Duell: Ford Mustang Mach-E möter Polestar 2

Premium Ford tar i så det knakar med sin första riktigt seriösa elbil och bränner av det kanske värdefullaste man har: Namnet Mustang! Bilen måste leverera. Men det är långt ifrån en maffig sportbil utan en snabb och rymlig familjesuv. För första motståndet står sportiga Polestar 2, premiumbilen som är billigare, snabbare och snålare på strömmen!

Duell: Ford Mustang Mach-E möter Polestar 2

USA ligger riktigt risigt till i elbilsracet – om man undantar Tesla. Under 2020 nådde försäljningen av laddbara bilar bara upp till dryga 20 procent av den i Europa och i Kina. Knappa 300 000 elektrifierade bilar i landet i väster mot närmare 1,4 miljoner på de två största marknaderna i världen.

Ford är ett av världens äldsta bilföretag och släpar efter rejält när det gäller elektrifiering. Man finns inte ens med bland världens tio största elbilsproducenter men är däremot nummer ett när det gäller pickupförsäljning och väldigt stora i USA, medan Europa länge har varit en trist förlustbringande affär.

Entré Ford Mustang Mach-E! Om det är rätt eller fel att ge märkets första seriösa elbil, som har långt ifrån en sportbilskaross, det ikoniska namnet Mustang kommer att debatteras i evighet utan att någon med säkerhet kan slå fast om det var smart eller inte. (Kommer du ihåg den hopplöst dåligt konverterade elversionen av Focus som varken hade räckvidd eller bagageutrymme?) 

En sak är säker, namnet ger uppmärksamhet och höga förväntningar. Här kommer en bil som vill bli älskad.

Mustang Mach-E är på väg till handlarna under mars månad. Det finns attraktiva privatleasingerbjudanden på de billigare versionerna!

Det är alltså nya djärva tag och 2030 ska alla Fordbilar som säljs i Europa vara laddbara. Slut med förbränningsmotorer! Om bara några år finns alla Fordmodeller i laddbart utförande och redan 2023 kommer en småbil i Fiestastorlek som byggs på VW-gruppens elbilsplattform. Ford går in hårt och köper teknik från VW till ett flertal bilar. Man kan tycka att det är märkligt eftersom man bevisligen har en egen elbilsplattform i nya Mustang, men förklaringen finns som alltid i ekonomin, det lär bli billigare att köpa teknik från VW än att göra allt själv.

I Sverige säljs numera Ford av Hedin bil vilket betyder att man inte längre är en del av Ford Europa ¬ på gott och ont, vilket vi ska komma tillbaka till.

På tal om ekonomi, Mustang Mach-E tillverkas i Mexiko, enligt uppgift för att få ihop affären. Den ska också byggas i Kina – liksom utmanaren för dagen, Polestar 2.

Bilen får två olika batteristorlekar, 66 och 88 kWh. Till att börja med finns det tre effektlägen: 269 hk och 294 med bakhjulsdrift, och 269 hk samt 351 hk med fyrhjulsdrift. Det mindre batteripaketet finns endast med den lägsta effekten. Till senhösten kommer en fyrhjulsdriven GT-version med 487 hk. 

Räckvidden enligt WLTP-normen varierar mellan 400 km och 610 – där långåkaren är den bakhjulsdrivna versionen med det stora batteriet och den med kortast räckvidd är fyrhjulsdriven med svagare motor och lilla batteripaketet. GT ska gå 490 km.

Peder Karlsson verkar inte riktigt (vilja) förstå...

Priserna spänner mellan 574 900 kronor, och 734 900 kronor för den bil som vi kör, med det stora batteriet och fyrhjulsdrift.

Polestar 2 är den sportiga versionen av Volvo XC40 som köps mer av passion än av familjeförnuft. Den finns än så länge enbart i ett utförande: 408 hk, fyrhjulsdrift och ett batteri på 72 kWh. Intressant nog är den 75 900 kronor billigare än Mustangen som vi kör. 

Måtten är både snarlika och samtidigt väldigt olika. Mustangen är "bara" 10,6 cm längre, men hela 14,6 cm högre och axelavståndet är 24,9 cm längre. Vikten skiljer däremot endast 20 kg till Polestars favör om vi anser att lätt att bra. Det är märkligt eftersom Ford alltså är större och har ett rejälare batteri. Polestar framstår som oproportionerligt tung. 

Det är dags för 14 ronder, för att kora den bästa bilen för dig! Och är Mustang en bättre familjebil är VW ID.4, Skoda Enyaq eller för den delen exempelvis en Volvo XC60 P8 som är billigare?

Förarmiljön känns europeisk, bra materialval och snygg. Ljudsystemet från B&O ingår i teknikpaktet för 19 900 kr.

Rond 1 Kvalitetskänsla

Påkostade materialval brukar inte vara det första man tänker på när det gäller Ford. Men det har hänt något i USA, kliv in i valfri nyutvecklad jänkebil som inte kommer från Tesla och sannolikheten är stor att du blir förvånad över byggkvalitet och känsla.

Mustang Mach-E är utvecklad i USA men känns europeisk i både interiördesign och material. Mustang och Polestar 2 påminner om varandra interiört. Relativt sparsmakat och inte speciellt plastigt. Visst, lädret är konstgjort och vi talar inte Audinivå, men totalt sett helt godkänt. Polestar har lite vassare grader på vissa plastdetaljer men känns samtidigt något mer sofistikerad. Att justera rattvärme och stolsvärme på skärmen kan dock göra en galen, eftersom "tryckningarna" ofta inte registreras. Och att de guldgula säkerhetsbältena redan ser lite smutssolkiga ut känns inte heller premium.

Oavgjort: Ford–Polestar 1–1.

Baksätet i Mustang är rymligt och man sitter högt, om än lite hårt.

Rond 2: Komfort

Ska man förvänta sig amerikanskt gung eller sportbilsstum fjädring? Man får varken eller. I lägre hastigheter rullar Mach-E oväntat stumt och styltigt, det slår till när man kör över rejäla ojämnheter i vägbanan. På landsväg rullar den däremot på bekvämt och ljudnivån imponerar, men de fyrhjulsdrivna versionerna har isolerrutor fram. De främre stolarna är rejäla och sköna, inte direkt sportiga. 

Vår Polestarbil är Performanceutrustad, vilket främst betyder Öhlinsdämpare som ger den en onödigt hård gång men också bättre chassikontroll. Vårt råd är att spara 60 000 kronor till något annat, alla vardagsmil blir mycket behagligare utan sportdämparna. Jämfört med Mustang upplevs P2 som tajtare och stummare i alla hastigheter, och definitivt onödigt hård även om slagen från exempelvis brunnslock inte är lika påträngande. Det som förvånar mer är att ljudnivån är högre, både från de nordiska friktionsdäcken som bör vara tystare än de europeiska vinterdäck som sitter på Mustangen, och från fartvinden. 

I laglig motorvägshastighet har vår Polestar turbulensvindljud som från en öppnad taklucka och bilen känns lite tunnare – fast den är tung. De främre stolarna är bekväma och man sitter sportigare, lägre. När det gäller mekaniska ljud från bromsar och drivning slamrar det lite mer från Forden.

Ford tar hem ronden. Ford–Polestar 2–1.

Bagagevolymerna är snarlika men Ford har en lite större lastyta. Genomlastningslucka lär komma till Mustang, den finns i Norge.

Rond 3 Bagageutrymme

Fords höga suvkaross betalar sig. Längst bak finns det plats för 402 liter mot 405 i Polestar, och den skillnaden i liter kan man bortse ifrån. Men golvytan är större i Ford vilket betyder att barnvagnar och annat skrymmande är lättare att få in. Men i Ford saknas det en genomlastningslucka för exempelvis skidor. Eftersom takräcke är uteslutet borde detta finnas. I Norge har man lyckats förse bilarna med en genomlastningslucka, och en gissning är att även svenska exemplar får det.Den Mach-E vi kör är för övrigt en föreseriebil som är på Sverigeturné från Tyskland. 

Både Mustang och P2 har en så kallad frunk, ett främre bagageutrymme. I Ford ryms det 82 eller 100 liter beroende på om man har en lasthållare. Polestars främre utrymme är på blygsamma 35 liter, perfekt för laddsladdar men inte mycket mer.

Ronden till USA. Ford–Polestar 3–1.

Rond 4 Dragkrok och takräcke

Mustangen kan inte förses med takräcke men väl med dragkrok som kan dra 750 kg. Polestar kontrar med 75 kg på taket och 1 500 kg på kroken. En glasklar seger för den lite mindre bilen.  

Ford–Polestar 3–2.

Bagagevolymerna är snarlika.

Rond 5 Baksäte

Här har vi en mellanklass-suv mot en trång Golfklassbil. Utrymmet bak är överlägset i Ford, på alla ledder, inklusive bredden. För barnfamiljen är Ford det klara valet. God sikt framåt, bra sittställning men ganska hård dyna. 

Polestars baksäte är relativt trångt, men man sitter bekvämt på mjuka dynor i en fin position.

Ford–Polestar 4–2.

Rond 6 Köregenskaper

Våra bilar rullar på olika typer av däck vilket gör jämförelsen lite haltande. På blöt asfalt i plus fem grader är europeiska friktionsdäck att föredra jämfört med de dubbfria nordiska som sitter på Polestar. 

Men båda bilarna har riktigt bra väghållning. De styr fint, har massvis med grepp och låg tyngdpunkt. Undanmanöverprovet handlar mer om däckgrepp än om chassiskillnader. Dessutom har båda en lång radda med säkerhetssystem som ska hålla bilarna i sin fil, bromsa vid paniklägen och undvika sladdar. Det som kan ligga dem i fatet är de höga tjänstevikterna på runt 2,2 ton, som kan ge onödigt långa bromssträckor på halt underlag.

Vi dömer denna rond som oavgjord – sett ur säkerhetsperspektiv.

Ford–Polestar 5–3.