Tre små elsuvar: Hyundai Kona Long Range, Mazda MX-30, Peugeot e-2008

Premium Sverige har fått två nya elbilstuffingar i form av Mazda MX-30 och Peugeot e-2008. Vi ställer dem mot väletablerade Hyundai Kona Electric.

Tre små elsuvar: Hyundai Kona Long Range, Mazda MX-30, Peugeot e-2008
Tre elbilar i småsuvsskrud: Mazda MX-30, Hyundai Kona och Peugeot e-2008
Bilarna i detta test:

• Hyundai Kona Electric Long Range – 204 hk/395 Nm, 67,5 kWh, 409 900 SEK
• Mazda MX-30 – 145 hk/271 Nm, 35,5 kWh, 369 900 SEK
• Peugeot e-2008 – 136 hk/260 Nm, 50 kWh, 399 900 SEK


Mazda MX-30 blev en stor snackis när den visades för första gången. De flesta gillade designen, och självmordsdörrarna som flörtar med RX-8:an gick ingen bilintresserad förbi. Det knepiga insteget till baksätet var inte heller den enda kopplingen till Mazdas gamla sportbil. Den nya elbilen kom nämligen återigen på allas läppar när det stod klart att Mazda återupplivar wankelmotorn och sätter en sådan i just MX-30, den introduceras dock först senare. Men kan det gömma sig en sportbil i denna lilleplutt? Den delar ju till och med början av namnet med världens mest sålda sportbil genom tiderna, MX-5:an.

Peugeot e-2008 har inte fått samma varma mottagande. Mycket på grund av att lillebrorsan e-208 ställde sig i rampljuset, drog åt handbromsen och tog emot publikens beundran. Storerbror var ändå självskriven segrare i det slaget. Kunderna vill ha suvar. Men hur står sig fransosen mot andra högbyggen?

Elektriska Hyundai Kona har vi fått bekanta oss med tidigare. Den debuterade redan under 2018 och både 2019 och 2020 var den en av Sveriges tio mest sålda elbilar. Klarar den gamla räven att hänga kvar i toppen även 2021? 

Japanen är billigast, koreanen har störst batteri och fransmannen har högst snabbladdningseffekt. Vilken elbil i småsuvsskrud ska man satsa på?

HYUNDAI KONA ELECTRIC

Låt dig inte luras av skärmbreddarna i plast – detta är ingen terrängmaskin. Däremot gör den sig mycket bra i stadsdjungeln. Var försiktig bara så du inte skrapar det nedskjutande batteriet.

Hyundai Kona Electric börjar vid det här laget bli gammal i gamet och har faktiskt funnits med sedan hösten 2018. I Sverige har den dock hamnat något i skymundan bakom koncernsyskonet Kia e-Niro, som den delar mycket teknik med.

Ett mitt i livet-lyft är i antågande med uppdateringar både interiört och exteriört. Räckvidden kommer att stå oförändrad – 48 mil enligt WLTP-körcykeln. Är man bäst i klassen behöver man inte förbättra sig, eller?

TEKNIKEN I det här testet kan Hyundai Kona skylta med att både ha mest knuff i elmotorn och det största batteripaketet – 204 hk och 64 kWh. Med en uppmätt snabbladdningseffekt på 76 kW hamnar den mitt i gänget i detta test. Spöad av Peugeot här men det är också klent om man tittar genom ett vidvinkligt objektiv. Nytt sedan vi testade Kona Electric senast är att den har fått en trefas ombordladdare som klarar 10,5 kW. Det är emellertid ett tillval som gör dig 6 900 kronor fattigare.

Testbilen har det högsta av fyra utrustningspaket – Advanced+. I detta utförande är trådlös mobilladdning standard (annars tillval för 1 490 kr). Vi upplever dock att funktionaliteten i laddningen är väl känslig för yttre omständigheter, och ibland reagerar den inte alls. Så vill man vara säker på att man får laddning till mobilen bör man använda en sladd.

En sladd som för övrigt också behövs för att använda Apple CarPlay och Android Auto. Ska man köra mycket med navigation är detta att föredra eftersom bilens system är stökigt att operera.

"Har man inte kört en Kona Electric tidigare kan man bli förvånad över hur kvick den känns."

ATT KÖRA Har man inte kört en Kona Electric tidigare kan man bli förvånad över hur kvick den känns, eftersom den inte alls har den utstrålningen. 0–100 km/h på strax över 7 sekunder höjer kanske inga ögonbryn i dagens tidevarv, men det är faktiskt "Golf GTI för några år sedan-snabbt".

Men gör inte misstaget att tro att Kona Electric är en sportig vagn, för det är den inte. Styrningen är hyfsat direkt men ger ingen vidare vägkänsla. Gasresponsen är blixtsnabb, men effekten från elmotorn är övermäktig greppet i framvagnen och är man inte försiktig spinner man bort mycket av kraften. 

Chassit är rätt hårt satt vilket Kona drar nytta av vid aktiv körning då den uppträder stadigt och stabilt. När man satt in bilen i sväng håller den sig samlad på ett bra sätt. Kör man i stan, på dåliga vägar och över skarvar är Kona väldigt snackig och klart stötigast i trion. När landskapet böljar lite mer visar den upp ganska dålig karosskontroll och vickar och hoppar om vartannat.

Bilen håller isär laddningsgräns för AC- och DC-laddning. Riktigt klyftigt är att Kona kan ge dig en ungefärlig räckvidd för en viss procent.

Vid vardagskörning kan gasresponsen upplevas väl hetsig och för direkt. I bilens Ecoläge ställs pedalens känslighet ned en aning och Kona blir klart mer timid. 

Regenereringen är ställbar via paddlar på ratten och i "tyngsta" läget är det nära nog möjligt med enpedalskörning, även om man då kan få vara beredd att hålla in rattens vänstra paddel. En manöver som ökar regenereringen ytterligare och som motorbromsar hela vägen ned till stillastående, även i nedförslut.

Bromskänslan är ganska vag och pedalen är svårdoserad vid lätt inbromsning. När vi vardagskörde upptäckte vi att det är lätt att bromsarna nyper till precis när man lägger på foten, vilket gör att körningen riskerar att bli något ryckig. Det blir dock bättre när man bromsar hårt, då är pedalen föredömligt progressiv.

ATT ÅKA Kona är klart bullrigast i gänget och släpper in både däck- och vägljud såväl som en hel del vindbrus, framför allt i högre hastigheter. Det är synd eftersom både körställningen och stolarna fram är till belåtenhet. Baksätet är inte lika angenämt men heller inte någon usel plats att vara på. Visst kan två vuxna samsas där bak, men mycket mer än så är det inte. Det ska dock framhållas att testbilen har sätesvärme även baktill – premiumkänsla!

Ventilerade säten fram ingår i högsta utrustningsnivån Advanced+.

FÖRNUFT Här är det så förnuftigt att det nästan blir tråkigt. Men missförstå oss rätt. Hyundai har på ett utmärkt sätt gjort tröskeln mellan förbränningsbil och elbil nästan omärkbart låg med Kona Electric. Sätt en icke bilintresserad person bakom ratten i denna och chansen är överhängande att han/hon inte märker att det är en elbil.

Räckvidd är viktigt och den kolumnen kryssar Kona i med den grövsta tänkbara spritpennan. Den är faktiskt tämligen unik i klassen. Inte bara det, konkurrensen är dessutom långt efter.

BILENS SJÄL Om du vill ha en bil som inte märks eller gör väsen av sig har du kommit rätt. Hyundai Kona Electric verkar inte synas och är nöjd med det. Hade den varit med i ett stafettlag i längdskidåkning hade den åkt tredjesträckan.

Den kompetenta kuggen som gör jobbet men som sällan får de stora rubrikerna. Inget fel i det – alla kan inte vara affischnamn!  

Patrik Lundin