TEST: Kia EV6 RWD mot Polestar 2 Long range Single motor – vita, vackra och vettiga

Premium Den omtalade storladdaren Kia EV6 har landat och vi väljer först den tvåhjulsdrivna instegsmodellen. Är detta klassens bästa elbil? Polestar svarar med att lyfta ur en motor och skapa en värdig motståndare. Test!

TEST: Kia EV6 RWD mot Polestar 2 Long range Single motor – vita, vackra och vettiga
De är inga suvar men har lite extra markfrigång ungefär à la Cross Country. Kia: 160 mm, Polestar: 151 mm.
Bilarna i testet:

• Kia EV6 77,4 kWh RWD 228 hk – el, 228 hk, bakhjulsdrift, 569 900 SEK
• Polestar 2 Long Range Single Motor – el, 231 hk, framhjulsdrift, 539 000 SEK


Vi var många som höjde på ögonbrynen när tekniknivån på de kommande nya elbilarna från Kia (och Hyundai) blev kända. Har de verkligen en laddspänning på 800 volt, precis som miljonbilen från Porsche? Svaret är ja. Snart blev det ordentlig trafikökning på vår sajt så fort vi släppte minsta nyhet om kommande Kia EV6. "Kia EV6 får 50 mils räckvidd", "Så mycket får Kia EV6 hänga på dragkroken", "Leasingpriserna klara", och så vidare.

Mest spektakulärt var nog den uppgivna laddtiden från 10 till 80 procent: 18 minuter! En Volvo XC40 P8 behövde 19 minuter i test i vintras – till 50 procent … Inte undra på att Kia trycker på just detta faktum i reklamen som rullar just nu. Vem vill inte slippa ladda länge?

I Sverige har alla EV6 ett stort 77,4 kWh-batteri. Sedan kan du välja mellan bakhjulsdrift och 228 hästkrafter och fyrhjulsdrift och 325. Snart också fyrhjulsdrift och hela 585 hästkrafter! Men vi sansar oss och tar ut den tvåhjulsdrivna som kostar 569 900 kronor före bonus.

Polestar 2 är en annan eldriven mellanklassare som vi känner som fyrhjulsdriven med blixtrande acceleration och prislapp därefter. Nu breddas däremot programmet med två modeller. Standard range Single motor på 224 hästkrafter respektive Long range Single motor på 231.

Med det mindre batteriet börjar priset på klart attraktiva 489 000 kronor. Men för att rå på motståndet här behövs versionen med det stora 75 kWh-batteriet (också netto) för 539 000 kronor, fortfarande något lägre än för EV6. Sportiga linjer, tvåhjulsdrift, lika motorstarka, lika stora batterier – vilken är den bästa bilen? Bara ett komplett test kan svara på det!