt. Polestar har lite vassare grader på vissa plastdetaljer men känns samtidigt något mer sofistikerad. Att justera rattvärme och stolsvärme på skärmen kan dock göra en galen, eftersom ”tryckningarna” ofta inte registreras. Och att de guldgula säkerhetsbältena redan ser lite smutssolkiga ut känns inte heller premium.

Oavgjort: Ford–Polestar 1–1.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Baksätet i Mustang är rymligt och man sitter högt, om än lite hårt.
Rond 2: Komfort

Ska man förvänta sig amerikanskt gung eller sportbilsstum fjädring? Man får varken eller. I lägre hastigheter rullar Mach-E oväntat stumt och styltigt, det slår till när man kör över rejäla ojämnheter i vägbanan. På landsväg rullar den däremot på bekvämt och ljudnivån imponerar, men de fyrhjulsdrivna versionerna har isolerrutor fram. De främre stolarna är rejäla och sköna, inte direkt sportiga. 

Vår Polestarbil är Performanceutrustad, vilket främst betyder Öhlinsdämpare som ger den en onödigt hård gång men också bättre chassikontroll. Vårt råd är att spara 60 000 kronor till något annat, alla vardagsmil blir mycket behagligare utan sportdämparna. Jämfört med Mustang upplevs P2 som tajtare och stummare i alla hastigheter, och definitivt onödigt hård även om slagen från exempelvis brunnslock inte är lika påträngande. Det som förvånar mer är att ljudnivån är högre, både från de nordiska friktionsdäcken som bör vara tystare än de europeiska vinterdäck som sitter på Mustangen, och från fartvinden. 

I laglig motorvägshastighet har vår Polestar turbulensvindljud som från en öppnad taklucka och bilen känns lite tunnare – fast den är tung. De främre stolarna är bekväma och man sitter sportigare, lägre. När det gäller mekaniska ljud från bromsar och drivning slamrar det lite mer från Forden.

Ford tar hem ronden. Ford–Polestar 2–1.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Bagagevolymerna är snarlika men Ford har en lite större lastyta. Genomlastningslucka lär komma till Mustang, den finns i Norge.
Rond 3 Bagageutrymme

Fords höga suvkaross betalar sig. Längst bak finns det plats för 402 liter mot 405 i Polestar, och den skillnaden i liter kan man bortse ifrån. Men golvytan är större i Ford vilket betyder att barnvagnar och annat skrymmande är lättare att få in. Men i Ford saknas det en genomlastningslucka för exempelvis skidor. Eftersom takräcke är uteslutet borde detta finnas. I Norge har man lyckats förse bilarna med en genomlastningslucka, och en gissning är att även svenska exemplar får det.Den Mach-E vi kör är för övrigt en föreseriebil som är på Sverigeturné från Tyskland. 

Både Mustang och P2 har en så kallad frunk, ett främre bagageutrymme. I Ford ryms det 82 eller 100 liter beroende på om man har en lasthållare. Polestars främre utrymme är på blygsamma 35 liter, perfekt för laddsladdar men inte mycket mer.

Ronden till USA. Ford–Polestar 3–1.

Rond 4 Dragkrok och takräcke

Mustangen kan inte förses med takräcke men väl med dragkrok som kan dra 750 kg. Polestar kontrar med 75 kg på taket och 1 500 kg på kroken. En glasklar seger för den lite mindre bilen.  

Ford–Polestar 3–2.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Bagagevolymerna är snarlika.
Rond 5 Baksäte

Här har vi en mellanklass-suv mot en trång Golfklassbil. Utrymmet bak är överlägset i Ford, på alla ledder, inklusive bredden. För barnfamiljen är Ford det klara valet. God sikt framåt, bra sittställning men ganska hård dyna. 

Polestars baksäte är relativt trångt, men man sitter bekvämt på mjuka dynor i en fin position.

Ford–Polestar 4–2.

Rond 6 Köregenskaper

Våra bilar rullar på olika typer av däck vilket gör jämförelsen lite haltande. På blöt asfalt i plus fem grader är europeiska friktionsdäck att föredra jämfört med de dubbfria nordiska som sitter på Polestar. 

Men båda bilarna har riktigt bra väghållning. De styr fint, har massvis med grepp och låg tyngdpunkt. Undanmanöverprovet handlar mer om däckgrepp än om chassiskillnader. Dessutom har båda en lång radda med säkerhetssystem som ska hålla bilarna i sin fil, bromsa vid paniklägen och undvika sladdar. Det som kan ligga dem i fatet är de höga tjänstevikterna på runt 2,2 ton, som kan ge onödigt långa bromssträckor på halt underlag.

Vi dömer denna rond som oavgjord – sett ur säkerhetsperspektiv.

Ford–Polestar 5–3.

 

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Polestar är det sportiga Volvosyskonet. Toppfart över 180 km/h med andra ord.
Rond 7 körglädje

Den viktigaste ronden?! För den som inte gillar att köra bil kommer väl inte att välja mellan dessa två? Polestar är som bekant det sportiga Volvosyskonet som inte hastighetsbegränsar sig vid 180 km/h (toppfart 205 km/h), som har ett sportläge och inkluderar Brembobromsar till Öhlinsdämparna i Performancepaketet.

Ford Mustang, ja bara namnet säger att det här måste vara något för de som älskar att köra. Fords reklamtext tar det kanske några steg för långt, så här skriver man: ”Mustang Mach-E är en ny form av frihet, byggd på all den passion som dess ikoniska status rymmer. Gör dig redo att älska bilkörning igen.”

Som om original-Mustangen inte är rolig att köra … Och när slutade vi att älska bilkörning?

Det bjuds tre körlägen: Whisper, Active och Untamed där det sista ska ge simulerade nerväxlingar, förstärkt inre ljud, direktare styrning och förbättrad gasrespons, och tända en ”sportig” orange interiörbelysning.

Många konstgjorda inställningar brukar betyda varningsklockor. Det går dessutom att aktivera ett fejkat V8-ljud, som låter som en trött V8 utan kompression.

Nej, det är långt ifrån äkta Mustangvibbar. Man sitter högt och vikten gör sig påmind när man är det minsta ”Untamed”, och karossen rör sig lite gungigt. Bilen är självklart kvick, 0–100 går på 5,1 sekunder, gaspedalresponsen är snabb och det finns ett härligt flyt i körningen. Styrningen, ja hur är egentligen styrningen?

Tyvärr finns det en ”klibbighet” eller tv-spelskänsla, det känns som om filhållningsassistansen aldrig riktigt släpper greppet. Och så har vi samspelet mellan människa och de två pedalerna. Den första bilen vi kör har en överkänslighet som lätt gör körningen ryckig, ingreppet mellan regenerering och bromsskivor sker inte snyggt och även gaspedalen har en onaturlig överkänslighet. Autoholdläget är aktiverat, vilket ger osköna smällar när man ska iväg, även om bilen står på plan mark. Märkligt.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Ingen machomuskelbil men som familjesuv är den härligare att köra än det mesta på marknaden.

När vi provkör ett annat exemplar är pedalprogrammeringen klart bättre, men inte perfekt, det känns som att programmerarna har jobb kvar. Det är som sagt förseriebilar, som har OTA (over the air-uppdateringar) vilket betyder att Ford likt Tesla kommer att skicka ny programvara som gör Mach-E bättre på många vis.

Det går att aktivera ett enpedalsläge (bilen bromsar själv när man släpper gasen), som fungerar bra ända ner till stillastående, men en aning överkänsligt. 

När vi gör ett undanmanöverprov med full broms hjälper systemen till riktigt bra och på vår lilla slinga på GTR Motorpark i Eskilstuna går Mach-E snabbt och tryggt, men den känns tyngre än den är, karossen kränger och de där härliga Mustangpowersladdarna som vi njutit av så många gånger infinner sig inte. Systemen griper in även i sportigaste läget med ESP off.

Så nej. Mustang Mach-E känns inte som en ”machomuskelbil” även om den är nästan lika snabb. Men att jämföra en sportbil med en familjesuv är långt ifrån rättvist, det här är en familjesuv som är mycket härligare att köra än det mesta på marknaden. Men vi saknar lite av det där rakbladsvassa i chassi och styrning som europeiska Ford brukar bjuda på.

Dags att kliva ner i Polestar 2. Det märks direkt att Polestar är en mer ”färdig” bil. Chassi, pedalreaktioner och styrning jobbar med föraren utan att man tänker på det. Mindre krängning, inte lika mycket understyrning om man går in för snabbt i en kurva och i sportläget kan man njuta av en kontrollerad överstyrning. P2 upplevs inte som lika tung.

Styrningen är inte supervass, gaspedalreaktionerna är inte lika direkta som i en Tesla Model 3 men man blir snabbt ett med bilen och är du ute efter en harmonisk och sportig körupplevelse är det tveklöst Polestar 2 som ska stå och ladda på din P-plats.

Ford–Polestar 5–4.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Trivsam förarmiljö och lättnavigerad infotainment men man sitter väldigt tajt mot mittkonsolen.
Rond 8 Självkörning

Ford säger att Mach-E ska klara motorvägssjälvkörning och det finns ett system som analyserar förarens ögonrörelser men det är ännu så länge inte godkänt inom EU. Självkörningen är bra, men bilen studsar lite mellan filerna och vill gärna att du ska ha händerna på ratten så mycket som möjligt. Polestar är snäppet bättre på detta område, men ingen har en chans mot Teslas system som är mycket mer självkörande och harmoniskt – användbart.

Ford–Polestar 5–5.

Rond 9 Förarmiljö

Inga konstigheter! Ja, om man nu har vant sig vid att scrolla genom menyer på en stor skärm och leta efter inställningar. Lite stök är det, men jämfört med Tesla bjuder båda bilarna på en normal miljö med instrumentkluster rakt framför föraren. Längst nere på Mustangens stora mittskärm finns en volymratt som uppskattas, Polestar har också en bra fysisk volymratt.

Mach-E och P2 har bra navigation som visar laddställen längs vägen och Apple CarPlay och Android Auto. 

Vilken av de två man föredrar är mest en smaksak, men Polestars Googleassistent tillhör marknadens bästa medan Fords röststyrning är svårare att njuta av. Den största skillnaden är främst att Ford känns luftig, rymlig medan Polestar upplevs som relativt trång, med sin breda mittkonsol och höga midjelinje.

Fords handtag och låsmekanism är tyvärr värda ett eget helt onödigt kapitel. Framdörrarna har en öppningsknapp och en liten hake som man greppar dörren med. Bakdörrarna får man låsa upp med en knapp och sedan öppna genom att lägga handen på insidan av dörren. 

Det finns en typiskt amerikansk sifferkod på förardörren som kan användas i stället för nyckel och med Fordappen fungerar telefonen som nyckel. Men varför krångla till något som fungerar bra? Polestar har traditionella och rejäla dörrhandtag.

Vi bedömer ronden som oavgjord.

Ford–Polestar 6–6.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Bekväma dynor och bra sittställning i Polestar, men det är rätt trångt och man sitter inte så högt.
Rond 10 Räckvidd

Mustang har ett 16 kWh större batteri (88 mot 72) men samtidigt högre officiell energiförbrukning. Vid vår körning till Eskilstuna från Södertälje låg båda bilarna på 27 kWh/100 km efter laglig motorvägskörning – inte direkt sparsamt. Tyvärr har ingen av dem värmepump, vilket betyder att vinterförbrukningen blir högre än för många konkurrenter.

Officiell räckvidd är 540 km mot 470 för Polestar. En vanlig sommardag lär det betyda 37 mil med Ford och 32 mil i Polestar – givetvis beroende på hur snabbt man kör. På vintern kapas det här ner mot 27 mil i Ford och 23 mil i Polestar. Skillnaderna är inte väldigt stora, men Ford har tveklöst ett övertag.

För den som är ute efter en bra familjebil är givetvis den bakhjulsdrivna Mustangen med det stora batteriet rätt val: WLTP 61 mil betyder 42 mil på sommaren och 30 på vintern.

Ford–Polestar 7–6

Rond 11 Laddning

Ford och Polestar uppger en maximal snabbladdningskapacitet på 150 kW och 11 kW hemmaladdning. Fords större batteri betyder att man laddar fler kWh upp till 80 procent. Vid vår korta provkörning hann vi inte göra en exakt jämförande laddmätning, men det kommer givetvis när vi testar bilarna på riktigt. Men vi skulle säga att båda ligger i mittenskiktet när det gäller snabb laddning. Ingen har batteriuppvärmning före laddning med hjälp av navigationen. Fordens laddning svimmar nästan när den kommit upp i 80 procent. 

Enligt sajten EV Databases kalkyler laddar Ford fler mil i timmen, räknat utifrån laddhastighet och förbrukning. 540 km mot 471 km.  Tesla Model Y laddar som jämförelse 930 km på en timme – det är utklassning. Ronden går till Ford.

Ford-Polestar 8–6.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Rond 12 Kvalitet

Nu ger vi oss ut på djupt vatten. Tyvärr har det visat sig att de flesta elbilar har fler barnsjukdomar när det gäller elektronik och mjukvara än snittbilen.

Polestar 2 hade en katastrofal start på sitt jordeliv med flera återkallelser och många nödvändiga mjukvaruppdateringar. Nu verkar det som att de flesta problem har löst sig, men vi återkommer givetvis med begagnatrapporter utifrån ägarnas upplevelser.

Fords kvalitet ligger enligt vår begagnatdatabas som snittbilens.

Att döma en segrare i denna rond är omöjligt just nu. Men kanske har Polestar ett litet övertag eftersom bilen har funnits ett tag och det allvarligaste förmodligen sorterats ut. Oavgjort.

Ford–Polestar 9–7.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
Ett namn och en symbol som skapar uppmärksamhet.
Rond 13 Ekonomi

Polestar har ett prisövertag på 75 900 kronor, medan privatleasingkostnaderna är jämbördiga, 7 798 för Mustang och 8 423 kronor för P2, utan Performancepaketet.

Tyvärr ser det inte ut som om någon av dessa bilar blir speciellt ekonomisk på långfärd. Polestar har visserligen ett samarbete med Bee, där man kan ladda för 5 kr/kWh. Men än så länge kan Inte Bee utmana Ionity när det gäller laddinfrastruktur, med många riktigt snabba laddare. De flesta stationerna har bara 50 kW-laddning.

Företaget Ford är däremot med i Ionitysamarbetet, men eftersom det numera är Hedin bil som är importör försvann Ionitykopplingen! I skrivande stund finns det inget bra laddnätverk kopplat till Mustang Mach-E, så det blir dyrt att ladda på långresa. Men det jobbas på detta.

Att Hedin bil tagit över importen ska betyda kortare beslutsvägar, att alla Fordhandlare ska kunna sälja alla modeller och att F150 kanske också tas in till Sverige. Ford ska bli mer snabbfotat och marknadsanpassat, är tanken.

Andrahandsvärdena är i dagsläget mycket bra för elbilar och frågan är givetvis vilken av dessa som kommer att stå högst i kurs om några år, en rymlig Ford eller en lite ”finare” och trängre Polestar.

Vår gissning är att av de två bilarna i denna duell kommer Polestar att ha en högre attraktionskraft som begagnad framöver. 75 800 kronor lägre pris och ett finare varumärke, samt Volvokopplingen bör ge ett lägre värdetapp.

Men tittar vi på den bakhjulsdrivna versionen med det stora batteripaketet för 649 900 kronor kan mycket väl Ford stå sig bättre, den är rymligare och har mycket längre räckvidd. Vi får avvakta med den här ronden tills vi testar Mustang Mach-E och räknar på totalekonomin och får Bilprisers andrahandsvärderingar. Oavgjort.

Slutställning: Ford–Polestar 10–8.

SUMMERING

Polestar har hämtat sitt namn från racingstallet Polestar och lyckats bättre när det gäller kördynamik och sportighet, men bilen är relativt trång. Ska du kanske vänta på Polestar 3 – som lär bli en rymligare suvmodell. Förmodligen får den också bättre elbilsprestanda.

Till sommaren kommer Teslas alternativ för familjen som behöver en kombibaklucka: Model Y. På papperet är den svårslagen när det gäller elbilsegenskaper som energieffektivitet, laddning, laddnätverk och milkostnad på långresa. Men alla vill inte ha en Tesla.

Ford Mustang Mach-E tar hem denna första duell på sina praktiska egenskaper – föga Mustangmässigt. De svåraste utmanarna förutom Teslan är förmodligen VW ID.4 och Skoda Enyaq – som båda är lite rymligare och billigare, men än så länge inte lika sportiga – fyrhjulsdrivna versioner med mer kraft är på väg. Även Hyundai Ioniq 5 lär blir en svår utmanare.

Ford har byggt en sportig eldriven familjebil med många fina egenskaper. Om den axlar Mustangnamnet kan absolut diskuteras, men det gör definitivt inte bilen mindre attraktiv.

Mustang Mach-E möter Polestar i 13 heta ronder
 
Annons
Annons
Rulla till toppen