TEST: Ford Mustang Mach-E GT vs Tesla Model Y Performance – blixtsnabba familjefraktare

Premium Tillsammans har de runt 1 000 hästkrafter och noll till 100 km/h gör de på ynka 3,7 sekunder. Detta samtidigt som de har alla egenskaper som familjen kan behöva. Fords just nu kraftfullaste Mustang möter Tesla Model Y Performance.

TEST: Ford Mustang Mach-E GT vs Tesla Model Y Performance – blixtsnabba familjefraktare
Är Forden gul eller orange? Tittar man på bilderna är det svårt att säga. I verkligheten var det förstnämnda.
Bilarna i detta test:

• Ford Mustang Mach-E GT – grundpris 999 900 SEK, DC-laddeffekt 150 kW, WLTP-räckvidd: 500 km
• Tesla Model Y Performance – grundpris 818 170 SEK, DC-laddeffekt 250 kW, WLTP-räckvidd: 514 km


Tillsammans är de svartgula, precis som ett visst fotbollslag i skribentens hjärta, eller? Teslan är svart men Forden är lackerad i Cyber Orange. Under testdagarna benämndes den däremot som gul och referensen till Stockholmsklubben kändes närmare till hands än den om TV-serien som var så omtalad för ett antal år sedan. 

Färgen avgör dock inga test och det intressanta blir att se vilken amerikansk biltillverkare som bygger den bästa prestandasuven. Ford mot Tesla. Historierna om de två tillverkarna är olika långa men avtrycken de gjort i bilvärlden kan åtminstone i vissa hänseenden anses likvärdig. 

Nu är det dagens bilar som ligger i fokus. Båda har kring 500 hästkrafter och ska enligt fabrikstiden göra 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder. Mäktiga siffror för en mellanklassuv.

De hänger alltså på Porsches legendariska 959 S som gör samma acceleration på, just det, 3,7 sekunder. I den hittar man dock inte en bekväm andrarad med massor av lastutrymme bakom. Men frunk hade den, precis som testbilarna. 

Vilken av dessa storlastande sportbilar tar hem testsegern och vilken är det som stjäl testlagets hjärta?

Med det namn och emblem som Forden bär på är pressen stor. Inte kan en Mustang få pisk av en elvispmotoriserad suv från ett inte ens 20 år gammalt företag med en ägare som är mer intresserad av eventuella robotar på Twitter än körglädje?

Kanske, det har hänt en del sedan Henry Ford effektiviserade sin bilfabrik med det löpande bandet. Vi testladdar, mäter förbrukning, känner på fjädringen och sladdar brett. Den bästa familjefraktaren med sportbilsprestanda är...